Hva spiller du for tiden?

Hei hei, jeg sier ikke at det er noe gæærnt med noe av dette, og du har så klart rett i det du skriver her (selv om jeg kommer på et par alternative grunner til at pressefolket lot seg fange av plottet). Problemet er at noen fortsatt synes at oi se her du FFVII er så jævla bra fordi det har fantastisk historie og super grafikk og et gameplay som var perfekt og det er fordi jeg syntes det var så jævla bra da jeg var tolv. Det er litt som å si at The Legend of Zelda slår alt siden jeg spilte det sammenhengende i to år da jeg var unge; begge spillene startet en trend som siden har blitt kraftig forbedret på alle punkter, og selv om det så klart var viktig og betydningsfullt så betyr ikke det at spillene er spesielt relevante utover nostalgi i dag. Se også Metroid, Super Mario Bros. og Catacomb/Wolfenstein 3D for gode eksempler på det samme.
Her tror jeg at jeg ser kjernen for vår kun delvise enighet. FFVII har selvfølgelig inspirert mange spill som har gjort ting det gjorde bra enda bedre, men det er ingen som har gitt folk akkurat de samme spesielle følelsene som FFVII gjorde. Når folk sier oi se her du FFVII er så jævla bra er det fordi de vil dele disse følelsene, men nå har vi jo samtidig etablert at det ikke er så lett lenger. Samtidig forandrer likevel ikke det ditt poeng, altså at det å holde fast på FFVII som regel ikke er hensiktsmessig hvis man skal trekke frem spill som umiddelbart fenger og er representative for mediets fremgang. Det jeg imidlertid likevel synes er at spillet er spesielt relevant utover nostalgi i dag, like relevant som det er for oss å ellers ta vare på uttrykk som en gang har berørt folk dypt i andre medier, og ikke minst gjøre dem tilgjengelige for folk som er villige til å sette seg dypt nok inn i dem til å forsøke å gjenoppleve det en gang folk opplevde. Men nå er samtidig ikke akkurat FFVII i noen overhengende fare for å bli glemt. I det hele tatt. Overhodet. Egentlig. Og dessuten sa du spesielt relevant utover nostalgi ... og slik bevaring kan jo kalles en slags form for nostalgi ... kanskje er nostalgi ... slik at ... slik at vi godt mulig er helt enige igjen! Hurra! :D
 
Jeg satser på at jeg ikke har en "low-end" pc når jeg går til innkjøp av Fable 3 på PC. Før det har jeg sannsynligvis spillt noen timer med Skyrim og Mass Effect 3.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Aleks: Ja, vi er nok det. :D

Men... mener du seriøst at FFVII ikke står i fare for å bli glemt? Ingen av gejmer-unga jeg har prata med har hørt om Final Fantasy i det hele tatt, med ett unntak: Han spiller FFX-2 og synes det er knærne til bia (ett annet eksempel på en serie de aldri har hørt om: God of War. Heldigvis). Greit nok, folk som liker FFVII kommer jo til å holde drømmen i live, men jeg blir skikkelig overraska om noen nevner det utenfor "100 influential old games"-lister om noen år.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg satser på at jeg ikke har en "low-end" pc når jeg går til innkjøp av Fable 3 på PC. Før det har jeg sannsynligvis spillt noen timer med Skyrim og Mass Effect 3.
Som det står i den artikkelen jeg linka til, hjelper det der også på hardere rigger. Som standard er det påslått bl.a. en SSAO-effekt som får alt til å se ut som graut, og en horribel AA-løsning som får det til å se ut som... øh, mer graut. Og gjett hva slags PC du må ha for å kjøre det jevnt? Hvis du tippa "Skynet" er du ganske nære.
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
Men... mener du seriøst at FFVII ikke står i fare for å bli glemt?

(...)men jeg blir skikkelig overraska om noen nevner det utenfor "100 influential old games"-lister om noen år.
Morknuller FFVII er jo regnet som et av de mest innflytelsesrike spilla ever? Vesten visste vel knapt hva JRPG var før FFVII kom og lot oss se lyset. Litt som Jesus gjorde i sin tid.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Morknuller FFVII er jo regnet som et av de mest innflytelsesrike spilla ever? Vesten visste vel knapt hva JRPG var før FFVII kom og lot oss se lyset. Litt som Jesus gjorde i sin tid.
Mmmmhmmm, og se hvor freskt og vitalt JRPG-er gjør det i Vesten nå.
 
