[Multi] Make the galaxy great again: Mass Effect Andromeda

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#61
ang grafikk, pass på at du rendrer i 1:1 også. Ved default så rendret den til 2/3 av oppløsningen til skjermen min selv om "resolution" var på native og var bare oppløsningen den upscalet til.
 
#62
ang grafikk, pass på at du rendrer i 1:1 også. Ved default så rendret den til 2/3 av oppløsningen til skjermen min selv om "resolution" var på native og var bare oppløsningen den upscalet til.
Dvs sette oppløsningen til skjermoppløsningen? Eller? #noob
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#63
Både oppløsning og "resolution scale" må være satt til skjermoppløsningen. Det er presentert litt keitete siden det er en "resolution scale mode"-dings der også.

E: Hvis du har samme problem som meg hvor du ikke kan gjøre noe på skjermen hvor du rekrutterer nye strike teams fra singleplayer, så ordna jeg det ved å skru på tutorial hints i menyen. Mvh QA.
 
Sist redigert:
#64
Huffda. Etter sånn 7 timer synes jeg ikke dette er dårlig til å være Mass Effect, det er bare dårlig dårlig. Det første oppdraget er en master class i elendig historiefortelling. Da jeg var ferdig assosierte jeg ikke et eneste karaktertrekk med noen av hovedpersonene. De sier bare ting hvem som helst kunne sagt og gir i blant smakebiter på en faktatung bakgrunnshistorie. "Jeg pleide å være politimann! Spør meg om det senere, hehe." Når du er ferdig med alt på denne planeten skjer det en ekstra ulykke, som knapt har noe å gjøre med det du har slåss om frem til da, som leder til en forfremmelse det heller ikke er noen oppbygging til og som ærlig talt fremstår absurd og tilfeldig. Spesielt ille er det å tenke på hvordan det samme ble gjort av Drew Karpyshyn og de andre gamle Bioware-traverne i det første Mass Effect. I etterkant kunne det jo ikke vært annerledes, men jeg husker jeg var stunned da Shepherd ble utnevnt Spectre.

En annen forferdelig ting med historien er hvor fanatisk positiv den er. Grunnen til at Mass Effects valg var interessante, og Witcher-seriens valg alltid har vært litt mer interessante, er at de tvinger deg til å forhandle mellom idealer og praksis. I Mass Effect Andromeda er snill/ond erstattet med idealistisk/kynisk. Det riktige svaret er alltid å være idealistisk og historien er partisk til det. Jeg har ingenting imot håpefull historiefortelling, men når det er så billig som det er her føles det som om de prøver å belære meg om noe som ikke holder vann. Det skaper også et verdensfjernt univers jeg har vanskelig for å bry meg om. Har jeg forresten nevnt at de prøver seg (mislykket) på Marvel-aktige quips i dialogen hele tiden?

Spillet ser heller ikke ut. Breath of the Wild på Wii U var penere. Andromeda har kanskje høyere oppløsning, større områder og mer ting på skjermen enn noe spill i serien før, men det er ingenting interessant å se og det er lite man kan interagere med på noen meningsfull måte. Mest løper man bare gjennom endeløse smørjer av anonyme detaljer. Figuranimasjonene er forøvrig akkurat så grusomme som Internett sier og det forstyrrer hver eneste dialog i spillet. Kontrollen og alle de små tingene føles også helt galt. Som at det forblir et utropstegn på menyen din over fanen for figurene dine selv om du har sett på de nye poengene dine og vil spare dem til du har litt flere. Eller hvordan hovedpersonen kommer med et voldsomt smertestønn, som om de er skadet, hver gang du lander med jetpack.

Jeg synes ikke minst Mass Effect Andromeda har den kjipeste slåssingen i serien så langt. Den velregisserte skytingen fra originalserien er erstattet av MMO-aktige, nesten identiske oppgjør på enorme og uoversiktlige områder. Det er i tillegg en av de stølere, dårligere cover-shooterne jeg har spilt og jetpack-greiene er etter min mening klumsete og gir egentlig spillet lite. Har jeg nevnt kjedelig, gjentakende oppdragsdesign som involverer målløs scanning og et Sudoku-aktig minispill som dukker opp overalt? Tror det er en stund siden jeg ikke hadde lyst å spille ferdig et spill jeg først hadde betalt for, men nå nærmer vi oss altså. Dette er rett og slett totalt inkompetent. Jeg tror det beste jeg kan si om spillet at multiplayeren jeg prøvde mens resten av det ble lastet ned virket lovende og at noe av sideinnholdet åpenbart er skrevet av dyktige spillforfattere. Begge deler tyder på at veldig feil mennesker har veldig mye makt i BioWare akkurat nå.

