Eh, Eivind.
Hvor mye LoL har du egentlig spilt?
LoL er bare litt mere rett fram, i at man denyer creeps ved å presse på tårnet (slik at tårnet last-hitter dine creeps, og ikke champen = mindre xp og gull på han). Og ved å presse han andre champen direkte, dette går ganske bra som melee dersom du har hjerne og har kjøpt riktig utstyr og faker pushes bra og bruker buskene (war of attrition + shock and awe). Jeg går med på at den last-hitting av egne creeps kan sikkert gi spillet mere taktisk dybde (og munchkining), men da foretrekker jeg heller å fokusere på å ta ut motstanderens creeps (since you know, it makes sense?).
Du blir aldri rewarded av å spille safe; men du kan derimot spille defensivt, slik noen champs er laget for (Blitzcrank feks.). Og å pushe han andre sitt tårn medfører en ganske stor risk; så du må som regel tenke deg om et par ganger, og være sikker på at det ikke kommer en gank fra en av sidene eller at han har en eller annen skill som kan stunne/pulle/immobilize deg.
God Risk/Reward kalles det.
Lane Control gjør man også i LoL, ikke ved å slakte sine egne (vel noen champs kan det), men ved å presse, lure, gjemme seg i busker og ved å være en generell dick.
Også har LoL busker da, som skaper et helt annet psykologisk spill (og gjør at man kan legge opp til masse kule ganks og annet snacks som å stalke noen som Warwick).
Begge spillene har så generisk art-direction at det pointet er moot, LoL er søtt, HoN er harry (om jeg husker riktig).
Jeg ser ikke helt hva den store forskjellen er, sånn annet enn at det ene er søtt og har busker, mens det andre lar deg slakte egne tropper. Og heller ikke hva som gjør meta-spillet i HoN SÅ mye bedre.
Men så har jeg bare spilt rundt 400 kamper, så jeg er vel ikke pr0. lulz.
(LoL har ifølge devsa over 1 mill downloads og rundt 150.000 daglige spillere, men det kan jo være sprøyt
gamesindustry).
fakedit:
Nå kan det hende HoN også har busker, men det hadde det ikke da jeg spilte, ihvertfall.
fakedit2:
Personlig så driter jeg ganske mye i hvem spiller hva lengst. Og venter spent på Valve og Icyfrog (eller hva han heter), sin "versjon".