Hva spiller du for tiden?

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
StarEye, hvilken del av "vi er enige" ang. oppløsning var vrien å begripe?

FF7 prøver seg på stilen du nevner, men ender bare opp med å se helt jævlig glorete ut. Om spillet har landsbyer, skog og fjell har da ingenting å si! Jeg tenker på art design når jeg nevner "stil", og jeg synes (merk hvordan det ordet impliserer at jeg kommer med min egen mening, det er forresten spillets/utgiverens problem, ikke mitt) FF7 sin er begredelig av de nevnte grunner.

Transport Tycoon har også en oppløsning på 640x480, kom ut tre år før FF7 og ser fortsatt sjarmerende ut den dag i dag. Hvorfor? Art design. Diablo kom ut i 1997, samme greia der.

Jeg bare prøver å finne ut hva disse bildene var forsøk på? Å bevise at jeg tar feil og din mening om grafikkstilen er den eneste riktige? Du poster bilder som prøver å si meg noe, men som ikke sier noen ting egentlig. Annet enn at du tar de best av de beste fra BG2 og PT mens du finner der værste bilde du kan finne av FF7 for å "bevise"... ett eller annet.

Og Diablo? Seriøst? Pent er det absolutt ikke, verken PC eller PS1 versjonen, og vil si FF7 holder et høyere nivå der.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Beste/verste? Jeg tok de første bildene jeg fant av de respektive spillene. Du prøver ikke å finne ut av noe som helst, du vet så inderlig godt hva de betyr og hvorfor (bare basert på at du kaller bildene best og verst), men fornekter det for deg selv til stadighet. Nostalgi er litt av et tåkete slør.

Her er det du som kom med en påstand du fortsatt har til gode å greie å backe opp, jeg kontret med representative bilder fra hvert spill. Ballen har vært i dine hender i snart en halv side, men jeg ser bare gnåling om alt annet enn selve spillene. Det minner mest om FRP sin grining om urettferdig behandling, den måten du unngår å møte et eneste argument (og faktisk greier å slå ned på det eneste vi er enige om).

Nostalgi er noe av det beste en kan ha når det gjelder spill, da slipper man å bli en gammel bitter grinebiter som kun ser negativt på det spill har å tilby. Men det er ikke nostalgien som er med i bildet her. Jeg liker grafikkstilen, det hadde vært fint om den hadde vært mindre "blurry" (les: på TV så spill slik ut på den tiden), men jeg har aldri prøvd PC versjonen.

Hva vil du jeg skal backe opp forresten?

Jeg er forresten imponert over at du klarte å dra fram både nostalgi OG FRP kortet i en og samme post. Klapp på skulderen. Mangler bare Hitler-kortet, så hadde du fått "the treble" achievement.

Her er forrsten noen bilder som er mer representativt for FF7:

Bildene er sletta, gidder ikke bildehoste. Du finner de igjen på Mobygames.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Tatt fra mobygames, rop ut hvis de ikke virker.
Fy. Her leecher vi ikke bilder fra andre, bruk en bildeopplastningstjeneste.

Godt gjort å både motsi deg selv (nostalgi er xyz HEI ikke kom her og bruk nostalgi-kortet! hehe hitler, ikke bruk hitler a), bekrefte det jeg skrev og grine enda mer i en og samme post. Klapp på skulderen, osv.

Joda, finere bilder. Er du ferdig nå? Du kom med en påstand, her er den en gang til for å friske opp minnet ditt:
Grafikken er da fornøyelig med sin relativt vakre 2D pre-rendered . Du kan strengt talt si akkurat det samme om Baldur's Gate 2 og Planescape Torment. Grafikken i disse spillene er ikke bedre enn FFVII.
Jeg kontret med bilder, du begynte å butthurte hardt.

Jeg liker grafikkstilen
Der. Der gjorde du endelig noe riktig. Det der har du all rett til og jeg kommer til ikke til å klandre deg for det, men kommer du med en påstand (i motsetning til en personlig) må du da vitterlig tåle diskusjonen i stedet for å trekke den ut i alle andre retning enn nettopp poenget du selv prøvde å komme med (oppløsning, utgivelsesår, forresten: psp! HITLER!).

