Hva spiller du for tiden?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spiller det om dagen jeg også, kartet hevder jeg har utforska rett over 75% og ja kommer mer denne uka (jeg lover, må bare få unna jobbting før året´s spild kan kåres) men altså Monster Boy er blant 2018s må-ha-titler. Like mye framtidsrettet, kreativt og oppfinnsomt som det er retro og nostalgisk.
 
D

Deleted member 91

Gjest
Alle på corden har nok fått med seg masinga mi, men det slo meg at jeg ikke har posta noe særlig om Rainbow Six Siege her på forumet i det siste, så da må jeg nesten mase litt mer.

Så hva har skjedd siden forrige gang? Innholdsmessig ganske mye, spillet har vært ute i tre år nå og i løpet av tiden har de mer enn dobla antallet Operators, lagt til en drøss kart, og gjort en haug av andre endringer som faktisk nesten utelukkende har forbedra spillet (toneleie: sjokk og vantro). Å dekke alle endringer og forbedringer hadde tatt en evighet, men kort fortalt har et spill som i utgangspunktet hadde helt latterlig mye dybde fått enda mer, og ettersom strategier har utvikla seg så har devsa faktisk klart å balansere dritet også. Er fortsatt sånn at jeg sliter med å forstå det selv, så jeg sier det igjen: AAA aids-fabrikken Ubisoft har klart å snu et spill som ved launch så ut til å være dødfødt om til bokstavelig talt det beste, råeste skytespillet i verden, med blomstrende spillerbase, enorm proffliga, og det genuint mest givende pvp-gameplayet jeg har opplevd typ noensinne.

Det er liksom skyting da, ikke sant. Det er jævlig høy dødelighet i spillet, hvor bokstavelig talt alle våpen har potensialet til å drepe en spiller på én kule (i skallen ofc), noe som betyr at selv de tryggeste playsa har en mulighet til å skjære seg, og samtidig at du nesten alltid har Muligheten til å snu en 1v3 eller 1v4 så lenge du holder hodet kjølig og mates riktig informasjon fra lagspillere (døde teammates kan fortsatt se på kameraer/droner). Informasjon er om noe enda viktigere enn rene reflekser og skytespillskills: Det har blitt en økende fokus på operatører med dingsebomser som lar deg samle informasjon om hvor motspillere befinner seg, og ettersom man putter inn timene og folk lærer seg navn på forskjellige rom og vinkler, får du et mentalt kart som bare unwrapper foran deg som en CG-effekt i en episode av CSI. Så kombinerer du det med hvor dynamiske karta er, hvor sikkert halvparten av alt av gulv og vegger kan skytes gjennom, eller sikres med forsterkninger, eller åpnes opp for å lage ekstra stier du kan rotere gjennom, og så begynner du å forstå en brøkdel av hvor jævlig høyt ferdighetsnivå det er. Det er alltid mer informasjon å ta inn, enten det er noen som hører forsiktig trasking forbi synsfeltet til et overvåkningskamera, lyden av en breach charge som plasseres på andre siden av veggen, en spesifikk operator som allerede har brukt utstyret sitt og derfor har begrensede muligheter og nødvendigvis flanke akkurat den veien så bare sikt der ok han roterer nå og burde dukke opp om 10 sek. Vi er iaf tre stykker her på bruket med 500+ timer i denne badboyen og det er fortsatt like nervepirrende og spennende når timeren nærmer seg de siste 20 sekundene og du vet det straks går ned.

Klart, noen feiltrinn har Ubi såklart gjort: Det er ikke alle karta som er like bra, for eksempel, et par av de har noen helt avskyelige siktlinjer for forsvarere som praktisk talt lar dem skyte på angriperne sekunder etter de spawner. Og noen av operatørene er helt klart mindre essensielle enn andre, og i mars - samtidig som den tidsbegrensede PvE-zombiemodusen - slapp de første operatør som straight up har blitt helt bannlyst i Pro League, fordi han på ekstremt høyt nivå gjør spillet litt kjipt og kjedelig for forsvarerne. Også dukker det opp nye bugs her og der fortsatt, og det har lootcrates med kosmetiske items. Og det har nødvendigvis en ganske bratt læringskurve, bare fordi det er så mye kart du må pugge, og når det er 50 operators som alle gjør forskjellige ting, er det en del ting å ta inn før man har stålkontroll. Men utover det er det basically et perfekt spill helt ulikt noe annet jeg har spilt.