EDIT: Kommer hele tiden på ting jeg hater jeg glemte å nevne ... Lange sekvenser med klumsete, motstandsløs platforming?? I Mass Effect? Virkelig???? Fant de ikke noe mer meningsfullt å fylle spillet med?
 
Sist redigert:

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#65
Det var noe jeg også reagerte på. Det virker som det i større grad er "riktige" valg å ta nå, hvor det føles som du blir testet eller belært på god moral. Helt siden Black & White har jeg savnet et spill som virkelig belønner deg for å være ond for det er jo ofte slik det fungerer i Virkelig Heten.

Jeg må si meg uenig om at det minispillet er sudoku-aktig, da. Det er sudoku.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#66
Jeg spilte fire timer av dette i går... og så nuka jeg dritten fra disken.

Jeg hadde lave forventninger, men innerst inne håpet jeg at internettrægen var sterkt overdrevet, og at det ville være mass effect nok til å vinne meg over om jeg bare satt meg ned og ga det en sjanse.

:(

Sett bort i fra historien (som ikke helt grep meg), figurene (som jeg ærlig talt ikke har spilt nok til å dømme skikkelig) og at det meste av dialoger er så uinteressante at jeg faktisk begynte å trykke meg gjennom dem, så den delen hvor du pangpanger slemme aliens i trynen bare ugh. Først og fremst HATER jeg at de har endret coversystemet. I de tidligere spillene slapp jeg å måtte se etter et ikon på skjermen for å finne ut om jeg faktisk er i cover eller ikke. De byttet ut et helt funksjonelt system med no superjanky soft cover bullshit. BUU. Eller så får jeg ikke lenger lov til bestemme hva de ubrukelige folka mine skal gjøre lenger, og duden min får bare tilgang på tre skills? BUU.

og jo, jetpacken suger.

På toppen av dette er det femten lag med ræva crafting, valutaer og annet diverse dritt som utelukkende er designet for å stjele mest mulig av tiden din for minst mulig belønning. Det er faens loot-kasser med hovedsaklig vendortrash overalt, og hver gang man åpner en av de femti i nærområdet stopper alt opp, så f.eks. flyten i bakgrunnsprat mellom budsa dine brytes opp konstant bare så du kan plukke opp førti stinky iron og fem og en halv sci fi shroom. BUUUU! Og om ikke dette var nok, er det forventet at man går rundt i sneglefart med en scanner for å scanne masse dritt for å få enda en form for valuta eller noe.

uuuuugh buu bæsj

Forholdet mitt til Bioware har vært litt så som så etter de forrige Dragon Age-spilla, men nå er det faen meg på tide med en pause. Jeg har ikke gitt opp et spill så fort siden Watch Dogs.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#67
Jeg kom meg til den tredje planeten og kan melde at til og med jeg begynner å få avsmak nå. Ødeleggende, hyppige bugs i ordets forstand i det at spillet blir uspillelig og du må bare hente opp en tidligere save, kjedelig biome som ikke føles fremmed, latterlige natives fra en koloni som heter Estraaja og som snakker med australsk aksent – det kunne gått som en isolert, unødvendig vits men dette er hele jævla rasen – og en tropey plot twist du har sett tusen ganger før og som til og med Mass Effect har brukt. Jeg kom også borti en ellers standard skytesekvens hvor det ikke var ammunisjon og jeg måtte vinne ved å hjelpe opp squadmatesene i kanskje en halvtime. Skjære flaksen at jeg er ganske magi-orientert slik at jeg fremdeles kunne delta litt. Det var ingen grunn til at det ikke skulle være ammunisjon der og jeg mistenker de bare har glemt det.

Jeg har låst opp en oppgradering som gjør at jeg kan se skattekister på kartet, og en av dem var gjemt oppå et fjell hvor jeg måtte glitche meg over ting du vanligvis ikke får lov til å stå på siden det er ca 2 meter med usynlig masse du bare sklir av, og oppå selve fjellet frika alt litt ut siden spillet ikke klarte å bestemme seg for om jeg var ute eller inne i basen under.

