Nå med dun på overleppa: Resident Evil 6

Spilt prologen og kanskje en time av Leons historie.

Hittil er det ingenting som tyder på at kritikken er velfortjent. Det er sant at jeg i Gears of War aldri er usikker på hvor fienden er, snubler over lik, må gjøre planter til piller bare for å helbrede meg selv, eller blir desorientert av løpeanimasjonen, men dette er tross alt den samme serien som tvang deg til å styre figuren din som en tanks i nesten ti år. Det tjener en funksjon, men viktigst av alt er at det hele tiden føles som om hva som helst kan skje, og det er mye viktigere for meg enn å ha det behagelig mens jeg dreper zombier. Jeg har i tiden jeg har spilt både kræsjet et helikopter i et tog, og nervøst fulgt en fyr rundt en plass for å finne noen, men uten å faktisk bli angrepet av noe som helst underveis.

Så enten kommer jeg tilbake og spiser opp ordene mine når spillet plutselig begynner å gjøre det samme uten stopp, eller så er kritikken det får kjempeironisk. Det hates for å etterligne vestlige actionspill dårlig istedenfor å gjøre sin egen greie, mens det egentlig er kritikerne som insisterer på å se det på premissene til disse, kanskje best eksemplifisert av klagene på at det finnes QTE-sekvenser hvor bare den ene spilleren skal gjøre noe, som om spillet var en dårlig laget maktfantasi, og ikke en reise.

EDIT: All right. Greit. Fine. Jeg kapitulerer. Det er ganske sinnsykt mye skyting. Skal uten tvil spille videre da.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Men, altså, liksom. Hvordan kan man ha et noenlunde bevisst forhold til underholdningen sin, og ikke avfeie QTEs brukt som fyllstoff i ellers urelaterte spillopplevelser som meningsløse? Det blir som å si at Transformers 3 er en bra film fordi det er så mye kul action med robotene som slåss og eksplosjoner og sånt; det er ikke feil å mene det, det er bare... uambisiøst. Aner ikke hvor bra skytinga er, men det er skytinga som utgjør spillet. Om den er bra eller ikke er kjernespørsmålet, så får all pynten (QTEs, mellomsekvenser, historie osv.) være så fin den bare gidder. Vil bare igjen si at jeg likte skytinga i RE5 og fortsatt er nysgjerrig på hvordan RE6 er.

Lite tillegg er at jeg ikke har noe imot QTEs hvis de faktisk er en integrert del av spillopplevelsen istedenfor bare å bli brukt som tilfeldige hindre for framgang. De eneste eksemplene jeg kommer på som klarer det, er Fahrenheit, Heavy Rain ooog Asura's Wrath.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ikke spilt, men helt sikkert!
 
Var sikkert uklar, men refererte egentlig til at Destructoid mente begge spillerene burde hatt noe å gjøre når for eksempel to figurer setter seg inn i en bil og den ene forsøker å starte den, altså ikke til kritikken mot QTE generelt, men sånn apropos, så tror jeg selvfølgelig det blir bedre spill av å faktisk få styre et helikopter enn det blir av å hamre på en knapp for at figuren skal gjøre det. Generelt har jeg likevel alltid likt QTE. Jeg synes faktisk det er en integrert del av spillopplevelsen i alle spill det er brukt i selv om ikke hele spillet er bygget rundt det? Det kan hende jeg egentlig er den eneste når jeg går ut ifra at alle syntes den scenen i Heavy Rain når hovedpersonen skal kjøre mot trafikken var veldig spennende, og at den er så fantastisk som den er har selvfølgelig å gjøre med hvor nært knyttet vi har blitt til figuren, og at ingenting i nærheten av så voldsomt har hendt frem til da, men akkurat som et drap fortsatt betyr noe i en spenningsfilm, om ikke så mye som i et realistisk drama, så ville denne kjørescenen i midten av et actionspill fortsatt vært mer emosjonelt involverende i samme form som i Heavy Rain enn som i et vanlig filmklipp? Hvorfor er det nødvendigvis fyllstoff? Eller jeg tror faktisk jeg forstår hvorfor det er for deg, men jeg tror grunnen til at jeg ikke klarer å spille strategispill og lignende er fordi jeg primært er interessert i spill som formidlende. Dvs. om jeg skyter eller trykker på knapper som dukker opp på skjermen, så er spørsmålet stemningene og følelsene, ikke om hvor interessante mekanikkene er å utforske?