Hvis det høres veldig voldsomt ut så er det bare fordi Det Er Så Jævla Bra, og hvis du noensinne har likt å spille lagbaserte skytespill så må du faktisk sjekke ut ved neste gratishelg eller noe. Tror ikke jeg orker å skrive så veldig mye mer, men jeg kan legge ved et klipp fra helgen (feat @CockMcBalls og @Fingus) hvor vi svetter ræva av oss i ranked:


Vet ikke hvor mye sens det mekker for det utrente øyet, men i forsvarsrundene spiller jeg Valkyrie, hennes gadget er at hun kan pælme ut tre kameraer som fester seg på overflater. De lyser blått i bruk og er sånn sett ganske synlige, så det gjelder å finne lure steder å plassere dem hvor de ikke blir umiddelbart skutt. På angrep spiller jeg Buck, hans Superferdighet er at han har en hagle på geværet, som er nyttigere enn det høres ut. Lot være å klippe ned noe særlig, sånn at man kanskje får litt kontekst, og får sett hvordan drone/prep-fasen ser ut. Hvis noen er hyppe på å teste på PS4 så er det bare å rope ut, alltid på utkikk etter flere boys å breache med.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Preach the Breach!

Er gira på å teste ut engang, men må få skaffa det først. Sikkert noe salg eller noe stæsj etterhvert
 
D

Deleted member 91

Gjest
Det pleier å dukke opp på salg minst annenhver måned, og gratishelger ca like ofte. Det er et par forskjellige utgaver ute og går, hvor alle er Innafor, den eneste man skal unngå er den som heter Starter Edition som har en helt grusom grind, men den tror jeg ikke selges på konsoll lenger? Bare spillet uten noen av DLC-operatørene pleier å ligge mellom 100 og 200 kr på tilbud, og det er det verdt for å si det mildt. Alle dlc-operatører kan i tillegg åpnes opp med valutaen du tjener ved å bare spille spillet, og 90% av standard-oppies er fortsatt Good Shit og i flittig bruk på alle ferdighetsnivåer.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
Driver å jobber meg igjennom DLC'et til Lang Gråt 5 (ikke kjøp om du ikke falt for gullpakke svindelen og fikk det med) Helt greit og standard ikke noe rope hurra for og ikke noen å samle en possey for å brenne ned Ubisoft sine kontorer. Det er tre DLC'er ett satt i Vietnamkrigen, ett hvor du blir kidnappet av romvesener og sent til Mars sammen med Hurk og ett hvor du spiller inn Zombie filmer for den regissøren som du støtter på i hoved spillet


Edit: Har satt meg ned med Sonic Mania Pluss et bra Sonic spill i 2018 hvilken tidslinje lever vi i?
 
Sist redigert:

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Fant Mario + Rabbids Kingdom Battle på halv pris i Switch-shopen, så har begynt på det. Er vel litt begrenset og turnbased RPG for babby, men jeg koser meg, humrer av humoren og synes det er en god idé å bruke blokkene i Super Mario som dekning i kamp. Første verden var en fjerdedel av story mode, så antar det blir ganske mye vanskeligere ganske snart.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er et veldig bra spill, og det er faktisk ikke veldig langt unna ting som XCOM i kompleksitet. Det er forøvrig også problemet mitt, jeg blir helt besatt av å finne den perfekte måten å gjøre ting på, og så er jeg for dårlig til å se mulighetene jeg har på hvert brett. Får finne det fram igjen selv, det er lite som slår å blæste i stykker cover med Mario-bazookaen sin.

