Tar en liten pause fra
Warriors Orochi 4 for å skrive litt om Warriors Orochi 4. Et av mine favoritt Warriors-spill er Warriors Orochi 3 Ultimate. Dynasty Warriors og Samurai Warriors blir slengt inn i en ny verden hvor alle heltene samles igjen for å slåss mot en ny ondskap. WO3U hadde en veldig kreativ storyline med masse tidsreising og en enorm verdensknusende badguy, selveste hydraen. Prinsesse Kaguya kunne sende noen tilbake til deres tidligere kamp hvor nye helter kunne reddes, og så når man fikk nye figurer kunne man dra tilbake i
deres tidslinje igjen for å redde andre, osv.
I WO4 har det nå dukket opp greske guder, og de har hentet dynasti- og samuraikrigere til en ny verden … av en eller annen grunn (jeg har ikke runda det enda men i forrige spill var innsatsen klar allerede fra introvideoen), og laget noen armbånd som gir gudenes krefter til hvem enn som tar dem på seg. Persevs klarer å knabbe disse, men de blir spredd rundt om i verden og diverse helter finner dem. Det er jo selvsagt akkurat de man forventer skal få dem og; Shao Yun, Yukimura Sanada, Lu Bu, Nobunaga, etc.
Det er en del umiddelbare forskjeller fra WO3U, og med forskjeller mener jeg nedgraderinger. For det første er campen borte, og erstattet med kun menyer.
De har droppa alle sidefigurene fra Dead or Alive, Soul Calibur, Legends of Troy, Bladestorm og Ninja Gaiden. Passe teit å lage en historie som handler om greske guder og
fjerne Sophitia og Achilles, men det kan hende de kommer tilbake i en eventuell Ultimate-versjon av spillet. WO3 kom ut i 2011 i Japan, og ble utvidet og remastret til PS4 i 2014. Ser ikke helt poenget med å kjøpe en Ultimate-versjon av dette.
Et annet problem er at i Samurai Warriors 4, som alle samuraikrigerne i spillet er henta fra, så la de til Hyper Attacks. Start en combo med trekant for å suse rundt på slagmarken og meie ned småfiender. Dette gjør samuraiene kjappere, de har nesten dobbelt så mange angrep, og er artigere å spille enn dynastiene. For å "kompensere" kan dynastikrigerne utføre et ekstra mousou-angrep fra lufta. Sett at de har full mousou-måler såklart. Woooow.
Og så kommer det største problemet: Alle nye figurer joiner deg på level 1. I alle tidligere spill har de ankommet på ca det nivået du burde være i storyen. Men ikke nå lenger. Du har "growth points" som du tjener hvert brett som du kan bruke på å levle figurer i campen, men i likhet med Hyrule Warriors tjener du ikke nok av dem til å holde alle på anbefalt nivå. Spesielt med tanke på hvor jævlig mange figurer det er i spillet, hele 170. I motsetning til Hyrule Warriors er det lettere å grinde seg til growth points fordi brettene ikke varer i en halvtime hver, men det er uansett en skikkelig grind. Det jeg har gjort er å bruke treningsmekanikken, hvor du kan sende tre folk på trening og de forsvinner i tre kamper, og så spilt et brett jeg fant hvor man bare kan løpe rett til slutten og ta bossen i løpet av et minutt. Etterhvert kan du sende opptil ni figurer på trening samtidig, som fortsatt ikke er imponerende.
For å strø salt i såret har hvert brett såkalte "Elite Members". Dette er figurene som spillet vil at du skal spille på dette brettet, da du da får ekstra dialog og har mulighet for EXP Fever, der en powerup dropper etter 300 kills og gjør at småfiender dropper +50 exp-ruller. Det er en bra måte å levle raskt, men i kapittel 3 vil spillet uansett kreve at du er level 30, og det krever fire runder med trening, aka at figuren er borte i 12 kamper mens du gjør andre ting. Klart du kan spille et brett med en figur med lav level, men 1. du vil være svak, og kanskje ikke ha låst opp alle movesene til figuren, 2. dette fører til at du ikke vil klare objektiver som går på tid, 3. du vil ikke klare å få S-rank og får dårligere belønning på slutten, og 4. det er bare ikke gøy.
Så har du camp rewards. Det er bare et rutenett hvor du kan kjøpe oppgraderinger, men flere av oppgraderingene er låst bak spesielle krav. Et av kravene er å spille 10 brett med 9 figurer. Så du har 170 spillbare figurer og spillet oppmuntrer deg til å holde deg til én gruppe med figurer. Det føles litt bakvendt.
En annen ting er at Koei har gått helt AAA-type grådighet/ondskap her. En "premium currency" i spillet er Crystals, som brukes for å låse opp camp rewards og legge nye attribute-slots på våpen. Camp rewards låser blant annet opp de sterkeste figurene i spillet til seks Crystals per stykk. Crystals kan du tjene ved å enten gjøre spesielle kampobjektiver på enkelte brett, eller å spille brett på Pandemonium vanskelighetsgrad (hakket over Chaotic, ikke alltid tilgjengelig, på et tilfeldig brett, pluss at det er en superboss der) og håpe at de dropper.
Eller du kan kjøpe DLC-brettene hvor Crystals deles ut som sukkertøy, for her kan du samle i gjennomsnitt fem per brett på relativt enkle objektiver.
For å samle de beste våpnene til hver figur kan du enten klare alle brettene, inkludert å gjøre alle objektivene, på nytt på Chaotic vanskelighetsgrad (låses ikke opp før du har runda spillet) … eller betale 144 kroner for å bare få alle sammen med en gang.
Det finnes også gull-attributter, dvs de aller råeste elemenene du kan bruke på et våpen, men Koei fant ut de skulle patche spillet sånn at disse ikke droppa lenger, du
må spille Challenge Mode, som er låst bak sesongpasset.
Å runde alle brettene med de fem level 50-figurene mine blir ikke et problem, men jeg skulle ønske de kunne gjort det gjennomførbart å faktisk spille brettene med Elite Members som de har lagt opp til, da det gjør spillet mye mer variert. At levlinga er såpass mongo ødelegger veldig mye, og var ikke et problem tidligere.
Og det var den årlige Warriors-ranten, takk for meg.