Spilte i et par timer i går. Dette sliter så skrekkelig mye sammenlignet med japanske spill ... kjedelige animasjoner, alvorlig dårlig cinematikk i scriptede sekvenser, lite inspirert visuell presentasjon. Det begynner å gå opp for meg at KOTOR var levelig fordi det var Star Wars, noe jeg har et mentalt bilde av selv, og på en måte så på grafikken som symboler for, heller enn representasjoner av. Det er akkurat som om de har satt ambisjonene sine lavt under utviklingen. Ingenting er gjennomdesignet, alt henger sånn noenlunde sammen, noe som er greit nok med tanke på at dette er et historie- og dialogdrevet spill sånn helt først og fremst.
Men dialogene er ikke noe bra. Og historien har ikke akkurat grepet meg foreløpig. At ansiktet til characteren min SPOILER hvorvidt jeg gjør et godt eller ondt valg ødelegger så mye for meg. Hva om jeg vil svare slik som jeg har lyst til, og blir nødt til nødt til å leve med et grin over kjeften til Lei Ziyang of the Dawn, der jeg ville at hun skulle ha sin vanlige kawaii-demeanour? Spillet krever at jeg spiller en rolle, og tar den samtidig fra meg ved å la spillet forhåndsdømme mine valg. Ouch. Aldri noen god idé. Kampsystemet er dårlig, det ville vært bedre om det var turbasert, og selv om jeg vil spille offensivt, blir det ødelagt av dårlig håndtering av kamp med flere fiender. Spillet tvinger det til å være defensiv. Dårlig mapping av knapper gjør at kampene blir mindre refleksive. Canned animasjoner på alle angrep? Hva med å la meg STYRE antall slag istedet for å launche førti stykker når dere har et slags real-time-system istedet for det vanlige turbaserte? Ingen finesse involvert. Ingen tapping, ingen overvelding, ingen taktikker, bare klikk og håp. Mindre bra.
Jeg gir det noen timer til. Det skal bli mye bedre for at jeg gidder å gi dette så mye mer. Jeg holder fast ved hva jeg har begynt å tenke om BioWare: at de ikke har noe særlig å bidra med. Kanskje det vokser på meg, kanskje det gjenvinner troen min. Jeg får se.