E: Ontopic: Anbefalte Hyper Light Drifter til noen som ville ha brae spillz på Switch-en sin, så da fant jeg det jaggu fram igjen selv også, på Switch denne gang. Er på siste del av spillet nå, og har fått tak i et par ting som ikke var med i PC-utgaven, som jo er litt artig men ikke utgjør noen fantastisk stor forskjell akkurat. Det er også, smerter det meg å si, større problemer med slowdown og hakking på Switch enn på PC. Altså, for det meste er det 60fps og god stemning, men når det først lugger så lugger det skikkelig kan du si.

Men: Er dette fortsatt ett av de beste spillene jeg har spilt? Jepp. Har det fortsatt et lydspor som er - i verste fall - på delt førsteplass når det gjelder spillmusikk ever? Jada.
 
Sist redigert:

Nabbe

Har fin hatt.
Relatert til XCOM, så plukket jeg opp Mutant Year Zero: Road to Eden for litt siden. De namedropper XCOM intet mindre enn to ganger i beskrivelsen på PSN, det har en kul andemutant med en attitude og kombinerer det turbaserte systemet XCOM med fri tredjepersons utforsking og stealth. Se. Der namedroppet jeg XCOM tre ganger. Fire faktisk.

Og joda, det er ganske XCOM-ete så snart du havner i et kampscenario, men alt annet er ganske annerledes. Først og fremst er alt her er det er mer eller mindre lineært, til dels storydrevet, og utenfor kamp er det rett og slett et tredjepersjons traske rundt og plukke opp dritt-spill. Det som er er litt synd er at historien, traskinga og drittplukkinga i grunn er det jeg liker minst ved det. I teorien høres det ganske kult ut, men med noen altfor få unntak er det veldig lite interessant å finne i disse områdene. Det hender du finner en kiste med nytt gear, men for det meste finner du bare scrap og consumables. Kan ikke akkurat si at jeg synes det var superfestlig å tråle hvert område for mer valuta, og det ble bare gjort mindre gøy av at de merkelig nok ikke har inkludert kart for enkeltområdene, så du aner ikke hvor du har vært eller ikke vært på et gitt tidspunkt.

Det at du for det meste finner scrap gjør bare kjipere, for selvom du i teorien kan kjøpe et par nye våpen, granater eller liknende for det, så vil du mest sannsynlig ende opp med å aldri kjøpe noe annet enn medkits. Akkurat dette blir kanskje noe mindre problematisk på lavere vanskelighetsgrader hvor du får tilbake minimum halvparten av HP etter kamp, men på very hard (som forøvrig er "the intended experience") gjør du ikke det. Så... med mindre du er superheldig og/eller en taktisk gud, vil du tygge deg gjennom medkits i ganske greit tempo. Slipper du opp for medkits kan du fint risikere å måtte si fuck it og starte hele møkka på nytt.

Våpenmods er vanlige greier som økt aim, crit osv. Ikke superspennende. Ellers har du weapon parts som utelukkende brukes til å gi våpna dine et helt DP opptil to ganger.

... som vanlig frontloader jeg med alt jeg hater. sorry.

Det som faktisk er ganske ålreit og har drevet meg gjennom (er ca. nesten kanskje ferdig snart) er delen hvor du taktikult knerter folk. Du styrer et party på maks tre mutanter, og møter stort sett fiendegrupperinger som er altfor tallrike til at du egentlig har noen særlig overlevelssjanse om du velger å gå inn med pangpangen først. Så ja, her blir Mutant Year et stealthspill komplett med vision cones og tilbakestående AI av typen "vi er i stealthspill okay?"

