Kingdom Hearts 2

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#61
Utdyp, plis.

Selv synes jeg at KH2 er sterkt hvor KH1 er svakt (kontroller, kampsystem, kamera), og omvendt (småkjedelige verdener, klisjé anime-histore). Har skreven en miniomtale av spillet i journalen min, bruk [ quote]-funksjonen hvis dere vil arrestere meg i noe. :)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#64
For oss som ikke planlegger å spille Kingdom Hearts II Final Mix+, her er den hemmelige endingen fra det spillet, som er en forlengelse av den første hemmelige endingen:

Birth by Sleep

Stilig, men ... hvem i helsike er alle disse folka? Hva er det som foregår her? Er han som blir frosset av alven Sora/Roxas?
 
#65
Veldig sent ute, men jeg vil og kritisere dette spillet nå. Har gitt det en god sjangs (40 timer ca), men ble bare lei. Jeg elsket eneren, men jeg mistenker litt at jeg ikke lenger liker konseptet... var det første spillet virkelig så kjipt? Jeg spillte denne på Proud Mode, og har nesten ikke hatt vanskeligheter (ergo er spillet alt for lett). Og hvordan kan noen si at kampsystemet er bra?

Det er jo bare... X, X, X, X i det evinnelige, mens vi ser på at Sora tar diverse backflips og snurrer og slenger rundt seg med nøklene. Og reaction commands gjør IKKE spillet dypere... når man ser en reaction-sekvens begynne, er det bare å mashe trekant som best man kan, for det har ingenting og si om man trykker en gang for mye. Magier er rimelig unyttig, og forms og summons gjør ting litt enklere i blandt, uten at de gjør særlig annet enn det.

Og levlene... de er jo direkte kjedelige? Ingen utfordringer på noe annet nivå enn å gå fra rom til rom og slakte fiendene der, ved å trykke på x nok ganger (og en liten cure innimellom). Så går man videre. Har funnet alle kistene i hver eneste level hver gang uten å ha lett spesielt etter dem.... Levlene var vel ikke så kjedelige i eneren? Bah. Skuffa.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#66
Jeg glemte helt at spillet hadde summons. Brukte dem aldri.

Og ja, brettene i eneren var mye mye større og ikke fullt så lineære. Selv om kampsystemet kun er mash mash mash, så er det fortsatt bedre, da enern var lik, men hadde et horribelt kamera og menysystem.
 
#67
Jeg er tilbøyelig til å være enig med dere. Brettdesignen er det jeg mislikte mest med Kingdom Hearts 2. I det første spillet føltes hele opplegget ganske Castlevania/Metroid, der det var nødvendig med nye evner for å få utforske hele verdenen, mens i oppfølgeren var alt helt... flatt.

Men det går rykter om at dette nå er forandret i Final Mix +. Visstnok finnes det nå områder i brettene man bare kan nå dersom man oppgraderer de forskjellige Drive'ene Sora har. Bare dette vil nå heve spillet endel i mine øyne.

Anyway, jeg må nok ha det. Men jeg tror jeg venter litt. Hørte Nomura uttalte seg om at det hadde vært fint om det vestlige publikummet fikk oppleve Kingdom Hearts med japanske stemmer, m.a.o., kanskje KH: FM+ lanseres i vesten uten amerikanske stemmer (for CoM:RE).

Holder forresten på med en liten Birth By Sleep-nedbryting. Stay tuned.
 
#69
Ok, ble litt omfattende dette her. Måtte grave fram den hemmelige slutten fra Kingdom Hearts 2 for å finne noen gode bilder av de tre hovedpersonene, og samtidig hente informarmasjon fra diverse Nomura-intervju rundtom på nettet. Og midt oppi det hele fikk jeg besøk av to kompiser, så vi endte opp med å se TMNT på tv'en her hjemme.

Birth By Sleep-defragmenteringen kommer i morgen. Eller, senere idag blir det vel egentlig.
 
#70
Kan jo nevne at EGM har sagt at Final Mix+ skal komme til USA i løpet av høsten, men det er ikke blitt bekreftet av Square Enix. Men EGM pleier nå å ha riktig i sine annonseringer (og nei, dette var ikke i aprilutgaven). Vi kan nok forvente mer info når Square Enix Party går av stabelen fra 12. til 13. mai.
 
#71
Så jeg er den eneste som har kjøpt KHII:FM+?

For en tid å lansere det på. Akkurat nå sitter jeg å kjeder livet av meg i påskeferien og jeg får det mest sannsynlig ikke før den er over...