Som det står i den artikkelen jeg linka til, hjelper det der også på hardere rigger. Som standard er det påslått bl.a. en SSAO-effekt som får alt til å se ut som graut, og en horribel AA-løsning som får det til å se ut som... øh, mer graut. Og gjett hva slags PC du må ha for å kjøre det jevnt? Hvis du tippa "Skynet" er du ganske nære.
Skynet hadde jeg på 80-tallet, da også kalt Amiga. Ikke like imponerende nå lenger.
 
Aleks: Ja, vi er nok det. :D

Men... mener du seriøst at FFVII ikke står i fare for å bli glemt? Ingen av gejmer-unga jeg har prata med har hørt om Final Fantasy i det hele tatt, med ett unntak: Han spiller FFX-2 og synes det er knærne til bia (ett annet eksempel på en serie de aldri har hørt om: God of War. Heldigvis). Greit nok, folk som liker FFVII kommer jo til å holde drømmen i live, men jeg blir skikkelig overraska om noen nevner det utenfor "100 influential old games"-lister om noen år.
Hmmmm.

Jeg tenker liksom ... Da jeg spilte gjennom Final Fantasy VII igjen for rundt et halvt år siden, så kjente min seks år yngre bror igjen spillet fra den der tegnefilmen med han gamle mannen som mimrer om da spill handlet om å kutte seg selv, og en masse andre sånne memer. Så på tross av at det kanskje ikke vil spilles like mye av de kommende generasjonene spillere, så tror jeg likevel mye fra og om Final Fantasy VII har gått inn i språket spillere bruker mellom seg. Det vil si, jeg tror at akkurat sånn som en bokanmelder i blant plutselig lirer av seg en eller annen forsiktig referanse til Bibelen i en anmeldelse, og det i alle mulige slags bøker alltid lukter syrinetrær når en figur sitter på en benk og er nostalgisk, så vil FFVIIs arv smått bli tatt vare på slik også: I alle spillhelter med psykologiske problemer, hver gang en spillanmelder sammenligner et eller annet med å slåss mot et monster under havet mens man har tid på seg, eller for å ta noe helt konkret: I Assassin's Creed: Brotherhoods sluttsekvense hvor kameravinklene, og egentlig situasjonen overhodet i det hele tatt, bevisst etterligner den fra FFVII hvor Aeris dør.

Sånt vil kanskje ikke alene holde, men det er samtidig ikke utenkelig at Square Enix selv vil forsøke å spille på dette i fremmingen av sitt største varemerke, at de selv forsiktig vil forsøke å minne folk på klassikeren de en gang laget hver gang det holder på å bli glemt -- da for eksempel med en relansering av noe relatert til det, eller ved å putte en plakat av spillet på veggen i kontoret til en fyr i et helt annet spill, i en helt annen serie.

Ikke minst begynner tiden å bli moden for en slags spillvitenskapelig forskningsgren, vil jeg tro. Spilljournalistikk er i dag selvfølgelig fornøyelig nok også, men å seriøst forske på spill som en uttrykksform (eller inntrykksform :3), vil kunne gi den en helt annen, spennende dimensjon. Når det så sies at spillpressen er den mektigste mediapressen i den forstand at dens dekning av de enkelte spillene har mer å bety for hvordan det går med det enn filmpressens dekning av en film, tror jeg også dette kan virke svært sunt for mediets utvikling i seg selv. Ikke minst må det jo være like viktig å ta vare på og forsøke å forstå spill som bøker og filmer, så lenge spill betyr mye for mennesker -- noe det jo i nyere tid mer og mer gjør. Og i en slik spillvitenskapelig kontekst vil det selvfølgelig være naturlig å grundig dekke et så innflytelsesrikt spill som FFVII. Når jeg dessuten selv en dag, bank i bordet, blir en del av kultureliten=D, lover jeg å, om ingen andre gjør det, å kanonisere FFVII på en eller annen måte, et eller annet sted.