Sett at du støter på 12 fiender på et lite område, så er det sånn ca. altfor mange til at du egentlig har noen særlig sjanse. Så hva nå? Du skrur av lommelykta og går i snikemodus. Du sniker deg rundt og ser etter åpninger, gode posisjoner for et angrep og viktigst av alt ser du etter de som har sosial angst og dermed holder seg litt vekk fra alle andre. Her kommer lyddempa våpen inn i bildet. De gjør greit mindre skade enn andre våpen, men om du klarer å utslette noen før de får sin tur, og så sant de er utenfor resten sin syns- og hørselsradius, kan du plukke ut folk uten å aktivere alle på en gang. Lykkes du er du tilbake i tredjepersons snikings igjen og kan forhåpentligvis gjenta prosessen. Det hele føles ganske fresht, bortsett fra i de tilfellene hvor det er møkk kjedelig fordi du går rundt og gjør dette i tjue minutter uten å være i noen som helst risiko for å ikke lykkes. MEN STORT SETT KULT OKAY

Når dritten til slutt faktisk treffer vifta er det ganske greit likt det der andre spillet. Hver mutant har to AP. Skyting og de fleste aktive skills avslutter turen. Ignorer lavt cover, sett sniperen høyt, bom på 75% fire ganger på rad, vis fingeren til skjermen. Du vet. XCOM. Det er kompetent og for det meste ganske gøy. Det mangler dog mye av dybden du finner i andre spill av samme type, så jeg kan ikke helt se for meg at det er noe jeg spiller gjennom igjen med det første (eller i det hele tatt).

Historien på sin side eksisterer. Kan ikke fortelle deg stort om hva som har skjedd, men jeg humret litt av enkelt item-beskrivelser, så det er jo noe. Tidvis småsjarmerende ... og det er vel så langt jeg vil strekke meg.

tldr: Kjøp på salg om du liker denne typen spill, bare ikke forvent at dette er i nærheten av like dypt som andre i sjangeren når det kommer til tækktikks. Ev. vent til de gjør en oppfølger som kutter vekk fettet og gjør mer med og forbedrer det som er kult. Det er potensial her, det bare når ikke heeeeelt opp.
 
Har nesten ikke testa det ennå, men det virka jævlig lovende. Er som Nabbe sier XCOM med stealth og furries, også er det satt i Sverige. Blir å sette seg skikkelig ned med en dag og det blir sikkert min GOATSE for januar.

Men uansett har jeg spilla no Luigi's Mansion til 3DS. Dette er en meget habil port hvor de bla. har endra kontrollen så man bare til tider trenger to stikker. Mye av grafikken har blitt pussa opp så det ser skikkelig lekkert ut, faktisk bedre enn orginalen. Coop har det også fått, men det er nok bare lokalt. Her er player 2 en Luigi lagd av ectoplasma og den heter såklart Gooigi. Stort sett er spillet identisk med orginalen, men de har lagt til småting som cheevos og andre utfordringer så det er litt mer å gjøre.
Ihvertfall er dette fortsatt jævlig fett og får meg til å innse at Dark Moon var ganske meh. Det spillet hadde flere mindre hus, noe som gjorde det lenger, men de ditcha de unike spøkelsene og det hadde skikkelig ræva bosser. Det eneste de burde bragt over til denne pakka er multiplayeren som var ganske fet.
LM er ihvertfall fremdeles et knallspill som holder seg godt. Fin måte å si hadet til 3DSen.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Hyper Light Drifter er jo helt magisk. Herregud så vakkert det er, og jeg digger combat-mekanikken. I det hele tatt elsker jeg spill med blinking, det er ingenting som får deg til å føle så kul som å blinke i sikk-sakk mellom fiendene og hakke dem ned som en anime-ninja-assassin. Har litt samme kvalitet som Dark Souls med en boss du tenker du aldri i livet vil kunne drepe, men etter 50 forsøk og en god natts søvn så kliner du jammen til likevel og bare kjenner deg best i hele verden :D Bare at Dark Souls har jeg lagt ligge litt for lenge mellom hvert forsøk, mens dette gleder jeg meg til å spille videre på.
 
