Hvorfor spiller folk FPS på konsoll?

#1
Etter å ha spilt GoW2 må jeg lufte litt.. jeg fikk nada utav det makkverket... skillz å autocrouche bak hver jævla vegg som popper opp og skyte fiender som sitter/står stille bak et lignende forsvar, kjempe. AI skriker jo etter å bli egd, og hvordan den massive Locust-armyen har tråkka på nøttene til menneskeheten og skutt oss tilbake til steinalderen er jo et stort mysterium når du ser hvor hinsides ubrukelig de er til tja.. alt?

Springe rundt som en tøffing med plastikkarmor på seg i 1km/t og skyte de samme fuckings folka hvert jævla sekund. "Skyt meteortinga som kommer mot oss, bruk analogstikka!!" Aime med x-y-aksen på en analogstikke var tilogmed frustrerende på Atari for 14år sia, man skulle tro at intelligente mennesker utviklet seg litt men det viser seg å være feil. Like ille som det tragiske lookalike spillet til PS3.. hva het det nå igjen... Fall Of Man ? Motorsagen er artig de 3-4 første gangene, men spillet varer desverre lenger enn 10minutter..

Nei, spill heller Rainbow Six Vegas 2, med mus/tastatur, dèt er en stk. fet spillopplevelse i COOP!

Konsoll kan holde seg til kung fu panda og lignende 3.personspill der fokuset kun er på å bevege en figur, og ikke prøve å imitere pin-point accuracy til mus.. Jeg vender meg ikke til å runke med foten bare fordi jeg kan.

og hva gjør man hvis man kun har analogstikke da?
man kaster den i veggen, dynker den i bensin og tenner på mens man kaller den ukvemsord som "forbanna 14år gamle elendige møkkateknolgi, å sikte med deg er som å mastrubere med en osterasp! Brenn!!!"

så setter man seg forran mus/tastatur, spiller litt deilig fps slik det skal bli spilt med millimeter accuracy og panger hs som ingenting - da er livet godt igjen.
 

Endre

Ødela forumet
#2
Faen, jeg prøvde å svare seriøst på dette innlegget, men jeg synes egentlig ikke det er verdt det. Det eneste jeg har å si: LÆR DEG Å BRUKE KONTROLLEN, det finnes en bunte med eksklusive og gode FPSer du bør få med deg på konsoll.

Gears of War 2 er forøvrig et tredjepersonsskytespill.
 

Dukie

nice girl
#4
Jeg er en av de som alltid har vært uuuhyyyyre skeptisk til FPS og lignende spill til konsoll, har vel egentlig vært FPS Geek så lenge jeg kan huske, på psx og ps2 spilte jeg en god del dose spill men aldri fps.

Kjøpte meg 360 for tre måned siden, lånte en svær bunke spill fra en kompis inkludert bioshock, jeg var keen på å levere det tilbake og bare kjøpe pc-versjonen men han klarte på en mystik vis å overbevise meg til å iallefall prøve på pæd, det hele endte med at jeg fullførte spillet på to dagerog startet en gang til, det lille av auto-aimen fungerer utmerket og når det kommer til singeplayer fps og lignende så fungerer det utmerket, fordi jeg klarer å sparke fotballen utmerket med høyre så betyr ikke det at jeg kan lære meg å sparke den med venstre også.

For to uker siden starten jeg på GoW 1, og jeg TAKLET ikke det på 360, aimen og sensitiven var høll i hodet, selv om jeg aimet som faen til venstre så løp den teite duden fortere og mer eller mindre igjennom meg. Runnet det på hardcore singleplayer, til tross for dette så elsket jeg spillet, denne uka startet jeg på GoW 2, og gjett hva? Jeg runnet det akkurat nå, for snart to timer siden, og jeg elsket hvert sekund av det, snakk om å forbederede et spill, sensetiven kan stilles mye bedre, og alt funker generelt ekstremt mye bedre, og det gikk som en drøm, hs etter hs strømmet inn, ok - jeg hadde nok dratt et par flere med mus, men venstrebeinet mitt funker ekstremt mye bedre nå. GoW2 er et av de bese action spilla jeg har spilt, og dette kommer fra en som angret som bare at jeg ikke gikk for PC-versjonen av GoW1. Er bare så vilt digg å ligge i senga, holde i en behagelig pæd, se på en dyr 46" tommer tv, og faktisk ha full kontroll over characteren din.

