Har begynt å spille Alone in the Dark (det nye, ja), og det er helt hysterisk ræva. Det er ting som funker i det, for eksempel synes jeg det ser ganske greit ut og selv om figurene og dialogene er spinkle er de ikke like direkte dårlig skrevet som, tja, Gears of War. Det er også en del morsom gåteløsning, selv om spillet grunnleggende ikke funker. Kontrollsystemet er fucka, overgangene mellom tredje- og førsteperson er uelegant og hvilke perspektiver som egner seg til hvilke oppgaver blir aldri kommunisert av spillet. Det er faen steike meg så mange ulike, halvferdige mekanikker i spillet at jeg stort sett blir stående fast fordi jeg ikke skjønner hvilken av de dårlig implementerte interaksjonsprimitivene det er meningen at jeg skal benytte meg av. Det feteste av alt er utviklernes insistens på at fysikkmotoren skal håndtere absolutt alt. Simulasjon, simulasjon, simulasjon, uten tanke på om det faktisk gagner spillet. Selv om du har oppdaget løsningen må du prøve og feile til fysikkmotoren gir deg det utfallet du ønsker deg. Som å spille på en enarmet banditt.
Begynte på Metal Gear Solid til PSX i går, og knerta Revolver Ocelot. Spillet er faktisk strammere enn jeg husker, og selv om det er mye mer prat enn spill er det en trivelig rytme i spillet, og det abstrakte snikesystemet er veldig artig å leke med. Jeg synes fortellingen er artig, og den resonnerer på en måte mer med meg nå som jeg vet så mye om den, jeg ser veldig mye mening i mange av dialogene, og jeg ser forespeilingene til genetikktemaene overalt. Jeg vil ikke driste meg til å påstå at det er bra, for det er ikke så innmari lett å se de store sammenhengene i fortellingen uten å være klar over at de er der, for det er så mye kjas og prat at det ikke er godt å si hva som er relevant og hva som ikke er det.
Revolver Ocelot-kampen er helt dritherpa forresten. Hva faen er det man skal gjøre der bortsett fra å løpe i ring, skifte retning i ny og ne for å forvirre AI-en og stoppe og skyte kølla? Teknikken min var å utnytte det du kan lure ham til å løpe forbi deg, slik at du vet at han kommer til å bruke et sekund eller så på å komme seg rundt hjørnet. Da rekker du la autosiktingen til Snake gjøre jobben, og du gjentar dette rundt et dusin ganger. Hvordan er det moro?