D

Deleted member 91

Gjest

Wootabega! Spilte nettopp gjennom det siste oppdraget i Ace Combat 7: Skies Unknown. Hva skal man si? Det er spillserien jeg ikke visste jeg savna. Det siste jeg spilte tror jeg var fireren i 2001, og på godt og vondt (for det meste godt) er spilldesignet ganske uendra siden den gang. Vi snakker naturligvis:

- En historie som er helt batshit animesprøyt, feat. subplot med ei prinsesse (ofc) og en bad guy som bokstavelig talt er Solid Snake fra MGS4
- 20 overraskende varierte oppdrag på forskjellige kart, du har dogfights over hangarskip på åpent hav, en bossfight snytt ut av Dragonball Z i en dal full av steinpillarer og lyn og torden, og her er skjermskudd av stealth-missionet, hvor jeg lister mitt 2-tonns supersoniske kampfly mellom lyskasterne så jeg ikke blir oppdaga:




- Masse autistisk modellerte fly du husker fra barndommen, f eks F-4, F-14, F-15, F-16, F-22, F-35, A-10, Su-35 osv. Eneste jeg savner hittil er F-117 men ellers er det bra utvalg. Du har også masse deler å låse opp som lar deg modde flyet med bedre gass, bedre brems, bedre tracking på missiler, flere bomber, osv osv.
- Score og ranking på alle bretta, i tillegg til fire vanskelighetsgrader og unike navngitte fly som dukker opp når du oppnår spesifikke krav til hvert mission (som regel blæste ting veldig fort og effektivt), så det er gjenspillingsverdi her er hva jeg sier
- En multiplayermodus jeg såvidt har titta innom, men som virker ... streit, om litt mangelfull? Såvidt jeg kan se er det Free-for-all og Team Deathmatch ooog det er det. Spår at metaen blir et mareritt av railguns i løpet av kort tid
- En VR-del som selvfølgelig er altfor, altfor kort, men som seriøst lett er topp 3 vr-opplevelser for min del. Den følelsen første gang du gjør en barrel roll og bare kjenner det godt i magan, det eier er hva det gjør

Alt i alt en ordentlig treat, og å riste missiler mens du looper rundt etter en rakkerfant i en Mig er fortsatt jævlig moro. Kommer nok til å pløye gjennom igjen på Hard før jeg legger det fra meg, og sekundet de slipper animeskins så er jeg der. I mellomtiden dumper jeg noen flere Episke Cinematiske Bilder her:







 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Tester nå denne Anthem-demoen og tja. Det er ikke så krisedårlig som zeitgeisten tilsier. Med det sier jeg ikke det er spesielt bra heller. Det er bare - som Destiny og Warframe - helt greit og ganske chill.

Det er Destiny/Warframe bygget på Mass Effect. Du har de samme våpenkategoriene fra ME, og strukturen på oppdragene er som om de hadde et møte hvor alle så på mens noen spilte Destiny, Warframe, og Monster Hunter og skrev en oppgaveliste for elementer de må matche.

Når du starter et oppdrag får du en egen instans som i Monster Hunter hvor du kan dille rundt ganske fritt, men - såvidt jeg vet - kun med spillere som enten er i teamet ditt eller de som hopper på underveis med mindre du har valgt private game aka "problemet med flerspillerspill er andre spillere".

Du flirer litt når du entrer en bossarena og får en banner på midten av skjermen hvor det står "RESPAWNING RESTRICTED", eller når du ankommer en "undersøk dette"-markør og må stå i den hvite sirkelen mens det fosser inn med scrubs i en par minutter. De har også den "hot/cold"-greia fra Andromeda hvor du må følge en vag radarblip frem til du er nær nok til å høre signalet, samt at du kjenner igjen mye assets fra ME på noen av animasjonene og lydeffektene. Våpenkategoriene er straight ME hvor du ikke har vanlig pistol men "heavy pistol" og "machine pistol"; alle våpnene jeg har sett så langt passer i kategoriene fra ME.

Bare sånn stikkordsmessig litt småting jeg ikke hadde fått med meg basert på det lille jeg hadde sett på forhånd:

Som i warframe anskaffer du flere drakter per konto/figur og lager ikke nye figurer. Kult.

