Metal Gear Solid 3: Snake Eater *SPOILERE*

Opprinnelig skrevet av NiloPilo@17.07.2005, 14.38
Skaffet meg endlig MGS3 her er det jeg mener. Begynte skjedelig endte bare dårlig, makan til dårlig historie, eneste jeg likte med dette spillet var faktisk "Cure" opplegget. Da sier det seg selv, var så dårlig dette spillet i forhold til MGS2 som er det beste spillet jeg noen sinne har spilt, historie messig. Det er fakta, MGS3 har blitt voldtatt... Jeg savner så synsykt Fortune i MGS2, den theme sangen hennes...ohhh.... MGS2 var METAL GEAR SOLID, ikke det tullet som har kommet nå. Jeg ble så synsyk skuffet....
Men jeg tror det har noe med meg å gjøre, jeg ble så synsyk forelsket i MGS2...tror ingen andre spill kan slå det spillet....Tror det har noe med endigen å gjøre, da vi får vite at fortune egentlig ikke trenger den elektroniske greia hu har på låret. Tror jeg er forelsket i hu dama :forelsket:
242767​
Er så uenig med deg som det går ann å få blitt. Synes mgs2 var det dårligste og Furtune var den teiteste charactern i hele spillet. Enda teitere enn Vamp og Raiden.

MGS2 er jo kun MGS1 igjen med Raiden som hovedperson. Dama som styrer elektrisitet med kroppen >_<. Nesten verre enn The Pain og biene hans. Volgin fikk det ihvertfall til å se braskt ut.

Det som irriterer meg med MGS2 er at det skjer de samme tingene bare med andre personer på et annet sted. Gameplayet er heller ikke forandret bortsett fra at du kan se ut igjennom øynene.

Eneste som var bra med MGS2 var grafikken og når du spiller som Snake. Resten var kopi av MGS ned til nesten hver minste detalj. Jeg kunne sitte å forutse hva som kom til å skje lenge før det skjedde.

MGS3 derimot: Ny setting, nye folk, CQC, en story som er flettet inn i virkligheten. Nei jeg likte 3ern mye bedre. Sikkert en del som er uenige med meg, men også ganske mange som er enig i at MGS3 er bedre enn 2ern.
 
Opprinnelig skrevet av Tyrion@18.07.2005, 15.07
Det som irriterer meg med MGS2 er at det skjer de samme tingene bare med andre personer på et annet sted. Gameplayet er heller ikke forandret bortsett fra at du kan se ut igjennom øynene.
243046​
... Og sikte rundt om kring, rulle på bakken, skremme livskitten ut av folk ved å sikte på kuken dems, hold-up, hoppe over rails, mye større interaktivitet og det at fiendene har sinnsykt mye større AI. Gameplay-messig er forskjellen mye større mellom MGS og MGS2 enn MGS2 og MGS3.
 
Hvis en snakker om features, ja. Jeg vil allikevel påstå at sittuasjonene og løsningene man blir satt ovenfor i MGS og MGS2 er mye mer like enn de er mellom MGS2 og MGS3. Det er rett og slett veldig tydelig at de denne gangen fokuserte mer på små, men viktige, design-avgjørelser, heller enn å kaste inn massevis av nye moves. Joda, de var veldig godt implementert i MGS2, men det ville vært overflødig og ikke minst forvirrende om vi skulle fått like mange nye denne gangen også.
 
Det er sant, men jeg måtte bare vise Tyrion hvor fylt med piss det innlegget hans var.

Det er to store oppgraderinger fra MGS2 til MGS3, den ene er CQC (som rocker) og den andre er at det har blitt mye mer interaktivt, veldig mye mer interaktivt, og dette er veldig bra. Ellers har man også healing og spising, som jeg glatt kunne klart meg uten. Grunn? Det er drittkjedelig! Jeg vil snike meg forbi fiender, slenge dem i bakken med noen fete moves, kaste slanger på dem, skyte dem i ballene etc. etc., ikke spise slanger og påføre bandasje. Det er kanskje mer realistisk, men hvem faen bryr seg? MGS-spillene har aldri vært realistiske, og det er jeg jævlig glad for. Realisme i spill er dritkjedelig.
 
D

Doctor Downs

Gjest
Likte MGS3, men jeg likte toeren bedre. Rent gameplaymessig var kanskje MGS3 noe overlegent, men skal man ha pur action, harry Rambo-stil og tåpelige replikker kan man kjøpe (og utviklerne lage) noe annet enn MGS. MGS2 føltes mye mer storslått, gameplayet var revolusjonerende og tankeren er noe av det feteste jeg noen gang har spillt. Jungelkonseptet i MGS3 var i mine øyne en fiasko og altfor trang og klaustrofobisk til tider. Det nye spillsystemet var noe nytt, men langt ifra revolusjonerende. Gadd aldri spille gjennom det mer enn én gang. Toeren derimot har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har runna.
 
Selv likte jeg da Snake Eater mye bedre enn Sons of liberty. Rett og slett på grunn av det (etter min mening) overlegne leveldesignet og et par enkle twister i gameplayet:

Leveldesignet liker jeg bedre i MGS3 rett og slett fordi det fikk meg til å ta ibruk spillets muligheter i mye større grad enn jeg gjorde i toeren. I Sons of Liberty snek jeg meg forbi hvor det lett kunne gjøres, og nøytraliserte resten med lydempede våpen eller et chokehold. Og så Skyndtet jeg meg ut før de rakk å finne ut at noe hadde skjedd. Dette gjaldt for så godt som hvert eneste rom.

I MGS3 lumsket jeg rundt, analyserte hver eneste sittuasjon med alle gadgetene jeg hadde, vurderte hvilke camoer som egnet seg best, så etter alternative ruter, tenkte meg godt om før jeg brukte lydemperen og improviserte rett og slett i langt større grad enn i MGS2.

