Hva gjør Final Fantasy genialt?

#1
Dette er et tema jeg lenge har tenkt til å ta opp, men siden Xenosaga-tråden sporet såpass av passer det desto bedre å ta det opp nå.

Jeg er en stor fan av Final Fantasy-serien, men når jeg tenker etter vet jeg ærlig talt ikke hvorfor. Jo visst er spillene gjennomført gode, og faktorer som lyd, grafikk, gameplay og historie (ja, den er klisjeaktig, men det er de fleste rollespill) holder alltid en høy standard. Men her ikke Final Fantasy alene. Det er en rekke spill som overgår Final Fantasy på ett eller gjerne flere områder.

Så hvorfor er det nettopp Final Fantasy som har blitt så populært, hva er det som gjør spillet så genialt? Se bort fra markedsføringskampanjer og liknende, se bare på selve produktet.

De som ikke har samme instilling til Final Fantasy som meg og en rekke andre her på forumet kan selvfølgelig forklare hva som gjør andre rollespill bedre. Jeg regner med at det er uenighet på en rekke punkter, blant annet historien i spillene.

Vennligst hold dere bare til japanske-/konsollrollespill. Sammenlikning av konsollrollespil og PC-RPG kan gjøres i et annet emne.

Helst utdyp svarene deres mest mulig slik at man lett forstår hvorfor du mener det du mener. Dette bidrar til en mer ordentlig diskusjon.

Har nok ordlagt meg relativt dårlig her, men jeg regner med at de fleste forstår hva jeg mener.
 

SHDR

Gullmedlem
#2
Ah, vel ... for min del er det vel veldig mye som gjør at Final Fantasy *IKKE* er genialt. De platte og meningstomme fortellingene, de kjedelige random-battlesene, de dårlig skrevne dialogene ... i Final Fantasy X er jo stemmeskuespillet en tragedie, og jeg synes ikke det trekker opp i det hele tatt.

Stort sett så gjør Final Fantasy én ting bra, og det er grafisk presentasjon. Det meste annet ved det er høyst middelmådig og absolutt ikke egnet for en gammel grinebiter som meg. Nå slutter jeg på jobb, men når jeg kommer hjem skal jeg komme med litt argumentasjon. Gled dere.
 
#3
Hmmm... skal man si?

Musikk. Atmosfære. Spennende historie. Karakterene. Produksjonen. Presentasjonen. Gameplayet.

Det er hvertfall det som gjør FFVI-FFIX så bra hos meg. Enkelt og greit. Jeg liker det rett og slett bedre enn noen andre konsoll-spill jeg har spillt til nå.

Chrono Trigger er unntaket som bekrefter regelen, det er på lik linje med Final Fantasy spillene. Hadde vært artig med et nytt i Chrono serien.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
"Spennende historie"? Noen truer med å ødelegge verden, og du må stoppe ham/henne? Stemmer det, original og spennende til tusen.
Nuvel. Jeg spiller vel FF mest for grafikkens skyld, samt de kule tingene jeg kan få tak i - omtrent som med Diablo 2. Alle kampene bortsett fra bosskampene går ut på å bare trykke på X til du vinner, så det minner en god del om Diablo 2 også.
Så langt er det helt klart FFIX og FFCC jeg har likt best av Final Fantasy-spillene.
 
#5
Er ikke min skyld at dere er så trange i pappen at dere ikke klarer å få med dere annet enn overflaten av historien i spillene.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Åja? Vel, du er dum også!
*Furte*
 
#8
Opprinnelig skrevet av Yetipants@13.07.2004, 20.10
"Spennende historie"? Noen truer med å ødelegge verden, og du må stoppe ham/henne?
74438​
Eh, jeg vil nå si at alle rollespillhistorier i bunn og grunn omhandler nettopp dette. Jeg skal med glede fylle inn litt mer senere, men akkurat nå passer det heller dårlig.
 
