Du husker ikke titler på spill du ser på som uinteressante? Ergo har du ikke prøvt dem? Ergo sier du at alle spill er klin like basert på omtrent ingenting?
På den lista der har du egentlig kun fire titler. For du kan vel ikke klandre oppfølgere for å være like? De selges jo til folka som likte forgjeren. Folka som faktisk vil ha mer av det samme.
Brothers In Arms er det spillet der som skiller seg mest ut. Det er et squadron-basert skytespill som baserer seg på at du må gi kommandoer til dine allierte for å samarbeide om å drepe fienden. Dette spillet krever en unik strategi for å overleve og drepe motstand. Man må først og fremst lokalisere fiendene, som i seg selv kan være vanskelig på slagmarken. Man kan ikke akkurat gå rundt med blindestokk. Om man vet hvor fienden er, må man omringe han ved å sende dine kamerater rundt han, og selv angripe fra en egen vinkel. Dette høres kanskje primitivt og kjedelig ut, men i spillet fungerer det som en drøm, og er noe av det mest nyskapende og unike FPS-sjangeren har sett på mange år. Dette spillet er muligens det beste FPS-spillet som finnes på XBox og PS2. Oppfølgeren skal derimot være noe svakere.
Battlefield er primært et multiplayerspill som fokuserer på å gi deg mange muligheter angående fremgangsmåte for å vinne. Gå til fots eller med kjøretøy. Kjør eller fly. Snipe eller bruk nærkamp. Osv. Er ikke særlig begeistret for dette selv, men kan lett tilby god moro med kamerater. Ikke prøvt toern.
Call of Duty er ganske morsomme saker. Selv om WW2-settingen i disse spillene er så mørk, dyster og krampete realistisk at man kan få grønn stær av å bevitne det, må man ikke la det ødelegge inntrykket av spillet. For på underflaten ligger en ganske underholdende opplevelse. Gameplayet baserer seg på at man må bruke omgivelsene sine logisk og instinktivt. Når man ferdes på områdene og møter på fiendtlige styrker (som altså skyter på deg...) må man raskt hoppe bak nærmeste vegg, bil, bord, dør, stein, døde ku osv. Til enhver tid må man prøve å få et overblikk over hvor man er og prøve å legge opp en teoretisk rute man må ta for å ikke bli beskutt. Dette må ofte gjøres sakte. Samtidig må man være i en posisjon hvor man kan returnere ilden man får mot seg. Bruk av røykgranater er også uhyre viktig. Må man ofte legge et røykteppe for å kunne krysse utsatte områder. Men akilleshelen ved dette er at man selv har nærmest null sikt inne i røykskyen, som gjør man til et noe lettere offer enn vanlig. Heldigvis er omgivelsene i spillet så detaljerte, varierte, kreative og logiske at det er sabla morsomt å prøve å manøvrere seg gjennom dem. Sammen med alle de scripta hendelsene i spillet, får situasjonene deg til å virkelig føle deg involvert, som gjør deg ekstra engasjert og lysten på å overleve og "utsmarte" fienden.
Medal of Honor er piss.