Grunnen til at det er så korte brett, er rett og slett at spillet opprinnelig er laget for PSP og bærbar spilling, og da passer det seg ikke med lange brett du ikke kan lagre mellom. Pluss at det er grenser for hvor mye en PSP klarer å ha i minnet samtidig, dermed er også brettene mye kortere enn man er vant til fra PS2/PS3-æraen. Angående filmklipp så synes jeg ikke det er så mye verre i Peace Walker enn i de andre MGS-spillene, men men.
En ting jeg tenkte å skrible litt om, er noe fint noe som kommer om ikke så lenge: Crysis 3. Lasta ned og testa såvidt den åpne betaen, hvor man kan leke seg litt med flerspillermodusen. Man får et lite inntrykk av grafikken og nettkoden, om ikke annet.
Først av alt vil jeg bare si at jeg spilte litt Crysis 2 på nett, og syntes det var ganske ålreit. Crysis 3 later til å være ennå mer ålreit, med mer action-orienterte regler; du har perks som styrer hvordan drakta oppfører seg, f.eks. får du auto-armor hvis du blir skutt på og så videre, i tillegg til at du styrer egenskapene ved drakta selv. De to modiene jeg testa var en King of the Hill-variant som var ganske artig, og en ny modus kalt Hunter som ikke var like suveren. KotH-greia var en vinner fordi brettet var såpass bra laget at hver ås krevde skikkelig lagarbeid for å forsvare; typisk har du bare en kant det ikke kan komme fiender fra, og mange forskjellige inngangspartier, så det er ting som skjer hele tida.
Hunter-modusen var en variant av Infection man kjenner fra bl.a. Halo, hvor du starter som en vanlig soldat med klasser, perks og våpen-loadouts og sånt, men når du blir drept av en Hunter blir du en sånn en. Hunters er da begrenset til å bruke den nye jaktbua, og de har automatisk Cloak slått på (den varer ikke evig, men mye lenger enn vanlig). I tillegg har alle soldater en scanner som lager lyd når det er en Hunter i nærheten, pluss at det så klart går an å se en svak forstyrrelse i lufta når en person med Cloak står foran deg, så det blir ganske intenst. Problemet er seff det at i realiteten blir det ikke like artig å spille som Hunter. Jaktbua er kraftig, men med mindre du får headshot gir den ikke instakill når du treffer noen. Hunters tåler også ganske lite, så du stiller svakt. Jeg følte iallfall at den gode følelsen fra vanlig spilling falt litt bort i Hunter-modusen.
Ja, for vanlig Crysis 3 på nett er skikkelig ålreit. Det er selvfølgelig samme metagame og oppsett som i CoD (komplett med iallfall deathstreaks, jeg havna på andre plass i KotH-matchen men var for ræva til å finne ut om det var killstreaks), men siden det er scifi-opplegg blir det mye mer interessant for min del. Superhopp, superfart, super-rustning og cloak funker ypperlig i MP-setting, spesielt siden du hele tiden er styrt av hvor mye energi du har i drakta så det aldri blir slik at du bare holder deg til en taktikk og så vinner du. Og så, kanskje det viktigste: I motsetning til CoD har Crysis skikkelig tyngde på alt, sånn at det ikke lenger er den teite kognitive dissonansen i CoD hvor alle våpnene føles papirlette men så dør folk på tre sekunder. Du tåler også litt mer enn i CoD (takket være drakta), så du har en sjans hvis noen ikke får tatt deg i bakhold eller overrumpler deg fullstendig.
Ja, og grafikken er sinnssyk så klart, selv på Med/High som jeg kjørte. Uansett, skytefølelsen lover godt også til enspillerdelen av Crysis 3, så æ gler mæ ja.