Det er vel ikke noe fasit svar på det, annet enn at det alltid hvar vært sånn. Det var vel egentlig Sony som satte standarden til konsollspill til 600 kroner når PS2 kom, for tidligere kostet de dyreste PS1 spillene 399-499. PC og dataspill generellt har vel ligget på et ganske så normalt nivå hele tiden, mens det er konsoll-spill prisene som alltid ser ut til å svinge fra generasjon til generasjon. Det kan også ha med at det er generellt billigere å utvikle spill til PC, enn det er til konsoll, og at pc-spillene som oftest blir trykt i så store tall at også det setter ned kostnadene. Du har vel hørt at ofte kan det lønne seg å trykke opp altfor mange eksemplarer på grunn av at produksjonskostnadene da vil synke, siden produksjonskostnadene som oftest er høyest i begynnelsen?
Bare spekulasjoner selvsagt, men jeg tror nok at priser på dataspill og konsollspill aldri blir satt med tanke på piratkopiering. Hvis det hadde vært slik så skulle de vært billigere enn noensinne, og langt langt billigere enn de er i dag.