Hva i alle dager er bra med Final Fantasy?

SHDR

Gullmedlem
#1
Er jeg den eneste i hele verden som hater, hater og bare hater Final Fantasy X, de udugelige random encounterene, det dårlige stemmeskuespillet, den kjedelige og ennerverende musikken og ikke minst: Det kjedelige, intetsigende plottet som bare har deg gående på en strak linje, hvor hvert eneste steg er så forutsigbart at det er en skam? Mange mener at Final Fantasy-spillene er ulineære og fulle av muligheter.

Hva er det som ikke er lineært med FFX? Jeg har spilt spillet i 20 timer, og mesteparten av den tiden har jeg løpt rett framover i skjermen, med random encounters her og der, og med en dialogsekvens i hver ende av veien.

FFX (og mesteparten av de andre FF-spillene) lager kun action og spenning ved hjelp av tilfeldige encounters med tilfeldige monstre. Det er ingen egentlig dyktighet involvert, og dersom du er heldig og ikke bli angrepet så mye, er du fucked fordi du da er for svak når du kommer til neste område. Dersom du er uheldig møter du bare monstre som er for kraftige for deg, og du blir knust istedet, eventuelt ender opp uten supplies foran neste del av spillet. Dette er ubalansert og unyansert, og kunne vært reddet av et mer fleksibelt magisystem (slik som det i FF8, der du faktisk ikke trenger bry deg med ethers, men bare drainer), men istedet blir du nødt til å cashe ut altfor mye penger på potions og andre support items, slik at du ikke føler noen stor progression ellers. Level-systemet er basert på progress. Du kan ikke power-levelle på noen måte, fordi du er avhengig av å finne key-spheres for å kunne fylle opp hele griden. I begynnelsen av spillet finner du simpelthen ikke de nødvendige spherene, og du er fucked.

Når du ikke fighter i random encounters, løper du rundt uten noe egentlig gameplay og bare soser omkring med kun vage instrukser å gå på. Spillet krever at du skal gå rundt og snakke med alt som har to ben, og av og til noen på fire, for at du skal kunne komme videre. Spillet baserer seg ikke på intuitiet, og dermed heller ikke på dyktighet. Tålmodighetsprøven er den eneste utfordringen spillet egentlig presenterer. Dermed føler du aldri at det er din egen dyktighet som driver deg videre, og egentlig bare flaksen.

"Wai! Jeg møtte et monster jeg kan converte til en key sphere dersom jeg bare rekker å ... nei, satan. Aeonen er visst disablet, gitt!"

I FFXs tilfelle er det enda flere feil enn de som er vanlige i FF-spill. Karakterene, som skal være spillets styrke, er triste. Tidus er barnslig og ignorant; han virker som en virkelig grunn fyr. Han "lærer om livet" på veien, og lærdommen er stort sett floksler som hvilken som helst annen tulling hadde funnet ut lenge før de ble fanget i fremtiden. Wakka er strengt tatt Zell med enda teitere frisyre og uten den nihil-ariske sjarmen hans. Yuna er faktisk bare et stussselig menneske; alt hun gjør er å sutre og være genki-søt, noe som kunne gått greit hadde ikke voice-actingen vært så horribly miscasted. Nevnte jeg at alle i hele spillet høres rimelig udugelig ut? Min norske dubbing av Ranma 1/2 fra sommeren to år siden, der jeg spilte alle rollene, hadde mer sjel og innlevelse. Selv om voice actingen er dårlig, ville mye vært reddet om dialogene var gode. Men nei ... de er faktisk ikke det heller. Også de er meget underutviklede og de fungerer vel egentlig ikke på noe plan. Der spillet forsøker å være alvorlig blir det cheesy, mens de morsomme partiene bare blir tvungne og pinlige, dels på grunn av den broddløse humoren og dels fordi fremføringen er så trist.

Det er mulig historien engasjerer når man har spilt i 30 timer, men jeg har allerede lagt 20 timer i det, og jeg synes overhodet ikke det jeg har spilt til nå er verdt enda 10 timer. Det er mange som sier man må gi spill litt tid, og litt tid i mine øyne er én til to timer. Over 20 timer er rett og slett for mye.

