Har spilt i et par timer, og det er et sånt spill hvor du spoiler ganske mye hvis du beskriver det noe særlig så jeg nøyer meg med å si at hvis du vil ha et skikkelig pent spill som er litt ruslesimulator og litt pek-og-klikk mordgåte og noko attåt, så er det bare å finne fram visakortet. Spesielt skummelt har det ikke vært ennå, men det er ålreit skrevet og ordentlig imponerende teknisk. Ett eksempel er dette bildet fra starten av spillet:
Hvis du gløtter over i høyre kant av bildet, ser du konturene av et gammalt kråkeslott rett til høyre for bukken på brua. Jeg har så langt gått framover i samme retning som jeg ser på dette bildet, rundt vannet, over dammen i enden, bort til det huset, videre innover i skauen og enda litt lenger, og antall innlastingsskjermer som har dukket opp er 0. Det har ofte hendt mens jeg har vært ute og rusla i nabolaget at jeg har glant ut over Mjøsa og tenkt at noen burde mekke et spill hvor det faktisk er samsvar mellom det du kan se konturene av borte i horisonten og det du ser når du kommer dit, istedenfor at LOD-monsteret spiser opp alt av detaljer. Vel, wish granted.
Slo ned til FXAA for å få oppdateringshastighet av silkemyk art, som man kan se på trærne her. Nyt godrays av høy kvalitet for å bøte på uretten.
Jeg er ingen historiker, men... vel. Jeg har sett ei stavkirke før, for å si det sånn (Heddal stavkirke ligger tre kilometer unna barndomshjemmet mitt), og den kuppelen der virker bare ikke rektig. Dealioen med stavkirker er at de ble laget av tre fordi det var det folk hadde å bygge kirker av, og kobberplater er liksom ikke noe som bare slenger rundt midt ute i skauen. Det er et par-tre greier til som bare ikke rimer med kirka og omgivelsene, men dere får spille selv og se hva dere synes.
Hvis noen lurer på hvordan den delen av utsikten som
ikke seinere skal bli en del av det spillbare området i dette spillet, så er svaret på dette bildet. Utviklerne har gjort seg fortjent til lønna si. Verdt å merke seg at dette bildet ville ha vist fram den ene bøggen jeg har funnet så langt hvis det var et filmklipp, og den bøggen er noe z-fightings i høyre bildekant. Når det er sagt veit jeg hvor vanskelig det er å unngå så jeg tilgir.
Uansett: Høy kvalitet på græffiks, god stemning, ok+ manus, og gåtene er - om ikke fryktelig originale eller nyskapende - iallfall varierte og krever at du tenker litt logisk. Eneste virkelige ankepunkt er at de fleste stemmeskuespillerne later til å ha lest inn replikkene sine godt utpå fredags ettermiddag, og den stakkars pjokken som er stemmen til Ethan blir nok neppe den neste barneskuespillersensasjonen som tar Hollywood med storm. Men men, de prøvde iallfall, og det er ikke HELT krise pga. ålreit manus som sagt.