SHDR: Mono er en reimplementasjon av .Net der alle klassene i .Net-rammeverket implenteres på nytt av utviklere som av juridiske/patentmessige årsaker ikke kan ha sett på Microsofts .Net-kode noengang, altså ganske langt fra en port. Dette kan de gjøre fordi Microsoft fikk .Net-rammeverket definert som en ECMA-standard. altså ligger selve klassedefinisjonene ute og kan implementeres på nytt. Mange av tilleggsklassene som MS legger ved i .Net-distribusjonen sin er ikke standardiserte og kan dermed ikke reimplementeres like greit, og såvidt meg bekjent er det ingenting åpent eller standardisert ved DirectX. For øyeblikket er det vel folkene som driver med WINE som har kommet lengst med å mekke en fungerende implementasjon av det via såkalt clean-room reverse engineering, altså at de observerer all trafikk inn og ut av komponentene uten å dekompilere eller noe slikt.
Når det er sagt så elsker jeg Mono, for jeg liker tanken bak, jeg liker at MS er så kule med å hjelpe til og at de har lovet å ikke kreve noen patentrettigheter (Det er rimelig åpent sinn til LitenMyk å være), og jeg digger
Tomboy Notes og det faktum at det funker på alle operativsystemer takket være Mono. (Men på Windows kjører den selvsagt på MS .NET)
Det var en liten digresjon, men tl;dr er at DirectX neppe kommer på Linux og åpne standarder for teh win, heia OpenGL.