Uansett ... dette ble veldig Final Fantasy X-fokusert. Saken er den at de samme skikkelsene, de samme konvensjonene, de samme problemene som preger Final Fantasy X går igjen i alle Final Fantasy-spillene. Hva er det som gjør at de er verdt å bruke tid på? Hva er det som er så unikt og spennende med serien? Er det bare at dette er anime, og derfor kult, eller er det noen som alvorlig kan si at de lar seg rive med av de døve plottene og de endimensjonale pepperkakemennene du blir tvunget til å se løse dem?

TIL ANGREP!
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
Opprinnelig skrevet av Shadar@26.10.2004, 11.40
bare soser omkring med kun vage instrukser å gå på.
Glemte du den store røde pila på minikartet ditt, som viser presis hvor du skal gå for å komme deg videre? :D

Jeg var så lei av FFX at jeg bare kjørte Action Replay så det skulle være mulig å ta sisteboss uten Damage Break. Ikke faen om jeg orket å bruke 10 ekstra timer på det drittspillet bare for å få tak i de beste våpnene.



Men jeg er uenig i at hele serien er dritt. Som mange andre har sagt før meg, har Final Fantasy-spillene gitt meg noen av mine beste spilløyeblikk. Når Cecil blir paladin i FFIV … Scenen i VI hvor Kefka gjør om alle Esperne til magicite gjorde meg mye mer forbannet på fyren enn da Sephy spidda Aeris. Og det helt uten FMV. Fra FFVII og utover virker det som pene FMV-er er en slags belønning for at man orker å holde ut med gameplayet. Jeg er så utrolig lei random battles at jeg sannsynligvis ikke kommer til å starte på FFX-2 før tidligst om et år.

Final Fantasy X ga meg litt samme følelsen som Resident Evil 0 … «Denne serien trenger seriøst å fornye seg»-følelsen. Og med Final Fantasy XII (og RE4) får vi forhåpentligvis dette.
 

EagleJin

Bear Necessity
#3
Shadar: Du er ikke den eneste med "hat" mot FFX. Hva som ikke er lineært med det spillet vet ikke utviklerne selv en gang (bortsett fra at de kan svare "ingenting"..). Irriterende karakterer, skuffende story og daff avslutning..

Spillserien ellers (dvs. til og med nesten hele FFIX..) er en av de mer geniale. Stort sett alle spillene har en fengende historie, noen har mer utfordrende evnesystem, stort sett veldig bra musikk satt til de riktige scenene i spillet og noen har rett og slett fremragende grafikk for tiden de kom ut på.
FF generelt har også (som regel) gode sidequests å fordrive litt tid på, og som regel er lønna for å fullføre dem god, enten du får en ny limit break, nytt summon monster eller nytt våpen med all slags guddommelige egenskaper.

Ellers skal man lære seg systemet, finne ut hva som fungerer mot hva/hvem, hva som trengs i en nødssituasjon i kampen mot weapon i FF7, 8 og 9, osv osv. Er hauger av småtriks å lære seg, og masser av steder å utforske for å bli en god FF'er. Har du ikke tålmodighet sliter du fra første minutt.

Orker ikke gå i detalj om hvert enkelt spill bortsett fra det faktum at FFX er blandt de verste FF-spillene. Shadars innlegg sier det meste om den saken, heh.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Kan jeg få bli med i klubben? Syns heller ikke så mye om Japanske rollespill og særlig da FF serien.
 
