Nintendo DS Lite: Er den nødvendig

#21
SITAT(Nicholas @ 08.05.2006, 00.51) 1033
Off-topic: Syns du ikke PSP-en er god å spille med? Selv syns jeg den er knusedeilig å holde. Lovehandles = win.
[/b]
For min del er PSP-en litt kronglete å holde i likhet med GBA. Holde på siden når den er såpass lang, trykke på knappene og styre med analogstikka kan bli litt klumsete med det designet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#22
SITAT(Amon @ 08.05.2006, 00.45) 1027
I forhold til SEGAs Game Gear, Lynx, Gizmondo, N-Gage, GP32, etc så er PSP en braksuksess.[/b]
Det er som å si "i forhold til Betamax er Laserdisc en braksuksess".
Opprinnelig skrevet av Amon+-->SITAT(Amon)
I Nintendos hjemland har PSP faktisk solgt mer enn NDS (Lite) ett par ganger allerede.[/b]
DS Lite har solgt ca. én million i Japan, DS har solgt seks.(1) PSP anslås å ha solgt 2,6 millioner i Japan.(2)
Med mindre du bruker månelogikk, ser det nesten ut som om du tok feil der, gitt. :p
Opprinnelig skrevet av Amon@
Capcom lager så og si bare spill til PSP, etter at NDS-spillene solgte dårlig.
Da er det litt merkelig at jeg leser følgende i en økonomisk rapport på Capcoms hjemmesider:(3)<!--QuoteBegin-Capcom

As for this business segment, "Megaman Zero 4" (for Game Boy Advance) and "Megaman Battle Network 5" (for Nintendo DS) achieved brisk sales supported by their well-established popularity. [...] The original "Phoenix Wright" was developed for Game Boy Advance and became a big hit. And the remade version of the "Phoenix Wright" was produced for Nintendo DS and showed steady growth.
PSP nevnes ikke med ett ord i denne rapporten.
Opprinnelig skrevet av Amon
I morgen slår jeg til med håndfaste bevis (Edgeworth-smil). Come on, come on! Give me your best shot (of PW: AA-gif)! ;)
Ser ut som om du skulle funnet fram disse håndfaste bevisene litt før, gitt. ;)

Kilder: [1] [2] [3]
 

Endre

Ødela forumet
#23
SITAT(StarEye @ 08.05.2006, 00.50) 1031
Nettopp fordi de er Nintendo så kan de komme unna med det. Dersom Nintendo gjør det, da er det greit, men dersom Sony gjør det så er det fy fy. Jeg håper virkelig de følger Nintendos fotspor og slipper en skikkelig redesign av PSP'en, kanskje den til og med kan være god å spille på?
[/b]
Jeg hadde heller ikke hatt noe i mot en redesign av PSP, og hadde ikke sett ned på Sony for det heller, men hva hadde egentlig det med saken å gjøre?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
Ingenting, såvidt jeg kan se. Sony har lansert to nye utgaver av PS2 (Satin Silver og Slim), og jeg la ikke merke til veldig mange klager over noen av de.
Bortsett fra at Silver-greia var så usigelig stygg, da. :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#26
Silver kostet mer enn en vanlig, svart PS2, uvisst av hvilken grunn.
Og... hvorfor er det så utenkelig at en Lite ikke var mulig for halvannet år siden? Ettersom komponentene i DS-en ble satt i produksjon, høres det vel ikke så absurd ut at noen knotet seg frem til en måte å gjøre komponentene mindre og mer effektive på?
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#27
Dette med å gi ut utgaver av konsoller før de er optimale er vel ikke spesielt for verken Nintendo eller spillbransjen, det gjelder så godt som hele elektronikkbransjen. Når man finner på noe nytt skynder man seg med å få det ut på markedet i klumpete og upraktiske modeller, så utvikler man det videre og kommer nærmere og nærmere den utgaven de burde utgitt i utgangspunktet, og når de har kommet langt nok, er det på tide å utgi noe nytt. På den måten får vi forbrukere aldri det vi egentlig fortjener, for når man har kommet langt nok til at den nyeste versjonen av en konsoll er perfekt, nærmer det seg en ny generasjon.

Så lenge den nye versjonen er et framskritt i forhold til den forrige, ser jeg ikke noen grunn til å klage (bortsett fra en generell misnøye med at markedet stadig fylles opp med uferdige produkter, altså). Det kjipe er hvis det utgis noe nytt som ikke er merkbart bedre, f.eks. Satin Silver-versjonen av PS2 eller «tribal»-versjonen av GBA - da kan man snakke om melking. Jeg var/er også litt misfornøyd med at de gjorde PS2 Slim kjempeliten, men like gudsjammerlig stygg som den første utgaven.
 
