Så, i dag har jeg kost meg med
Street Fighter X Tekken, siden det først kom ut på mesterrasen nå. Hvis du lurer på hva det er for noe, så er det Street Fighter IV med noen figurer øksa, noen lagt til, og en hel haug med Tekken-figurer plunka inn for sikkerhets skyld (det er totalt 38 figurer, ganske sinnssykt egentlig hvis du spør meg!). Det går litt raskere enn SFIV, alle kampene er tag battles (to figurer, det er bare å plukke og mikse mellom franchisene), ooog du har ikke lenger noe Focus Attack. Det du derimot har, er Cross Attacks, som da består i komboer hvor du tagger inn partneren din i løpet av kampens hete. Du kan kjøre noe enkelt som en Cross Launch (som kan brukes via en knappekombo, eller ved at du chainer angrep i en bestemt rekkefølge og initierer den på slutten), hvor du launcher motstanderen og tagger inn partneren så han eller hun kan juggle. Du kan dra Cross Arts, hvor du kjører begge Super Arts (dette spillets utgave av Ultras) på laget ditt etter hverandre, eller et Cross Assault hvor begge figurene dine angriper samtidig. Du har også Pandora Mode, hvor du ofrer en figur, booster den andre kolossalt, og taper hvis du ikke vinner innen ti sekunder.
I tillegg til alt dette, har du så klart de vanlige angrepene og spesialangrepene fra Street Fighter, og tilsvarende fra Tekken tilpasset den nye spillmotoren. De Tekken-figurene jeg spilte med var ikke
helt uvante å spille med, men jeg måtte lære meg dem omtrent på nytt siden det er så stor forskjell på SF- og Tekken-måten å gjøre ting på. Noen av figurene har også fått nye prosjektilbaserte angrep siden det er greia i SF, så Jin har for eksempel en slags svevende energimine som dukker opp på forskjellige steder basert på hvilken slagknapp du avslutter med. Det er uansett digg å ha så mange slåssere å prøve, og hvis det er vanskelig (noe det ikke nødvendigvis er; jeg er rimelig grønn på fightere og jeg merka at det var større åpninger for å chaine komboer enn i SFIV), kan du plugge inn Gems. Gems er da en påstått kontroversiell greie som enten booster figurene dine eller forenkler spillsystemene. I praksis? Vel, alle Assist Gems har bieffekter; enten gjør du mindre skade, får mindre Cross Gauge (altså, dette spillets utgave av EX Gauge), beveger deg saktere osv. Boost Gems derimot har ulike kriterier for å slå inn, og noen av dem er rimelig spesifikke. Uansett dreier det seg mer om å skreddersy figurene dine til spillestilen din, det er ikke snakk om autowin på noen måte.
Så, ja. Jeg koser meg stort. Har så klart pløyd gjennom Arcade Mode et par ganger, prøvd meg litt på Challenges (kjent fra SFIV), Mission Mode (vinn uten spesialangrep, vinn med bare spesialangrep osv.), og til og med slåss litt på Live. Ble så klart grisejult en del men vant faktisk et par runder også. Litt skuffings at et par av kampene som var markert med maks forhold lagga noe så inn i helvete, dog.
Og, vel, det ser helt jævla fantastisk ut. Ikke bare er modellene like uttrykksfulle og sjarmerende som i SFIV, men det er små intro-klipp i Arcade Mode hvor tagteamet du møter prater litt piss, ofte med morsomme resultater. Som når Heihachi og Kuma skal teame opp.
Paul Phoenix er fortsatt en dust.
Men han slår bra fra seg når han blir atal.
Zangief og Rufus opptrer som The Iron Bodies.
Og så har vi Poison. Poison er fortsatt den beste post-op transseksuelle spillfiguren noensinne.
Som sagt.