#5
Jeg tror mye av styrken til Final Fantasy ligger i sjarmen, som
for det meste kommer av grafikken (tenker da på FMV'er og bakgrunner), plottet og rollefigurene.
Grafisk sett er jo FF veldig flott. Etter hvert som du går igjennom spillet blir du belønnet med utrolig godt tegnede filmer. Bakgrunnene er også fine og detaljerte, noe som øker innlevelsen du KAN ha i det gjeldende spilluniverset. Rollefigurene på sin side er ikke like godt tegnet, men de har alikevel sjarm. Tenker da spesielt på de i FF VII. Jeg tar Cloud som et eksempel: Han har to klumper til hender, hodet er kulerundt, øyne og nese eksisterer ikke, og han er en tanke lav. I kamp og i FMV'ene får rollefigurene et mer detaljert og anime-aktig utseende, men når man går rundt på kartet har de denne skrotete fremtoningen. Merkelig nok er det noe ved dette som rører, siden jeg, og mange andre, ikke kunne tenke oss dem med et "realistisk" utseende.
Plottet er fylt med klisjéer, og kan virke (og er, i et par av spillene) veldig tynt; Men under skallet av stereotyper er det grunnlag for en del grubling og tankevirksomhet. Det er ikke alt som kommer fram i historien, så du må resonere deg fram om du skal forstå helheten. Tenker spesielt på FF VIII, som har en veldig åpen slutt.
Rollefigurene er også store samlinger med klisjéer, noen bedre eller dårligere enn andre, og med varierende dybde. Kan ikke i farten huske én rollefigur i hele serien som ikke er en klisjé. Nå er det jo en grunn til at de har blitt klisjéer: de engasjerer oss. Vi får følelser i rollefigurene. Det kan være sympati, hat, irritasjon, respekt, osv. Hvem ble ikke trist da Aeris døde? Og førte det ikke til at man (,etter to ukers pause for å fordøye rollefigurens død,) spilte videre med et innbitt hat overfor den kaldblodige Sephiroth? Hva med Kuja; følte man ikke hat mot denne homofile transvesitten (no offence, Ava1on), og litt sympati helt på slutten av spillet? Andre jeg kan nevne er Squall, Celes, Vivi og selvfølgelig galningen Kefka. Elsker å hate ham!
Hvor var jeg?
Ja, en annen ting jeg liker ved Final Fantasy er at det i noen av spillene er mulig å utnytte kamp- og magisystemene så grovt at du kan lage "guder", bare du vet hvordan. I FF VIII har jeg surfet igjennom med kraftige stats på et lavt level. Bossene var en vits, siden jeg i flere tilfeller hadde like høy HP som dem, og mange ganger bedre styrke, vitalitet, osv. Jeg har til og med tatt meg bryet med å maksimere alle statsene på rollefigurene. På den fila jeg har holdt lengst på med har Squall 9999 Hp, 255 str, 255 vit, 255 mag, 255 spr og 255 spd. Kall det gjerne fanatisme, jeg blir bare smigret.
Kanhende at muligheten til å voldta systemet på denne måten blir sett på som negativt av noen. Jeg har full forståelse for det. Selv liker jeg spill hvor man har muligheten til å power-levle.

Shadar, du er veldig fokusert på FF X. Skjønner at du har hatt en dårlig erfaring med det spillet. Selv synes jeg at det er ett av de svakeste kapitlene i serien, mest på grunn av ensformigheten og dialogen, som du også nevner.
Final Fantasy er ikke lenger grensesprengende, og det har aldri vært genialt. Styrken i serien ligger i at plottet og rollefigurene er fengende. Skjønner at du har blitt lei av gang på gang bli servert de samme elementene, i beste fall i ny innpakning og andre klisjéer. Om Square-Enix får orden på dette i de kommende FF bør nok serien erklæres som død. Den er allerede aldrende, og man kan se at tenner, hud og hår er i forfall.
Uansett hva som skjer har vi da de eldre spillene å falle tilbake på. Håper at de blir konvertert til nyere konsoller i fremtiden. Playstation-utgavene mine er kraftig nedslitte...

Dat var alt fra meg... for denne gang. Det er mer jeg gjerne vil si, men siden jeg sitter på skolen for øyeblikket må jeg ta hensyn til skoletimer og andre elever.
 
#6
Ikke hør på han som kaller seg reaper (Gøran.
¨Han har ikke peiling på Final fantasy. Han har ett Final Fantasy spill og der satt han seg fast etter 1time.

Så slutt å si uofisielle ting om deg selv.

Jeg mener Final FAntasy ikke er noe bra spill.
 
#7
Final Fantasy er generelt sett en av de spillseriene i verden som har gledet meg mest.
Så derfor var forventningene mine skyhøye når det gjaldt FFX. Jeg kjøpte sågar en Playstation 2 ikke bare for å spille det, men mye av grunnen var nettopp det. Nå, en lang tid etter jeg sist har spilt det, kan jeg si at det er kanskje dette tiårets største skuffelse. Det virker rett og slett at Square har gått til helvete etter at Enix kom. Nå er jeg ikke sikker på om dette var før eller etter FFX, men uansett så er det nå en lang stund siden Square ga ut noe med verdnensklasse. FFX, FFX-2, FF:TA, og FF:CC er ikke i nærheten av tidligere FF spill.