#9
Jeg mener at historien i de fleste ff spilla er geniale. Man må jo bare fortsette å spille når man først har begynt fra begynnelsen. Det er folk med sinnsyk fantasi og IQ som har laget sammen alt dette. La meg gjøre en liten vri... hva hvis ff ikke hadde ett sånt battlesystem? hva hvis ikke Sephirot ikke hadde blitt oppfunnet? hadde det vært kult hvis du kun var 1 karakter hele spillet? hvor ellers enn på Gaia kunne man vært i solsystemet??? hva hadde spilelt vært uten airships??? oi oi oi.. sammendrag: DET FINNES IKKE BEDRE SPILL!!!

over and out!

PS: jo, ett spill er bedre. nemlig Vice city multiplayer online :p
 

SHDR

Gullmedlem
#10
Du utmerker deg ved intens inkompetanse. Hele Final Fantasy-serien er kul på grunn av en stereotyp anime-badguy med grått hår og et stort, slemt sverd. Det holder ikke.

IQ og Fantasi? Hva med gutta som skrudde sammen Fallout? Langt bedre realisert, for ikke å snakke om relevant samfunnskritisk, spillunivers. Airships? Gaia? Hva faen? Det finnes ikke bedre spill? Hvilken sten er det du lever under? Det er en ting Final Fantasy mangler, og det er alt som skaper et godt spill. Du trenger ingen dyktighet, kun en generell forståelse for statistisk matematikk og et helt lass tålmodighet og tolerans ovenfor utslitte fortellingskonvensjoner og animeklisjeer. Meget interessant.
 
#11
Noen av oss klarer å innse at både Final Fantasy og Fallout er gode spill. Du mangler hvertfall noe så reelt som empati. Noen ganger er du bare dum. Skal bli artig å lese dine anmeldelser og artikler som slår ned på alt du ikke liker.

EDIT: ah, jeg trodde du var noe eldre enn det. Nå skjønner jeg. Jeg skal ignorere dine utbrudd fra nå av.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#12
Yetipants og Shadar:

Nå trekker dere vel det hele litt for langt her. Jeg er enig i noe av det dere sier, men dere overdriver nå altfor mye mener nå jeg. Dere simplifiserer plottene noe veldig, og ved hjelp av slik simplifisering av ting så kan en få det meste til å høres dårlig ut.
Det er ikke bare gale fans som skryter disse spillene til himmels, også svært annerkjente anmeldere fra gamespot f.eks gir disse spillene knallkritikker. De gjør det sikkert ikke uten grunn.
Ja, dere har rett i at spillene følger en viss formel, og ja dere har rett i at spillene er veldig kommersielt designet. Men spørsmålet er om det gjør disse spillene dårlige? Ikke alle spill kan være sære og bringe noe nytt hele tiden. Dersom det hadde vært tilfelle så hadde spillutviklingen ligget langt bak den nåværende posisjon pågrunn av at spilling kun hadde vært noe for spesielt interesserte. Jeg selv liker at det kommer spill som tenker nytt og kommer med fritt gameplay alla Fallout, ingen burde si at de bak fallout er noe annet enn genier. Men ingen burde heller komme å si at de bak final fantasy ikke er genier heller. Man kan mene at de kanskje ikke er genier innen gameplay, men de er uannsett hva en sier genier til å lage spill som en stor menge folk liker inkludert meg.
Slik jeg ser det så er det viktig å ha en balanse i spillmarkedet mellom spill som Fallout (Revolusjonerende, innoativt osv) og Final fantasy (Konservativt og kommersielt). Ingen av disse sidene må dominere. Dersom "Falloutdelen" dominerer så vil spillinteressen muligens gå mer eller mindre i dass for average Joe. Dersom "Final fantasy delen" dominerer så vil spillverdenen stagnere og bli mer eller mindre uinteressant med tiden.
Når jeg vil ha en god historie med kule karakterer osv og et relativt lineært eventyr så synes jeg Final fantasy er ypperlig og at det leverer på så å si alle områder. Dersom jeg vil ha fritt gameplay og et ikke lineært gameplay så tyr jeg til Fallout, Sw: Kotor eller noe sånt.