Der. Der gjorde du endelig noe riktig.
Du leser altså ikke postene mine. Det er du som nektet for at FFVII er pent nettopp på grunn av grafikkstilen som du ikke liker. Jeg skrev allerede på forrige side at det var nettopp grafikkstilen som gjør det pent (ordrett: "Det er grafikkstilen som redder den"). Samtidig som jeg allerede har trukket tilbake min påstand om at BG2 og PT ikke har bedre grafikk enn FF7 på forrige side. Du siterer min første post, som ikke lenger er reell nettopp på bakgrunn av dette, også påstår DU at jeg ikke kommer til poenget?

Det med nostalgi skrev jeg fordi jeg er så dritt lei av det fantastisk ubrukelig argumentet "det er bare nostalgien lololol", som om nostalgi er noe som helst negativt. Selv opplever jeg nostalgi som kun positivt. Jeg spiller gamle spill, får en nostalgisk effekt som forsterker opplevelsen av spillet, så kommer en fyr og sier at jeg gjør feil i å like spillet nettopp fordi nostalgi? Værste er at disse som bruker dette argumentet er ekstremt selektive; Baldur's Gate og PT er reinspikka mesterverk, mens FFVII er bra fordi nostalgi. Yeah, right.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Altså, gutta... Min opprinnelige kommentar om den heslige grafikken i FFVII gikk mest på at det var et tidlig 3D-spill og dermed ser omtrent like billedskjønt ut som de første 2D-spillene. Takket være begrenset teknologi og at gutta måtte porte shizzet sitt fra N64 til den kjipere PS-hardwaren ser det bare ikke ut i måneskinn, så får det heller være at de sikkert hadde en god ide i utgangspunktet. Hvor misfornøyde folka var med grafikken i FFVII trenger man ikke se lenger enn oppfølgeren for å skjønne.

Påstår du at FFVII hadde vært mindre "blurry" om det hadde vært utgitt til N64, maskinen som er blurrenes mester? :p

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Påstår du at FFVII hadde vært mindre "blurry" om det hadde vært utgitt til N64, maskinen som er blurrenes mester? :p
Nei. At modellene kanskje ikke hadde sett ut som... vel, som de gjør i FFVII. Spillet kom ut i 1997; i 1996 annonserte Square at det skulle komme på PS1 og ikke N64 som planlagt. Man trenger ikke anstrenge seg for å forstå hvorfor figurmodellene ser ut slik de gjør. :p

Tja, vet ikke det, var vel nesten ingen spill som hadde god IQ (image quality, ikke intelligens) på N64, og jeg har en følelse av at det er nettopp fordi Square ikke tok fullt utnytte av PS1 at spillet ble like blurry som Ocarina of Time. Det er vel derfor FFVIII ser såpass mye renere ut også. 3D'en var også typisk "N64 stil", som også ble forandra i FFVIII. Men bakgrunnene i Ocarina of Time er ikke spesielt mere flatterende enn FFVII. Mulig jeg tar grundig feil.

EDIT: men da, Yeti, var det vel ikke PS1'en som var kjip, men kilden, som kom fra N64?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Øh. Det er snakk om to forskjellige grafiske teknikker her. Poenget mitt er at N64 hadde mer juice til å kaste polygoner rundt på skjermen med (derfor Zelda kjører meshes og FFVII kjører bitmaps som bakgrunner), og dermed måtte Square hoie seg rundt og mekke noe nytt til PS1; siden de ikke rakk å optimere skikkelig måtte de bare slenge sammen modellene man kan se i spillet. Igjen, se hvordan FFVIII og IX ser ut for hvordan det ble etter at de fikk gjort det skikkelig.

Je det var det jeg mente. Bakgrunnene ville nok sett mer eller mindre identisk ut, mens 3D kanskje vært noe bedre? Noe sånt. Uansett, nok om FF7 nå.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jaggu måtte jeg sitte oppe og spille ferdig Fable 3, det var jo dritsmart. Beste var at jeg klinka inn cheevos både for å redde alle i hele verden og ikke bli knocka ut overhodet; vel, det skjedde en gang et lite stykker før slutten, og jeg bare FAEN inn i menyen og quickload :riffa:

Vel, jeg må bare si at dette kommer til å gå ned i historien som blant det mest antiklimaktiske noensinne. For å si det sånn var randoms i skauen på vei til missions hardere enn siste oppdrag, som bare er å feie langs en vei og mose noen gærninger. Men men, etter slutten låses det opp masse nye oppdrag som jeg har tenkt å koze meg med. ^^

Ja, og hvis noen lurer på hvordan det ser ut hvis du spiller som goody-two-shoes-prinsesse og har min klessans, så er det bare å kikke her:

Og hvis noen lurer på hvordan det ser ut når dronningen avsier dom i en sak hvor strafferammen er døden, mens hun har på seg et kyllingkostyme, så er det bare å kikke her (det var et achievement for det ok):

SHDR

Gullmedlem
Husker jeg rett så er FF7 sin "oppløsning" er på 704×576, altså det vi kaller SD. Baldur's Gate 1 ihvertfall og Planescape Torment derimot er bare på 640x480. Dette forutsetter såklart at vi ikke snakker om FF7 til PC som såklart var i "HD" samt at senere Infinity engine titler som BG2 lot en uppe oppløsninga noe som og åpna for modding av de eldre titlene.
Husk at FF7 var interlacet, da. Det er derfor bakgrunnene ser så dass ut på PC og screenshots: De-interlacing.

Buggz: Synes både Transport Tycoon og Diablo har en sånn stiv, død og brutal estetikk som mange høyoppløste PC-spill fra midten av nittitallet hadde. For høy oppløsning til real pixel-art, så pre-rendrete tiles og animasjoner. De to første Fallout-spillene pluss alle Infinity Engine-spilla lider av det, synes Planescape unngikk det fordi de gjorde så mange snurrige ting med perspektivet sitt. De har til gjengjeld hyperstygge figurer og kuttscener.

Figurene ser bra ut i kampsekvensene, kanskje det var poenget at figurene skulle være krønsja og jævlige på kartskjermen? Jeg husker at jeg syntes spillet var pent og sjarmerende da det kom ut (skjønt jeg selvsagt ikke hadde perfekt smak) og jeg fatta at det var et forsøk på å holde på den runde, godslige stilen fra SNES-JRPG-ene.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Apropos spill som ser bedre ut en FFVII, jeg spiller Breath of Fire 4 som jeg kjøpte fra amerikansk PSN. Seriens to mainstays Nina og Ryu har så langt mislykkes i å finne deler til en kræsjet sandflyer, gjort noen enkle minigames som var populært på den tida, og blitt forfulgt av The Empire, som selvsagt er onde (våpenhvile er ikke det samme som fred!). Jeg har også fått spilt et flashback med en Sephiroth-klone som tilhører den andre drageklanen som er rivaler til Ryu sin. De har blitt ledet gjennom en forhekset by av en merkelig maskin, evt en person i gigantisk rustning, som snakker om seg selv i tredjeperson og kan sanse mye av uviss grunn. Sammen møtte de opp med Cray, som Nina forlot ved den kræsja sandflyeren i begynnelsen av spillet.

Så langt er spillet ganske godt skrevet, har fin musikk, men den største overraskelsen var antall animasjoner de forskjellige figurene har og detaljene generelt. De aller fleste tilfeldige folk i byer har et portrettbilde når de snakker, og hovedpersonene har mange forskjellige uttrykk. Her er litt skjermskuddings:

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Buggz: Synes både Transport Tycoon og Diablo har en sånn stiv, død og brutal estetikk som mange høyoppløste PC-spill fra midten av nittitallet hadde. For høy oppløsning til real pixel-art, så pre-rendrete tiles og animasjoner.
Denne høye oppløsningen som er lavere enn det FF7 kjører ifølge Lodin? Jeg er heller ikke helt med på hva du kaller "prerendret" i denne sammenhengen, klager du på at spillene ikke tegner omgivelsene eller figurene sine prosedyrisk?

demake

Seksuelt godteri
Det eneste som er vprre enn FF7 er påstander om at FF7 er BESTESPILLETIVERDENSÅSÅNNERDET!!!1
Jeg får kreft av Final Fantasy. Jeg liker 4, 5, 6 og 9 til en viss grad, men jeg vil heller dø enn å spille gjennom noen av de andre i serien en gang til.

Og ja, grafikken i EFFEFFSJU ser ut som dritt. Så sånn er det.