Online har jeg ikke testet da jeg har vært uten internett i snart en måned og enda en uke før jeg får det tilbake, jeg hadde kjøpt en 360 mus\keyboard ASAP om det hadde kommet men det går bra så langt, faktisk utmerket. Og dette er noe jeg ikke ville innse for bare tre måned siden.

MEN; jeg kjpte pc versjonen av Left 4 Dead, rett og slett fordi jeg skal kun spille det online og med sååå mye som skjer på skjermen, så vet jeg at jeg ville få mer ut av pc-versjonen. Men dette er igjen et pure FPS spill

Edit : GoldenEye 64 , hvor moro hadde vi ikke det som små kids?
 
#5
Jeg liker vanligvis ikke fps på konsoll, men du er faen meg ubrukelig. Hva med å dra tilbake til BF og grine over hvor inkompentente juryen var.

Edit: til op
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#6
Perfect Dark er vel det beste FPS-spillet jeg noensinne har spilt. Det var konsoll. Nuff' said.
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#7
Jeg har et spørsmål som går andre veien. Hvorfor i svarteste helvete finnes det mennesker som foretrekker GTA på PC? Det er jo helt forferdelig!

Jeg tror det egentlig bare kommer ann på hva man er vant med når det kommer til kontrollsystemet. Ellers vil jeg tørre å påstå at FPS (eller hvilket som helt annet) spill som er utviklet til PC (Half Life), er best på PC, mens Halo som er utviklet for konsoll er best på konsoll.
 

oma

Village Drunk
#8
Saa, hvorfor spiller man spill? For aa ha det moro. Hvorfor spiller man fps? For aa ha det moro. Hvordan har man det oftest moro med fps? Med aa spille multiplayer. Hvordan er det goeyest aa spille multiplayer? Med noen man kjenner.

Flere av spillkjoepene jeg har gjort er gjort fordi jeg har andre venner som spiller spill paa 360en fremfor paa pcen.

Saa har man jo andre grunner som at folk ikke gidder stresse med pcer, skjermkort, ram og annet dill. Penger tilogmed kan vaere en grunn til at folk vil ha en billig 360 fremfor en dyr maskin som kan kjoere crysis paa max.
 

SHDR

Gullmedlem
#9
Personlig mener jeg at to-stikke-systemet som brukes i de fleste FPS-er og tredje-persons-shootere på konsoll er helt fryktelig, siden det krever at du konseptualiserer spillerens synsfelt som et kamera heller enn et faktisk menneske (eller hvilken som helst annen tobent skapning med mobilitet som ligner på et menneskes). Jeg har jo vendt meg til det med tid og stunder, men det er lite brukervennlig og krever så mye læring og tilpassing fra spillerens side at det slår meg som grunnleggende dårlig design.

Det fører også til en lat form for mestringsbasert design på konsoll som jeg aldri var særlig glad i og som var en av grunnene til at jeg begynte å søke mer og mer mot konsoller fremfor PC-spill. Selve siktingen er kanskje det aller mest uinteressante elementet i de fleste FPS-er, og at det i mange tilfeller er kommet til å overskygge posisjonering og våpenbruk som det mest sentrale aspektet i skytespill er en liten tragedie. Personlig synes jeg lock-on-løsninger er en mye bedre og mer inkluderende løsning, ettersom det setter selve beslutningsprosessen i sentrum istedet for å kreve at spilleren har gode reflekser og intim kjennskap til siktemekanikkene i spillet (aksellerasjon på synsfeltet under bevegelse, easing etter bevegelse, et cetera).

