Nintendo 3DS: den store tråden

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Zelda-bølgen fortsetter: Spiller gjennom Ocarina of Time på 3DSen. Jeg har faktisk aldri spilt gjennom det! Jeg fikk ikke Nintendo 64 før flere år etter at konsollen ble sluppet, da med Ocarina og Majora's. Har prøvd å starte opp både tre og fire ganger, men har bestandig mistet motivasjonen. Denne gangen derimot!

Spillet holder seg overraskende bra. Det er noe med N64-grafikken som gjør at spillene holder seg langt bedre enn det for eksempel Playstation-spill gjør. En kombinasjon av design og teknologi, eller bare en av delene? 3D-effekten føles litt unødvendig, og det merkes at spillet ikke er produsert med 3D i tankene. I 'A Link Between Worlds' så hadde jeg effekten på hele veien, mens her ender jeg opp med å skru den av. Har i tillegg opplevd en del "heng" og skygger på 3D-effekten. Man merker det spesielt godt når Link springer rundt på skjermen. Irriterende og slitsomt for øynene.

e: Det at jeg ikke fikk Nintendo 64 når jeg var en liten pjokk, er roten til at jeg i dag nærmest har en sykelig trang etter å kjøpe nye spillmaskiner. Nå er det jeg som bestemmer! Det er som i Zlatan-boken: Han vokste opp i et innvandrerhjem i Malmö, der kjøleskapet alltid var tomt. Når han ble fotballmillionær, så sverget han at kjøleskapet alltid skulle være fylt til randen!

Kjøpte Monster Hunter i dag. Titta litt på shinras save og det ser helt fantastisk ut.

Er ikke veldig Zelda-fan. Men burde jeg legge til dette på listen?

La oss si at jeg bare har spilt litt av Ocarina og aldri kom helt inn i det. Sånn helt hypotetisk.

Novastrum

Feminist-elitist
Rent objektivt er Zelda ALBW årets spill, og det kommer fra en som har begynt på Ocarina of Time 10+ ganger (og likt det i 5-10-15-ish timer hver gang, men aldri fullført det.) Heller ikke vært megafan av Skyward Sword, og de andre DS-Zelda-ene.

Uavhengig av Zelda-navnet, så er dette nesten uten tvil det beste spillet til 3DS - og det beste Nintendo-spillet på flere år (ved siden av Super Mario 3D World). Holder på med Hero-mode nå, og det er vel verdt en ny gjennomspilling.

Disclaimer:IMO. Det kan selvfølgelig finnes noen raringer som ikke liker det. Men i følge Metacritic er det ikke akkurat mange.

http://www.metacritic.com/game/3ds/...link-between-worlds/user-reviews?dist=neutral

Jæveltango

Pepperoni Playboy
La oss si at jeg bare har spilt litt av Ocarina og aldri kom helt inn i det. Sånn helt hypotetisk.

Uten at jeg skal påberobe meg å være en stor Zelda-kjenner, så er LBW mye mer umiddelbart, actionfylt og åpent enn OoT. Du står i praksis fritt til å gjøre hva enn du vil fra starten av, og gameplayet er raskt og umiddelbart. Du blir konstant pepret med ting å gjøre. OoT er et annerledes dyr, med et mer dvelende og linært tempo, og større fokus på historie og stemning. Dette medfører at OoT har en markant stedsfølelse (Jeg finner ikke noe bedre ord!), på samme måte som The Last of Us, Final Fantasy VII, Bioshock-serien og Fallout. Det er fascinerende hvordan et så gammelt spill fortsatt føles så vitalt.

Lodin

Der Waaaah
Spillet holder seg overraskende bra. Det er noe med N64-grafikken som gjør at spillene holder seg langt bedre enn det for eksempel Playstation-spill gjør.
Det er ikke rettferdig å sammenligne dette med spill fra den perioden siden Ocarina har blitt veldig pussa på til 3DS. Om du kjører ting som Silent Hill 1 via en emulator med diverse filtere og høyere oppløsning ser de og hella mye nicere ut enn opprinnelig.
Når det er sagt er jeg helt enig i at spill til N64 holder seg mye bedre enn de til PS1 med unntak av Metal Gear Solid og Gran Turismoene som på sett og vis er pene den dag i dag.

