Assetene blir jo selvsagt resirkulert, og all animasjon og blablabla blir brukt omatt. Det er mulig Kojima Productions BARE har ninjaer til å programmere for seg, men jeg nekter å tro at de bruker alle SPE-ene til noe særlig fornuftig. Ikke som Xenon ikke kan klare uten videre.
Hvorfor? Vel, comp.scis beste hjerner har jobbet med parallellisering av tradisjonelle applikasjoner i 25 år. Så langt har det ikke vært fabelaktige resultater. Sure, parallellisering er effektivt for databasesortering og søk og denslags, men ikke for dynamiske algoritmer fordi du risikerer at koden kommer out of synch, rett og slett. Ikke at det er så enkelt i virkeligheten, men å klare å kjøre alle SPE-ene på full pinne er mer eller mindre umulig med mindre du kjører lineære algoritmer på dem. Det er ikke særlig mange av dem i spill, unntatt i rendringsmotoren, og den jobber mot GPU-en, ikke CPU-en. Ergo vil nok MGS4, pent som det er, neppe bruke all den teoretiske ytelsen til Cell.
I verste fall må Kojima Productions skrive om en bunt med subsystemer og uansett porte hele styret fra OpenGL (som er hoved-API på PS3) til Direct3D. De to PPE-ene i Xenon er godt istand til å gjøre det samme som minst PPE-en i Cell og et par av SPE-ene. Kanskje mer. Nå har jeg ikke detaljer for hånden, men såvidt jeg husker er PPE-ene i Xenon kraftigere enn den ene i Cell. So there you go.
Så vanskelig kan det umulig være. Å få spillet til å funke med tilsvarende grafikk på x360 kan neppe få noen til å svette i buksene. Om det foregår festlige ting bak i kulissene, som en massivt parallellisert fysikkmotor eller denslags, er det en ganske annen affære.
Also, tenk på de tidligere MGS-spillene: De er egentlig ikke så mye tekniske underverker som de er håndverksmessig svært gode. Effektiv og ekspressiv modellering, veltegnede teksturer og that´s it. Få avanserte partikkeleffekter og praktisk talt ingen shadere. MGS4 kommer nok til å forandre litt på dette, men jeg mistenker at filosofien kommer til å være den samme: håndverk foran teknikk; motsatt av hva vestlige utviklere vanligvis går for. Bare se på Oblivion. Eller Prey. Eller hvilket som helst vestlig spill produsert de siste fem årene.