Beklager eventuelt rot, begynner å bli litt trøtt, jeg har en tendens til å skrive litt dårlig når jeg er trøtt. Så jeg beklager eventuelle feil.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Jeg registrerer at ingen enda har kommet med noe som gjør Final Fantasy bra, bortsett fra "Ja, greit nok. Men du må innrømme at..."-svar når noen påpeker noe som IKKE gjør Final Fantasy bra. ;)
Jeg registrerer også at veldig mange blir veldig sure når man hevder at Final Fantasy ikke er den beste spillserien noensinne... lurer på hvorfor.
LocoLennon var den første til å nevne "smak og behag" i den forrige tråden vi kranglet om hvor bra FF var, og nå sier han at Shadar og meg er "trange i pappen" fordi vi ikke synes historiene i FF er det beste siden ferdigskåret brød. Hurra for fanboys! :D
Og Lurtz: Jeg er egentlig veldig enig med deg. ;)
 

SHDR

Gullmedlem
#14
Jeg er temmelig empatiløs, ja. Men hva jeg sier på forumet, som min strengt SUBJEKTIVE mening er noe helt annet enn hva jeg uttrykker i artikler. Min integritet baserer seg på objektivitet, jeg lyver aldri. Noen artikler blir subjektive, men alt til moderasjon, fordi det tross alt er en formidlende informasjonsside og ikke en runkeside for meg og Yetipants. Tro meg, du blir nok positivt overrasket.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#15
Opprinnelig skrevet av Yetipants@14.07.2004, 00.42
Jeg registrerer at ingen enda har kommet med noe som gjør Final Fantasy bra, bortsett fra "Ja, greit nok. Men du må innrømme at..."-svar når noen påpeker noe som IKKE gjør Final Fantasy bra. ;)
Jeg registrerer også at veldig mange blir veldig sure når man hevder at Final Fantasy ikke er den beste spillserien noensinne... lurer på hvorfor.
LocoLennon var den første til å nevne "smak og behag" i den forrige tråden vi kranglet om hvor bra FF var, og nå sier han at Shadar og meg er "trange i pappen" fordi vi ikke synes historiene i FF er det beste siden ferdigskåret brød. Hurra for fanboys! :D
Og Lurtz: Jeg er egentlig veldig enig med deg. ;)
74629​
Jepp, jeg er enig med deg i at det er mange FF fanboys. De har en tendens til å ikke se svakhetene med disse spillene, noe jeg tror og håper jeg kan :p
Er også totalt unødvendig av Locolennon å kalle dere "tett i pappen", kvalifiserer nesten til anmerkning for unødvendig drittslenging.
Den tingen FF er definitivt svakest på er kategorien gameplay, det er for tynt og det er altfor begrenset. Det høres ut som om FFXII skal prøve å gjøre noe på dette området, noe jeg tror kan bli en svært positiv ting for denne serien.
Som jeg sa i min forrige post så er jeg enig i at historien i spillene følger en viss formel med noen vrier. At dette gjør at jeg synes historien er dårlig vil jeg si nei til, men jeg skjønner argumentet deres godt. Det er lov og være uenig bare man begrunner det på en god måte. :)
 
#16
Opprinnelig skrevet av Yetipants@14.07.2004, 00.42
LocoLennon var den første til å nevne "smak og behag" i den forrige tråden vi kranglet om hvor bra FF var, og nå sier han at Shadar og meg er "trange i pappen" fordi vi ikke synes historiene i FF er det beste siden ferdigskåret brød. Hurra for fanboys! :D
74629​
Hehe, du er så høyttidelig.

Jeg er ikke noen fanboy. Jeg sa ikke at dere var "trange i pappen" fordi dere SYNES at historiene ikke er det beste siden ferdigskåret brød. Jeg sa at dere var trange i pappen hvis dere skal sitte å simplifisere historien til FF spillene sånn som dere gjør. Det er faktisk dypere enn en tror. På overflaten kan det virke simpelt, men etterhvert som en graver litt så er det mye å finne.

