High Definition TV eller gammelt skrap?

Nå som nextgen konsollene kommer til å ha en massiv støtte for HD-TV i spillene så tror jeg det er mange som sitter og ser surt på den gamle slitne 28" tommers tven sin. Da har man altså 4:3 TV'er som veldig mange har, ellers har man da Widescreen varientene. Begge deler fås jo i 100hz men det er ikke rare sakene lenger.
Så skal man ikke glemme prosjektor heller da :)

For å få fullt utbytte av spillene som kommer bør man ha TV som støtter Progressive Scan eller er fullstendig HDTV klar.

Hva har du hjemme ? Og hvis du sitter på en gammel tv, hva har du tenkt å gjøre med den saken ? Er du kresen eller er det et fett?

Jeg har et 29" Phillips Widescreen tv. Men dette duger ikke fremover. Må nok investere i et LCD/Plasmatv. Men har et bilinnkjøp å tenke på i tillegg :(
Men innen et år skal jeg da kjøpe et HDTV av en eller annen sort..

Andre som skal selge sjelen sin på qxl for å henge med HDTV bølgen ?

Ærlig talt har jeg ikke peiling på om min er HD-TV klar. Men jeg vet den ikke støtter Progressive Scan, det har jeg forsøkt flere ganger. Det er en cirka 3,5 år gammel 100hz 32" Widescreen fra Philips og kostet meg den gang hele 13500 kroner. Synes det er for kjipt å bytte tv så ofte, før skiftet man ut tv'en når den var mellom 10 og 15 år gammel. Jaja, tidene forandrer seg. Det har kanskje litt å si også at vi er inne i en overgangsperiode på TV-fronten.

Jeg har en Philips 32" widescreen tv som er vel straks 8år gammel eller mere. Jeg skal ha en 42" eller 50" i en nær fremtid.

Men det finnes flere alternativer idag som ikke koster så voldsomt mye som er HD klare og som skal være veldig bra.

Et eksempel er denne QPVision til 13.990,-

Jeg er super kresen og skal ha enten en Pioneer eller en Philips når jeg skal kjøpe.
Dette Pioneer tv'n er veldig bra men litt stiv i pris som dere kan se.

Men Microsoft har sagt at om du ikke har HD tv så skal du fortsatt få et skarpere og bedre bilde en dagens Xbox. Men det er med et HD tv det virkelig tar av da...

Finnes det da vanlige bakprojeksjons TVer (ikke plasma/lcd) som støtter HDTV? Personlig gir jeg deng i HDTV foreløpig, men at alle 360 spill skal støtte widescreen er herlig.

Tror jeg heller venter litt og kjøper meg en projector om noen år. Heller det enn ny TV. Har drevet og studert litt den siste tiden, og bruker man ca 15 000 får man en rimelig bra en, som også støtter HDTV og ikke minst 1080i.

Opprinnelig skrevet av Freeman@16.05.2005, 12.40
Finnes det da vanlige bakprojeksjons TVer (ikke plasma/lcd) som støtter HDTV? Personlig gir jeg deng i HDTV foreløpig, men at alle 360 spill skal støtte widescreen er herlig.
221011​
Er kun dagens nye LCD/Plasma og endel Projektorer som støtter HD. Ingen vanlige tv'r i Norge støtter dette.

Har fått projektor nå. Den støtter HDTV.

Til dere som vurderer å kjøpe plasma/lcd:
Hvorfor ikke kjøpe en projektor som er både billigere, og gir et bedre bilde? Er jo bare å ta en tur på Elkjøp eller Lefdal og se på alle plasma/lcd skjermene som henger på veggene. Sammenlign bildene med en standard CRT-TV (Er det ikke CRT da?). Hvis du påstar at bildet på en plasma-TV eller lcd-TV er fint og flott, må du være fullstendig ødelagt i hodet.

Opprinnelig skrevet av Jinzo@16.05.2005, 12.51
Har fått projektor nå. Den støtter HDTV.

Til dere som vurderer å kjøpe plasma/lcd:
Hvorfor ikke kjøpe en projektor som er både billigere, og gir et bedre bilde? Er jo bare å ta en tur på Elkjøp eller Lefdal og se på alle plasma/lcd skjermene som henger på veggene. Sammenlign bildene med en standard CRT-TV (Er det ikke CRT da?). Hvis du påstar at bildet på en plasma-TV eller lcd-TV er fint og flott, må du være fullstendig ødelagt i hodet.
221018​
Enig med deg at projektor er et godt alternativ og som ikke behøver å koste så mye heller.

Ang lcd/plasma vs CRT så er det mange CRT tv'r som er mye mye bedre en lcd/plasma tv'r til blod priser.

En annen ting er at mange butikker ikke kobler riktig slik at bildet blir rimelig ræva. Har vært borti det så utrolig mange ganger nå så jeg går altid å ser åssn kabler osv dem bruker.

Om du har sett en Pioneer som kjører en HD sending så ser du virkelig hva et bra bilde er. Det er rimelig sykt hvor bra det er....men da igjen så koster det flesk da :(

D

Deleted member 91

Gjest
Jeg sitter på en gammeldags 26" uten støttte for 60 Hz engang. Selv planlegger jeg å kjøpe ny TV snart i sammenheng med at vi skal flytte. Problemet er at jeg virkelig ikke kan noesomhelst om oppløsning, LCD, plasma-TV-er og lignende. Jeg aner ikke hva som egnes best for gaming, eller hva slags signaler maskinene mine sender. Og hva hvis jeg en da bestemmer meg for å importere en NTSC-maskin fra USA, hva gjør jeg da? Har slikt noe å si? Hvor stor skjermen er bryr jeg meg forholdsvis lite om, bare det er litt over 9", liksom. Hjelp?

