Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3, og bare PS3)

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
SITAT
They're all post-traumatic stress disorder survivors reshaped into invincible cybernetic beasts -- more machine now than (wo)man -- and the essence of their humanity is buried deep within. Which of course means that when Snake offs them, one by one, they'll experience catharsis in the throes of dying, a last-minute reawakening of their humanity. And this will compel them to launch into 15-minute solioquies as they slo-o-o-o-o-o-owly cross the threshold of death's door.

I've gotta say, I think my favorite thing about MGS3 is that when you defeat a boss they pretty much just explode instantly. Lengthy deathbed discourses are a Metal Gear tradition we don't actually need to see revived for MGS4. Maybe it's just me, but if I were shot through the lungs and could no longer breathe without suffocating on blood, I figure I probably wouldn't be compelled to use my last moments telling my killer about my lousy childhood in Kurdistan or whatever.[/b]
 
Det var jeg veldig lite enig i. Det som var unikt med MGS1 (og til en viss grad MGS2) var at du faktisk fikk sympati for disse "bossene". I MGS3 fungerte de bare som hindringer, og du fikk ingen medfølelse for de. Du brydde deg ikke om de, slik som i MGS1 spesielt.
 

SHDR

Gullmedlem
Omvendt fortellerteknikk: Først utøver antagonisten makt (agency), og deretter må protagonisten foreta et valg i forhold til antagonistens handling. Deretter kommer oppbygningen og resolusjonen på én gang. Hvilket bare er en jævlig billig måte å skyve eksposisjon inn i fortellingen slik at spilleren kan følge med på hva som skjer. For hva vet du egentlig om Sniper Wolf før du skyter henne? Absolutt ingenting. Hvorfor skulle du da egentlig bry deg? Det har du ingen grunn til. Hvorfor skal du begynne å bry deg om henne etter at du ikke lenger har anledning til å foreta noen valg i forhold til hennes handlinger?

Du trenger ikke det. Dermed er den naturlige menneskelige reaksjonen å ryste på hodet og gi faen. Det har Kojima & Ko klart å unngå ved å bade alle dødssekvensene i melodrama, slik at iallfall målgruppen (japanske tenåringer) kan føle seg revet med.
 
Man trenger ikke være japansk for å like MGS serien,
det er å strekke det litt langt :v:
 
SHDR: du overanalyserer som vanlig. Hva med å bare nyte spillet for hva det er for en gangs skyld? Ignorance is bliss, som de sier.
 
;)

Han må gjerne skrive et langt, utdypende innlegg med massevis av finurlige fremmedord, om han føler seg bedre av det.
 

SHDR

Gullmedlem
SITAT(StarEye @ 24.08.07, 18.54) 79047
SHDR: du overanalyserer som vanlig. Hva med å bare nyte spillet for hva det er for en gangs skyld? Ignorance is bliss, som de sier.
[/b]
Hey, du ble ikke fornærmet over at jeg kjapt kom frem til at MGS-serien bryter alle klassiske fortellertekniske normer! Bra. Da er vi på bølgelengde.

Jeg liker MGS-spillene, jeg. Det er bare ingenting som kan få meg til å synes at fortelligene i dem er gode lenger, siden de stort sett bare er sekvenser med hendelser uten oppbygning, karakterutvikling eller gode poenger. Det foretas knapt valg i fortellingen, og de valgene som overlates til spilleren er av typen "vinn eller dø", som heller ikke er ekte valg siden fortellingen stanser om du foretar det ene valget.

Men flott og fleksibel mekanikk, ingen tvil om det. Går i mot mange av de gjeldende "standardene" som spill følger i dag (et trekk serien deler med andre knallspill som Resident Evil 4, Lost Planet og Killer 7), og tar på ingen måte skade av det. Det eneste spillet i hele verden hvor du sakte kan slippe en knapp for å ta fingeren vekk fra avtrekkeren fortjener litt applaus.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
*the good... The bad.. and the ugly..* plystremusikken går i bakgrunnen. Hvor vil dette ende? Vil SHDR slå knockout på stareye, eller har Stareye et ekstra ess oppe i ermet? Fortsettelse følger.
 
SITAT(agradula @ 25.08.07, 01.59) 79116
*the good... The bad.. and the ugly..* plystremusikken går i bakgrunnen. Hvor vil dette ende? Vil SHDR slå knockout på stareye, eller har Stareye et ekstra ess oppe i ermet? Fortsettelse følger.
[/b]
Tja, hva er det egentlig å si? Han liker spillene. Jeg liker spillene. Ikke så mye diskusjon å hente her. I hvertfall ikke noe som har med MGS4 å gjøre.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
Mmmm, Outer Haven. Det er selvfølgelig fåfengt å spørre, men hvordan i all verden klarer Snake å rappe en REX? Det vil si, hvorfor er det en REX der til å begynne med?
 
D

Deleted member 91

Gjest
Øhm, den var faktisk ikke så kul, syns jeg. Dårligeste MGS4-traileren hittil, mye pga den forstyrrende høye ostefaktoren (høyere enn til vanlig, altså). Har noen filmet noe ordentlig fra den beryktede spillbare demoen ennå?
 

K999

Keystone State Of Mind
Nei. Blir ikke noe PS3 på meg, før det kommer noe mer. MGS alene er ikke like stort som Gears engang for meg. Likte ikke traileren og får heller se om det kommer noe "FF VII-Remake" :D