Men hva er det som gjør Final Fantasy så genialt? Tja... hva er det som gjør Fallout så genialt? Hva er det som gjør The Beatles så genialt? Hva er det som gjør Picasso så genial? Hva er det som gjør Mario og Zelda så geniale? Zelda har vel ikke akkurat super-avansert gameplay eller dyp historie at det gjør noe de heller? Hva er det som gjør Lord of the Rings så genialt, annet enn at det var det første? Det kan jo også sammensveises som en "redd verden fra onde makter" historie...
 
#17
Opprinnelig skrevet av Lurtz@14.07.2004, 00.49
Er også totalt unødvendig av Locolennon å kalle dere "tett i pappen", kvalifiserer nesten til anmerkning for unødvendig drittslenging.
74632​
Ok, jeg skal ikke starte en krig her, men jeg bare svarte tilbake med samme mynt. Han nedverdiget det fakta at jeg synes historiene er bra, derfor skrev jeg det. Må få lov til å svare. Anmerkning eller ikke, det driter jeg egentlig i. Kan til og med kaste meg ut av forumet, for jeg bryr meg heller lite. Det finnes viktigere ting her i livet enn selvhøyttidelige frosker på et spilleforum. :p
 

SHDR

Gullmedlem
#18
Jeg er redd argumentet ditt ikke holder. Det er ærlig talt ikke mye dypt å spore i forholdsvis klisjéfylte fortellinger om identitet og kjærlighet. Jepp, tradisjonelle temaer det aldri kan sies nok om, men Final Fantasy bringer virkelig ikke noe nytt. Enhver anime vil ha minst like sofistikert, "dyp" fortelling uten at det redder den om fortellerteknikken i seg selv er dårlig. Og det ødelegger Final Fantasy. Selve spillet er bare et skall på fortellingen, uten noen egentlig substans utover hooks i form av hemmeligheter og levelling, og et egentlig brukbart kampsystem som vannes ut og gjøres kjedelig av alt for mange kunstig forlengende tilfeldige kampsekvenser. Det imponerer ikke meg fra et gameplay-perspektiv, men jeg forstår at folk kan like det. Det er forutsigbart, det er søtt og det er litt spennende, en relativt god formel for tilfredsstillelse. Det jeg derimot ikke kan si meg enig i er at dette som SPILL er gode titler. Det er muligens opplevelser, men det igjen avhenger av at man setter pris på fortellingene. Jeg satte pris på FFVII da jeg var 13 år gammel, men mye har virkelig skjedd siden da. Ingen av de senere spillene har klart å imponere meg med fortellingene sine. Desverre. Sikkert mitt tap.

Fortell meg hva som er dypere enn en sølepytt i noen av FF-spillene. Så skal jeg si meg enig i at du har gode argumenter, og at det hele er en smakssak.

Lord of the Rings er en Redd Verden fortelling, ja. Jeg har aldri anklaget den for å være dyp. Mario og Zelda vil nok aldri bli verdens beste spill de heller, men de er veldig trivelige og spillbare, med gameplay som faktisk holder også utover det å binde sammen fortellersekvenser som i bunn og grunn er drivende motivasjon.