Mye friere utfoldelse. Det likte jeg veldig godt. Og så lite som faktisk skulle til for gjøre få meg til å spille slik. Hovedsakelig var det fordi at de denne gangen ikke sender vakter om man man nøytraliserer de som er ansvarlige for å rapportere hvordan sittuasjonen er, man straffes ikke for å ha en spillestil som ikke er helt lik den spillet legger opp til. Å fjerne radaren var også et sjakktrekk. Den gjorde de fleste andre gadgetene overflødige, og det endte med at man lærte seg patruljerutene til fienden for så å finne et smutthull som mens man dodget synsvidden dems på radaren, eller nøytraliserte dem der man viste ingen ville se dem.

Agahnim:
Jo, healingen og spisingen var ikke så godt gjennomført som jeg skulle ønsket, men jeg liker idèen. Den var bare ikke balansert nok, og ble mer en plikt enn et gameplay-feauture. Om jungelen ikke hadde krydd av spiselige dyr, kunne det gitt god mulighet til å måtte vurdere om man skulle ta omvegen mot vest for å infiltrere matlageret som Eva hadde fortalt deg om over radioen. Jeg liker heller ikke at man kan kurere seg og spise når som helst. Her også hadde det vært fint om en måtte ta avgjørelser for om man f.eks skulle snike seg ned til nermeste "safe-spot" ved elva for å ta seg en vil, kunne spise og kurere seg. Det brøt for mye opp når man måtte pause spillet midt under en boss-fight for å fjerne biesting, men om alt dette skjedde automatiskt på et slikt "safe-spot", bare man hadde samlet inn utstyret, tror jeg det kunne lagt enda mer dybde i avgjørelsene man tar. Det ville vært veldig vanskelig å finne en god balanse, mellom straff og belønning for å velge å gjøre det/ikke gjøre det, men, men...
 
Synes også maten og heal systemet fungerte dårlig. Selv på extreme var jeg alltid mett. Mat var aldri et problem og med litt slossing i krokodille dammen hadde man mat for resten av spillet. Det skulle heller ikke gått ann og heale seg i kamper, men når kampen er ferdig, sånn som man skjer flere ganger i forskjellige cutscenes.

De kunne også gjort det litt mer realistisk, halte når man har brukket benet eller kunne se kutt på kroppen til Snake. Jeg hadde forventet noe mer av jungelen også. Den er alt for lukket. Er jo som å løpe i korridorer med gress i uten tak. Skulle vært mere åpent.

Det som jeg synes hadde vært veldig morsomt, er viss de hadde tatt med mer av team letingen fra mgs2. Kult å løpe rundt i jungelen imens et team av soldater leter etter deg. Så kunne man ha laget feller osv eller snike seg rundt og ta dem en etter en. Sånn som i Rambo first blood feks.

Jeg synes også det var deilig at radaren forsvant. Var jo alt for enkelt i MGS 1 og MGS 2 der man alltid viste hvor vaktene var. Mye bedre når du hele tiden måtte være på vakt isteden for å vite når du må gjemme deg og når du kan løpe fritt rundt uten å bry deg.
 
Jeg glemte helt kamuflasje-jizzet når jeg skrev det forrige innlegget. :flau:

Er det bare jeg syns det er irriterende å skifte kamuflasje hele tiden? Det å hele tiden måtte trykke Start-knappen for å skifte klær bryter opp gameplayet, og er fantastisk bedritent. Veldig stilig konsept, men jeg vil trykke på pause når jeg skal pisse/hente mat/ta telefonen/etellerannet, ikke fordi Snake vil bytte klær. Jeg regner med at MGS4 kommer til å ha en urban setting, og dermed har man ikke behov for kamuflasje. Men hvis de velger å implementere det allikevel håper jeg de gjør det bedre.

Ellers er jeg ganske enig med Tyrion i det siste innlegget hans (forutenom det med realisme da). :kos:
 
Aga litt realisme er fett: Blodsprut, kulehul, eksplosjoner, lyden av kuler som suser forbi deg er morro. Også fett når fienden tenker selv.

For mye realisme blir for kjipt. Feks kjipe staminamålere som får deg til å omtrent falle om i utmattehet etter å ha løpt 30 meter. Eller spising i spill. Det hører hjemme, men det skumle er at det sikkert kommer til å bli mer og mer realistisk.

Neste spill løper vel Snake rundt og driter på seg hvis du ikke lar han gå på do med jevne mellomrom.

MGS har alltid vært realisme blandet med noen sinnsykt kule unaturlig effekter og Hideo har stort sett klart å holde en balanse mellom disse to faktorene. Får håpe 4 ern blir noe av det samme. Nye konseptet: "No place to hide" skal visst være en tolkning på at miljøet forandrer seg hele tiden. Lastebiler kjører av gårde, kasser blir fraktet av gårde osv.

Håper det blir morro.
 
tror nok dette med stamina og kamuflasje meteret bare skulle være MGS3, det spillet er liksom litt "spesielt" og har ingenting på en måte med "trilogien" MGS1 på PSX ==> MGS2 ==> MGS4 som kommer på ps3
 
Kojima Commentary - noen av dere som har lest det eller? Gikk inn på siden nå etter lang tid og den er oppdatert en del. Dette var spesielt interessant:

In many ways, Ocelot considers Big Boss his teacher. That is why many years later he joined Fox Hound, because he wants to be in the same organization Big Boss was in, even though when he joined, Big Boss was already dead. That is why Ocelot joined in Liquid's unit, even though Liquid did not know this reason.

Var vel derfor han ville ha armen til Liquid også, men det var ikke så lurt. =]