Figuren din har stemmeskuespilt dialog med humor og egne meninger. Du har et dialogue wheel med opptil - hold dere fast - to alternativer hvor du kan velge mellom typ "ja" og "hehe ja" og jeg gir så vanvittig faen at du aner ikke. Når skal mmoser finne ut at de fint kan droppe å prøve å ha en enspilleropplevelse med story og ingen hadde gitt en eneste pul? Hva med å bruke den delen av budsjettet på servere og QA?

Jetpackflyinga er faktisk ganske gøy og ikke så påtvunget som jeg hadde inntrykk av. Du kan fly ganske fritt og det er en heat-greie som gjør at du må jobbe litt for å fly som du vil. Hvis du feks lander i vann blir du blaut og får en buff hvor du har bedre kjøling en stund.

Men det er liksom alt jeg kan komme på. Ellers er det bare... Destiny men uten glattpoleringa. Det gjenstår å se hvordan loopen er på sikt og hvordan det holder seg.

Morsomt at de krever fullpris for det. Desto mer deprimerende at det er fordi de kan og såklart det lønner seg å selge til de som vil kjøpe før de gjør det til f2p.

Ville heller hatt Mass Effect 4.
 
D

Deleted member 91

Gjest
Det er Destiny/Warframe/Borderlands for smoothbrained 35-åringer som trenger å se tall bli større uten at det er utfordrende eller krevende, feat Overhodet Ingen Sjel. Det er seriøst det dølleste, mest skamløse søppelet jeg har sett på lenge og hvis det finnes noen rettferdighet i verden er alle i Bioware arbeidsledige om 2 måneder
 
Er litt hype på Ace Combat, men skal ha det på PC og kun om det støtter HOTASS.
Men uansett har jeg kommet til siste brett i kampanjen til Hitman 2. Ikke så mye å si om det egentlig siden det er mer av det samme som forrige spill, altså veldig bra. Liker forøvrig at den litt fancy versjonen jeg coppa har med alt innholdet fra forgjengern, bare med de nye funksjonene til 2 og bedre grafikk.
Usikker på om jeg skal spille gjennom de gamle bretta igjen når jeg er ferdig med kampanjen eller starte på challenges og sånt.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Ferdig med story modusen til Mortal Kombat XL, som er Mortal Kombat X med ekstra figurer og skins.

Den suger. Historien, altså. Spillet i seg selv sier, men storyen suger.

Nettopp anskaffa Subnautica etter å ha venta i årevis, så gleder meg til å ta et, heh, dypdykk I det etterhvert.

Ellers så er vel egentlig planen å ta litt tak i backlog og iallefall komme meg igjennom story på de fleste, men det føles litt trått når man har nesten kun Roguelikes, RPGer og styr installert, eller slåsspill med kun arkademodus.

Vurderer å skaffe Crash eller Spyro, forøvrig
 
Crash er sikkert like dritt som alltid, men Spyro som jeg aldri hadde spilla før var ganske fett. Vil sikkert fenge om du har nostalgiske erfaringer.
Subnautica kan jeg forøvrig ikke spille fordi det har rovfisk på størrelse med hvaler. :sukk:

E: Ser ut til at AC7 kun har ofisiell støtte for ei spesifikk Hori-stikke, men folka hos Digital Foundry fikk andre til å funke med litt fiksfakseri. Får se på hvor vanskelig det er før jeg bestemmer meg.
 
Sist redigert:

Trench_Rat

Sommerbildene våre
plukket opp Mass Effect Andromeda for en billig penge og har spilt igjennom den første timen nå foreløpig er ikke dette så ille som anmeldelsene vil ha det til. Litt screen tearing here og der i noen cut scenes får bare holde ut med det og se om det er brennende søppel eller ikke
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har spilt noen flere timer enn deg, og det veksler mellom helt OK og ganske bra. Spørs jo hvor stor appetitt du har på generisk openworld-action, men det duger greit. Historien er treeeeeeeg til å komme i gang, men har en del kule ting.