Skal jeg nevne negative aspekter ved FFX, må jeg nevne:

-ekstremt dårlig stemmeskuespill
-til tider flaue replikker
-klisjefylt
-noe kjedelig kampsystem
-abilities systemet
-rett frem storyline
-en del heller tragiske rollefigurer(Yuna og Tidus beste eksempler)

Dette var da skuffelsen FFX bringte. Når det gjelder resten av spillserien, syntes jeg det er veldig lite å utsette på FF7. FF8 har jeg aldri spilt, og jeg vet det er en del som ble misfornøyd med nr.9. I mitt tilfelle har jeg kanskje de beste minnene fra nettopp det kapittelet. Syntes historien der er flere hakk mer interesant enn hva FFX har. Det er twists and turns i det, og i tilegg klarer det å være uforutsigbart. Og det føler jeg er selve essensen i ett rollespill, at det klarer å engasjere deg i historien.
 
#8
SNOFTE: Whadafack?! Slutt å uttale deg om ting du ikke har peiling på! Har du i det hele tatt spilt Final Fantasy? Det lønner seg å ha prøvd noe før du kommer opp med en mening om det. Dessuten har jeg ALLE spillene i serien, unntatt III, XI og div. spin-offs.

Og hva mener du med uoffisielt?

Fjott... <_<
 
#9
Eg hadde ikkje noko problem med å levle i begynnelsen, sphere griden var eit nytt og spennande system for meg som fungerte særs bra for ei avkobling. Det blir også litt kjedelig i lengda og levle og bytte rustning, hatt, våpen, sko, belte og alt det andre. Det er igrunn heilt greitt att FFX stikk seg ut i frå dei andre spela.

Greit, FFX er ikkje det beste FF-spelet, heller ikkje dårleg av den grunn.
 
#10
Etter 6'ern(3 i USA) og 7'ern synes jeg det bare har gått nedover. FF8 va underholdende i et par timer, men etter det ble det smakløst. Square-Enix må finne på noe nytt snart for å få min interesse.
Wow-se-så-mange-polygoner-vi-kan-ha-på-skjermen-samtidig, kvaliteten på musikken, og det faktum at protagonisten alltid er en irriterende taper som du ville banka opp hvis du så ham på gaten har gjort meg mektig lei av hele opplegget. Heldigvis har andre utviklere klart å skjønne at rollespill har mer med å fortelle en god historie og ha interessant interaksjon mellom karakterene enn audiovisuelt vissvass.
At dette er det som er igjen av selskapet som laget Chrono Trigger er like trist som tragisk.

Kanskje jeg begynne å bli gammel. Som gamle menn som anbefaler en god bok der fantasien slippes løs, istedenfor en hjernedød film der fantasien begynner å telle sauer.
 
#11
Opprinnelig skrevet av Ghaz@26.10.2004, 15.50
Det virker rett og slett at Square har gått til helvete etter at Enix kom. Nå er jeg ikke sikker på om dette var før eller etter FFX, men uansett så er det nå en lang stund siden Square ga ut noe med verdnensklasse. FFX, FFX-2, FF:TA, og FF:CC er ikke i nærheten av tidligere FF spill.
124274​
Halvparten av de spillene du ramset opp er har ikke en dritt med Enix å gjøre, FFX ble sluppet lenge før Enix kom inn i bildet, og FFTA er en relansering av FFT på PSX (kom ikke til Europa). Greit, de dreit seg ut på FFX-2, men FFCC er ganske anderledes fra tidligere FF-spill på grunn av dets fokus på multiplayer, istedet for singleplayer. Har du testet spillet med venner? Ingen kan heller si at de dreit seg ut med FFXI, som nå har over én million spillere. Det jeg prøver å si er at det er altfor tidlig å si at Enix ødelegger for Square, jeg er overbevist om at en av Japans, om ikke verdens, mest kjente rollespillprodusenter har noe poitivt å bidra til Square.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#14
Det som er bra med FFX er all hentai-doujinshien som blir produsert. =D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Det aller, aller feteste FF-spillet er Final Fantasy: Mystic Quest. Det gjør alle kvaliteter ved alle de andre FF-spillene til skamme!
På andreplass kommer såklart mektige Final Fantasy Tactics Advance, og på tredje Final Fantasy: Crystal Chronicles. Herlig!
Final Fantasy IX kommer på en hederlig fjerdeplass, mens resten deler sisteplassen (nesten).