Flere enn meg som har testa online? Prøvde en kamp på fredag (hvor jeg gikk av med seieren, woo) og... altså. Input lag. Input lag overalt. Det var ekstremt lite innafor. Håper jeg bare var uheldig, men er stygt redd for at dette er realiteten.
Ellers, tok og var tilskuer på en match først og la merke til at smash points hos de som var med var... en smule ulikt. Et par hadde 6-8000, og et par hadde rundt 160-170K. Jaja noen som har sittet pal og spilt hele dagen tenkte jeg da. Så sjekka jeg mine egne poeng da jeg begynte å spille, og jeg hadde over 200K. Dette var da etter et par timer med vanlig smash lokalt mot min kjære sønn og et par timers grinding i Spirits. Lurer på hvor mange milliarder poeng man får etter hvert.
Men ja, andreinntrykk: Har nå låst opp en del flere folk, inkludert nye; King K. Rool, Inkling og - hosianna - Simon Belmont. Simon er veldig mitt syltetøy, ganske teknisk og litt treg men ikke så ille at du blir helt hangarskip ala Bowser. Inkling er akkurat like artig å spille med som i Splatoon, og hu sier woomy hele tida så her har Lodin noe å glede seg til. King K. Rool er nok forbeholdt eksperter med mange tricky moves som treffer som et hus men krever at du nailer timinga perfekt, pluss at han er et hangarskip. Veldig særegen figur å spille med, men ikke en som kommer til å være blant mine faste, kan jeg se for meg. Jo, og jeg tenkte jo som så at når jeg låste opp figurer i Spirits så var det bare for den modusen siden jeg låste opp flere av starterne, men den gang ei! Positiv overraskelse at de blir permanent opplåst i andre modi også. Og ja Spirits er veldig grindy men altså bare trykk Y på spiritusene så får du den komboen som er objektivt sett best mot den du skal slåss mot. Ikke at det gjorde Bayonetta til en pushover av den grunn.
Men ja, jeg har - som nevnt - aldri vært noe mer enn middels i noe slåssespill, men visse endringer har jeg da lagt merke til. Figurene har litt mer tyngde og det er færre 70%-smashes nå, ooog så kan du holde en smash charge mye lenger enn tidligere. Litt mer tilnærming til Melee og tilrettelegging for ferskere spillere? Sikkert mange som griner over endringene og at Smash nå er for casuals, men øh det er fortsatt så teknisk variert og bredt at du skal være rimelig spesiell for ikke å finne noe å fordype deg i. Case in point: Sønnen min har fått øynene opp for Toad-skjoldet til Peach og klarer å forpurre planene mine irriterende ofte nå. Bare han lærer seg at det ikke er en god vinnertaktikk å ikke bry seg om at man ramler ut av banen ved egen hjelp, så begynner vi å snakke artikkel i lokalavisa om et års tid. "SATSER (T)UNGT PÅ ESPORT" kommer det til å stå med krigstyper, "pappa sier at dette er noe jeg vil lære meg å like etter hvert" under et bilde av poden min som stirrer tomt i veggen bak fotografen.