Hva spiller du for tiden?

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Jeg har akkurat fullført Det Objektivt Beste Mario-spillet igjen, og i den anledning kom jeg på at jeg begynte å lage min egen level i desember 2001. Fant ut at det kanskje var på tide å fullføre denne levelen nå, og slik ble resultatet:


Ikke noe nyskapende eller veldig vanskelig her, men jeg synes det ble en helt ålreit level.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
to mål på hvert brett = forest of illusion flashback
 
Skal hipste og indie meg med dissa i kveld siden jeg bare har tilgang på laptopher. :)
To The Moon 6.39 EUR
Thirty Flights of Loving 4.99 EUR
The Basement Collection 3.99 EUR
Home 1.99 EUR
Eller ihvertfall Home og Basement Collection. Thirty Flights misstenker jeg ikke kjører særlig bra her og To the Moon er sikkert litt for hipstete for meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Thirty Flights er laget med Quake 2-motoren, så med mindre den laptopen du har er fra før krigen går det nok greit. Skal anskaffe det selv bare jeg får spilt Gravity Bone.
 
KOTOR. Deilige deilige KOTOR. Skulle ønske de la ned SWTOR og lagde et par KOTOR-spill ut av materialet de har der.

 
Har spilt et par historier opp til level 30 (av 50) i SWTOR og de er faktisk ganske gode. Problemet er bare at man inser at det er et MMO, og progresjonen dør på seg rundt der. Så sluttet jeg.
 

Jante

privileged CIS shitlord
Helt enig, å gjøre KOTOR til et MMO var et feilsteg. Tenk hvor mye de kunne solgt hvis de brukte erfaringene fra Mass Effect til noen solide KOTOR-oppfølgere?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg trodde det var det de gjorde. Iom at de flinke folka som lagde Mass Effect 1 og 2 jobba på SWTOR og B-teamet lagde ME3.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Nå er ikke jeg noen stor businessmann, men jeg fatter ikke at selskaper orker å legge så mye ressurser i MMO-utvikling. Er det overhodet noen som helst suksesser å snakke om bortsett fra WoW? At for eksempel Funcom skal omtrent sette hele selskapet på spill for å få ut The Secret World (Som ser ut til å floppe) er forbi min fatteevne, når man allerede har feilet miserabelt med Age of Conan. Men ja, man vinner vel ikke uten å prøve, i guess.
 

Jante

privileged CIS shitlord
Noe at problemet med MMO-er er at de som regel er Me Too-produkter. Altså noen som skal hive seg på bølgen skapt av noe populært, i dette tilfellet WoW. Styrene i utgiverselskapene har garantert sett på de ville inntektene til Vivendi/Blizzard og sagt til utviklerne sine at "sånn vil vi også ha, lag et MMO av denne voldsomt populære IPen vår plix."

Et annet problem med MMO-er er at de tar veldig lang tid å lage og fylle med content, så nå som SWTOR osv har kommet ut er de allerede avleggs. Ikke har de klart å skape den ville entusiasmen som WoW klarte å få til heller, for folk har blitt litt lei av hele sjangeren og lei av å betale for å spille hver måned.

De få MMO-ene som enda fungerer er de som ikke har AAA-budsjett, ikke forventer at alle i verden vil spille det og som gjør sin helt egen greie.
 
Resonance begynte jeg på i dag. Har også påbegynt LOTR: War In The North for et par uker siden, og er ikke videre imponert. Men det har noen fine bakgrunner - det er jo LOTR. Resonance er så langt ganske bra, selv om jeg aldri har vært noen stor fan av å styre flere figurer om gangen (i noen spill egentlig). Gir likevel den gode nostalgia følelsen som Gemini Rue ga meg... men er ikke så sikker på at det når helt opp til det.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Fikk meg betanøkkel til planetside2 for en par dager siden og det er... helt greit lissom...
Overraska over hvor vanskelig det er å finne kamerater og å koordinere, noe de virkelig ikke har lagt til rette for. Ser såvidt forskjell på en squadmate og vanlig fyr på hovedkartet, ingen indikatorer for waypoints eller objektiver på kompasset og vises kun hvis du er innenfor rekkevidde for å se det på minimappen.

Spilte med et par andre, men var så og si umulig å konsekvent holde sammen. Det ble eventuelt til at vi ble enige om å angripe et felles mål og hvis vi traff på hverandre så fikk det være en bonus.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har jo fått med meg at Thirty Flights of Loving er god sort, og siden det er oppfølgeren til Gravity Bone fant jeg ut at jeg måtte laste ned og spille det (aner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før). Uansett, jeg hadde inntrykk av at det var litt... andre greier enn det faktisk var. Kommer jeg til å si noe mer om Gravity Bone enn det? Ja, dette: Hvis du ikke har spilt Gravity Bone før, så bare last ned og spill det ok. Jeg koste meg, jeg fikk litt ting å tenke på, ooog jeg lo. Ikke tar det lang tid å spille gjennom heller.

