Det fører også til en lat form for mestringsbasert design på konsoll som jeg aldri var særlig glad i og som var en av grunnene til at jeg begynte å søke mer og mer mot konsoller fremfor PC-spill. Selve siktingen er kanskje det aller mest uinteressante elementet i de fleste FPS-er, og at det i mange tilfeller er kommet til å overskygge posisjonering og våpenbruk som det mest sentrale aspektet i skytespill er en liten tragedie. Personlig synes jeg lock-on-løsninger er en mye bedre og mer inkluderende løsning, ettersom det setter selve beslutningsprosessen i sentrum istedet for å kreve at spilleren har gode reflekser og intim kjennskap til siktemekanikkene i spillet (aksellerasjon på synsfeltet under bevegelse, easing etter bevegelse, et cetera).
Her er vi allerede fundamentalt uenige. Sikting, eller aim og gode reflekser, er jo, og vil alltid være det viktigste aspektet ved et FPS, nettopp fordi det er det som krever mest fra spilleren. Det er uten tvil det vanskeligste å mestre og det gjør at det alltid finnes noen som er
litt bedre enn deg.
Posisjonering, timing, strategiske beslutninger er selvfølgelig viktige de og, men det er relativt kjapt å lære seg, og hvis alle var "like gode" bare dette satt som det skulle ville kompetetiv spilling gått i dass med et plopp.
Desto høyere hastighet ingame, desto bedre aim og reaksjon kreves det av deg. Det er derfor vi har raske fps som unreal//quake, middels raske som cs//cod4 og slow-motion-aktige"jeg-tar-meg-en-kaffe-lattè-mens jeg aimer"-fps som Halo og GoW2.
Noen vil sikkert mase om at dette er feigt og ikke noe for ekte mannfolk som svetter og eter grændiss og digger foppal, og det er hele poenget. Å spille spill burde ikke være noen manndomsprøve der du "taper" hvis du ikke hopper gjennom alle de brennende ringene spilldesigneren har satt opp foran deg. Det burde være en opplevelse der man får tildelt muligheten til å påvirke utfallet gjennom egne beslutninger og målet til spillutviklere burde være å gjøre det så lett som overhodet mulig å oversette sin vilje, sin beslutning, til deltakelse i spilldynamikken.
og nettopp denne friheten har du i de fleste online FPS-shooters, beslutningene du tar underveis vil selvfølgelig påvirke utfallet, men uten aim og god reaksjon så kommer du til kort hver gang. Med andre ord må en god fps-spiller takle begge aspekter, både det taktiske og det skill-baserte.
Spilling for meg vil alltid være på et kompetetivt nivå, og der feiler konsollkontrollene. Hvis jeg ikke bryr meg om jeg vinner eller tapet så spiller jeg ikke. Et konkurranseinnstinkt jeg alltid har hatt.
Jeg drar gjerne en sammenligning mot golf og minigolf. Golf spilles på høyt nivå, med høy prestisje, store premier og mange proffesjonelle utøvere. Minigolf spilles casual av bortimot alle(obligatorisk i syden av en eller annen grunn..), men har ikke i nærheten like høy prestisje eller like høyt nivå på spillerene.
Det er basicly det samme spillet, men køllene og banene er tilpasset hver enkelt "platform". Der den ene, med rimelig stort handicap blir spilt av mennesker som stort sett bare skal putte litt, og blir glade hvis de får ballen i hullet på under 8 slag. Mens den andre er mer kompetetivt med handicap-ranking og full pakke.
At vi har vendt oss til den betyr ikke at det er en god løsning, og to-stikke-sikting og bevegelse gjør den allerede ganske vanskelige oppgaven det er å navigere et virtuelt tredimensjonalt rom enda litt vanskeligere.
100% enig. Det er rett og slett et stort handicap å spille med en håndkontroll, et handicap mange frivillig gir seg selv.
OP-en har et poeng. Han legger det frem på en snever og negativt ladet måte, med motsetninger mellom "riktig og galt" istedet for diskusjon -- men det bør ikke avfeies helt. FPS på konsoll er i ferd med å bli hardcorens nye høyborg. Det er ikke særlig bra for spillmediet og det slår meg som ganske tragisk at konsollspill jobber seg tilbake i tid rent mekanisk for å møte forventninger satt til FPS-er på PC for 10 år siden.
Det er vel derfor Wii er så populær som den er, de turde å utfordre en bastant og "gammeldags" teknologi med analogstikker og innførte bevegelsesstyrt sensorbasert håndkontroll.
En liten brannfakkel; Er det mange som velger konsoll-FPS fremfor PC-FPS fordi det er vanskeligere online, med gjennomsnittlig høyere nivå på spillerene og større utfordringer. Tar folk rett og slett den enkleste utveien?
Jeg spiller nemlig litt CSS med en kompis som knapt har rørt spillet før, og han er på et nivå der han er fornøyd med 1 - 11 // 2 - 10 k.d. Men det tar somregel ikke lange tiden før han gir opp. Er nivået blitt for høyt til at "noobies" i det hele tatt ønsker å spille?
Et annet interessant spørsmål som mange sannsynligvis spør seg selv er vel hva slags konsoller vi kan forvente oss fra Sony og MS i fremtiden, og ikke minst, hvordan blir den nye Wii-kontrollen seende ut. Vil de klare og perfeksjonere teknologien slik at den vil utkonkurere både analogstikke og mus/tastatur?