Fable 3 er et kos spill om man likte Fable 2, men oser over av misbrukt potensiale og jeg endte til slutt opp med en litt sur ettersmak på grunn av dette. Spillet er DRITPENT, har bedre lastetider og en veldig sjarmerende verden med masse humor and all that jazz, men de nye ideene (mange av dem er egentlig veldig gode) varierer fra å være halvkokte til direkte ødelagte og mange småjusteringer har rett og slett gjort opplevelsen dårligere.
Kampsystemet og måten man interagerer (er det et norsk ord?) med npc-er er tukla med på måter jeg ikke liker. Slåssingen var aldri dyp i Fable-spillene, men i det forrige så fikk jeg til å ha en flyt som jeg likte ganske godt og jeg forsøkte å spille bra fordi jeg i det minste fikk en liten belønning for det i form av mer XP. Man får ingen belønning for spillestil i Fable 3. Om man vil er det ingenting som stopper en fra å spamme de kraftigste angrepene man har samt health-potions hele vegen fra start til slutt. Jeg fikk ikke-dø-en-eneste-gang-achievementen på denne måten. Interaksjon med npc-er er nå kokt ned til "good", "bad" og "silly" og istedenfor å gjøre det foran samlinger av flere npc-er så gjør man det med én av gangen, med en fade to black mellom hver animasjon. Der det var et artig om noe meningsløst leketøy i Fable 1 og 2 er det her nesten helt bortkastet fordi man har null kontroll over hva slags animasjon som skal spilles... det velger spillet for deg. Molyneux og co. skrøt veldig av touch-mekanikken de hadde implementert i hype-videoene de ga ut før spillet ble lansert, hvor de fikk det til å virke som at man hadde en fri hånd som man kunne bruke til å utføre interaksjoner med npc-ene. Jeg forestilte meg et system hvor bevegelsen man gjør med en stikke kunne bestemme om man strøk sin utkårede eller klappa til henne, men hva det faktisk ER er en dårligere versjon av håndholdinga i Ico. Gå opp til en karakter, trykk LT for å holde dem i hånda, trykk LT for å slippe. Det har ingen funksjon som jeg kan se utover å ta med deg folk til senga eller et sted du kan drepe dem uten at noen ser deg (jeg fikk ikke lov til å lede en uskyldig fyr jeg ville drepe i et quest-oppdrag, dog. Spillet lot meg ikke holde hånd med HAN =/).
En annen ting som er blitt ødelagt er moral-systemet. Små spoilere følger, men ikke noe de ikke selv avslørte i PR-videoene fra Microsoft. Spillet er delt i to, hvor man først skal ta samle en hær for å ta over tronen og en noe kortere der man ER konge og må leve opp til løfter man blir tvunget til å gi under den første delen av spillet. Dette prøver de å gjøre til vanskelige valg for de som vil være snille ved at man alltid taper penger ved å ta de "riktige" valgene og får penger ved å ta de slemme. Problemet er at man fortsatt kan tjene dritmasse penger på å kjøpe opp eiendom, så hvis man begynner med dette tidlig i spillet har man MER enn nok gryn til å ta akkurat de valgene man selv vil.
Så jeh.. mange av idéene de har hatt kunne vært knalle tillegg til Fable-serien om de bare var designa og implementert riktig. Albion tyter fortsatt over med sjarm og dialogen er bedre skrevet og utført enn ever, pluss at co-open visstnok er sånn som man ville at den skulle være i toeren så alt er ikke kjipt. Det er en god del å kose seg med her, men det er bare bittert at de faktisk har fått til å ta to skritt bakover på mange punkter.