Okay, en ting til: Det er så bra laget at jeg nesten ikke kommer over hvor bra laget det er. Det er bare to ting jeg ikke elsker med spillet; en av oppgavene du skal utføre, og det faktum at spillmotoren (en modda utgave av Quake 2-motoren) er rimelig shaky stevens og dermed kræsjer lett. Uansett, nå skal jeg spille Thirty Flights of Loving.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så, har spilt gjennom Thirty Flights også, det tar ikke akkurat lang tid det heller. Får bare si at jeg ikke gidder å si så mye om selve spillet nå heller (bortsett fra at folk bør kjøpe og spille det), men mer kommentere på en annen ting.

Vel, jeg ble ikke noe særlig fortjust i Dear Esther og den lange gåturen det bød på, fordi det føltes som en unødvendig greie å gjøre det til et spill siden interaksjonen ikke bidro noe særlig til opplevelsen (unntatt ett øyeblikk, og det vet jeg fortsatt ikke om faktisk var med i spillet eller om det var jeg som konstruerte det ubevisst), og siden Thirty Flights gjør mye av det samme, har jeg gjort meg noen tanker om det. Så, øh, mekanikkspoilere ohoi, selv om jeg prøver å unngå å avsløre strukturen i spillet alt for mye. Spill gjennom det først, tar ikke mange minuttene.

Vel, altså, "mye av det samme" er ikke helt riktig. Strukturen er riktignok ganske lik gåturen i Dear Esther, men i Thirty Flights spiller interaksjonen en mye større rolle siden spillet gir deg nye synspunkter - eller nye sekvenser i historien det forteller - ved at du spiller det. Dear Esther fikk meg bare til å føle meg som en observatør, selv om verdenen var utsøkt realisert; Thirty Flights setter i gang nesten alt som skjer i spillet uten at du bidrar i noen stor grad ut over å følge enkle kommandoer (og akkurat dette er det svakeste elementet i spillet; det aller meste annet av kunstige hjelpemidler er abstrahert bort, så hvorfor ikke også den unødige, krasse "TRYKK E FOR AT NOE SKAL SKJE"-mekanikken?), men likevel er det nettopp samhandlingen med spillet som driver alt framover. Stort sett er det nok å gå til riktig sted (uten at du på noe tidspunkt blir forhindret fra å utforske interessante omgivelser), men det jeg likte aller best mekanisk sett var kontrastene spillet setter opp mellom interaksjonene dine i de ulike scenene, og det som skjer når scenene skifter.

Og der er vi ved selve essensen: Det er ikke til å legge skjul på at akkurat som Dear Esther bruker Thirty Flights også spilltroper og grunnleggende egenskaper ved spillmediet ikke for å skape en tilfredsstillende spillopplevelse (du har sett samtlige interaksjonsmekanikker tusen ganger før), men for å fortelle en historie. Gravity Bone var først og fremst en practical joke mot spilleren, hvor nettopp mekanikkene var essensielle for å levere punchlinen, men Thirty Flights gjør det samme trikset på en helt annen måte. Og, vel, uten interaksjonsdesignen ville ikke historien kunne blitt fortalt på den måten den blir, stikk motsatt av mine tanker om Dear Esther. Kjøp dette og spill det (fant ut at Gravity Bone også følger med i Thirty Flights, så spill det også), og gjør deg opp noen tanker om historiefortelling i spill. Det bør være åpenbart for de aller fleste at det finnes en nær sagt uuttømmelig kilde av måter å fortelle gode spillhistorier, og Thirty Flights viser bare en av dem. Jeg ble iallfall inspirert og fikk kost den delen av meg som liker sånne greier som noen har lagt masse kjærlighet og arbeid i, og satt et unikt preg på. Kunne skrevet mange sider om de korte glimtene av spillverdenen Thirty Flights og Gravity Bone viser fram, men det får bli en annen gang.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Fikk starta på Fallout: New Vegas forrige uke, et halvt år etter jeg kjøpte det på tilbud. På tide sier du kanskje, well fuck you. Har så stort baklogg at jeg griner.

Uansett, liker dette mye bedre enn Fallout 3. Morsommere skrevet og bedre omgivelser er det første som slår meg + jeg faktisk prioriterer hovedsaklig hovedquesten. Helt fram til jeg endelig tok Benny igjen da, han lurte meg og prøvde å drepe meg igjen og jeg har nå mistet store deler av drepe-tinga mine.
Min figur er så langt basert på Hannibal Lecter. Flink til å snakke for seg, manerer, smart og liker menneskekjøtt. Har fortsatt ikke fått brukt menneskekjøttspisingen min, men det er bare fordi jeg ikke vil bli sett.

Har bare klokka inn 10 timer så langt, og da har jeg surret mye rundt (stikker hodet inn i alt jeg kan og undersøker)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spilte som dame med høy Speech selv, så jeg tok naturligvis Black Widow-perken. Da kan du
prate deg til sex med Benny og ta livet av svinet lydløst mens han sover etterpå
, det eier.