4/10. Blir å være håpefull på at det tar seg opp igjen etter dette området, men optimismen slår sprekker.
 

demake

Seksuelt godteri
#70
Synes fortsatt homosexscenen var hakket verre, og det sier jo litt.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#71
IMG_20170404_105513.png
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#72
Kommentarene er jo også noe.
But no lie that ending they couldn't kept going that got me blushing and I know damn well some of the ladies got weak in the knees and moist Cause that Sex Scence was HOOOOTTTTTT!!!!!
moist.

E: Patchnotiser da.
https://www.masseffect.com/news/the-journey-ahead?sf53509845=1
This Thursday, we’ll release a new patch that addresses technical fixes (crashes, improved performance), but also adds a number of improvements we’ve heard you ask for, such as:

  • Allowing you to skip ahead when travelling between planets in the galaxy map
  • Increasing the inventory limits
  • Improving the appearance of eyes for humans and asari characters
  • Decreasing the cost of remnant decryption keys and making them more accessible at merchants
  • Improving localized voice over lip sync
  • Fixing Ryder’s movements when running in a zig zag pattern
  • Improving matchmaking and latency in multiplayer
Over the next two months we’ll be rolling out additional patches which will go even deeper and look to improve several areas of the game:

  • More options and variety in the character creator
  • Improvements to hair and general appearance for characters
  • Ongoing improvements to cinematic scenes and animations
  • Improvements to male romance options for Scott Ryder
  • Adjustments to conversations with Hainly Abrams
Spent på å se hva de har gjort med animasjonene. Jeg har vansker for å tro at dette er noe en kan endre betydelig på to uker, og hvis de allerede var i gang med det før spillet kom ut så hadde de vel inkludert mye av det de hadde så langt i en day1patch. Eller?

Synes forøvrig at ekstra ryggsekkplass var helt unødvendig med mindre du samler på ting du ikke bruker. Jeg ligger på ca. 75% selv når jeg har med meg flere sett med rustninger og uten å ha låst opp ekstra plass.

Vi får se.
 
Sist redigert:

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#73
Nå har jeg spilt dette spillet i litt over 50 timer, og jeg har en progresjon på litt over 50% og det skremmer meg litt. Spillet kaster oppdrag i trynet på deg konstant, og dum som jeg er så må jeg gjøre alt.
"Hvis ikke jeg finner de stjålene medisinene så dør hele outposten!"
"Stakkars den dama som har en venn hun ikke vet hvor er!"
"Hvis ikke jeg får stoppa den syke dama før hun finner en siviliasjon så kommer det en ny svartedauden"
Nei, Martin du må faktisk ikke gjør en dritt av disse oppdragene fordi det får ingen konsekvenser for noe som helst!

Spillet er så overveldende og fylt til randen med dumme quests som ikke har noen konsekvenser, og frem til nå har jeg gjort alt. I går cruisa jeg rundt på ørkenplaneten og da slo det meg at jeg fra nå av ikke skal gjøre et eneste idiotquest til annet enn hovedstory, sikre planetene for outposts og loyalty quests. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å klare det, for jeg MÅ jo dra innom Nexus og Ava en gang i blandt for å sjekke ståa. Jeg har ikke kommet lenger i hovedhistorien enn til "hunting the achron", og jeg føler nå at dette må ta slutt snart.

Kampsystemet er det beste i serien, og jeg forstår ikke hvorfor alle hater jetpacken. Jetpacken får kampsystemet til å bli Vanquish-light og Vanquish eide jo. Det jeg ikke liker med kampsystemet er at jeg bare har mulighet til å ha tre super powers. Det finnes da langt flere knappekombinasjoner man kan bruke! Jeg er Vanguard med singularity, charge og nova, og nå har jeg så mange skill points at jeg ikke vet hva skal bruke de på lenger. Jeg var tidligere solider, men jeg vil ikke at dette bare skal være en shooter.

Historien og karakterene er så som så. Den nye rasen er dessverre dritkjip og for mye av historien handler om den. Crewet mitt er en god kombo av kuruke og bra. Jeg liker min egen Sara svært godt sammen med Peebee, Drack, hu superreligøse australske piloten og han andre piloten som jeg liker å kalle Mordin 2. Resten er ganske meh, men jeg likte Cora veldig godt helt til jeg fant ut at hun ikke ville pule meg.
Når det gjelder puling så har jeg bare kosa litt med Peebee i escape poden, men det var ingen nudes hva faen.
Jeg tror jeg kommer til å pule hun reporteren på Nexus og jeg skal i buksene på Suvi, men dialoghjulet hennes har stått bom stille i alt for lang til. Jo, også klina jeg med han latinofløtepusen før han bare .... næ kanke si det.