Noen vil sikkert mase om at dette er feigt og ikke noe for ekte mannfolk som svetter og eter grændiss og digger foppal, og det er hele poenget. Å spille spill burde ikke være noen manndomsprøve der du "taper" hvis du ikke hopper gjennom alle de brennende ringene spilldesigneren har satt opp foran deg. Det burde være en opplevelse der man får tildelt muligheten til å påvirke utfallet gjennom egne beslutninger og målet til spillutviklere burde være å gjøre det så lett som overhodet mulig å oversette sin vilje, sin beslutning, til deltakelse i spilldynamikken.

Spill som Gears of War er faktisk helt på the cutting edge hva angår strømlinjeforming av kampdeltakelse. Istedet for å kontrollere dukking bak dekke selv, fester man seg til dekke og trenger ikke bekymre seg over hvorvidt man er i skjul før man eventuelt ønsker å ikke lenger være det. Istedet for fingerferdighet og reflekser, belønnes forståelse for spillrommet og hvilke regler som dikterer de ulike tilstandene du kan innta i det. Gears of War har selvsagt en god del problemer, som for eksempel det litt for kronglete granatsystemet, det litt slingrete siktesystemet og de mange inkonsistente eller tvetydige stagger-animasjonene på fiendene.

Disclaimer: Jeg mekker å spille FPS-er på konsoll. Jeg klarer Killzone 2, jeg klarer Halo 3, jeg klarer The Club (selv på fucking Sixaxis) og jeg har ingen vanskeligheter med å spille Gears of War heller. Men da jeg begynte å spille FPS-er på konsoll aktivt med Halo, så gikk jeg fra å være en erfaren FPS-spiller som hadde vært med på gamet siden Wolfenstein 3d og Blake Stone til å være en jævla n00b som ikke kunne treffe en låvevegg med hagle. Så dårlig og så unaturlig er to-stikke-løsningen. At vi har vendt oss til den betyr ikke at det er en god løsning, og to-stikke-sikting og bevegelse gjør den allerede ganske vanskelige oppgaven det er å navigere et virtuelt tredimensjonalt rom enda litt vanskeligere. Jeg vet ikke om mus og tastatur egentlig er så innmari mye bedre, men jeg brukte iallfall ikke flere år på å lære meg det, slik jeg gjorde med to-stikke-sikting.

OP-en har et poeng. Han legger det frem på en snever og negativt ladet måte, med motsetninger mellom "riktig og galt" istedet for diskusjon -- men det bør ikke avfeies helt. FPS på konsoll er i ferd med å bli hardcorens nye høyborg. Det er ikke særlig bra for spillmediet og det slår meg som ganske tragisk at konsollspill jobber seg tilbake i tid rent mekanisk for å møte forventninger satt til FPS-er på PC for 10 år siden.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Jeg har et spørsmål som går andre veien. Hvorfor i svarteste helvete finnes det mennesker som foretrekker GTA på PC? Det er jo helt forferdelig!
Jeg spiller 3, VC og SA med en kombinasjon av mus\keyboard og gamepad. Til gåing og kjøring funker førstnevnte utmerket, men med en gang man setter seg i et fly eller helikopter må paden fram.
Uansett skal det sies at jeg aldri greide biten hvor man skyter ned modellfly med en minigun i SA på PS2. Stikkene på dualshocken er greie, men suger midd til sikting. Med mus derimot gikk det glatt på første forsøk. Så sånn er det.
 
#11
Mus å tastatur er for gayniggaz.. kontroll og stressless er best!!
 
D

Doctor Downs

Gjest
#12
Personlig liker jeg ikke å spille på PC samme hva slags spill det er. Blir gæren i øya, sitter dårligere enn i en sofa og det er aldri like enkelt å installere, justere og kalibrere et PC-spill som det er å slenge i en plate i en konsoll og kanskje sette på invert aim hvis det er greia di. Ikke er jeg spesielt glad i å spille med tastatur og mus heller. Greit nok at man har litt friere bevegelser med mus enn en analog stikke, men det er ikke som om W-A-S-D-knottene på tastaturet er analoge. Noe mer "realistisk" er det ihvertfall ikke. Det er kun to måter å spille på, og PC-metoden minner mer om point-and-click enn å holde et våpen. Nei, sofa og stor TV er sakene, samme hva slags spill det er snakk om. Å påstå at det er vanskeligere å spille f.eks. Halo med gamepad enn mus er uansett gnøh.
 

