I påska spilte jeg ferdig God of War 3. I går gikk jeg tilbake til God of War 1 igjen, fordi jeg ville se om jeg så noe slående som var blitt veldig annerledes i treeren. Vel, ja.
Ikke for det; God of War 3 handler fortsatt om at du skal være tøff mann selv om alt du egentlig gjør er å trykke vilt på firkant, trekant og L1. Det aller mest slående er likevel hvor forskjellig dynamikken i kampsystemet er. Kampene i God of War 1 kan helt fint fullføres ved å hamre løs på knappene, mens God of War 3 krever at du lærer deg blokkering og kontring. Det som er synd, er at du ikke trenger å lære deg noe som helst annet; de avgjørende kampene handler mest om posisjonering, så lenge du faktisk slåss når du skal, klarer du deg. Den store forskjellen på God of War og andre slåssespill av denne typen er fortsatt at det ikke er så farlig hvordan du slåss, så lenge du gjør det. Det er sikkert tilfredsstillende for begynnere, men hvis du har vært ute en vinternatt før føles det fort meningsløst.
En annen ting jeg la tydelig merke til var puzzles og feller. God of War 1 trodde at et rom med en eller annen kjip felle hvor du måtte denge tre hundre av de enkleste fiendene i spillet utgjorde en setpiece, og at en sekvens hvor du skal balansere langs roterende akslinger påmontert tre meter lange kniver - hvor kameraet snur seg vekk fra knivene slik at du ikke kan se dem før du dulter borti dem - ville være en akseptabel spillopplevelse. God of War 3 har nøyaktig én slik mongodrittsekvens, og den er ikke i nærheten av å være like frustrerende. Den jeg snakker om er der hvor Kratos er inni labyrinten og må slåss gjennom en kube hvor det slenger innom en skokk med fiender, og så kommer det dødelige spyd ut av gulvet (forventa nesten å se den velkjente Mega Man-eksplosjonen da Kratos døde der). For å unnslippe må du kroke tak i en furie og sveve inntil kuben roterer og spydene forsvinner. I den andre delen av sekvensen, når du har ti sekunder på deg til å grabbe en furie, finner spillet 90% av tiden ut at du heller vil ha tak i en av sirenene i rommet. Enda godt jeg har vokst fra å pælme spillkontrollerne mine i TV-en.
Så ja, det er de direkte negative tingene. Resten er i grunn bra, bortsett fra så klart historien (som er ubrukelig og gjentar de samme fire-fem replikkene mellom Kratos og en titan/gud fire-fem ganger, bare med forskjellige titaner og guder, jeg mener, alvorlig talt). Grafikken er nok et bevis på hvor ukristelig mye mer teknisk variasjon det går an å klemme ut av PS3-en enn av 360-en, sammen med Heavy Rain, Metal Gear Solid 4, LittleBigPlanet og antageligvis Uncharted 2 (ikke spilt). Hvis så ikke skulle være tilfelle, vil jeg gjerne se bevis på det. Fable II rinner meg i hu, men det er en vesensforskjell her. Fable II er vakkert, men teknisk kompromittert; God of War 3 er heslig, men teknisk kompromissløst. De eneste stedene jeg klarte å avsløre no juksings var i de åpenbart skyboxa panoramaene, og det er sjelden. At jeg ikke ser noe mer som er no lurings, altså. Men. Men! For faen! Hva i helvete er greia med at dobbelthoppet bare funker når det føler for det? Enten er timinga for dobbelthoppings seriøst mongo eller så hadde jeg en midlertidig hjerneskade da jeg spilte, for det skjedde over ti steder i spillet at Kratos skulle hoppe over et litt for bredt juv og så måtte jeg spille akkurat den biten tredve ganger fordi de jævla vingene faen ikke åpna seg før på forsøk nummer tredve. Helvete. Skrot.
Og så har vi det som virkelig imponerte meg: Alle de stedene i God of War 1 hvor det føltes at det skulle vært en unik setpiece returnerer i God of War 3... bare at nå er det unike setpieces der. Ikke alle er like artige, og de fleste er bare en lang serie med QTE-er (som, må det presiseres, er mye bedre i GoW3 siden de dukker opp langs kanten av skjermen og skjermkaten tilsvarer den knappen du må trykke på), men for faen - God of War har alltid prøvd å være spillverdenens svar på en popcornfilm, og endelig lykkes det. At Kratos klatrer runt på titaner, herjer rundt i en halvtime for å røske skolten av en gud eller bare raserer noe faenskap fordi det ville sett barskt ut er et gjennomgående tema i spillet og utvilsomt den største attraksjonen.
Så, ja. God of War 1 lente seg for mye på veike spillklisjeer og gikk aldri så langt som formelen la opp til (for ikke å si så langt som anslaget forespeilet), men God of War 3 er mer sånt som Michael Bay kan nikke anerkjennende til. Det drar så langt over at det tidvis går over til å bli en usammenhengende mølje av inntrykk, og dermed blir det også en slags fordel at kampsystemet er så hjernedødt. Uansett er det fortsatt en gladharry, pornografisk fortelling om verdens verste menneske - som på slutten så klart blir benådet og dermed blir verdens beste menneske - som tross alt står ganske alene i spillverdenen hva smakløshet angår. Noe som selvfølgelig er en stor prestasjon i seg selv. Likevel...
[6/10]