Minecraft ja. Den siste uka har jeg endelig fått opp øya for et av de mer innovative indiespilla der ute. I MC er man en liten gubbe som eksisterer i et landskap av blokker. Dette er bokstavlig talt et sandkassespill hvor man kan bygge absolutt hva man vil så lenge det man vil bygge består av klosser på 1 meter i hver lengde. Det kjører foreløpig rett i browseren så selv dere med Mac og Lunix kan teste. Spillet ble lansert for vel under et år siden og har allerede en enorm fanbase. Det faktum at det enda er i tidlig alfa, lages av en enkelt svenske, men allerede har forhåndssolgt 6000 kopier sier litt. Grunnen til at spillet har solgt så mye er at dette er eneste måten å få tak i den nyeste overlevelsesversjonen. Minecraft har to moduser. Den kreative hvor man har evig med blokker og ikke liv, i praksis Garry's Mod. Denne har og multiplayer og hvis man er av typen som liker å samarbeide med folk om grandiøse byggverk er dette saker. Overlevelsesmodusen derimot er den jeg liker å fokusere på. Det ligger en tidligere utgave gratis på hjemmesida, men denne er veldig basic og selve poenget, overlevelse eksisterer omtrent ikke.
Ihvertfall foregår betalversjonen slik at man spawner i et landskap man på forhånd har spesifisert. Er man på en øy eller i en skog? Er det langt ned til bånn av kartet? Foregår det i helvete? Man spawner inni en liten dritthytte, men denne er det aldri noen som bruker så det første man gjør er å demontere den så man får noen treplanker og to fakkeler. Så er det på tide å farte rundt på kartet for å skaffe seg litt oversikt og drepe diverse griser for kjøttet. Når man så finner en fjellside setter man opp et lite treskur, bygger sin første hakke av tre og starter på minekraftinga. Grunnen til at man setter opp skuret er fiendene som spawner etter at det blir natt. Man må overleve kjempeedderkopper, zombier, pilskytende skjeletter og grønne dingser som liker å snike innpå en, lage en dritskummel hveselyd og sprenge seg selv.
Når man så har begynt på sin første gruve er det bare å grave ivei. All steinen man plukker med seg går med til ens første hus. Man kan såklart bygge i tre, men det er det bare gamle kjerringer og folk som heter Julian som gjør. Med seg får man og kull som man kan mekke fler fakler med og jern som man lager bedre verktøy og rustniger med. Etter første natta i gruva er det så på tide å farte ut igjen på leit etter en plass til ens nye hjem. Det bør ikke ligge for langt fra gruva og bør ha tilgang til vann. Eller man kan gi beng og innrede gruva si hvis man liker Dwarf Fortress.
Ihvertfall drev jeg å mekka litt på et kart i går og er snart klar til å starte mitt mest ambisiøse prosjekt så langt. Det som er fett med MC er at det er et av de spilla som lar en være 100% kreativ og komme på ideer for så å se at de faktisk fungerer. Her er ihvertfall borgen min og starten på den neste fasen:
Jævla griser som alltid skal komme å forstyrre!
Her ser dere min lille borg. Den domineres hovedaklig av et majestetisk tårn.
Sku inn i borggården. Det treet der tok av en eller annen grunn evigheter å kultivere til tross for god tilgang til dagslys og masse jord under grusen.
Litt lenger inn kan man skue smia hvor jeg kreerer alle mine kunstverk. Det er fortsatt tidlig i spillet så jeg har ikke så mange verdifulle matrialer som gull og diamanter så foreløpig brukes ovenene til å lage glassblokker av sand.
Her er hovedsalen. Ikke at det er så mye mer en skjeletter og zombier jeg kan ta imot her, men jeg liker tanken på at jeg har min egen trone. Legg merke til det lukseriøse ullteppet.
Her ser dere trappa opp i tårnet. Også denne er lekkert dekorert med diverse malerier jeg har brukt mye tid på.
Hver natt går jeg opp i tårnet og lemper på med tre. Det er i praksis et fyrtårn til den dagen et skip skulle komme til å passere så de kan plukke meg opp.
Og her skuer dere mitt siste prosjekt. Jeg har satt opp fire massive jordvegger og drenert saltvannet med sand.
Planen er såklart å konstruere mitt eget lille Rapture i glass og stein. Som jeg nevnte er dette et av de spilla som lar en finne på sine egne geniale løsninger. Jeg kom på dette konseptet selv, men har i ettertid lest at undervannsbygg er helt kurante. Nå må jeg bare finne en måte å lage en overgang fra borgen til undervannshuset uten å oversvømme for mye.
Sånn ellers driver Notch, svensken som mekker dette stadig å legger til nye features. Det ryktes at han i dag skal lansere et nytt savesystem som faktisk er 100% sikkert, en ny måte å spawne huler under jorda som senere vil kunne gi kartene veldig mye variasjon samt et nytt kartsystem. Det sistnevnte vil gjøre at kartet genereres mens man spiller det uten at det går utover ytelsen. Notch har regna ut at det vil maxe ut ved tre ganger jordas overflate så Minecraft tar lett prisen for det spillet som har størst kart uansett format. Suck it Fuel, EVE og Arena!
Ihvertfall foregår betalversjonen slik at man spawner i et landskap man på forhånd har spesifisert. Er man på en øy eller i en skog? Er det langt ned til bånn av kartet? Foregår det i helvete? Man spawner inni en liten dritthytte, men denne er det aldri noen som bruker så det første man gjør er å demontere den så man får noen treplanker og to fakkeler. Så er det på tide å farte rundt på kartet for å skaffe seg litt oversikt og drepe diverse griser for kjøttet. Når man så finner en fjellside setter man opp et lite treskur, bygger sin første hakke av tre og starter på minekraftinga. Grunnen til at man setter opp skuret er fiendene som spawner etter at det blir natt. Man må overleve kjempeedderkopper, zombier, pilskytende skjeletter og grønne dingser som liker å snike innpå en, lage en dritskummel hveselyd og sprenge seg selv.
Når man så har begynt på sin første gruve er det bare å grave ivei. All steinen man plukker med seg går med til ens første hus. Man kan såklart bygge i tre, men det er det bare gamle kjerringer og folk som heter Julian som gjør. Med seg får man og kull som man kan mekke fler fakler med og jern som man lager bedre verktøy og rustniger med. Etter første natta i gruva er det så på tide å farte ut igjen på leit etter en plass til ens nye hjem. Det bør ikke ligge for langt fra gruva og bør ha tilgang til vann. Eller man kan gi beng og innrede gruva si hvis man liker Dwarf Fortress.
Ihvertfall drev jeg å mekka litt på et kart i går og er snart klar til å starte mitt mest ambisiøse prosjekt så langt. Det som er fett med MC er at det er et av de spilla som lar en være 100% kreativ og komme på ideer for så å se at de faktisk fungerer. Her er ihvertfall borgen min og starten på den neste fasen:

Jævla griser som alltid skal komme å forstyrre!


Her ser dere min lille borg. Den domineres hovedaklig av et majestetisk tårn.

Sku inn i borggården. Det treet der tok av en eller annen grunn evigheter å kultivere til tross for god tilgang til dagslys og masse jord under grusen.

Litt lenger inn kan man skue smia hvor jeg kreerer alle mine kunstverk. Det er fortsatt tidlig i spillet så jeg har ikke så mange verdifulle matrialer som gull og diamanter så foreløpig brukes ovenene til å lage glassblokker av sand.

Her er hovedsalen. Ikke at det er så mye mer en skjeletter og zombier jeg kan ta imot her, men jeg liker tanken på at jeg har min egen trone. Legg merke til det lukseriøse ullteppet.

Her ser dere trappa opp i tårnet. Også denne er lekkert dekorert med diverse malerier jeg har brukt mye tid på.
Sleng sammen sju treplanker og en ullkloss og man får et bilde.

Hver natt går jeg opp i tårnet og lemper på med tre. Det er i praksis et fyrtårn til den dagen et skip skulle komme til å passere så de kan plukke meg opp.

Og her skuer dere mitt siste prosjekt. Jeg har satt opp fire massive jordvegger og drenert saltvannet med sand.

Planen er såklart å konstruere mitt eget lille Rapture i glass og stein. Som jeg nevnte er dette et av de spilla som lar en finne på sine egne geniale løsninger. Jeg kom på dette konseptet selv, men har i ettertid lest at undervannsbygg er helt kurante. Nå må jeg bare finne en måte å lage en overgang fra borgen til undervannshuset uten å oversvømme for mye.
Sånn ellers driver Notch, svensken som mekker dette stadig å legger til nye features. Det ryktes at han i dag skal lansere et nytt savesystem som faktisk er 100% sikkert, en ny måte å spawne huler under jorda som senere vil kunne gi kartene veldig mye variasjon samt et nytt kartsystem. Det sistnevnte vil gjøre at kartet genereres mens man spiller det uten at det går utover ytelsen. Notch har regna ut at det vil maxe ut ved tre ganger jordas overflate så Minecraft tar lett prisen for det spillet som har størst kart uansett format. Suck it Fuel, EVE og Arena!