Forøvrig driver jeg fortsatt på i siste borgen i LBW, men jeg vet ikke om jeg gidder fullføre for jeg sleit no jævlig mot bossen første gang jeg tok ham. Jeg takler ikke timinga og med tanke på hvor mye mer skade man tar i hero shizz så jeg tror det bare blir raeg.

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Ocarina, da. Ble ferdig med Fire Temple i går kveld. Nå er det Water (?) Temple som står for tur. Har aldri spilt så langt før, så dette blir spennende.

Skal innrømme at jeg har måttet ty til Gamefaqs og jøderøret ved noen anledninger, spesielt når jeg bannet meg gjennom Forest Temple. Det er for det meste godt designete gåter, men en del er bare rent piss. Ikke for å slakte gullkalven her, men for eksempel at du skal skyte maleriene i Forest Temple med pil og bue... Tror jeg sprang rundt i en time før jeg oppdaget det. Det kan jo selvsagt argumenteres for at det er en del av opplevelsen, men... meh.

Dette gjelder forøvrig mye i Ocarina. Føler at en god del er ting man bare kommer over på slump/med flaks, mens i 'A Link Between Worlds' var det en slags logisk progresjon bak alt.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Water Temple er det punktet i spillet man ønsket at man hadde Gamefaqs til back in the day.

Lodin

Der Waaaah
Vanntempelet er mye lettere i den nye utgaven. Lettere å switche vannstand samt at man kan skifte til jernstøvler med touchscreen. Hjelper såklart og om man har spilla gjennom skiten en del ganger tidligere. :p

Dem har også fargekoda vanntempelet i 3ds-utgaven som gjør at det er mye lettere ha oversikt. Og det var aldri så vanskelig som folk sa, bare utrolig langdrygt.

Og akkurat angående det at man skal skyte maleriene i forest temple så synes jeg det gir mening. Du får tydelig hint om at du skal fange de fire spøkelsene i starten av tempelet og de prøver å rømme fra deg når du kommer nærme maleriene dems så at man skal få tak i dem på et eller annet vis er relativt lett å skjønne.

Når det er sagt så har du helt rett i at dem er blitt mye flinkere til å la deg skjønne logikken bak gåtene dems uten for mye prøving og feiling i nyere spill.

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Sett at jeg kjøper SMB3 på 3DS. Vil det også være tilgjengelig på min Wii U (det er lansert på esjappa til begge)? Eller må jeg betale for det en gang til for å spille det på Wii U også?

Jeg har selvfølgelig samme Nintendo ID på begge maskinene.

Novastrum

Feminist-elitist
Dessverre, det ville vært alt for logisk og kundevennlig. Vi skal være glad for at vi i det hele tatt får et par 20 år gamle stasjonær-konsollspill på en håndholdt konsoll.

:(

Det ryktes imidlertid at Nintendo er på gli, og ser på cross-buy muligheter i året som kommer, men tror det ikke før jeg ser det.

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Kjøpte meg SMB3 da, på 3DS. Ikke at jeg skal klage eller noe, men jeg lurer på hvilke tekniske umuligheter som ligger til grunn for at de lanserte NES, og ikke SNES-versjonen i e-sjappa.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Heh. Fordi det ikke finnes en standalone SNES-versjon og de da måtte utøvd noe som helst effort. De kan jo ikke bare gi oss All-Stars, da kan de jo ikke selge hvert spill i pakka for 50 kroner hver. For hver konsoll.

Novastrum

Feminist-elitist
Tror nok de ville fått litt problemer med å løse ut bare SMB3 fra All-Stars SNES versjonen. De kunne jo selvsagt gitt ut hele All-Stars, men de innbiller seg vel at de ikke tjener penger på det - kontra å selge én og en NES-versjon.

Edit: Ja, det Thinaran sier.

Jeg ville glatt kjøpt All-stars hvis det var cross-buy, og en haug med andre SNES-spill, hvis prisen var nogenlunde fair.

De trenger å innse hvor mye mer attraktive de kan gjøre maskinene sine ved å legge opp hele katalogen sin av spill som lar seg emulere på e-sjappa med cross buy og cloud saves. Jeg skal iallefall ikke kjøpe flere VC-spill før dem har future proofa tjenesten sin.