Hva spiller du for tiden?

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Har brutt 65 timer på Persona 4 nå, og jeg har kommet til 4. November (spillet slutter visstnok i Desember). Spillet funker veldig mye som Persona 3 (som jeg har beskrevet i denne tråden), men med en del tweaks og forbedringer. Du går fortsatt gjennom dagene på samme måte, men nå tar dungeon crawling opp hele dagen etter skolen istedenfor bare kvelden. Det er ikke lenger et stort dungeon, men flere forskjellige med forskjellige temaer. Hovedpersonen kan kun bruke sverd istedenfor alle våpen som i P3, du kan ikke lenger bli Tired, fiender er mye vanskeligere å bakholdsangripe (men er enklere å løpe fra), fysiske elementer har blitt kuttet ned til kun ett istedenfor Pierce/Slash/Impact, og viktigst av alt, du har nå mulighet til å kontrollere alle på laget ditt direkte istedenfor AI.

Hovedpersonen kommer til den søvnige lille byen Inaba på den japanske landsbygda. Etter at du ankommer begynner en serie mord … Når det har vært noen dager med regn i strekk blir det ekstremt tåkete i Inaba, og når tåken letter henger det døde folk fra TV-antenner og telefonstolper. Og så er det noe som kalles 'The Midnight Channel', hvor det neste offeret dukker opp noen dager i forkant. Hovedpersonen finner ut at han har egenskapen til å hoppe inn i en TV og dukke opp i en annen verden, hvor han møter en merkelig bjørnegreie som heter Teddie (I den japanske versjonen er Teddie massivt irriterende fordi han slutter hver setning med -kuma, mens i den lokaliserte kommer han i verste fall med teite ordspill (ja, han sier «Bearsona»)). Denne TV-verdenen inneholder Shadows, som blir aggressive når tåken letter i deres verden, og det er da mordene skjer.

Men hvem er det som driver å kaster tilfeldige folk inn i TV-er for å ta livet av dem, og hva er motivet hans?

Lokaliseringa er som forventet fantastisk. Atlus har ikke bare klart å gjøre Teddie ikke irriterende, men han er en av de morsomste figurene i spillet sammen med en biker med enkelte homofile tendenser. Samspillet mellom lagmedlemmene dine er veldig bra skrevet og stemmeskuespilt, og S-linkene er mer realistiske enn i P3. Spesielt de som tilhører onkelen din og datteren hans, som begge strever med tapet av moren/kona på forskjellige måter bevegde meg. Persona 4 klarer veldig godt å få deg til å identifisere deg med den stille protagonisten, så når du har ei jente på rommet ditt føles det uendelig mer belønnende enn noensomhelst grisebilder fra et H-spill, fordi figurenes samspill med deg er skrevet så bra, til tross for at du egentlig ikke har gjort noe annet enn å tilbringe det påkrevde antall dager sammen med dem.

Men på den negative siden er visst oversetterne folk som henger på 4chan/GameFAQs, og det er flust med refereranser til internett-memes («I don't know how much you know about history, but I'm an expert») eller -uttrykk («Haha, are you still all butthurt that I made you skip class?»). :p En annen ting jeg ikke liker er enkelte lengre ikke-interaktive sekvenser som spiser opp dagene dine og føles som de hører hjemme i en sånn 'slice of life'-anime, som campingtur med skolen eller å besøke de varme kildene. Disse er det ikke veldig mange av, heldigvis.

Så … ja. Hvis du kunne tenke deg å spille en vanskelig JRPG med strategiske kamper, demoniske referanser, sim-aspekter, og med en story som er veldig annerledes enn «Her har du en spiss pinne og fem dollar, gå og redd verden», spill Persona 4. Eller 3. Men 4 er hakket bedre, selv om ingen skyter seg i hodet lenger.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Du skrev jo på IRC at du hadde lyst til å spille P3, men jeg forstår jo at du må opprettholde den råkule YCS-personaen din for resten av forumet.

Det er akkurat slike ting historien i spillet tar opp også.
 
Å håhåhå du Nicholas, du Nicholas. Du er neimen ikke snau. Oioioi. Hva hadde vel dagen til oss andre vært uten slike morsomme og kule, men likevel saklige og nødvendige kommentarer?

