Min mistanke:
Jeg tror at Nintendo hadde planlagt å lansere DS mye senere, men fortet seg med å lansere den når de så at PSP kom i god fart. "Hei, vi slipper den nå, selv om vi gjerne skulle jobbet mer med den. Det viktigste er å komme ut før PSP, så får vi heller lage en ny senere om folk synes den virker uferdig."
Husker dere prototypen:
Er det bare jeg som synes at det er litt mistenkelig at den ligner noe fælt på den ferdige versjonen? Jeg tror rett og slett at de ikke hadde (tok seg) tid til å gjøre den farlig. For det ser ut som den nye versjonen kun er en glattere utgave av prototypen. De tok seg ikke tid til å flytte på de innvendige komponentene for å gjøre den mer praktisk. Nei, de pyntet heller på den første spillbare utgaven av konsollen.
Leter man litt på nettet, er det lett å finne bilder hvor folk skrur løs både DS og DS Lite. Sammenligner man slike bilder, ser man at komponentene ser voldsomt like ut hva angår størrelse. Hvorfor er da den første DSen så mye større enn Lite? Det er fordi den sansynligvis er basert på en protoype. Og prototyper er altså den første funksjonelle utgaven av et produkt, som lages for å se om det fungerer og for vise det til pressen, hvor det praktiske ikke er i fokus.
Hva angår lyset er jeg sikker på at det kunne vært like sterkt på den første utgaven. Det er ikke som om det ikke fantes sterkere lys, det er bare det at Nintendo valgte å la det kjøre så svakt, sansynligvis for å spare batteri. Jeg tviler ikke på at lyset i Lite er mer batterivennlig, men jeg synes Nintendo burde latt oss velge på den første utgaven og. Slik at vi kunne velge mellom å ha sterkt lys og redusert batteritid eller svakt lys og lengre batteritid, og ikke bare gitt oss det siste alternativet.
Så jeg tror ikke at den første DSen er så svak som den er fordi Nintendo ville melke kundene sine, snarere fordi de ville sikre seg en bit av markedet før PSP kom ut. Dessverre gikk dette utover den trofaste fanskaren, som må kjøpe to utgaver av samme produkt. (nei, vi må jo strengt tatt ikke det, men de iherdigste fansa gjør det jo selvsagt allikevel)