Merker meg at du elegant overså svaret mitt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
(Til LocoLennons nest nyeste post)
Tihi. ;)
Så du innrømmer at heller ikke du har peiling? :D
For å ta spørsmålene dine:
- Fallout har jeg nesten ikke spilt, men det som fenget meg var det stilige karaktersystemet (SPECIAL) og friheten du hadde i spillet.
- The Beatles var geniale fordi de lagde enkle, men svært fengende poplåter.
- Picasso er jeg ingen stor tilhenger av.
- Mario-spillene er geniale fordi spillmekanikken er så fint balansert: Enhver evne du har er der for å la deg komme forbi en spesiell type hinder (eller flere). Brettene er designet slik at du alltid får en passende utfordring (du trenger ikke spille mange dårlige plattformspill for å se hvor bra designet Mario-brettene faktisk er).
- Zelda er genialt på samme måte som Mario, egentlig. Forskjellig spillsjanger, samme filosofi. Brettene i Wind Waker er blant de ypperste jeg har vært borti noensinne, uansett sjanger. Og nei, Zelda-historiene er ikke blant de beste. Men gameplayet mer enn veier opp (se også Mario-spillene).
- Lord of the Rings er så genialt ikke på grunn av selve historien, men måten den fortelles på og karakterene Tolkien har skrevet inn i den. Du har de aller, aller fleste arketypene der: Den fullkomne ondskap, hvis eneste ønske er absolutt herredømme (Sauron), den lille mann som utviser stort mot (Frodo og Sam), den gamle vismannen som trekker i trådene (Gandalf), den tapre kriger som gjør alt for sitt land (Boromir/Faramir) og så videre.
Nå kommer sikkert noen til å sammenligne det jeg nettopp skrev om LotR med Final Fantasy, men det får så være. ;)
 
#20
Opprinnelig skrevet av Shadar@14.07.2004, 01.01
Merker meg at du elegant overså svaret mitt.
74638​
Nei, jeg så bare det ikke før etter at jeg allerede hadde skrevet to poster på rad. Synes jeg måtte vente til noen andre kom med en post for ikke å få tre på rad. ;) For å svare på det, så må jeg vel si at du motsier deg selv. Du sier du ikke har empati, men hvis du ikke hadde det, så hvordan skal du klare å skrive en objektiv artikkel eller anmeldelse? Jeg ser frem til å lese de, det skal jeg si. Hvis du virkelig klarer å ha en objektiv oppfatning, hvorfor er du ikke slik på forumet? Hvorfor går du så lavt å sier at alt du ikke liker er piss, når du faktisk klarer å se de gode sidene med spillet? Er ikke det ganske selvfornektende?

On-topic:
For meg er Final Fantasy så genialt fordi det griper meg, og holder på meg til jeg er ferdig. Det er svært få spill som klarer det. Mange sier at Morrowind er genialt, men etter 8 timer eller noe så ble jeg dritt lei hele greia. Det gjør jeg ikke av Final Fantasy. Musikken, stemningen, atmosfæren, gameplayet, hele greiene fenger meg. Jeg synes Splinter Cell er kjedelig som tusan. Mange sier at det er et bedre spill enn Metal Gear Solid. Men så har vi noe som også kalles for underholdningsverdi. Jeg elsker Pirates! på amiga. Ikke akkurat komplisert, ganske gammel og simpel grafikk i dag. Det har et gameplay og en frihet og et atmosfære og en drivkraft som holder tak i meg den dag i dag. Et grafisk eventyrspill (på godt norsk til og med) har kanskje ikke all verdens replay value. Du vil ikke få flere utfall i historien, og historien er sjelden dyp, kanskje bare gripende og underholdene. Likevel er det enkelte spill man kan gå tilbake til. Du vet alt som skal skje. Du vet nøyaktig hva du skal gjøre. Hvorfor er det sånn? Det som faktisk teller er helheten i spillet. Det er helheten i spillet som gjør det genialt. Helheten i Final Fantasy gjør det genialt.

Yetipants: The Beatles? Enkle? Du har nok misforstått. De lager fengende musikk ja. Men å kalle det for enkelt er helt feil. Hør igjennom The White Album i en omgang, eller The Abbey Road og Sgt. Pepper. Det HØRES kanskje enkelt ut på områder, men det er faktisk ganske avanserte saker mye av det.
Du plukker frem balansen i Mario og Zelda. Jeg mener det samme om Final Fantasy. The Wind Waker er veldig bra. Super Mario Sunshine var en gedigen skuffelse for meg.