Siden en kompis og jeg kjøpte oss hvert vårt sett med ratt og pedaler for et par ukers tid siden, så har jeg i hovedsak spilt Gran Turismo 5. Ja, jeg vet, det er dritræva.
Nei. Egentlig ikke.
Det har sin del problemer, som f.eks. til tider helt uakseptabelt lange lastetider, AI som ikke på noen måte er god nok og i enkelte tilfeller direkte jævlig grafikk, men satan, jeg har kost meg til tross for alt dette. Skal dog sies at jeg nok ikke hadde giddet å legge så mye tid i det som jeg har gjort om jeg ikke hadde ratt og pedaler, men virkelig, jeg har spilt bort time etter time, gjennom helt latterlige nakkesmerter (har ikke det helt ideelle oppsettet her), og jeg har hatt det jævlig gøy ... selv når jeg har ræget.
GT5 med DS3 kan jeg ikke si noe om, men det er på alle måter jævlig ålreit med det rette utstyret i hus. Og det betyr såklart at det ikke er et spill for alle. Om man derimot har et brukbart sett med ratt og pedaler, så klarer man fint å overse de problemene som er. Til en viss grad, i alle fall.
Om jeg skal sette en finger på noe som virkelig hemmer spillopplevelsen, så er det AI-en. Motsanderene følger sin racing line ganske likegyldig til alt annet som skjer i verden, og resultatet kan fort bli at et 30-runders løp ødelegges fordi du er så dum at du ligger i nevnte racing line, og at en av AI-bilene skrur deg så grundig i pompen at du ender opp med snuta feil vei... som igjen gjerne betyr at du har tapt løpet, om du bruker en bil som er på linje med eller dårligere enn motstanderene. Akkurat det... det er ... ikke bra. Heldigvis skjer det ikke altfor ofte, og man lærer seg på en måte å holde avstand til AI-en slik at sjansene for pompskruings minsker desto mer.
Moroa for meg ligger mye i å bruke en bil som kanskje ikke er helt egnet. En seier er da helt avhengig av mer eller mindre feilfri kjøring, og det blir da veldig mye mer tilfredstillende når man omsider klarer å ha kjøre de feilfrie rundene som trengs for å hale inn en førsteplass. Har brukt en lusen, overtuna Skyline mer eller mindre hele veien, i de løpene hvor den er tillatt, og ... vel... jeg tror jeg nærmer meg punktet hvor jeg må finne noe nytt.
Karrieremodusen er det jeg har brukt mest tid på, og der jobber man seg oppover til gradvis vanskeligere og vanskeligere løp. Fram til et visst punkt så er progresjonen slik at du hele tiden låser opp nye løp, nye biler og nytt dill, men nå ser det ut til at jeg har møtt veggen. Les: jeg må grinde... og det... liker jeg ikke. Føler også at belønningen for å fullføre de forskjellige utholdenhetsløpene ikke helt er god nok til å rettferdiggjøre tiden man må sette av for å faktisk få det unnagjort...
... men jeg vil låse opp 24-timers Nürburgring, så jeg trøkker videre uansett.
Eller er det splitscreen flerespillermodus, som såklart er et pluss. Det er kun en mot en, men med tanke på hvor ubrukelig AI-en kan være, så er det kanskje like greit. Funker i alle fall godt nok. Cockpit-view utgår, men nå er det tross alt bare gale mennesker som faktisk bruker den, så det er helt okay for meg.
Helt til slutt vil jeg nevne at jeg tittet på Giant Bombs quick look av spillen, og det skal sies at de gjennom all patchinga har forbedret lastetidene enormt mye... og de er fortsatt ganske ille. Fy faen, hvordan kunne de slippe et spill i den tilstanden? Men det er blitt bedre. Mye, mye bedre.
Bare synd de ikke kan fikse på menyene, for de er faen meg noe av det verste jeg har vært borti. To comfirmation promps for hver jævla bil du unlocker? Jadda. Enkelte ting du kun kan gjøre i tuning shop, og enkelte ting du kun kan gjøre via settings i garasjen? Jepp. Dette mekker absolutt ingen sense, fordi du kan gjøre alt annet i begge. Men om du f.eks. kjøper justerbar girkasse i tuning shop, så må du justere den fra settings i garasjen. HVORFOR? HVORFOR TVINGER SPILLEN MEG TIL Å TA MASSE OMVEIER BARE FOR Å GJØRE SMÅTING!!?!!?!!?
... Og menymusikken. Og introen... herregud... den helvetes introen. Seks minutters ekstremt selvhøytidlig piss.
Men jeg liker det. Verdt trehundre spenn. Lett.