Må spillbransjen betale for å bruke 3D grafikk?

http://www.freepatentsonline.com/4734690.html

Velkommen til patent/trademark-helvete alle. Dette har jeg vært klar over i noen år desverre. Ser ut som de faktisk HAR en sak, men dette må jo sies å være latterlig.
Hvis advokatfirmaet vinner, så har ikke USA hørt om "sedvane".
En sedvane er hvis en ting pågår i lengere tid, slik at det blir vane. Da kan man ikke komme å si "jeg skal ha penga mine" etterpå. Feks hvis man kjører på en privat vei i 10 år, på vei til hytta, så kan ikke eieren av eiendommen bare plutserlig nekte deg det, eller ta betaling.
Det verste er hvis EU godtar USAs forslag til nye patentlover. Da må allle slutte å bruke minidisc, ingen kan spille musikk offentlig, man får ikke ta backup av programvare og ikke deassemble koden. Loven åpner også for patent av datakonsepter/datametoder og patent på algoritmer. Dette er seriøse saker som kan sette skikkelig kjepper i hjulene for softwareindustrien. Man kan altså ikke utgi en linje med kode uten å ha 4 advokater/jurister til å sjekke alle mulig fallgruver. Og når alle mulige måter å gjøre en ting på er patentert, så må man ut med svinmye gryn.
Takk gud for at ogg vorbis og tga er gratis. Jeg går over til Linux Mandrake snart :(

kan ikke spillindustrien lage spill i 4d.... :rulleøyne:
nei denne saken høres helt dum ut spør du meg :ehm...:

Jeg tok en prat med noen studenter som har peil, og de sa at patentet mest gikk ut på en spesiell form for rotering. Så patent på selve konseptet 3d-grafikk har de neppe. Og hvordan de kan stevne spilleselskapene uten å vite hvilken metode de har brukt? De har jo ikke krav på å få se kildekoden. USA er et latterlig land med saksøkenoia. Tror de har 600 advokater per 10.000 mennesker eller noe slikt. Anyways, poenget er at det er ganske blåst opp. Spilleindustrien dør neppe.

Opprinnelig skrevet av Madsy@03.11.2004, 21.20
Og hvordan de kan stevne spilleselskapene uten å vite hvilken metode de har brukt? De har jo ikke krav på å få se kildekoden.
Kildekoden er da ingen sak å titte på. Spesielt ikke om man prater om C++ her.

SHDR

Gullmedlem
Det er en rotasjonsteknikk, ja. Det er basically kamerateknikken de fleste bruker for å vise 3D-grafikk; altså teknikken for å rotere en 3D-verden via et satt kamerapunkt for å gi en representasjon av den på en 2D-skjerm. Gjør det dere klokere?

Uansett vil det bli avvist. Patentet er fra 1987, og det er blitt brukt LENGE før det både i film og spill. Simulatorene fra 70-tallet brukte samme teknikk, for eksempel. Så dette blir vel enda en idiot-sak, slik som British Telecoms forsøk på å drepe hele internett ved å vise til at de har patent på ideen hyperlink.

USA har et rimelig sykt rettssystem, ja. Injuriesakens hjemland ser blant annet drosjesjåfører særlig utsatt, ettersom hvem som helst kan kaste seg ut foran bilene deres og hevde at de ble påkjørt. And I kid you not.

Tragisk.. USA er hysterisk.

Finnes ei dame som skulle tørke den nybada katta si i microbølgeovnen og når kattungen døde i ovnen saksøkte faen meg kjerringa produsenten av ovnen fordi det ikke sto i bruksanvisningen at man ikke skal tørke katter i den..

*slår hodet mot bordplata*

Opprinnelig skrevet av plan_9+03.11.2004, 22.32-->
<!--QuoteBegin-Madsy
@03.11.2004, 21.20
Og hvordan de kan stevne spilleselskapene uten å vite hvilken metode de har brukt? De har jo ikke krav på å få se kildekoden.
129612​
[/b]
Hæ? Du har null peil på hva du snakker om. Ingen kan kreve å få se kildekode noen andre har laget, uten godkjennelse av forfatteren. Det må isåfall være en rettsinstans, altså ikke en privatperson eller advokat. Den eneste lovlige måten er å disassemble exe-filen til assemblykode igjen, og det blir ofte flere millioner linjer med abstrakt kode. For ikke å snakke om puslespillet som oppstår når man har mange .obj-filer, og i tilegg bruker dynamiske biblioteker. Og ja, jeg bruker Windows-programmer som eksempel. Vet for lite om hvordan dette funker i andre operativsystemer, men det er grunnleggende det samme.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Dealen er at utviklerne aldri kaster kildekoden rett i søpla når de er ferdige med et produkt, så skulle noen finne på å måtte se på kildekoden kan de se på originalkoden i C++, men da kommer vi tilbake til det du sa med at ingen kan kreve det.

