Jeg er litt i tvil personlig. Jeg liker Sonys førstepartititler, som for eksempel Ico, Forbidden Siren, Mark of Kri, Singstar og Eyetoy. Dette er gode titler fra en utvikler som ikke lytter til hva markedet forteller dem, men heller hva dens teft som spilldesigner mener er bra. Problemet er at de glimrende førstepartititlene til Sony blir trist appeasement når markedsføringen og markedspenetrasjonen til Sony først og fremst retter seg mot folk liker film og øl bedre enn spill. Sony åpnet egentlig markedet for EA og desslike, og Sony gjør noe jeg liker veldig dårlig: de lyver og hyper sine egne produkter på en helt uovertruffen måte. Den forretningsstrategien kan de legge igjen hjemme.
Nintendo, på sin side, har klart å vanne ut franchisene sine ganske grundig, uten at noen av spillene er noe dårligere av den grunn, faktisk, det er bare ganske mange av dem etterhvert. Nintendo har vært i gamet veldig lenge, de vet hva de driver med. Ingen av de store førstepartititlene deres på GC har loading, for eksempel, hvilket viser en forståelse for at en spillopplevelse må ha så få abstraksjonslag som mulig, noe som går igjen i alle spillene deres. I Zelda kunne du glatt hatt tilgang til fire-fem gjenstander på en gang, men Nintendo lot være. For å slippe å overkomplisere kontrollen, for å få alt så stramt og enkelt som mulig. Ico fjernet like gjerne alt som heter HUD på skjermen, og det er fantastisk modig gjort, så Sony skal ha for innovasjonen de også. Men Nintendo har pushet the envelope hele veien, raffinert kontrollere, introdusert standarder, mens Sony har holdt seg til DualShock-designet (som egentlig er helt skrekkelig), og spilt komplett safe. På det rene designplanet er også Nintendo temmelig uovertrufne. Forståelsen for hva som skaper et godt spill. Balansen mellom utfordring og moro, utforskelse og motivasjon. Det er veldig få andre som klarer det. Det finnes langt mer spektakulære spill enn Nintendos, men få som er så gjennomførte, så forstått av sine skapere. Det gjør en stor forskjell.
Microsoft er egentlig ingen contender her. Hvilke relevante titler er det Microsoft har sluppet denne generasjonen? Halo, Halo 2 ... tja ... Fusion Frenzy, et skrekkelig drittspill? Grabbed by the Ghoulies, et ganske enkelt kjedelig og ukomplisert spill som ikke motiverte i to sekunder? La oss tenke, la oss tenke ...Nei, det var visst alt. Microsoft er ærlig talt ikke med på pallen engang, for mens Halo var veldig bra, avslørte Halo 2 at Bungie ikke forsto hva som var bra med det første spillet, og lagde det de trodde ANDRE ville synes var bra. Aldri en god idé. Halo 2 er et komplett underlegent spill. Multiplayeren holder det over vannet.
Jeg synes Nintendo gjør mye bra, jeg synes Sony gjør mye bra. Nintendo stikker nok litt av med seieren for konsistensen sin, for å sjeldent lage dårlige spill, mens Sony er noe mer sprikende. Primal og Ghosthunter er ikke helt geniale. Det er hverken Mario Power Tennis eller Super Mario Kart heller, forsåvidt, men kun Ico kan overgå Nintendos produksjon, og det blir ikke flere Icoer. Aldri. Og siden Nintendo aktivt forsøker å bringe til massene det Ico brakte til noen få, går de av med seieren for min del. Om du feiler prøver du igjen, du bytter ikke demografi og skaffer deg skinnfrakk.