Jeg startet såvidt med Half Life 2, men jeg tror nok jeg legger det på hylla en periode. Jeg føler meg litt mett på FPS for tiden, noe som vil gå utover meningen min om spillet. Jeg kunne egentlig tenke meg et jrpg, så det blei til at jeg skrudde på PSPen min istede å fortsatte på Crisis Core. Jeg liker spillet veldig godt, men av en eller annen grunn klarer jeg aldri å spille på håndholdte konsoller så lenge om gangen. Det hadde vært knall med et rpg spill jeg ikke har spilt før sånn omtrent akkuratt nå

My god å jeg savner et helt nytt jrpg...:(

Edit: Og vinneren ble Final Fantasy XII. Gameplayet var så kos at jeg gir det en ny sjanse. Starter ny save, og hvem vet, kanskje jeg ikke kommer til å hate historien i spillet denne gangen.
 
D

Deleted member 91

Gjest

Håhåh, så hva du gjorde der! Ja, det bittelille jeg har sett av det virker faktisk ganske småtøft, også får det jo thumbs up fra nesten alle, sååå det spørs om jeg ikke må ta en titt en gang i nær fremtid.


Jostein: Åh hold så jævlig kjeft da.
 
Speler Tales Of Symphonia: Dawn Of The New World på Wii med madammen. Originalen på Gamecube var hennes favorittspel, så ho sitter og lager søte små gledeshyl kvar gang ho kjenner igjen enten ein dungeon, ei låt, ein by eller karakterer fra originalen. :)

Spelet er heilt ok, føles veldig primitivt grafisk (og i lydmiksen) men historien er fengende for dei som den gang virkelig begynte å bry seg om Lloyd og gjengen. Interaksjonen mellom karakterene er bedre i denne utgaven synes eg! Skitpoints har alltid tale, og svært mange av dei er genuint morsomme!

Så, vel, vi koser oss, vi. :)
 
Her går det i MGS4 (no whining please), Skate 2 og innimellom blir det noe Red Alert 3 online. Til nå har jeg blitt banket sønder og sammen, kun vunnet 2 av 9 kamper. Må i hardtrening mao :(
 
Det går mye i Buzz Dino Den sammen med gutta jeg bor med. Blir helt gærn av dette spillet, halsen min er føkka fordi vi roper og hoier og er gaudere mens vi spiller men av en eller annen grunn er det helvetes morsomt.
 
Jeg fikk Orange box til jul, og tenkte jeg såvidt skulle starte med Half Life 2. Jeg har aldri spilt half life før, men folk har snakket uendelig stort om det, så jeg gleder meg til å starte. Mulig jeg skal ta noen runder Punisher også, bare for stemningens skyld.
Start med Half Life 1 først, du har serriøst noe å se fram til, nesten som jeg missunner deg, Half Life er tidenes beste fps-serie.

Ellers, snart ferdig med Prince Of Percia ( Takk spillegal for play.com tipset) og jeg elsker spillet, herlig adventurespill til tross for at det kan bli utrolig repetivt, men er repetivt moro iallefall. :)

Etter dette så skal jeg, Lurtz, og en kompis starte med Left 4 Dead, vi er tre spillere så vi trenger forsåvidt en til. o_o
 

Novastrum

Feminist-elitist
På PC? I såfall kan jeg være med så lenge tidspunktene passer :) steam-nick er novaster.
 
Det er slettes ikke nødvendig å spille igjennom enern, men det er ikke akkurat noen nedtur å gjøre det. Jeg vet ikke om jeg har runna det engang for å være ærlig. Jeg har spilt igjennom HL2 og episode 1 og 2 to ganger hver men jeg har likevel ikke fått med meg noe særlig av historien. Det har ikke noe særlig å si uansett når resten av spillet er grisefedt.
 
D

Deleted member 91

Gjest
I tillegg så følger ikke jævla Half-Life med i Orange Box engang, så sånn er det. Historien i HL er uansett møl så det ække essensielt i det hele tatt, som sheriffen sier.
 
Nova : På pc selvsagt ;) Selv om jeg enda er forelsket i min nybakte xbox så klarer jeg serriøst ikke noe som ligner fps med pæd, fatter ikke hvorfor ikke xbox har et offisielt mus&keyboard opplegg, kjøpte meg gamingbærbar til 15 000 for to uker siden, og grunnen til det var at den måtte klare dagens heavy fps spill. -_-
Adder deg på steam Nova, vi tenkte å starte etter jeg har kommet hjem fra Egypt eller no, og Lurtz sliter med forskjølelse og er lazy for tiden ( som alle andre svake nordmenn ) så en uke eller to til vi starter. :)

Anyway, er ikke nødvendig å runne HL1 som nevnt her, men spillet er jo så inni himla steike fett. <3

Ellers, testet Fear2 på pc og føler meg mikset om det, ser ikke ut til å være like skummelt som enern og ble akkurat ferdig med RE5 for tiende gang idag, skal bli spennende å se åssen co-op delen funker, og så er jeg irriteret at dem enda ikke har klart å slenge inn enn "360-funskjon" i spillet da det tar ti år å snu seg. ; (
 
Nå for tida spiller jeg mine gamle Gamecube-spill, som jeg enten aldri ble ferdig med eller aldri ble å spille "skikkelig".

