Import

Opprinnelig skrevet av Freeman+13.10.2005, 08.49-->
<!--QuoteBegin-Shadar
@12.10.2005, 19.42
Freeman: Justerer DVDboxoffice ned prisene om jeg bare ber dem om det ..? For isåfall skal Wanda og Kjempenegeren bestilles umiddelbart.
268355​
Om de setter ned prisene? Det vet jeg sannelig ikke. Men tror de sender varer som gift. Er en stund siden jeg har importert fra de, men har aldri fått toll på noen varer derfra. Dette gjelder varer godt over 200,-. Vil si at 250,- er grisebillig kontra å betale 599,- i februar en gang. Jeg har med andre ord forhåndsbestilt. Så var det da om jeg skal satse på courier shipping... *gruble*
268552​
[/b]
Eg er ikkje heilt sikker på dette, men eg trur DVDboxoffice skriv den kanadiske prisen utan meirverdiavgift på forsemdingane. På Kirby: Canvas Curse som eg bestilte i juli, var verdien i følgje det som stod utapå konvolutten 35,67 kanadiske dollar i staden for dei 50 dollarane det eigentleg kostar. Ei anna spel til 42 dollar var i følgje konvolutten verdt cirka 32 dollar.

På dei tre siste varane eg har fått frå DVDboxoffice har det ikkje stått noko som helst verdi på konvolutten, og den var sendt frå Tyskland. Uansett er alle desse tre forsendingane gått smertefritt gjennom tollen for meg.

Forøvrig er leveringstida på varar frå DVDboxoffice svært låg, som oftast rundt ei veke frå dei har sendt vara. Likevel bør ein forhandsbestille i god tid om ein vil ha populære spel. Nintendogs-spelet mitt tok det ein månad å få sendt då eg hadde bestilt fyrst den 16. august. Lost in Blue, som eg bestilte same dato vart sendt den fyrste oktober, altså fire dagar etter amerikansk utgjevelse.
 
Noen som har fått noen hyggelige hentemeldinger i det siste? Det ser nemlig ut som tollavgiften er fjernet og at man kun må betale moms nå. Jeg bestilte nemlig både Angel-bokssettet fra amazon.co.uk og Futurama-bokssettet fra play.com nylig, og jeg slapp å betale selve tollavgiften på 80 kroner i begge tilfellene.

Jeg begynte virkelig å lure da det sto dette på toll.no:
I alle tilfeller skal det betales merverdiavgift som beregnes etter 24% av verdien på varene. I tillegg kan toll bli beregnet med 10%. Toll beregnes kun av varer som kommer fra de land hvor det ikke er inngått handelsavtaler med Norge.[/b]
Det ville jo forklart mitt tilfellet, da, siden vi har handelsavtaler med EU. Men ja, noen som vet noe mer konkret? Andre med lignende "opplevelser"?
 
Hmm... merverdiavgiften er jo på 25% ...
Måtte iallefall betale toll/postkontoravgiften på 80,- for ca en mnd siden.

Noen andre som har opplevd laaang leveringstid fra Play i det siste? Jeg har alltid, og senest for et par uker siden, fått varene derfra innen fem dager, men nå har det gått over en uke. Det samme skjer med en kompis nå.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
En pakke fra Play har jeg nå ventet på i syv dager. Det er første gang det ikke har blitt levert innen den oppgitte fristen. Håper ikke dette er begynnelsen på langvarige problemer for Play.
 
D

Deleted member 91

Gjest
Jeg har fått pakker fra play.com som har tatt lengre enn syv dager, og da var det heller ikke verdens undergang. Så der.
 
Hmm... merverdiavgiften er jo på 25% ...
Måtte iallefall betale toll/postkontoravgiften på 80,- for ca en mnd siden.
[/b]
Sant det at momsen er 25%, men publiseringsdatoen for den spørsmål og svar-siden er jo 07.11.05. :blunk:
Angående tollavgiften så måtte jeg også det for en måned siden. Så det har skjedd helt nylig. Den ene pakken fikk jeg egentollklarering på lørdag og play.com-hentelappen fikk jeg på mandag. Det som også var litt merkelig da jeg skulle egentollklarere, var at jeg måtte oppgi prisen inkludert frakt. Og frakten ble heller ikke trukket fra tollgrunnlaget. Så tollregler er blitt gresk for meg nå.

Redigert: Jeg har også lagt merke til at play har lengre leveringstid. Det pleier oftere enn før nå i det siste å ta en hel uke.
 
Er det noen av dere importgale spilleaper som kan svare på et spørsmål her?

Jeg bestilte nettopp PES5 fra play.com til den ringe pris av £17.99, etter dagens kurs tilsvarer det 208 NOK, noe som er vanvittige 8 kroner over tollgrensa. Det har hendt meg at pakker med verdi rett over grensa har blitt sluppet igjennom uten gebyr og toll og dritt, men sett at de vil være strenge å kreve enda mer penger, hvordan vil det bli da? Blir det lengre leveringstid, ca. hvor mye i gebyrer og toll blir det? Er det noe annet jeg bør være obs på?
 
Er det noen av dere importgale spilleaper som kan svare på et spørsmål her?

Jeg bestilte nettopp PES5 fra play.com til den ringe pris av £17.99, etter dagens kurs tilsvarer det 208 NOK, noe som er vanvittige 8 kroner over tollgrensa. Det har hendt meg at pakker med verdi rett over grensa har blitt sluppet igjennom uten gebyr og toll og dritt, men sett at de vil være strenge å kreve enda mer penger, hvordan vil det bli da? Blir det lengre leveringstid, ca. hvor mye i gebyrer og toll blir det? Er det noe annet jeg bør være obs på?
[/b]
Dette kan jeg svare på.

