http://www.freepatentsonline.com/4734690.html
Velkommen til patent/trademark-helvete alle. Dette har jeg vært klar over i noen år desverre. Ser ut som de faktisk HAR en sak, men dette må jo sies å være latterlig.
Hvis advokatfirmaet vinner, så har ikke USA hørt om "sedvane".
En sedvane er hvis en ting pågår i lengere tid, slik at det blir vane. Da kan man ikke komme å si "jeg skal ha penga mine" etterpå. Feks hvis man kjører på en privat vei i 10 år, på vei til hytta, så kan ikke eieren av eiendommen bare plutserlig nekte deg det, eller ta betaling.
Det verste er hvis EU godtar USAs forslag til nye patentlover. Da må allle slutte å bruke minidisc, ingen kan spille musikk offentlig, man får ikke ta backup av programvare og ikke deassemble koden. Loven åpner også for patent av datakonsepter/datametoder og patent på algoritmer. Dette er seriøse saker som kan sette skikkelig kjepper i hjulene for softwareindustrien. Man kan altså ikke utgi en linje med kode uten å ha 4 advokater/jurister til å sjekke alle mulig fallgruver. Og når alle mulige måter å gjøre en ting på er patentert, så må man ut med svinmye gryn.
Takk gud for at ogg vorbis og tga er gratis. Jeg går over til Linux Mandrake snart