#28
Min mistanke:
Jeg tror at Nintendo hadde planlagt å lansere DS mye senere, men fortet seg med å lansere den når de så at PSP kom i god fart. "Hei, vi slipper den nå, selv om vi gjerne skulle jobbet mer med den. Det viktigste er å komme ut før PSP, så får vi heller lage en ny senere om folk synes den virker uferdig."

Husker dere prototypen:


Er det bare jeg som synes at det er litt mistenkelig at den ligner noe fælt på den ferdige versjonen? Jeg tror rett og slett at de ikke hadde (tok seg) tid til å gjøre den farlig. For det ser ut som den nye versjonen kun er en glattere utgave av prototypen. De tok seg ikke tid til å flytte på de innvendige komponentene for å gjøre den mer praktisk. Nei, de pyntet heller på den første spillbare utgaven av konsollen.

Leter man litt på nettet, er det lett å finne bilder hvor folk skrur løs både DS og DS Lite. Sammenligner man slike bilder, ser man at komponentene ser voldsomt like ut hva angår størrelse. Hvorfor er da den første DSen så mye større enn Lite? Det er fordi den sansynligvis er basert på en protoype. Og prototyper er altså den første funksjonelle utgaven av et produkt, som lages for å se om det fungerer og for vise det til pressen, hvor det praktiske ikke er i fokus.

Hva angår lyset er jeg sikker på at det kunne vært like sterkt på den første utgaven. Det er ikke som om det ikke fantes sterkere lys, det er bare det at Nintendo valgte å la det kjøre så svakt, sansynligvis for å spare batteri. Jeg tviler ikke på at lyset i Lite er mer batterivennlig, men jeg synes Nintendo burde latt oss velge på den første utgaven og. Slik at vi kunne velge mellom å ha sterkt lys og redusert batteritid eller svakt lys og lengre batteritid, og ikke bare gitt oss det siste alternativet.

Så jeg tror ikke at den første DSen er så svak som den er fordi Nintendo ville melke kundene sine, snarere fordi de ville sikre seg en bit av markedet før PSP kom ut. Dessverre gikk dette utover den trofaste fanskaren, som må kjøpe to utgaver av samme produkt. (nei, vi må jo strengt tatt ikke det, men de iherdigste fansa gjør det jo selvsagt allikevel)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#29
Er det bare jeg som reagerer på at du kaller maskinen for "svak" bare fordi den ikke har like god lysstyrke på skjermene, altså? Jeg tar poenget ditt angående ergonomien, men det er veldig individuelt, selvfølgelig. Ingen jeg har snakket med har hatt problemer med vondt i hendene etter DS-bruk, men du kjenner flere. Vel vel. Spørsmålet er vel om Lite-en blir noe bedre.
Selv synes jeg ikke DS-en ser så forferdelig ut (eller i det minste syntes jeg det før jeg så Lite :p). Den er langt stiligere enn PSP-en i mine øyne, og mye mer naturlig å holde.

For meg blir dette storm i et vannglass. DS-en hadde ikke den samme feilen som GBA-en hadde, og at det kommer en ny, forbedret versjon halvannet år etter, må vel bare være en fordel? Det kommer nye bilmodeller hvert år, og ingen klager på det selv om de er enormt mye dyrere enn konsoller, og de nye utgavene faktisk har direkte negativ effekt i form av verditap for de som har en eldre modell. Skulle bilbransjen sitte og puge på fremtidige biltyper og gi dem ut gradvis? Neppe. Er det sannsynlig at Nintendo gjorde det? Med tanke på at de hele tiden har uttalt at DS-en ikke er en konkurrent til PSP-en, finner jeg det svært lite sannsynlig. Dersom inneværende DS-design var hastverksarbeid, tror jeg vi ville merket det på kvaliteten på knappene og berøringsskjermen, først og fremst.
 
#30
Nei, om den er basert på en protoype (som jeg tror) er nok ikke det tilfellet. En prototype er designet for å være helt brukbar og funksjonell. Så dermed ville nok skjermene og knappene vært i skjønneste orden, mens design og stil ville kommet i annen rekke.

Uansett har det nok dukket opp bevis på at den originale DSen lett kunne ytt mye sterkere lys. En spanjol (tror jeg) klarte å innstalere Lite sin firmware på den originale DSen.
Check on it!

Dermed er den originale DSen kun større enn Lite, iallefall i teorien.

Edit:
THE PLOT THICKENS!

Det viser seg at DS Lite bruker et SVAKERE batteri! Basert på dette bildet og den gamle DSen jeg holder mellom hendene akkurat nå. Den nye har et batteri på 3.7V mens dan gamle kjører et betydelig kraftigere på 5.2V. Ergo kunne Lite sitt batteri ha vart ENDA lenger. Samtidig som den originale DSen kunne ha hatt mye sterkere lysstyrke.

Detective work performed by Endre and Alex.
 