Hehe, ja. Har sett den Pioneer-skjermen med HDTV. Det er bare det, at ingen TV-sendinger i Norge sendes i High Definition enda. :)

Til dere som vurderer projektor, kan jeg varmt anbefale PT-AE700E fra Panasonic. Utrolig bra saker til en overkommelig pris.

Edit til Baronen:

Hvis du skal kjøre en NTSC maskin på TVen din, må du sørge for at TVen støtter NTSC-bildesignaler. Hvis ikke får du bare bilder i svart/hvitt.

Jeg sitter med en ganske gammel Samsung 28". Den har 60Hz og NT3.58, så den fungerer. Men jeg skulle gjerne hatt en bedre TV, og nå som jeg skal gå i lære vil jeg jo tjene litt penger også, så kanskje jeg får penger til en god TV når lanseringen av XBox 360 nærmer seg.

Men det er litt vanskelig å vite hva man skal kjøpe. Plasma, LCD eller prosjektor? Jeg tror det står mellom Plasma og LCD for min del.

Hehe, ja. Har sett den Pioneer-skjermen med HDTV. Det er bare det, at ingen TV-sendinger i Norge sendes i High Definition enda.
Ikke før til høsten. Da kommer i hvert fall Canal Digital med en "HDTV-kanal".

Opprinnelig skrevet av Nicholas@16.05.2005, 13.07
Jeg sitter på en gammeldags 26" uten støttte for 60 Hz engang. Selv planlegger jeg å kjøpe ny TV snart i sammenheng med at vi skal flytte. Problemet er at jeg virkelig ikke kan noesomhelst om oppløsning, LCD, plasma-TV-er og lignende. Jeg aner ikke hva som egnes best for gaming, eller hva slags signaler maskinene mine sender. Og hva hvis jeg en da bestemmer meg for å importere en NTSC-maskin fra USA, hva gjør jeg da? Har slikt noe å si? Hvor stor skjermen er bryr jeg meg forholdsvis lite om, bare det er litt over 9", liksom. Hjelp?
221027​
Det er idag en jungel av forskjellige flatskjermer og fellene er MANGE. Min mening er at om du først skal bla opp litt penger så burde skjermen være 100% HD klar.

Det er mange som selger flatskjermer til fine priser nå men dem er ikke HD klare. Så om du ikke er så nøye på HD signaler så er det mye å velge i til en ok penge.

Men HD signaler blir det bare mere å mere av nå, konsoller kommer til å ha det. Det digitale bakkenettet skal ha det når det en gang kommer her i Norge, Canal Digital og Viasat har luftet nyheter om at dem skal starte HD sendinger allerede nå i høst.

Jeg anbefaler deg å sjekke Dinside's tester så kanskje du blir litt klokere.

Kilik

Lokal moderator
Har en Samsung 28" 4:3 TV nå. Den er vel 5-6 år gammel nå. Den er OK til dagens medieteknologi, men med neste generasjons konsoller samt digital TV og Blue-Ray/HD-DVD, frister det med en høyoppløslig prosjektor eller en stor LCD-skjerm. Blir nok så jeg skifter ut TV'en om 2-3 år.

Opprinnelig skrevet av Jinzo@16.05.2005, 14.08
Til dere som vurderer projektor, kan jeg varmt anbefale PT-AE700E fra Panasonic. Utrolig bra saker til en overkommelig pris.
221028​
Akkurat den jeg har hatt i kikkerten en stund. Lest mye positivt om den. :tommelopp:

Men blir vel en stund til jeg går til innkjøp, så når den tid kommer har det nok kommet en arvtager.

Opprinnelig skrevet av Mongis+16.05.2005, 13.34-->
<!--QuoteBegin-Jinzo
@16.05.2005, 14.08
221028​
Akkurat den jeg har hatt i kikkerten en stund. Lest mye positivt om den. :tommelopp:

Men blir vel en stund til jeg går til innkjøp, så når den tid kommer har det nok kommet en arvtager.
221040​
[/b]
Den der skal være veldig bra ja! Jeg hadde en Infocus X1 tidligere og det var konge å spille pc spill på altså. Men vær obs på at du må ha et ok rom til det og at det å ha et litt mørkt rom er en stor fordel.

Plus at maskinene har litt viftestøy og lager endel varme om du er i et litt lite rom...

Og dame faktoren er lik 0...noe som er alfa omega.. :ler:

Opprinnelig skrevet av Jinzo@16.05.2005, 13.08
Hehe, ja. Har sett den Pioneer-skjermen med HDTV. Det er bare det, at ingen TV-sendinger i Norge sendes i High Definition enda. :)
221028​
Joda, Lyse har én kanal som sendes i HD, men Lyse får du kun i Rogaland. ^_^

Desverre støtter ikke TV-apparatet mitt HD.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
24" Panasonic som nærmer seg 10 år. Det tar i det minste 60Hz/Ntsc og har S-video (ikke RGB).
Bytte? Hah. Det er jo knapt et år siden jeg kastet ut Luma farge-TV'en fra tidlig 70'tall.
Selfølgelig; om økonomien skulle få et oppsiving...

D

Doctor Downs

Gjest
Jeg har en Phillips 32" Widescreen. Ikke HD-ready. Men nå fikk jeg den nesten gratis i bytte mot den gamle 28" 4:3-TV-en, så jeg klager ikke. Jeg har den på gutterommet, og selv om jeg allerede har utstyrt det med god surround og litt av hvert så gidder jeg ikke investere 13.000 til for bedre bilde der med det første.

28-tommers dritttv som jeg kjøpte for 3000 ny for et par år siden. Støtter 60 hz og RGB, og den holder i massevis nå. Får nok ikke råd til skikkelig tv til neste generasjon heller.