Hva spiller du for tiden?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Joda, men dere fatter. Det blir ikke buzz om Galaxy 2 på samme måte som Blops. Og, såklart, de selger bra læll men det er liksom ikke Mario folk trekker fram når det er snakk om gode spill. Det jeg egentlig prøver å si er vel at jeg synes det er litt fæstlig at Super Mario Galaxy 2 nesten blir en kulthit nå om da'n.
 
Går fortsatt i Deadly Premonition. Begynner å tvile litt på mitt valg om å spille på hard, da det tar rimelig lang tid å meie ned fiender nå.
Har heldigvis gjennomført et par sideoppdrag som sikret meg en submachinegun og shotgun med unlimited ammo. I tillegg fått oppgradert bilen min og kjøpt en sinnsykt kvalm rosa dress.
Hadde for øvrig et helt vanvittig wtf-øyeblikk med en fiende jeg ikke så komme fra en mils avstand, mulig spoiler hvis man er sensetiv til slikt:
I hvert fall, loka rundt på en gård på jakt etter et tradingcard(collectible i spillet som er verdt å få med seg). Klokka ble 12, og plutselig ble det røde skyer og div. zombier eller hva man vil kalle de, dukka opp. Tenkte det var like greit å bare ta seg en runde og meie ned de med bilen min. Kjørte etterhvert ut på et jorde hvor jeg plutselig møtte på en kjempehund haha. Ble rimelig sjokkert for å si det mildt. Hadde til nå bare møtt på de samme fiendene hele veien gjennom.

Så ja, sideoppdragene er definitivt verdt å bruke tid på.
 
Mmmmmh, tror du undervurderer Mario her. Kulthit? Det har solgt over 5.1 millioner eksemplarer ifølge Wikipedia, og det har ikke vært ute så jævlig lenge. Det kommer sikkert til å selge oppunder 10 millioner, slik som forgjengeren.

CODBLOPS er bare så synlig for deg fordi du er direkte i målgruppen og alle mediakanaler du er omgitt av er fylt til randen med markedsføring for det. Spør en mann i førtiåra eller kona di om de har hørt om det, og svaret vil bli "høh?"

COD selger mer enn Mario, men jeg tror neppe de tjener mer penger på det, utover verdien merkevaret har for markedsverdien til Activision (og dermed deres aksjonærer, som jo er hele poenget).
 
Er spent på å vite hvor stort markedsføringsbudsjettene til Activision/EA er når de slipper de årlige skyterne sine kontra de seneste Mario-releasene.
 
Stort sett er markedsføringsbudsjettene på linje med, eller større enn, utviklingsbudsjettene. Et klassisk eksempel er Driv3r, som hadde dobbelt så høyt markedsførings- som utviklingsbudsjett. Det er jo også Hollywood-modellen: Armageddon hadde høyere markedsføringsbudsjett enn det totale budsjettet til Jurassic Park fra fem år tidligere.

Tall har jeg dessverre ikke.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Tall har jeg dessverre ikke.
Wikipedia sier Jurassic Park hadde et budsjett på 63 millioner, mens Armageddon derimot grein seg til et budsjett på 140, litt over det dobbelte av JP. Det hadde ikke forundret meg om Bay & Co. rundet opp til 200 totalt.

Pengene var uendelig mye bedre brukt på Juraparken, men det vet dere allerede. Det eneste Armageddon klarer er å tvinge tårer ut av meg.
Ordentlige tårer faktisk, da Affleck skriker at han elsker Willis.
:qq:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
CODBLOPS er bare så synlig for deg fordi du er direkte i målgruppen og alle mediakanaler du er omgitt av er fylt til randen med markedsføring for det. Spør en mann i førtiåra eller kona di om de har hørt om det, og svaret vil bli "høh?"
Det går fortsatt TV-reklamer for Blops (komplett med "PREORDER NOW!" på slutten), så jeg veit at fruen har hørt om det og blir ikke spesielt overraska om faren min vet om det også. Neialtså, jeg veit jo ingenting om dette, er bare litt irriterende at posterboy for spilling er en sinna mann du finner i hvilken som helst actionfilm fra åttitallet istedenfor noe litt mer... spesielt.
 