Opprinnelig skrevet av Buggz@04.11.2004, 12.25
Dealen er at utviklerne aldri kaster kildekoden rett i søpla når de er ferdige med et produkt, så skulle noen finne på å måtte se på kildekoden kan de se på originalkoden i C++, men da kommer vi tilbake til det du sa med at ingen kan kreve det.
129824​
Som jeg sa, er den eneste lovelige måten å se kildekoden på (aka datainstruksjoner) å reverse-engineere binærfilene. Mange lisenser på spill fra USA nekter deg å gjøre det, så jeg vet ikke om det er lov der borte. Men det er lov i europa. På denne måten kan hvem som helst se kildekoden (i assembly)
Ta en titt på denne enkle renderfunksjonen min, både i c++ og i assembly, og si meg hva som er lettest å lese http://coding.sytes.net/cppasmcompare.txt
:D
Man skal altså lete lenge for å klare å bevise at motparten bruker din implementasjon.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Vel, jeg har en syk jævel i klassen (Finn!) som programmerer i assembly, mens vi andre driver med java.. Han tror jeg er gæærn nok til å finne ut av hva du dreiv med gjennom assembly-koden din. :p

McKool Smith
Genialt Navn. =)

Siden de faktisk har en sak, så vil vel alle selskapene gå isammen på den juridiske fronten der. De vil vel ha råd til et ballhardt mannskap med jurister tilsammen.

Opprinnelig skrevet av Madsy+04.11.2004, 11.59-->
Opprinnelig skrevet av plan_9@03.11.2004, 22.32
<!--QuoteBegin-Madsy
@03.11.2004, 21.20

129612​
Hæ? Du er null peil på hva du snakker om. Ingen kan kreve å få se kildekoden noen andre har laget. Det må isåfall være en rettsinnstans, e.g ikke en privatperson eller advokat. Den eneste lovelige måten er å disassemble exe-fila til assembly igjen, og det blir ofte flere millioner linjer med abstrakt kode. For ikke å snakke om pusslespillet som oppstår når man har mange obj filer, og i tilegg bruker dynamiske biblioteker. Og ja, jeg bruker windows-programmer som eksempel. Vet for lite om hvordan dette funker i andre operativsystemer, men det er grunnleggende det samme.
129816​
[/b]
Her er du litt for sint og aggresiv for hva som er heldig, det viser seg i noen merkelige skrivefeil. Men jo, jeg innrømmer at jeg "er" null peil på hva jeg prater om, til en grad. Har imidlertid bekjente som ved mer enn en anledning har påstått at de klarer å pusle fra hverandre en kildekode. Hvordan de gjør dette aner jeg derimot ikke, og bryr meg like lite om.

Hørs ut som McKool Smith bare gjør dette for og tjene penger og være dust.
Latterlig spør du meg.

Vel... spill flest går i 4D, siden grafikken forandrer seg over tid?

Opprinnelig skrevet av plan_9+06.11.2004, 23.46-->
Opprinnelig skrevet av Madsy@04.11.2004, 11.59
Opprinnelig skrevet av plan_9@03.11.2004, 22.32
<!--QuoteBegin-Madsy
@03.11.2004, 21.20

129612​

Hæ? Du er null peil på hva du snakker om. Ingen kan kreve å få se kildekoden noen andre har laget. Det må isåfall være en rettsinnstans, e.g ikke en privatperson eller advokat. Den eneste lovelige måten er å disassemble exe-fila til assembly igjen, og det blir ofte flere millioner linjer med abstrakt kode. For ikke å snakke om pusslespillet som oppstår når man har mange obj filer, og i tilegg bruker dynamiske biblioteker. Og ja, jeg bruker windows-programmer som eksempel. Vet for lite om hvordan dette funker i andre operativsystemer, men det er grunnleggende det samme.
129816​
Her er du litt for sint og aggresiv for hva som er heldig, det viser seg i noen merkelige skrivefeil. Men jo, jeg innrømmer at jeg "er" null peil på hva jeg prater om, til en grad. Har imidlertid bekjente som ved mer enn en anledning har påstått at de klarer å pusle fra hverandre en kildekode. Hvordan de gjør dette aner jeg derimot ikke, og bryr meg like lite om.
131156​
[/b]
Fnis. Du er så søt når du er saklig plan9. Jeg var ikke sint, men kanskje en smule revet med, ja. Skrivefeilene er rettet opp.

Med så mange som lager spill og så enda mye mer som liker å spille spill.
Hvis det skulle skje et eller annet som gjorde at McKool vant, så tror jeg at noen kommer til å bli seriøst snikmyrdet.
Men vi får håpe at det ikke skjer noe så drastisk.