[PC] Hva IBM og andre PC-kompatible har å by på fremover

Lodin

Der Waaaah
Man må fortsatt kjøpe skiten så nei takk?

I andre nyheter viste MS fram Windows 10 i kveld. Masse typisk ræl som at man kan streame spill fra Bone og de har no hologrambriller som ser kjipe ut. Det kanskje mest spesielle er at det blir gratis å oppgradere fra Win7 og 8 det første året. Er vel eneste måten å få folk til å gidde.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Nei, jeg har hatt Windows 10 på laptopen min en god stund nå og må rett og slett si at det er Windows 8 ganske overlegent (lol). Måten det håndterer vinduer og fullskjerm vil gjøre det vesentlig mer behagelig å håndtere spill og flere skjermer, for de som har trøbbel med det både på Win7 og Win8. For touchbaserte maskiner er startskjermen der fortsatt, men for gode gamle pc-er er startmenyen tilbake som et amalgam av startmeny og -skjerm. Man kan altså customize startmenyen mer enn noensinne før og det ække gæli.

Det er et hav av andre småforbedringer her og der, så for min del virker Windows10 som det neste operativsystemet jeg skal ha på alle maskinene mine.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Noe av det som kanskje virker best er måten directx 12 dealer med flere prosessorkjerner i maskinen. både på cpu og gpu. Ytelsen virker helt ekstrem, selv på relativt gamle kort og det er absolutt noe som kommer til å være en fordel.
En ting er MOAR GRAPHICS, men det som kanskje de færreste egentlig tenker på er at de som mekker 3d-grafikk ikke er like avhengige av å måtte jobbe seg like mye nedover på polygonene. Det betyr at hvis det ikke er et massivt spill så trenger de ikke optimalisere antallet polygoner i like stor grad, noe som betyr mindre tid på nedskalering, og mer tid på å bare få ting til å se bra ut. Det er noe jeg liker ihvertfall. De store studioene har såpass drilla greier på slike ting tipper jeg, men jeg ser for meg at indie-folk kan være glad for at de kan bruke mest mulig tid på selve spillet og ting som ser bra ut, uten å nødvendigvis måtte forholde seg så mye til en slags max poly 2000 pr figur eller hvordan faen det der fungerer.
og, ikke akkurat andre veien, men det kan også føre til langt fler detaljer. Kanskje man for første gang i et spill kan se en ordentlig troverdig skog hvor man ikke bare er låst til en sti man må gå, men at det er litt sånn ordentlig tett skau som man ser mye av i Norge blant annet. Sikkert Canada også. Har hørt at det er en del skog der. heh.
Uansett så virker det lovende.
Men var det slik at det skulle bli subscription-based, eller kan man fortsatt betale en fast pris etter det første året, sånn at man beholder versjonen sin? Eller blir det slik alle de store software-folka driver med nå om dagen, at man får en ny versjon i året så lenge man betaler leieprisen?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Ikke spillrelatert innlegg følger:

Som noen sikkert har fått med seg har jeg ganske sterke følelser for den norske nettleseren Opera. Om man spoler tilbake noen år, var det Opera som introduserte mange av funksjonene man i dag tar som en selvfølge at en nettleser inneholder. Men Opera som PC-nettleser tok aldri av(bortsett fra i Russland), og etterhvert endte det med at grunnlegger Jon von Tetzchner hoppa sjarken og at utviklingen av Presto (Operas egenutviklede nettlesermotor) ble avviklet. Opera gikk i 2013 over til å bruke WebKit/Chromium som base, slik at dagens Opera i bunn og grunn er en re-skinnet Chrome som hvertfall sist jeg tittet på den bare hadde en brøkdel av funksjonaliteten til gamle Opera. Derfor bruker jeg og andre "entusiaster" fortsatt versjon 12 (lansert i 2012), mens "nye" Opera har kommet opp i versjon 26. Heldigvis har Opera innsett at en del folk tviholder på versjon 12, slik at det fortsatt kommer sikkerhetsrelaterte oppdateringer.

Hvorfor fortelle om dette? Jo fordi nå har von Tetzchner og en håndfull tidligere Opera-ansatte letta på sløret:
Vi lager en nerdebrowser. En nettleser for oss og vennene våre

Vivaldi heter dyret denne gangen, og en tech preview er tilgjengelig. Denne er også Chromium-basert, men jeg er hvertfall mer gira på dette enn det Opera har endt opp med å bli.
 
Sist redigert:

Kleevah

Livsfarlig amatør
Det der blir nok å eie, ja. Bytta selv fra tolvern nå nylig fordi den rett og slett ikke klarer å holde tritt på moderne sider lenger, men jeg kan ikke si jeg har klart å finne meg til rette i hverken firefox eller chrome.
 