Endre

Ødela forumet
#31
Jeg fant en interessant sak hos GameSpot (som motstrider noe av det vi fant tidligere), hvor de intervjuer de som står bak redesigningen av DS. Der kommer det frem at en av skjermene i DS Lite er av en annen type enn den i DS, at batteriet har 20% merk kraft, at de sparte strøm ved å redesigne av maskinen, og at de brukte spesiallagede deler. Alt dette mens de var forsiktige med å øke maskinens totale produksjonskostnad.

Jeg synes dette taler for min sak, med hensyn til at det ville vært vanskelig, og ikke minst dyrere å lage DS Lite før DS.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#32
SITAT(Alex @ 08.05.2006, 03.21) 1089
Det viser seg at DS Lite bruker et SVAKERE batteri! Basert på dette bildet og den gamle DSen jeg holder mellom hendene akkurat nå. Den nye har et batteri på 3.7V mens dan gamle kjører et betydelig kraftigere på 5.2V. Ergo kunne Lite sitt batteri ha vart ENDA lenger. Samtidig som den originale DSen kunne ha hatt mye sterkere lysstyrke.[/b]
Og så da? Var det et problem at skjermene var for mørke? I så fall er det første gang jeg har hørt om at noen har klaget på dem.
Og som Endre skriver over her: Spenningen i et batteri er ikke en entydig indikator på kapasiteten, og... min lille teori (forbedrede produksjonsmetoder, mer effektiv komponentdesign) viste seg å stemme. Det er kos. :)
Angående hvorvidt DS-en er en hastemekking av en prototyp eller ikke... hva i steike er poenget? Den funker bra. Kom ikke her og si at Lite-ens lysere skjermer var "en nødvendig oppgradering", det faller på sin egen urimelighet.

Edit: For at du ikke skal krangle mer på dette batteriet...
Opprinnelig skrevet av Wikipedia
The capacity of a battery to store charge is often expressed in ampere hours (1 A·h = 3600 coulombs). If a battery can provide one ampere (1 A) of current (flow) for one hour, it has a real-world capacity of 1 A·h.
(Kilde)
Spenningen har med andre ord lite å si for kapasiteten til et batteri, det er en indikator på hvor stor motstand batteriet yter på kretsen. Sånn sett understøtter det "svakere" batteriet i Lite-en Endres opplysninger, med tanke på at maskinen ikke trenger et batteri med så høy spenning som DS-en hvis komponentene er mindre strømkrevende, og dermed yter mindre motstand.
 
#33
SITAT(Alex @ 08.05.2006, 00.22) 1008
Men det slår meg som mystisk at skjermen til den originale DSen er såpass mye mørkere enn skjermen til SP, som er en del eldre.
[/b]
Åh? Når jeg sammenligner skjermene på SP-en og DS-en min ser jeg klar forskjell - DS-en har mye lysere skjerm.
 
#34
SITAT(kilik @ 07.05.2006, 22.57) 1036
PSP har gjort det rimelig bra den, og ligger ikke langt etter DS på verdenbasis. DS/DS Lite knuser PSP i Japan, men i USA og Europa er det PSP som har overtaket. Over 17,3 millioner PSP-er er sendt ut til butikkene så langt.
[/b]
Jeg jobber i en butikk med full returrett. Sist jeg sjekket hadde vi 40 PSP på lager, og 40 RETURNERTE enheter. Mange av de garantert byttet pga. pixelfeil.

I Sonys øyne betyr dette 80 solgte enheter.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#35
Følger ikke særlig med på håndholdt markedet, ihvertfall ikke inntil New Super Mario Bros. vekte interessen min. Er denne DS Lite den samme som ble vist på E3 i fjor? Trodde det var en microutgave av Advance siden DS nettop hadde kommet (eller hadde den kommet enda?).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
SITAT(Agahnim @ 08.05.2006, 13.22) 1168
Når jeg sammenligner skjermene på SP-en og DS-en min ser jeg klar forskjell - DS-en har mye lysere skjerm.[/b]
Stemmer det. DS-ens skjerm har backlight, mens den originale SP-en har frontlight. Dog blir alle SP-er som lages nå om dagen utstyrt med samme type skjerm som på DS-en, altså med backlight i samme styrke som den har.
 
I

impywimpy

Gjest
#38
Jeg vil bare si at jeg er veldig fornøyd med min Nintendo DS, og at jeg føler at jeg har fått mer enn pengene tilbake hva underholdning angår. Jeg har ingen spesielle problemer med ergonomien, og lysstyrken på skjermen fungerer helt fint så lenge du ikke spiller i nærheten av en sterk lyskilde. Relansering er vel strengt talt ikke noe nytt, og jeg ser ingen grunn til å klage på en såpass mild forbrytelse. DS-en var for meg verdt pengene, DS Lite er en oppgradering du får til samme pris. Der slutter diskusjonen for meg.
 
#39
Off-Topic: Har Lite mindre skjerm enn sin forgjenger?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#40
Nei, bare mer lyssterk.