Først og fremst spiller jeg og en kompis Tales of Symphonia, som vi vil runde før vi setter oss ned med 2ern. Musikken i spillet er ikke akkurat det beste jeg har hørt, av og til er det direkte dårlig, og stemmeskuespillet er.. forferdelig. Går visst ikke an å skifte til japansk språk, med engelske undertekster. Dessuten er det veldig plagsomt i comba at kameraet på en måte følger etter 1-player, mens 2-player blir hengende igjen utenfor skjermen, uten å kunne se hva han/hun gjør. Ellers er det slett ikke et verst spill. Kampsystemet fungerer, og historien er god nok til at man vil vite hva som skjer videre.

I tillegg til ToS, spiller jeg Resident Evil når jeg er alene. Kontrollen er elendig, selv etter at du har blitt vant til den, kameravinkelen kan til tider være uendelig plagsom og du har så lite plass til gjenstander i inventory at du får lyst til å kaste håndkontrolleren på skjermen, men egentlig så er det disse tingene som er kjernen til Resident Evil. Det er ofte du ikke ser hva som kommer mot deg, og du kan bare glemme å løpe vekk fra monstrene. Spillet har også en fæl, men samtidig herlig atmosfære og det er artig å veksle mellom gåteløsning og vill skyting mot zombier.
 
D

Deleted member 91

Gjest
og så er jeg irriteret at dem enda ikke har klart å slenge inn enn "360-funskjon" i spillet da det tar ti år å snu seg. ; (
Atte hæ? A-knappen (X på PS3 tipper jeg) og nedover på stikka snur deg 180 grader. Sånn var det i RE4 også om jeg ikke husker helt feil.
 
Say what, har jeg prestert å monget så hard? Øhh, runnet RE4 sist gang nå i sommer og har jernteppe, får fyre opp boxen igjen nå og teste, cuben pakket jeg inn forrige uke faktisk så får ikke testet. ( Ikke at jeg tviler at jeg har klart å monget så hardt) Men haha, merker man er grusom vant med kontrollene i RE4 på cuben, når man skyter hver gang man prøver å ta fram knvien (på RE5 demoen), uff er så vanskelig å "unlære" seg sånne ting når man har brukt usaklig mye mengder tid på spillet.

I samme slengen lurer jeg på om noen her faktisk testet ps2versjonen av RE4, åssen var det i forhold til cuben i tilfelle?
 
D

Deleted member 91

Gjest
Ha'kke testa'n, men etter hva jeg har hørt var grafikken jævligere men bonusstæsjet ... mer. Wii-versjonen for episk seier osv, altså.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Wii-utgaven er den overlegent beste, ja. Widescreen uten sånne svarte sørgerander, alt ekstradillet (riktignok med PS2-lyseffekter, -teksturer og -detaljnivå samt FMV-filmklipp istedenfor realtime, men pirk) og et kontrollsystem som virkelig støtter opp om opplevelsen. Og der var det slik at du dro bakover på nunchuken og trykka A for å snu deg 180 grader rundt, ja.

Sånn ellers er jeg forholdsvis sikker på at jeg vet grunnen til at 360 ikke har støtte for mus og tastatur i FPS-spill, nemlig at alle fjortisene som spiller Halo og CoD ville skreket huet av seg om juks hvis den hadde det. PS3 slipper unna med det siden ingen spiller FPS "seriøst" på den maskinen, men på 360 er det et hylekor uten like hvis noe oppleves som juks. Sånn ellers fungerer FPS med pad helt kurant bare man venner seg til det og spiller noe som ikke er laget av orangutanger (CoD4 og Halo 3 er de beste jeg har vært borti).

Kan jo også nevne at jeg runda The Maw i natt og det var godsaker. Spillet er verken vanskelig eller langt, men det fører til at det aldri slutter å føles friskt. Mye av underholdningen ligger i stemningen og alt det artige dillet du finner på sammen med kompisen din, som jeg ikke skal spoile siden... øh, det jeg akkurat skrev. Hvis du er bare en litt rutinert spiller ligger hovedutfordringa i å få Maw til å sluke alt som er å sluke på hvert brett, noe som heller ikke er spesielt vrient men som burde kile samlerefleksen hos de fleste. Og sistebrettet er passelig episk. Åtte av ti her i gården. ^^