Jo, men så er spørsmålet hvorfor de inkluderte det i spillet. I en ellers så traurig og dyster historie med bare noen lyspunkter må man plutselig kle seg i drag, infiltrere et horehus og bli plukka opp av en mafiaboss. Japan's gonna Japan.
Androgynitet selger i Japan, der er forklaringen deres.
Sånn, seriøst. En av grunnene til at vestlige spill selger så ræva i Japan er at den amerikanske definisjonen av "helt" er en diger machofaen. Japanerne krever en tynn, lyshåret guttemann; jamfør at PS3-utgaven og Xbox 360-utgaven av Nier hadde forskjellig hovedperson, og bare den gamle klædden var tilgjengelig her på berget.
Sånn ellers illustrerer vel innlegget til Aleksandar rimelig greit min teori om at de eneste som synes FFVII er noe artig er folk som spilte det da de var små og aldri hadde vært borti JRPG før.
I andre nyheter så har jeg plukka fram Fable 3 igjen. Kjøpte sånn Collector's Edition billig til 360 (den var på salg til 150 kroner inkludert porto, og jeg fikk med masse jalla stæsj), spilte den i noen timer, gikk lei og venta på PC-utgaven. Så nå er det PC-utgaven jeg spiller. Det første man legger merke til er hvor kriseræva det er porta; selv med detaljnivået skrudd ned (manuelt innstilt i oppsettfila siden spillet bare gir deg noen få alternativer) er det kolossale framedrops innimellom (stort sett når du ser noe digert på skjermen), men i det minste ruller spillet mellom 60-70 fps ellers. Det andre er at dette i all hovedsak fortsatt er Fable 2, bare med en god del greier fjerna og noen få ting fiksa. Det viktigste som er fiksa er menyen, som nå er et eget rom du kan tusle inn i når som helst uten at det er noen innlastingspause. Dermed kan du med to tastetrykk selv se alle våpnene, magiene og klærne du har, samt sjekke ut kartet. Du kan også kjøpe, vedlikeholde og administrere eiendommer du har kjøpt rett fra kartet, noe som er skjempeskjekt og gjør hele det aspektet mye greiere.
Så, vel, spillet foregår 60 år etter Fable 2 (du spiller dattera til helten i det forrige spillet, som av en eller annen grunn blir referert til som mann), og du må styrte din bror som er slem konge. Bare at det er rimelig tydelig at det er en grunn til at han er dick, og i går kom jeg til Aurora (et øyrike utafor kysten av Albion hvor det er ørken 24/7) og trooooor muligens at jeg fant ut hva som er greia. Samma det, hovedpoenget med Fable er fortsatt Albion og hvor artig det er å utforske. Kampsystemet følger den gode gamle God of War-formelen; det er ett angrep som eier stort sett alt i spillet, så når du får det er det bare å holde inne høyre musknapp hver gang det kommer fiender (tips: Du vil ha Vortex og noe annet på hanskene dine). Kampsystemet er med andre ord bare noe å drive med mens du utforsker, og selv om det er rimelig kjedelig går det an å hoppe over de fleste kamper som ikke er oppdragsbestemt (enten ved å løpe forbi dem eller ved å kjappreise). En ting som er greit, er at Lionhead har gått bort fra greia med at de fleste oppdrag kan løses enten på en snill eller en slem måte; det er noen få oppdrag som er sånn, men stort sett er du en snilling som innimellom kan ta noen slemme oppdrag. Siden jeg misliker å aktivt gå inn for å være slem i spill har jeg droppa de fleste slemme oppdragene, selv om jeg måtte ta det hvor man skal gjenoppbygge et ondskapens tempel ganske enkelt fordi kultlederen var så festlig.
Så, ja, det er ikke like superfantastisk som Fable 2 men jeg koser meg likevel. Albion er fortsatt et fantastisk sted å utforske, og selv om veien fram mot tronen er stort sett den samme er ikke narrativet like rett fram som sist så det er fortsatt artig. Selv om dette er et annet Albion enn det i Fable 2 er det fortsatt flere hint til gamle tider; noen steder kan du se The Spire i horisonten, for eksempel.