En amerikansk lansering hadde vært fint, men jeg har ikke noe særlig tro på at det skjer. Å utgi Director's Cut/Special Edition/Final Mix osv av spill som allerede er utgitt er ikke så veldig vanlig utenfor Japan. Men om det kommer likevel så skal jeg ha det også :p
 
#72
Ok, det ble litt krøll her. Måtte finne en ny versjon av filmen fordi VLC-spilleren min plutselig slo seg vrang og ikke ville la meg ta skjermbilder av selve filmen, så jeg ble litt satt tilbake. Men jeg begynner iallefall litt. Dere må jo ha litt lesestoff for å korte ned ventetiden?

Dette vil bli en litt uryddig nedbryting av de to filmene man får som belønning for å ha gjort det meste som er å gjøre i Kingdom Hearts 2 og Kingdom Hearts 2: Final Mix +. Nedenfor kommer jeg til å skille mellom disse to ved å bruke spillenes initialer, slik som KH2:FM+.

Vi begynner rolig med noen oppklaringer om hvem som er hvem. I Kingdom Hearts-serien blir navnet Ansem kastet rundt mer enn skiftenøkler i filmen Dodgeball, og det er ikke alltid like lett å henge med. Broderen min som har rundet både KH, KH:FM, og KH2 på japansk og engelsk har enda ikke helt oversikt, så vi starter med dette.

Når jeg heretter bruker de forskjellige navnene, refererer jeg til disse:


Ansem

Sjefen for Radiant Garden. Det var denne som fikk besøk av Mikke etter hendelsen som innledet det første spillet. Og om du ikke husker hva jeg mener, så tenker jeg selvsagt på meteorregnet som følger av at verdenene var blitt åpnet for hverandre.

Etter at Ansem ble forrådt av sine studenter, forlot han Radiant Garden i forkledning, og tok navnet DiZ. Men det er egentlig en uviktighet i denne sammenhengen, så jeg holder meg utelukkende til Ansem i denne posten.


Xehanort

Xehanort var Ansems ivrigste student, og med tiden tok han også navnet til kongen. Sannsynligvis for å lettere kunne rettferdiggjøre eksperimentene han utførte i Hollow Bastion. Det var Xehanort som i hovedsak ledet mytteriet mot Ansem, og gjorde de fleste eksperimentene. Om jeg ikke husker fullstendig feil, så var det også han som sto for omgjøringen av Radiant Garden til Hollow Bastion.

Ansem du møter i Kingdom Hearts er Heartlessen til Xehanort. Xehanort tok som sagt navnet Ansem, og når han gav seg selv til mørket beholdt skyggen hans dette navnet.

Det som kommer frem senere i denne posten som kanskje ikke så mange har fått med seg, er at Xehanort er en nøkkelbærer. Mer om det senere.


Xemnas

Xemnas er Nobodyen til Xehanort. Skjønt, ved tidspunktet Xemnas ble "født", hadde Xehanort tatt navnet Ansem, og det er derfor Xemnas fikk sitt respektable navn. Egentlig burde han fått et navn som besto av Xehanort + x.

I slutten av Kingdom Hearts 2 klarer Xemnas å åpne døren til Kingdom Hearts, og Xemnas blir dermed Xehanort igjen.


Sånn, der fikk dere det inn med teskje.

Og nå litt historie. Dette blir sikkert litt rotete, men jeg skal prøve å fortelle hvordan ting forløp ved å bruke den hemmelige slutten fra Kingdom Hearts 2 (den lille snutten har så vidt meg bekjent ikke fått et eget navn), Birth By Sleep-filmen, og Ansems og Xehanorts rapporter. Og en god dose ren spekulasjon, selvsagt.

I et intervju med KH II Ultimania sier Nomura at Birth By Sleep finner sted i fortiden. At han i samme setning sier at episoden kan tenkes å finne sted i fremtiden er fordi historien gjentar seg. Jeg kommer tilbake til det senere. Men altså, den hemmelige slutten finner sted i fortiden.

Filmen man får servert i slutten av KH 2 referer til Ansems Report #8 (Eller #9 dersom man kikker på den europeiske versjonen, den japanske versjonen begynner med #0), som forteller oss legenden om Keyblade’et og nøkkelbærerne. Noen historier forteller at nøkkelbærerne reddet verdener, mens andre fortale om ødeleggelser og mørke. En Keyblade-krig, altså.