Lodin

Der Waaaah
Heads up for oss som bruker DS4 på PCen: Den forrige greia som lurer OSet til å tru det er en 360-kontroll har ikke blitt oppdatert på evigheter, men noen andre folk har tatt over prosjektet og slippi DS4Windows. Masse nye funksjoner som at man kan bruke gyrometeret i kontrollen og leke seg enda mer med lyset. Alle knapper kan remappes til keyboardet så man slipper joy2key. Det er og mye mer stabilt for blåtann og man kan bla. sette en timer for når kontrollen skal skru seg av automatisk. Oppi alt er det faktisk også mye lettere å bruke.
 
Sist redigert:
I helga følte jeg for å spille Age of Empires 2, så da gjorde jeg det. Det fikk meg til å innse hvor mye jeg savner RTS-sjangeren. Skjer det noe særlig på den fronten for tiden? Av en eller annen grunn har jeg aldri likt Starcraft noe særlig, men digger AOE. Sikkert pga settinga og hele aspektet med sivilasjonsbygging samtidig som det ikke tar over 9000 timer slik Civ gjør.

Jeg innså også at jeg har blitt en sånn grinete fyr som ikke bryr meg om nye spill og bare vil spille gammeldagse greier. En skummel utvikling.
 

Lodin

Der Waaaah
Jeg har hørt veldig mye bra om Grey Goo som faktisk blei slippi denne uka. Klassisk RTS med smart strømlinjing av basebygginga. Soundtracket er vistnok og grisebra siden han kisen som laga Hellmarch står bak.
Bare så synd at jeg ikke liker RTSer. :v
 

Novastrum

Feminist-elitist
Jepp, Grey Goo er øverst på ønskelista til neste gang jeg får RTS-sug (tror ikke det er så lenge til). Det skal sies at det ser ut til å være en del inspirert av Starcraft, men med en god slump av klassisk C&C også. Kampanjen ser artig ut.

(PS: Nesten Westwood WOOO!!!!)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sjekk her, jeg fant en gammal trailer fra Rollercoaster Tycoon-spillet som kom i 2005. Øh, nei, 2015 skulle det visst være. Hæ?

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hei hvor det går i denne tråden. Uansett, ett av de nyeste tilskuddene på Steam er Chris Sawyer's Locomotion, som da er en åndelig oppfølger til (mao. riiiimelig likt) Transport Tycoon Deluxe. Førti spenn! TTDX-oppfølger! Fantastisk! Fantastisk? Vel, jeg har det allerede på DVD (og, seff, på Steam nå), oooog... hmm. Mange av tinga er udiskutable forbedringer, som at man nå kan bygge trikk (vel, "kan"; du er pukka nødt hvis du vil at byene skal vokse i noe halvveis vettugt tempo), grensesnittet har fått tweaks og forenklinger, og det er mer variasjoner på stort sett alt. Men? Vel, noe av magien er borte. Jeg aner ikke hva det er. Det hjelper heller ikke at - OBS, kan hende de har fiksa dette i Steam-utgaven - det er en "greie" i spillet som gjør at det etter hvert blir klin umulig å gå med overskudd siden farkostene dine bryter ned og må på verksted absolutt hele faens tida. Uansett, nå går det i det minste an å spille med ikke-fucka farger (256 farger representin' (opprinnelig utgitt i 2004, folks)), så... vel. Førti spenn, og det ER artig. Inntil et visst punkt. Litt som TTDX egentlig. Hmmm.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jadda! Mens andre kozer seg med Bloodborne, kan jo jeg koze meg med å vente på at nyeste tilskudd til Steam-kontoen skal låses opp:



Nitten timer igjen, sies det. Da har jeg plutselig noe å gjøre i påska likevel.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Usikker på tråd til denne, men de fleste har vel fått med seg at Valve tester ut å ta betalt for modder. Dette er et lignende system som i Dota2 og Planetside2 hvor brukere kan lage innhold som selges, og skaperen av innholdet får litt av profitten.

Dette blir selvfølgelig mottatt med stor ståhei siden "hva faen dette var jo gratis" osv. Mye bra fra diverse internettfolk:

Selv tenker jeg som jeg alltid har gjort ang. dlc og har ingenting i mot å betale for innhold så lenge jeg får valuta for pengene. Det at skapere får litt belønning og oppmuntring til å lage bedre stæsj er kult også, men ifølge noen så får skaperen bare 25% av det brukeren betaler, og da tenker jeg dette blir tre deler "æsj nå må jeg betale" og én del "men så får de litt penger da og det er jo bra".
Ellers er jeg litt usikker på hvordan dette kommer til å funke med modder som trenger andre modder for å fungere og hvilke rettigheter du har hvis noen stjeler fra gratis arbeid. I tillegg rynker jeg litt på nesa at hvis du f.eks kjøper Skyrim via Gamersgate, så tjener Valve penger på mods de ikke har lagd til et spill de ikke har lagd som noen kjøpte i en annen butikk. Greit, det krever litt å hoaste dem, men likevel synes jeg det lukter litt rart. Jeg håper bare dette betyr flere modder og høyere kvalitet på dem, men vi får se.