Vel, posterchild for filmer om dagen er Iron Man. Videospill er mer pubertalt, på linje med tegneserier, og er derfor mindre humoristisk og mer "edgy". Bearded man with gun er bare den nye standardhelten. Gudene vet hvorfor. Åttitallet hadde forøvrig humor, i det minste. Samtlige av Arnolds roller er fullstendig burleske, men på den annen side tok folk Ronald Reagan alvorlig på den tida, og jeg klarer ikke se et klipp av mannen uten å fnise. Verden har forandret seg ...

Uansett, etter å ha titta litt rundt blir jeg mer enig med deg. Det er skremmende hvor stort COD er blitt og hvor ukritisk kulturen er til det. Men, another year another property. Se på det som backlash-en etter flere år hvor alt folk prata om var Wii Sports, Brain Training og Animal Crossing?
 
Apropos.

Men han er sikkert bare butthurt siden den eneste rollen han har fått i et spill var den gangen han var siste boss og man som en skorpion skulle stikke ham gjentatte ganger i balla.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Never mind that, jeg fant akkurat ut at det er OK å drepe folk så lenge du lærer noe av det.
 
Apropos.

Men han er sikkert bare butthurt siden den eneste rollen han har fått i et spill var den gangen han var siste boss og man som en skorpion skulle stikke ham gjentatte ganger i balla.
Kommer fra han som lånte bort stemmen sin til et spill som går ut på å drepe insekter og reptiler.
faen billy faen
 
Alle vet at Billy Bob er verdens største dick.
 
Har syyykt mange spill liggende nå, blir bare fjas i historier SP, MP osv..

Men uansett

Fikk alle delene jeg trengte til å spill THE FIGHT: LIGHTS OUT til PS move.
Har spilt ca 3 timer i dag kanskje.

Du kan spille på 2 måter: 2 PS motion eller 1 motion og en håndkontroll. Sistnevnte er evneveik, det fikk jeg ikke til å funke. Kontrållen som må brukes med venstre hånd er helt ubrukelig, eneste den gjorde var uppercutter..

Spille med 2 motion derimot var mye bedre. I starten ble jeg oppgitt over mye klabb og babb med kalibrering og finne ut av ting. Jeg spilte for nærme PS CAMERA og ting ble ampurtert. Etter at jeg ommøblerte litt fikk jeg plutselig mer plass og kalibrete slik jeg skulle. Nå ble saker bedre, ofte rett og slett KULT. PGA mye flikering or dritt så kan jeg ikke bruke noe som kalles headmotion, men selv med det avslått for jeg lent meg til sidene. Så det er ikke noe must, men litt kjipt å ikke ha alt 100%.

Pros.
-"Bokse" simulator med rimelig bra 1:1, når alt er mekka 90% eller mer..
-Krever at du kan bokse litt, at du utfører realistiske, kontrollerte, raske og utstrekte slag som feks jab.
-God treningsøkt, kan lettere hjelpe deg å komme opp av sofaen en kald vinterskveld.
-Oppgraderingssystem som funker greit. Man tjener penger fra kamper og bruke de på trening som fremmer diverse skills som hurtighet. Blir derfor kulere jo bedre karakter og man kan låse opp flere "moves" ved å sloss bra.

Cons
-Dårlig defense mekanisme, kan feks ikke blokke hooks slik som i boksing. (mulig jeg ikke har testa andre ting bra nok)
-Ingen 1 personskamera når en sloss
-Mini kalibrere hver gang du skal starte noe, selv om det går fort.
-Special moves (av de få jeg har fått) fungerer rimelig dårlig å utføre, feks albueslag er en jab mens du holder inne T på kontrollen, virker bare teit og funker ikke alltid.
-Ikke noe spill for Arcade elskere (punch out) eller andre spill hvor det holder og veive løs. Eller så vidt tilte kontrollen. Men siden det er en simulator så bør folk skjønne at litt skills trengs for å nyte.


Mye mer en kan rose og peke på. Testa Online 1 gang, men tapte rimelig bra da motstanderen hadde mye bedre skills.
Så bør trene seg godt opp får å ha det morro der.

