Strategi er da trial and error dypest sett. Blir litt negr0r å si at det ikke er strategi å bygge i riktig løp så du a) har nok mineraler til å bygge deg utover i et godt tempo men samtidig b) har godt nok forsvar til at du ikke blir pult mens du samler cash; for ikke å glemme c) kan utvikle en sterk nok hær til et solid angrep relativt raskt istedenfor å bygge opp meterhøye vegger og d) research shit i et riktig tempo for å gjøre deg overlegen i møte med tilnærmet like units.
Finnes jo strengt talt grenser for hvor mye man kan utnytte terrenget, manøvrere i kolonner og leke Perikles med mindre spillet du spiller heter [noe] Total War, og selv der er det begrensa. Overmakt er alltid det man søker etter i RTS-er, og den best mulige strategien til å få det tidligst mulig. Går selvsagt an å leke seg med hvor man deployer hva, skape forvirring, sette inn forsterkninger akkurat når motstanderen tror han kan kontre, etc.; men overmakt er vel så funksjonelt. Brister én del av demninga, rakner alt.