Dialoghjulet har jeg svært blandede følelser om. Det er ingen opplagte snill/slem valg. Nå er det fire valg som består av enten teiting, streiting, smartass eller hehehe humor. Det liker jeg egentlig svært godt, men jeg føler valgene har svært få konsekvenser. Den eneste gangen jeg virkelig følte at jeg svarte feil var da en dude ikke ville bli med meg til Nexus fordi jeg ikke tok han seriøst nok. Også kleina jeg det til når jeg skulle holde min første tale til crewet på Tempest. Når det gjelder konsekvenser så føler jeg at det ikke finnes noen. Uansett hva jeg sier eller gjør så kommer ender det egentlig opp i det samme utfallet. I løpet av femti timer så er det kun to ganger jeg har tenkt "å faen valgte jeg riktig nå?" og det var om den eldgamle deprimerte computeren skulle få overleve, og hvem som skulle være sjef på Kadara. Nå forventer jeg selvfølgelig et major plot twist snart, og da håper jeg får litt flere vanskelige valg ala Walking Dead serien til Telltale.

Alt i alt så er dette et godt spill. Et godt spill vel verdt en karakter mellom 7 og 8. Hvis du forguder Mass Effect trilogien slik som jeg gjorde, så kommer du til å like dette også. Dersom du ikke har noe forhold til Mass Effect kan du trygt styre unna hvis du heller vil spille andre spill. Jeg føler spillet gjør samme tabben som San Andreas og Witcher 3 gjorde. Jeg elska GTA III, Vice City og The Witcher 2, men så kom oppfølgeren og alt skulle bare være større og bedre, men det blir bare alt for mye! Det tar aldri slutt og det kaster bort tida mi og jeg er for dum til si nei.
 
Sist redigert:

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#74
Patch er ute og ting ser markant bedre ut, men som fører til at en legger desto mer merke til den rare lipsyncen nå. Men igjen, jeg mener det ikke er verre enn de tidligere spilla, bare biowarete. Western rpg characters gun' western rpg characters.



Inventarkapasiteten din er dobla nå som jeg ennå mener var helt unødvendig. Jeg føler ikke behov for å samle på utstyr siden det er så lett å bare kjøpe eller crafte det du skulle ønske, og du vokser ut av ting med jevne mellomrom hvor jeg bare nuker alt som jeg ikke kommer til å bruke i fremtiden. Nå har jeg så mye plass at det kommer til et punkt hvor en lurer på hvorfor en skal ha en begrensning på det i det hele tatt og kanskje det er på tide å Souls-e dette aspektet også. Ikke at det gjør no såklart, men kynikeren i meg synes det lukter litt av mangel på en sammenhengende design en er villig til å stå for.

Og jo, også kom jeg meg endelig av togvraket som var den tredje planeten og spillet ble heldigvis bedre igjen. Digg å bare fise rundt på Kadara uten mål og mening. Som andre her så er jeg ikke så glad i 'task'-oppdragene men foretrekker likevel å bare ta meg god tid fremfor å jage etter hovedquesten. Mistenker at jeg kommer til å makse ut diverse oppgraderinger og unlocks før jeg er halvveis i spillet.
 

Lodin

Der Waaaah
#75
Når det gjelder ansiktsanimasjonene så uttalte nylig en fyr fra Naughty Dog som jobba på dette i starten seg. De brukte no fancy utstyr og scanna folk. Problemet var bare at 3D-modellene de endte opp kun var ment å være statiske. Egentlig ville de droppe hele skiten og starte på nytt, men EA sa nei siden prosjektet var ganske langt på vei. Istedet måtte de hacke sammen no jank og det er derfor mennesker ser så ræva ut mens aliens er mekka på mer tradisjonell måte. En hjemmesnekra Ryder ser og mye bedre ut til tross for lavere kvalitet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#76
Noe slags kilde på det der? Det som kommer opp når man søker på spillet + Naughty Dog er dette her, som forklarer at mesteparten av filmsekvensene er urørt av menneskehender, datapeseen velger mellom kroppsspråk etter hva manus sier og får figurene til å lipsynce inntil. Eh.
 

demake

Seksuelt godteri
#78
Hørte noen sa at de hadde snakka med noen som leste det på kotaku.