Poenget er vel at en ikke burde høre på alle disse omtalene som slakter dette totalt, enten har de kalibrert dårlig, suger i boksesimulator, trodde det var punch out 2 osv.
Spillet, når alt fungerer er artig og givende. En potensiell oppfølger kunne fiksa feil, pussa det litt bedre å scort kjempe høyt i mine øyne. Du bør jo like boksing/slossing da..

Mange spillere er enig med meg. Er mest offentlige omtaler som suger.
På Gamespot er UserScore 8,2 i snitt, som er bra!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg for min del har funnet ut at Gran Turismo 5 med sine "premium"-biler bare kan gå og legge seg, dette er The Real Driving Simulator:



Spillet er så klart ArmA2: Operation Arrowhead (takk til Steam-salget), og siden det er ArmA2 er det fortsatt gloriøst, men dessverre også gloriøst bugga. Når det er sagt er det ikke i nærheten av like dritt som standard-ArmA2, hvor du bare ble slengt rett inn i spillet og stort sett fikk beskjed om å klare deg selv. For det første er det med en omfattende treningsdel nå, hvor du blir vist nøye hvordan du skal gjøre ting og sånt istedenfor at du bare blir fortalt at du har gjort noe feil når spillet ikke engang har sagt hvor du skal gjøre noe eller hvordan. Når det er sagt er det et treningsoppdrag hvor du får beskjed om å gå til et waypoint som ikke eksisterer og dermed er umulig å fullføre, men sånt er bagateller.

Men ja, tok bildet da jeg starta Armory som er sandkassemodusen hvor du velger stæsj du vil bruke og så jazzer rundt og gjennomfører utfordringer som du får poeng for og dermed låser opp nytt stæsj. Jeg og den pimpa Ladaen min fikk i oppdrag å gjennomføre først et kappløp (mot en motstander som ville tapt mot et kjøleskap), og så en hinderløype. Hinderløypa ble gjennomført med brask og spesielt bram, siden Ladaen tidvis hadde problemer med å i det hele tatt komme seg fra punkt A til punkt B. Ett av målene var å holde 30 km/t i over tredve sekunder, og den måtte avblåses fordi jeg aldri fikk kjørt så fort, for å ta ett eksempel.

Så ja, dette er betydelig mer enkelt å komme i gang med enn ArmA2, hvor det var litt usikkert om du fikk noen hjelp når du først var i gang. Her er det mer moderne standard på sakene og hele greia er mer artig enn før. Anbefales.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jadda, vi klinker til med en dobbelpost.

Gårsdagens Steam-salg brakte med seg Splinter Cell: Conviction til €20 og jeg kan si som så at det er det lett verdt. Dette er fortsatt lett sniking i brett som er så lineære atte hjælp, og du klarer deg helt fint med å brase rett inn og gå for headshots (på Normal iallfall). Det som overraska meg var hvor elegant presentasjonen er, så lenge du ser bort fra de lovfestede ræva FMV-ene som innleder og avslutter hvert oppdrag (og de like lovfestede ræva skalerte alpha-teksturene, jeg skjønner at konsoller ikke klarer å dra så mye fett men fy faen effektene i PC-utgaven ser ut som noe fra 1995). Greia er at Sam Fisher er on the run, a maverick vigilante fleeing justice, the tables have turned, the hunter has become the hunted, he's a lone gunman seeking vengeance og så videre. Dette skal da tydeligvis representeres ved at Fisher ser ting i svart-hvitt når han er skjult i mørket, at han får superevner til å skyte folk i huet fire stykker i slengen (men må drepe noen med bare henda før han kan bruke dem), og at alt av viktig informasjon skrives i kilometerhøye bokstaver på husvegger. Helhetsinntrykket er veldig stilig, og Fisher har som alltid mange kontekstsensitive instakill-angrep i tillegg til at oppdragene er ganske varierte. Dermed blir hele greia mer spennende enn det egentlig har lov til, for selve strukturen er like oppfinnsom som leverpostei (i tradisjonell Ubi-ånd). Det går i å snikmorderisere folk innimellom flashbacks og unødvendig kryptisk historiefortelling med noe av den mest lilla prosaen jeg har hørt på en stund. Og såklart alle kommentarene soldatene kommer med når de jakter på deg, det høres helt skada ut når de gjør narr av hvor teit og dum Fisher er like etter at han har kvælt fire av kompisene deres uten å bli oppdaget. Det at det er snakk om barnehagenivå på fornærmelsene gjør det fullstendig absurd. Man skjønner hvor utviklerne har ønsket å gå, men de kom aldri fram. Nuvel.