Dukie

nice girl
#13
Det skal jo også selvsagt nevnes at jeg alltid kommer til å foretrekke FPS på PC, heck - jeg ventet til GTA VC versjonen kom på pc før jeg kjøpte det, hvem husker ikke eplekjekke Quake III eiere på DreamCasten som mente at pæden kunne konkurre med PC eiere, det hele endte med at det ble åpent for at pc og dc eiere kunne spille sammen, og resultatet ble akkurat det samme når polakkene red på hest med sabler mot tyske tanks under starten på 2.verdenskrig.

Tross alt, er jo en gammel CS-nærd.
 
#14
Her foretrekker jeg å spille FPS med mus og tastatur også, Gears of war 1 og 2 var ok på 360n på coop, det er jo ikke helt førsteperspektiv så resultatet ble ok. Personlig så takler jeg heller ikke wasd, de er alt for tette og ukomfortable, har brukt høyre mustast til å gå fremover med og wdr til å styre med i over 10 år her siden jeg begynte med Quake1, så å gå tilbake til wasd blir uansett uaktuelt. :) høyre mustast er genialt på mange måter, man kan snakke i tlf. eller drikke pils eller gjøre hva man enn føler med venstre når det ikke kreves sidestep samtidig som man eier i førsteperspektiv. Uansett så er pad ganske ubrukelig på førsteperspektiv når det gjelder kontroll, når det gjelder kos så er det jo helt ok, og det er nok det konsoll mer eller mindre er beregna på også. Selv om jeg liker best å sitte i den fete kontor-stolen min med alt tilgjengelig i en arms avstand like ved skjermen(,snus, noe å drikke, litt candy), når man sitter i sofaen henslengt så må man faktisk bøye seg frem (Stress!).
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#15
Gud, du bruker Gears of War som sammenligningsgrunnlag. Undersøk huet.
Mus å tastatur er for gayniggaz.. kontroll og stressless er best!!
Gratulerer, du argumenterer som den gjengse BF-er. Vurdert å migrere, din pakkis?



Sånn ellers tror jeg det er en smakssak. Man kan riktignok være mer presis om man ikke har auto-aim med keyboard/mus, det har det vel vært nok av eksperimenter med (selv om de kanskje ikke tar høyde for tilvenning), men jeg er langt mer komfortabel med analogstikker og konsoll selv om jeg greier keyboard/mus sånn passe. Jeg har derimot lenge villet prøve et fps jeg er god på (typ walo eller goldeneye) med håndkontroll versus noen som er god med keyboard/mus. Om det hadde gått.
 
#16
FPS med mus og tastatur er nok teknisk sett den meste effektive metoden. Men så er vel spørsmålet hva man foretrekker da. Effektivitet eller underholdning. Velger man effektivitet er nok åpenbart mus/tast kombo den beste løsningen. Ønsker man underholdning så er det mer en vanesak eller smakssak. Selv er jeg ingen større fan av mus/tastatur, det har jeg aldri vært for annet enn strategi og eventyrspill. Jeg tåler heller ikke FPS på PC i lengre perioder, jeg får vondt i nakken og i håndleddet, og fingrene mine blir usedvanlige stive og ubevegelige (noe som gjelder alle spill hvor museknappene blir mye brukt). En god håndkontroll kan jeg bruke i flere timer uten å merke det noe særlig i hånda, da den er langt mer ergonomisk og energibesparende.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#17
Jeg har et spørsmål som går andre veien. Hvorfor i svarteste helvete finnes det mennesker som foretrekker GTA på PC? Det er jo helt forferdelig!
Independence FM, bitch. Men sånn seriøst, så eier jeg ikke noen konsoller og gidder ikke å kjøpe en kun for å spille litt GTA. Også er kontrollen mye bedre. Men som Lodde poengterer, så suger det å fly ting i GTA på PC. Jeg slet som faen med helikopter-oppdragene i GTAIV.