Kan starte med å si at kjøpte en DVD Box på Play for en stund siden, til 16.99 GBP. Da jeg bestilte var kursen relativt normal, slik at den ble under tollgrensen(ca 195 kr). Men så hadde det seg slik at tollkursen forandret seg dagen etter, til noen hakk høyere, slik at verdien ble 202 kr. Og på grunn av disse usle 2 kronene måtte jeg selvsagt betale toll, og vente over en uke ekstra på å få pakken. Utrolig irriterende!

Så ja, om du ikke er er ekstremt heldig, må du betale toll på spillet ditt. Regnestykket blir da:
17.99 GBP = 208,43 NOK
208,43 * 1,25 + 80 = 340,53 NOK.

Altså ca 132 kroner i toll/moms.

I tillegg må du belage deg på å vente ca. en uke ekstra på å få pakken. I noen tilfeller tar det noe kortere tid, av og til lengre.
 
Jeg har handlet på play-asia for første gang nå, og det går ikke så bra. Jeg bestilte Chibi Robo som kom på 63.50$ inkl porto. Det tok et par dager før spillet ble sendt noe som går helt fint for meg. Når min tante nå går på nettbanken å ser står det oppført samme regning to ganger, fra Play-Asia. Jeg er så klart ikke interessert i å betale dobbelt opp. Så jeg skrev dem en liten mail.

Opprinnelig skrevet av Meg+-->QUOTE(Meg)
Hi!


I ordered Chibi Robo wich ended at 63.50 dollars in the end. Now I see
that you have drawn 63.50 dollars two times from my account. This is higly
unproffesional and I do understan that it is a mistake. I expect that you
send the money back to my account. This will not hopefully not destroy our
future business with each other.


David
[/b]
<!--QuoteBegin-play-asia

Hello David,

thank you for contacting Play-Asia.com

I am sorry to hear about the problem with your credit card. As a matter of
fact, Play-Asia.com does only charge credit cards on shipping date.

However, in order to ensure smooth operation, an operation called
'authorize' is done on your credit card. If your order is due to be
shipped, the authorisation amount is the full order amount, if the order
is a preorder/backorder, the authorisation amount will be US$1

Usually, most customers do not see those authorisations, only very few
banks provide this info. It may show as a deduction on the credit card
balance, but please understand we have not made any charge to your card.

If funds are held because of this, please rest assured that these funds
will return to your balance within a few days if the order is not being
shipped by us. If you are in doubt about this, I would kindly ask you to
call you bank for more information.

If you have any further question, please do not hesitate to ask.

Best regards,

Tony
Play-Asia.com

Så nå må tante dra og snakke med banken pågrunn av at det ikke er play-asia sin feil?

Håper på at det er noen her inne som kan noe om dette. :tommelned:
 
Hvis du hadde formulert deg litt bedre i mailen så hadde de nok skjønt hva du snakket om. Hvis du skriver at du har bestilt en pakke, mottat en pakke og betalt for to pakker så hadde du nok fått et helt annet svar. Nå tror de at du bare har bestilt den og ser at feil sum hadde blitt trukket fra konto, (noe som ikke er så uvanlig under autoriserings-prosessen).

Send de en mail der du forklarer dette, så skal du nok se at ting vil ordne seg. Feil kan skje alle så det er ikke snakk om å vært veldig uproffesjonell eller noe sånt.

Forøvrig, det er ikke så nødvendig å være så himla krass i mailene du sender. "Highly unproffesional" er "Destroy future business with eachother" er ikke oppskriften for en rask og smertefri kundebehandlingssak. Du kommer deg mye, mye lengre med høflighet og velvalgte ord istedenfor det der.
 
Forøvrig, det er ikke så nødvendig å være så himla krass i mailene du sender. "Highly unproffesional" er "Destroy future business with eachother" er ikke oppskriften for en rask og smertefri kundebehandlingssak. Du kommer deg mye, mye lengre med høflighet og velvalgte ord istedenfor det der.
[/b]
Du har vel rett der, ble bare så irritert over å høre at det var trekt to ganger.
Jeg skal skrive en ny mail nå, så takk for hjelpa :kos:
 
Her velger du mellom hvilken valuta du vil at prisene skal oppgis i, og som du handler med. Kan velge melleom Britiske pund og Euro, ser det ut til.
 
men det er jo mye billigere når jeg har på pund! satte på euro, da økte prisen med 20kr



PS: Død over toll loven. 8kr for mye, jeg må betale 150kr toll -_-
 
Du må ikke betale noe toll på spill... Men du derimot kanskje betale en merverdiavgift på 25% + 80kr? for "jobben" tollvesenet gjør.
 
Vil advare dere mot å kjøpe varer for over 200 på www.lik-sang.com. De sender varene i megapakninger, sann at det garantert vil skape oppstyr hos tollvesenet.
Du klarer ikke å lure tollvesenet til å tro at pakken er en billig dvd når pakken er på størrelse med fire DS-er-_-
 
Hmm, jeg har da bare fått små pakker fra Lik-sang når jeg har bestilt der i fra (med tanke på hva jeg bestilte). Så hvis det bare har hendt en gang, er det nok en engangstilfelle(orddeling?)
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Det har (minst) skjedd to ganger, vet jeg, og det var DS-spill begge gangene. Det var altså et togangerstilfelle ;)
(evt. et to ganger's tilfelle, for de som sliter litt med å lese sammensatte ord).