Det er et japansk arthouse-spill. Jeg er litt skuffa over at folk er så trangsynte, men det har jo broken top 10 og det er omtrent så bra som jeg hadde ventet. Håper på positiv word of mouth, men det ser ut til at alle forhåndsdømmer det med mindre de har særlig interesse av japanske kampsspill. Men det er snodig at Ninja Gaiden 2, for eksempel, er godkjent mens Bayonetta er for drøyt: Ninja Gaiden er MYE mer tacky, kvinnefiendtlig og byr på mer slaskete combat, dårligere plattforming og et mer tunglært kampsystem med mye vanskelig input.
Alt i alt vil nok ikke Bayonetta bli noen publikumsfavoritt, akkurat som for eksempel MadWorld. Det er ikke amerikansk (amerikansk media og deres narrative struktur, spenningsbygging, etc. sees på som en "standard" og avvik fra den standarden sees på som "feil" av veldig mange. Derfor anime ikke er allment akseptert i vesten, for eksempel), handler ikke om en tøff mann og har j-pop på soundtracket: Det er for mange barrierer for de fleste.
Jeg tror også at DMC og denslags er mer poppis blant ... skal vi være politisk korrekte og kalle dem etniske minoriteter? Nesten alle jeg treffer i England som digger kampsspill er av sør-øst- eller sentral-asiatisk opprinnelse, eller svarte. Hvite later til å ha mer innsigelse mot stilisert vold -- den skal være grov og brutal (Conan, Punisher, etc), ikke elegant og kanskje til og med feminin.
Jeg er forsiktig med å anbefale Bayonetta. Det er en grunn til at det ikke står 10/10 og jeg tar visse forbehold i teksten -- spillet er ikke for alle. Diverre.