Jeg har spilt mer nå, men har fortsatt egentlig ingen følelse for hva dette spillet er for noe. Spesielt fordi jeg antar de tre andre historiene føles ganske annerledes. I alle fall tror jeg dette i motsetning til RE5 faktisk ikke først og fremst handler om skytingen, men ganske bevisst prøver på en sånn sum-of-its-parts-greie. Jeg likte også virkelig RE5, og skytingen her kan ikke sammenlignes. Det den imidlertid gjør bedre er at det i større grad faktisk føles som å slåss mot zombier i mørket, men det kan også hende jeg er veldig velvillig nå, og vil ha Guitar Hero med PS2-kontroll til å være bedre enn med plastgitar fordi det er mer realistisk da det faktisk er et spill man spiller, og ikke et ekte instrument ... Får se!
 
Endelig får vi konklusjonen på høstens store Resident Evil-konkurranse:

Jeg venter til det havner under tollgrensa da med andre ord.
Vi spekulerte i hvor lang tid det ville ta før det havnet under 200 kroner, og 2. oktober gjettet vi følgende:
3 måneder. Jeg caller det.
Øh. Tre uker, jeg caller det.
Jeg tipper to måneder.
To måneder, en uke, fire dager, 5 timer, 17 minutter og 29 sekunder.
Og da kan vi gratulere Yetipants med seieren siden det tok knapt en drøy måned før det havna under tollgrensa. Premien er: Ingenting bortsett fra muligheten til å kjøpe Resident Evil 6 for 195 kroner.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Premien nå er at man kan skaffe seg en utgave av Resident Evil 6 som faktisk er spillbar til 30€. Med andre ord: PC-versjonen koster litt over 200 kroner, og kan preordres på Steam nå. Hvorfor i alle dager vil du gjøre det? Jo, fordi du får mer bonusstæsj jo flere som preordrer, sært nok. Snart halvveis til nivå 2, som da gir et ekstra eksemplar av RE5. Nivå 3 gir DLC season pass, spennende nok. Så, joda, blir nok no preordrings her ja.
 

Lodin

Der Waaaah
Også bruker det Steamworks og det er jo fint. Siden dette er Capcom og vi ikke kan ha fine ting har de såklart bestemt seg for å døtte inn GFWL i Revelations. ^^
 
Liker ikke de der reklamekampanjene. Hvis utgivere vil ha godviljen min så jeg er villig til å gi dem penger før spillet er sluppet så burde jeg faen meg være sikret å få det de prøver å friste meg med. Ikke legg opp til at folk skal mase på andre for at de selv skal få tingene de har lyst på. Forhåndsbestilling er gambling nok fra før med tanke på hvordan andmeldelser ofte holdes tilbake til når spillet er lansert. Hvor mange brente seg f.eks på det nye Alien-spillet? Ikke at det er gjeldende i dette tilfellet.. vi vet jo allerede at RE6 er passe raua :sukk:

Med mindre du er veldig nysgjerrig på hva som gikk så innmari gærnt så ville jeg avbestilt og venta på et salg. Har spilt rundt 4 timer co op av campaignen til Leon hos en venn og det varierte fra middelmådig til direkte dårlig. Bedre grafikk og ytelse kan ikke fikse RE6. En tidsmaskin og noen vettuge designere, derimot..
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
200 spenn er impulskjøpgrensa, da. Men, ja. Regner med dette er et testopplegg for å se hvordan det funker.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Gjorde meg nettop ferdig med Lian sin kampanje på PC og det var... helt ok! Men ja, merker allerede at spillet ikke er helt sikker på hva det vil være. Det starter som survival horror men så får du alt for mye ammo også er det litt pøssels også sier spillet bare "fuck it" og drar frem sekvenser og bosskamper som hadde sklidd rett inn I Saint's Row.