Er også med en del ekstramodi og så klart flerspillerstæsj du garantert aldri finner noen andre som spiller på PC, og en masse våpenunlocks du må... velge i menyen før du får lov til å bruke. Skjønte ikke helt det der. Siden dette er Ubi er det såklart også befengt med det jævla Uplay-greiene hvor du får poeng når du oppnår forskjellige Achievements i spillet, og en av dem er en ny spillmodus (resten er et våpen, en ny uniform og hehe en skrivebordsbakgrunn). Ekstramodiene er litt sånn Batman Erkeskinkeasylet-opplegg, hvor du skal komme deg gjennom brett uten å bli oppdaget, eller ved å drepe alle folka, osv. I selve historien har det så langt også vært en flashback-mission hvor du tøffa rundt i Irak, det var bare action uten noe stealth men med samme kontrolloppsett som resten av spillet og det sugde balle. Får håpe det ikke er så mange flere slike.

Men ja: Det er litt viktig å understreke hvor fett inntrykk grafikken gjør. Informasjon om ammo og hvorvidt du er oppdaget dukker opp på skjermen som tekst, men det er også det eneste. Tekst og video blir vist på omgivelsene mens du spiller, for å trekke oppmerksomheten din mot noe viktig eller å vise bakgrunnsinformasjon uten å forstyrre med en cutscene. Og dette med at fargene forsvinner (bortsett fra fiender og feller) når du er skjult er en nydelig indikator og får f.eks. Metal Gear Solid til å virke krøkkete i sammenligning. Bare synd at selve spilldelen i MGS er så mye bedre, da.

Nuvel: Finner du dette billig er det verdt å plukke med seg hvis du liker stealth og sånn.
 
Har runna det på Xbox og likte det godt.
Coop er fett også! Hvor man spiller i "vanlig" Splinter cell drakt , en fra moderrussia og en fra USA. Bare synd den delen er så kort..
 
Gått litt lei av Deadly Premonition, så det var på tide å kjøre på med noe annet for en stund.

First up er Ninja Gaiden 2. Har ambisjoner om å runne det på mentor etterhvert, men det begynner å bli en stund siden jeg spilte det sist, så det blir en runde til på warrior først.
Det jeg ikke helt skjønner med det spillet, er hvorfor det er så innihelvetes mange forskjellige angrep på hvert våpen.
Vet ikke helt hva dere NG-vets mener om det, men jeg vet iallfall at sist jeg runna det, ble det et fåtall av de som faktisk ble brukt.
Kan vel tenke seg at det fungerer slik at man kan komme unna med litt buttonmashing når det er lagt opp slik. Hadde dog vært fett om de i 3 hadde kutta ned betraktelig på komboene, og heller satsa enda mer på et solid fighterspill-system ala SF. Hjelper vel heller ikke på at jeg er helt elendig til å huske på slikt.

I tillegg er jeg på min første gjennomspilling av Resident Evil 4 på Wii.
Så vidt jeg har skjønt er dette ikke noe grafisk oppdatering av cube-versjonen, men man har ekstrastæsjet fra PS2-versjonen.
Det som er lagt inn av Wii-kontrollere er selvfølgelig helt elending. Hiver du rundt Wiimoten, kan du quickslashe med kniven, evt. lade våpenet ditt. QTE-sekvensene har også selvfølgelig obligatorisk Wii-fekting. Man kan spille med Gamcubespaken, eller Wii Classic Controller Plus, som jeg for øvrig kjøpte i går. Problemet med det er at man ikke kan endre layouten på knappene, så det blir ikke helt optimalt.
Så ja, synes det er rimelig kult så langt, men at det ikke er statisk kamera er selvfølgelig helt krise. XD