Opprinnelig skrevet av Shadar@26.10.2004, 10.40
Er jeg den eneste i hele verden som hater, hater og bare hater Final Fantasy X, de udugelige random encounterene, det dårlige stemmeskuespillet, den kjedelige og ennerverende musikken og ikke minst: Det kjedelige, intetsigende plottet som bare har deg gående på en strak linje, hvor hvert eneste steg er så forutsigbart at det er en skam? Mange mener at Final Fantasy-spillene er ulineære og fulle av muligheter.
124089
Ja, FFX har ræva stemmeskuespill, og jeg er tydeligvis den eneste i "rollespill seksjonen" (ja, vet den ikke eksisterer, men da den gjorde det) som mente at musikken i FFX er kjedelig, hvilket den er.
Random Encounter kan diskuteres. Jeg digga det med at du kunne fange monstra, og sloss mot über monstrer på den arenaen, og alle de tinga du fikk da du fanga alle på en region.
Faktisk så er FFX ganske fullt av muligheter (gjemte steder, sphere grid,
dark aeons, battle arenaen m.m.
Hva er det som ikke er lineært med FFX? Jeg har spilt spillet i 20 timer, og mesteparten av den tiden har jeg løpt rett framover i skjermen, med random encounters her og der, og med en dialogsekvens i hver ende av veien.
Ja, alt er linært frem til du kommer mot slutten, da du får tak i luftskipet, og du kan gjøre masse andre ting. (som nevnt over)
FFX (og mesteparten av de andre FF-spillene) lager kun action og spenning ved hjelp av tilfeldige encounters med tilfeldige monstre. Det er ingen egentlig dyktighet involvert, og dersom du er heldig og ikke bli angrepet så mye, er du fucked fordi du da er for svak når du kommer til neste område.
Det kommer ann på hvor mye du gjør ut av det.
Sunken gelnica i FFVII feks. har en del vanskelige monstre som tar deg på ett slag. Men jeg skjønner hva du mener.
Gjør du mye ut av spilla (som jeg har gjort.) så du sloss mot Ruby, Emerald, omega, ozma og dark aeons, så ikke kom å si det ikke trenger dyktighet. Der må du legge strategi og faktisk tenke en del, for å finne ut hva som er best.
Et glimmrende eksempel på det, er materia systemet i FFVII. Junction systemet i FFVIII er ikke fullt så avansert, men du trengs litt tenking der og. FFIX derimot, er laga for unger. Det ability systemet er utrolig enkelt.
Level-systemet er basert på progress. Du kan ikke power-levele på noen måte, fordi du er avhengig av å finne key-spheres for å kunne fylle opp hele griden.I begynnelsen av spillet finner du simpelthen ikke de nødvendige spherene, og du er fucked.
Å joda!! FFX er vel spillet der powerlevling er enklest. Å fylle opp sphere griden så du får 255 av alle stats (untatt luck, for det tar helvetes lang tid) er enkelt som faen, bare du går inn for det.
Et par instillinger på overdrive mode, litt bra items, og en Tonberry king, bidrar i rundt 1,5 til 2 millioner exp. Og sphers er ikke vanskelig å få tak i. Battle arenaen har monstre som gir 30 av hver sphere, etter en kamp. (jævla lette kamper.) Men det kommer selfølgelig et stykke ute i spillet.
I FFXs tilfelle er det enda flere feil enn de som er vanlige i FF-spill. Karakterene, som skal være spillets styrke, er triste. Tidus er barnslig og ignorant; han virker som en virkelig grunn fyr. Han "lærer om livet" på veien, og lærdommen er stort sett floksler som hvilken som helst annen tulling hadde funnet ut lenge før de ble fanget i fremtiden. Wakka er strengt tatt Zell med enda teitere frisyre og uten den nihil-ariske sjarmen hans. Yuna er faktisk bare et stussselig menneske; alt hun gjør er å sutre og være genki-søt, noe som kunne gått greit hadde ikke voice-actingen vært så horribly miscasted. Nevnte jeg at alle i hele spillet høres rimelig udugelig ut? Min norske dubbing av Ranma 1/2 fra sommeren to år siden, der jeg spilte alle rollene, hadde mer sjel og innlevelse. Selv om voice actingen er dårlig, ville mye vært reddet om dialogene var gode. Men nei ... de er faktisk ikke det heller. Også de er meget underutviklede og de fungerer vel egentlig ikke på noe plan. Der spillet forsøker å være alvorlig blir det cheesy, mens de morsomme partiene bare blir tvungne og pinlige, dels på grunn av den broddløse humoren og dels fordi fremføringen er så trist.
Jeg hater Tidus og Yuna.
Har aldri blitt så flau over å spilt et spill som jeg ble, da det stod utenfor det tempelt og gapskratta. Faen, da satte jeg på noe annet på TVen mens de holdt på.
_______
Ja, det er veldig mye rettet mot FFX, og jeg synes faktisk det er ganske tåpelig å angripe hele jævla serien, basert på ett spill.
FFVII, FFVIII og FFIX er fantastisk mye bedre. Musikken er utrolig bra, historiene er utrolig bra. Spessielt FFVII og VIII, pga. av alle spekulasjonene rundt hva som skjedde\kan skje.
Var virkelig acients folka så utrolig 'snille'. Har du egentlig fulgt etter Sephiroth i det heletatt, og til sist men ikke minst, har vi den beryktede U=R teorien i FFVIII.
Jeg synes Final Fantasy er en helvetes bra serie. Bassert på spilla 6,7,8,9 og 10 (til en viss grad). Jeg fikk lånt meg FFX-2, men etter jeg så introen, ga jeg faen. Så det har tapt seg litt i de senere spilla.
Det her er skrevet i fullt hastverk, så jeg tar forbehold mot skrivefeil, selvmotsigelser, og andre eventuelle dummheter
