Jeg er med på at oppdragene er bedre variert og at det ikke er noen spesielt god grunn til å stenge av deler av byene, men ellers er vi uenige. Kjøringen i GTA IV var konge. Styringen var ikke spesielt lett å sette seg inn i, men ga en herlig mestringsfølelse når jeg dro av av et sykt stunt. Den var givende å leke seg med på grunn av de mange nyansene og jo mer man behersket den jo bedre var man i oppdrag. Dessuten foretrekker jeg å gløtte ned på GPSen en gang i ny og ne istedenfor å gløtte opp på spillskjermen en sjelden gang, som var tilfelle i Chinatown Wars. Å styre 70% etter GPSen pga. at man ikke kan se hva som kommer 20 meter forran deg var ikke gøy.
Doplanginga i CW var morsomt i starten, men jeg gikk fort lei mye pga. at kjøringen mellom langerne ble for mye pes. Kompisaspektet av GTA IV likte jeg. Ikke fordi aktivitetene av seg selv var så forbanna morsomme, men fordi det gav følelsen av å være i en verden hvor de andre karakterene i historien hadde et liv utenom filmsekvenser og oppdrag. Dessuten var det så godt som 100% frivillig så det var uansett aldri i vegen for noe som helst. En fin detalj som lot deg finne ut så mye om karakterene i spillet som en selv var interresert i og som ga noen morsomme fordeler om du la litt tid i det.
Og produksjonsverdiene til IV overskygget ingenting, men gav til helheten. Det hadde morsomme detaljer over alt og mange av dem var implementert i selve spillingen, som f.eks det dynamiske animasjonssystemet og hvordan styringen til bilene forrandret seg avhengi av hvordan de var skadet. Alle variablene gjorde at actionen ble herlig uforutsigbar og morsom å leke seg med. Jeg har ikke telling på hvor mange forskjellige småhistorier jeg har fra bare å sose rundt i byen. Kort sagt så er IV og The Lost and the damned de eneste spillene jeg utelukkende liker i serien. Det var ikke før IV at serien sluttet å lide av å være satt i en stor åpen verden, men begynte å utelukkende tjene på det.
Jepp jepp.