Så ja, jeg har tro på at FFVII skal kunne bli tatt vare på av verden :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tjah. Hvor mye av substans har spillindustrien produsert siden åttitallet, egentlig? Det eneste jeg kommer på, er at Mario og Pac-Man er kjendiser. Det virker litt sært å lese det du skriver der, med tanke på hvor liten JRPG-nisjen er i Vesten. Det er så klart annerledes i Japan, men der er det vel Dragon Quest som er den største bikkja. Nei, altså, jeg veit ikke; det virker bare så rart at man på død og liv skal bringe videre en svulstig coming of age-historie som tilfeldigvis havna midt i smørøyet med tanke på fanservice og teknologi. Tviler sterkt på at noen utover de som spilte det som små kan plukke det opp nå og ikke umiddelbart grøsse av den heslige grafikken, for eksempel.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Skjønt, if so inclined, kan man heldigvis sikkert finne ut at Advent Children er Aeris' måte å tilgi Cloud på ved å gjennom planetens sjel la ham drømme at han finner ro i sekundet før han blir utslettet av den. Det forklarer jo hvorfor de i filmen plutselig kan hoppe så høyt, og hvordan alt Rufus fikk etter å ha blitt sprengt i luften var en fashionable øyelapp og en sci-fi rullestol. Og hele den der plutselige gjenopplivingen av Sephiroth ... :sukk:
Toastyfrog-fyren har forresten skrevet om AC også hvis du er interessert …
 
Grafikken er da fornøyelig med sin relativt vakre 2D pre-rendered . Du kan strengt talt si akkurat det samme om Baldur's Gate 2 og Planescape Torment. Grafikken i disse spillene er ikke bedre enn FFVII. Likevel ville jeg nok trukket fra disse som spill som fortjener å bli husket og bli med inn i fremtiden.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
StarEye StarEye StarEye.

bg2.jpg
pt.jpg
ff7.png


Disclaimer: Jeg aner ikke om siste er FF7 engang. Er det?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Forumfail, bildene er egentlig ikke klikkbare fordi de er embeddet i fullsize.



EDIT: StarEye, da er vi enige da?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Grafikken i Baldur's Gate 2 er fortsatt "vakker", FF7 ser glorete og jævlig ut og den stilen gjennomsyrer hele spillet fra omgivelser til figurer, for ikke å snakke om de groteske menyene. Jeg er egentlig glad jeg ikke var med på hele FF7-streamhelga, jeg hadde blødd ihjel ut av øya. Det er blant 3D-spillene som har tålt tidens tann vprst.
 
Grafikkstilen er det som redder den, det at du ikke liker den er vel mer ditt eget problem og ikke noe fasitsvar på om spillet har dårlig grafikk eller ikke. Kanskje du ikke liker neo-metropolis cyberpunk stilen, men jeg elsker stilen i FFVII og det tror jeg mange andre gjør også, enten de spillte det når det var nytt eller de spiller det i dag. Dessuten, den "stilen" gjennomsyrer ikke hele spillet, for med mindre du aldri kom deg ut av Midgar, så har spillet en haug av byer/landsbyer og omgivelser med veldig forskjellig arkitektur. Sammenlign Costa Del Sol (eller hva det stedet heter, husker ikke helt), med Nibelheim som igjen er drasisk forskjellig fra Midgar. For eksempel.

Men poenget var, høy oppløsning betyr ikke automatisk bedre grafikk (det betyr vel bare høyere oppløsning), og grafikkstilen er uansett en helt annen diskusjon. Derfor skjønner jeg ikke helt hva du prøvde å bevise med å poste disse bildene.

Men ja, jeg kan innrømme at grafikken til BG2 og Planescape er bedre, hvis du ser på det tekniske. Men så kom FF7 til PS1 i '97 og BG2 og PT kom i '99 og 2000 til PC (og kjørte på en oppløsning som var dobbelt så høy, om du hadde siste nytt innen hardware). Sånn generellt så vil jeg påstå at FFVII holder seg meget godt. Lav-poly figurene og menyfarger fra helvete tatt i betraktning (som du selv kan forandre på om du vil). Jo, også vil jeg påstå at figurene i FFVII holder seg bedre enn de i FFVIII (som er et pixel-helvete uten like på grunn av unødvendig mye detaljer), mens i FFIX har en perfekt mellomting.

Forresten: på PSP ser spillet helt fantastisk ut, da skjermen er for liten til å vise alle de kosmetiske begrensningene oppløsningen har å tilby.
 
Husker jeg rett så er FF7 sin "oppløsning" er på 704×576, altså det vi kaller SD. Baldur's Gate 1 ihvertfall og Planescape Torment derimot er bare på 640x480. Dette forutsetter såklart at vi ikke snakker om FF7 til PC som såklart var i "HD" samt at senere Infinity engine titler som BG2 lot en uppe oppløsninga noe som og åpna for modding av de eldre titlene.