Deretter blir vi introdusert til en nøkkelbærer av uante dimensjoner av barskhet. Han står på noe stort og piggete. En har spekulert i om det kan være et gummiskip, men jeg føler meg ganske sikker på at dette er en slagen fiende av Kurt Zisa-størrelse.


Han skuer utover, tilsynelatende ventende på noen.


Denne godbiten her, kanskje? (det synes ikke på et bilde, men dama beveger seg ganske… flott)


Three’s a crowd. …merde.


Robocop stiger ned fra den piggete tingen, og den fordufter i stor Kingdom Hearts-stil.


De tre møtes ved et kryss, der grensene for veien dannes av tusenvis av Keyblades.


Og de venter på noen.


En utydelig skikkelse sees i horisonten, og filmen slutter med ord som ”Master of Keyblade”, ”Memories of Xehanort”, ”Keyblade War”, og til sist – ”Birth By Sleep”. Og så følger den hemmelige slutten fra KH2:FM+, bekvemmelig nok navngitt nettopp Birth By Sleep.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#73
Fint med en liten forklaring først, jeg hater virkelig at det finnes TRE Ansem, og alle har to navn hver. Forvirrer meg like mye hver gang.
 
#74
Forresten, jeg prøvde å dele meldingen over opp i flere poster. For det første fordi jeg oversteg mulig antall bilder i én post, og for det andre fordi den er ganske ustrukturert akkurat nå. Men når jeg trykker "raskt svar" blir den nye meldingen lagt til den tidligere. Sperre mot dobbelpost?

Redigert: Til eget forsvar - jeg skrev posten ovenfor i word fordi jeg ikke gadd å sitte med Opera åpent på spillegal i en liten time, og i Word så alt ganske bra ut. Copy - paste, og vips ser alt helt alt sammen all over the place ut. Og om jeg våger meg på å trykke på "redigere"-knappen, dukker det kjapt opp en liten "nei, du har oversteget lovlig antall bilder for en post"-melding. Derfor forblir posten ovenfor slik den er nå. Kanskje jeg klarer å slå den sammen med hele Birth By Sleep-defragmenteringen ved en senere anledning.

Ja, nevnte analyse av Fødsel ved Søvn dukker forhåpentligsvis opp i løpet av morgenen. Før jeg må springe på jobb.
 
#75
Birth by Sleep

Filmen begynner rett der den hemmelige slutten i KH2 endte.


Den mystiske figuren kommer tilsyne, og det er... Xehanort? (Heng med)


Men det finnes små forandringer fra den første filmen, blandt annet er Keybladene vi kjenner så godt nå borte. Alle i filmen som faktisk holder Keyblade'ene bærer bare ett.


Xehanort maner fram en Kage Bunshin, og som alle ser er dette motorsykkelmedlem-utgaven av Dark Riku man sloss mot i Hollow Bastion i KH.


Se hvor tøffe de er.


Robocop styrter frem.



Eid. Med magi. Jeg tipper Earthquake eller med jord-element.

Og vi får mer magi servert:

Thundaga


Blizzaga



Shell/Protect




Firaga?



Ikke smart å leke med ild inni en lukket kule. Kan regelrett slå deg ut, kan det. Selv om det fjerner noe av Xehanorts Keyblade-tornado.


Men vår helt er selvsagt ikke slagen! Han kommer seg opp og styrter mot gamlingen. Men denne kan også kunsten å svinge en nøkkel. Om enn mindre energisk enn den senere generasjon nøkkelbærere.


Og han får hjelp!


...wops.


Pwnd.



Og Xehanort überfryser... Roxas?





Og fyrer deretter igang en liten Kingdom Hears måne-summon. Dette virker da kjent...



Men Robocop kommer seg atter en gang på beina. He's back. And he's angry. You won't like him when he's angry.


Oooh...


Dobbel-Oooh...

Og hva får vi ut av dette? Jo, det skal jeg fortelle dere.

Etter jeg er ferdig på jobb.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#77
Eksakt hva jeg tenkte. Virker mest som om de er obtuse bare for å skape en følelse av forvirring og forventning hos spillerne slik at de kan selge flere oppfølgere, enn fordi de faktisk har en vettug historie å komme med. <_<
 
#79
KH2 er Sons of Liberty i forhold til resten av serien. (pokker, så grisekult Chain of Memories egentlig er!) Historien er med vilje gjort irriterende innviklet, selv om den egentlig ikke er det. Den hemmelige filmen fra KH2:FM+ er ganske opplagt og informasjonsrik om en gidder å sette seg inn i den. Og det gjør selvsagt jeg. Men ikke i kveld. Kanskje i morgen engang.