Men jeg liker det. Kampsystemet har blitt John Wooifisert ganske hardt og er vel største grunnen til at spillet mister all form for grøsserfaktor. Men det er kult å skli på ræva mens du pumper hagler oppi magen på en zombiedinosaur, og det er såpass mange unike nærkampsmanøvre at det gir det hele et slags utforskelsesaspekt. "Oi, hvis du skyter denne fyren i leggen og denger ham så får du ei øks du kaster i trynet på nærmeste fyr" og "HEH du kan dytte dem over kanten hvis du posisjonerer deg riktig".

Agent Hunt er også ganske stilig. Du kan invadere andres kampanjer ala Dark Souls, men du er ikke akkurat no heltezombie som i L4D. På den annen side så kan ikke spilleren se hvilken zombie du er, og det er absolutt gøy å bare prøve å begå så mye helvete du bare klarer før du blir headshotta. Zombiesene du spiller har forskjellige egenskaper som å kunne spille død. Bonus: Du kan høre voice-chatten til spillerene hvis de du invaderer bruker det.

Edit fordi heh:

Final Score: Gøy i coop, men ikke forvent noe survival horror/10.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har så klart spelt dette litt eg òg (eit par timer, seier timeren i Steam), og... vel. Eg KAN seie at Resident Evil 6 har same drivet ein finn heilt frå start i det fantastiske opningskapittelet i RE4 (før det dabber av så fort du er forbi den delen), eller i den heseblesande jakta gjennom landsbyar og ymse installasjonar i RE5. Om eg seier det, så er det løgn.

Eg speler som berta i buksedrakt saman med Leon Kennedy, og ut over at puppen hennar stadig glitcher gjennom overarmen er det ikkje så mykje spesielt med å spele som ho. Uansett, miss Glitches-A-Lot og Sir Mopes-A-Lot har så langt trakka gjennom eit dølt universitet (setpiece: Metalldetektor som kjem til å gå av og trekkje til seg zombier! Åh, berre skli over veggen i livhøgde rett ved siden av! Ånei, nokon har lagt ein ringperm oppå han, då kan du ikkje skli over!), ein kloakk (setpiece: Å bli ferdig med faenskapen), t-banetunnelar (setpiece: DET KJEM EIT TOG dette er overraskande) og Raccoon City frå Resident Evil 2 bygater i... den byen spelet finn stad i (setpiece: Half-Assed Siege).

Altså, skytinga er feit nok, men det er meir driv og dynamikk i ein tresko enn i dette spelet så langt. Berre for å streke under det, så er det eit filmklipp der Leon og Helena (ho med skrømtpuppen) skal flykte frå ein bande zombier i ein politibil. Bilen startar ikkje, ånei! Kva gjer me no? Sjekker om nøkkelen ligg under solskjermen med ein gong, som i alle slike scener nokon sinne? Nei då. Se for deg at dette vert lese opp med same entusiasme som ei gjennomsnittleg norsk vêrmelding:

- Skal me tjuvkoble bilen?
- Nei, eg ser etter nøklene.
*Romstere*
- Dei er ikkje her. Sjekk hanskerommet.
- Dei er ikkje i hanskerommet.
- Eg lurer på kor dei kan vere.
*Romstere*
- Kanskje dei er bak solskjermen.
*Han sjekker bak solskjermen*
- Eg fann nøklene. Me stikk.

Dette skjer då medan bilen heldt på å bli velta av ein gjeng med zombier. På eit tidspunkt vert ruta på førersida knust og ein zombie stikk hovudet inn, før Leon dytter han ut att. Eg likte denne stilen betre i Deadly Premonition då det ikkje var meininga at det skulle vere slik.