Gears of War spilte jeg på konsoll med noen kompiser fordi spillet var en grei coop-opplevelse, men jeg foretrekker absolutt FPS/skytespill på PC. Det er mulig dette kan forandre seg over tid, men tostikke-styring er så jævla latterlig. For ikke å snakke om autosikting som fjerner all utfordring. Tempoet på online-matcher er også mye treigere på konsoll. Matchmaking er også noe som har en lang vei å gå i mange av spillene som finnes der ute. Men for all del, man kan ha mye moro på konsoll også. Og det er jo hovedpoenget med å spille, amirite?

PC har et større spekter av spill, med flere nisjetitler som f-eks. Battlefield-spilla, som appelerer til et annet publikum enn konsollgutta (Heia Revan!) Det, sammen med diverse mods som aldri ville hatt et publikum på konsoll, for ikke å snakke om at det er mye vanskeligere å implementere modding på konsoll. Jeg må også nevne muligheter for å kjøre større servere med større mengde spillere, muligheter for å kjøre egne servere som man selv setter opp som man vil, og så videre.

Siden jeg har vokst opp med å skyte andre folk på PC, så tror jeg ikke at jeg kommer til å hoppe over på konsollens "lowest common denominator"-spill med barske menn som skyter aliens og knasker roids. At folk nevner Halo og Half-Life i samme setning, viser bare hvor langt FPS på konsoll har å gå. Half-Life ble sluppet i 1998, mens Halo kom i 2001. Halo overgikk ikke Half-Life på noen viktige områder annet enn co-op og var dårligere på opptil flere av dem.* Hadde de kommet ut omtrent samtidig hadde det vært en helt annen sak. At multiplayeren var den beste siden Goldeneye sier heller ikke så jævla mye. Goldeneye var morsomt, men overhodet ikke i nærheten av FPS på PC.*

Hvis jeg noen gang kjøper en konsoll igjen blir det ikke for å spille FPS (og tredjepersons skytespill) ihvertfall. Det får jeg nok av på PC.

* Dette er bare min oppfatning og jeg gidder ikke krangle på det, Nicholas.
 
#18
Picholas er jo til dels konvertert, selvom han aldri slenger seg på team fortress lenger.

Shadar skrev det jeg ikke orket (selvom han muligens er litt flinkere til å formulere seg), men jeg har et par ting å pirke på; problemet var vel heller at FPS på konsoll startet som direkte ports til konsollene, (bortsett fra Goldeneye? Husker ikke tallene i huet) man husker jo helt forferdelige Doom 1&2 porteringer til PS1 (å få et dos-spill til å lagge på en ny konsoll (iforhold til spillet) er en prestasjon i seg selv). Så har det vel styre/siktemåten blitt en slags standar når kontrollene med to stikker kom, det var et lite håp når motion sensor kom skikkelig, men det feila totalt.

Med tanke på presisjon, kommer aldri styremåten på konsoll til å måle seg med mus og tastatur, cluet er da at industrien må for en gangs skyld tenke nytt.

Sånn ellers så ler jeg av esport-kommentarer. Hvis ting skal være så vanskelig og alt skal være skill-basert ned til hver minste millimeter, er det jo helt klart en større prestasjon å eie på konsoll.

Edit: og før butthurten kommer, jeg har mest sannsynlig mer bakgrunn i esport en deg, og har matet svulsten som er hele konseptet alt for lenge.
 
#19
Doom kjører faktisk flytende på en A1200 med litt ekstra minne og et gammelt akselleratorkort. Jeg visste ikke at Doom lagger på PS1, men det er jo ganske tragisk.
 

Terje

mostly harmless
#20
Jo, Doom kjører bra på en oppgradert Amiga, men den versjonen kom ikke ut før det var gått noen år. PC versjonen hadde gjort sitt til å få gamerne over på den plattformen for lengst alt. Og det hjalp ikke akkurat at Commodore knela året etter. Synd.