Norsk Final Fantasy forum

"Beder unnskylde, jeg skjønner mig ikke paa film og ligger til sengs i influenza."

Knut Hamsun til tidsskriftet Film og Kino, 1938.

Jeg har forresten aldri likt Final fantasy. Hva gjør det meg til, Barbar? Sitate ovenfor forteller veldig mye om den situasjonen spillindustrien er i, men også har satt seg selv i. Denne situasjonen er heldigvis i forandring, men det tar tid. Respekt er ikke noe man automatisk får, det er noe man gjør seg fortjent til. Etter min mening bidrar ikke Final Fantasy serien til en økt respekt for spillindustrien, og de som liker det befinner seg antakeligvis i samme gruppen som de som synes at Naruto er god anime, eller at Linkin Park spiller "fet" musikk :rulleøyne:

Opprinnelig skrevet av impywimpy
Etter min mening bidrar ikke Final Fantasy serien til en økt respekt for spillindustrien, og de som liker det befinner seg antakeligvis i samme gruppen som de som synes at Naruto er god anime, eller at Linkin Park spiller "fet" musikk
"STFU!! U R DOMM, FÆINÆL FÆNTÆSI ER BRA!!!!1111"

Jeg skjønner ikke hvordan du kan påstå noe sånt. Du kan ikke bare ta forutsetninger på den måten, og regne en hel gruppe gamere som kritikkfrie fjortisser. Det blir som å si: "OMG gothere r no drit, de r bare en gjeng drit unger som kuter seg sellv, lizzm" Folk er nok litt mer nyanserte enn det. En som liker Naruto er ikke nødvendigvis FF-nerd, og visa versa. Selv liker jeg verken LP eller Naruto. Dødsmetall og eldre disneyfilmer ligger mer for meg. Forklar meg det. Hvorfor er ikke jeg under samme kategori som de folka du beskriver. Jeg digger jo tross alt Final Fantasy.

Opprinnelig skrevet av impywimpy@10.02.2005, 18.38
Etter min mening bidrar ikke Final Fantasy serien til en økt respekt for spillindustrien, og de som liker det befinner seg antakeligvis i samme gruppen som de som synes at Naruto er god anime, eller at Linkin Park spiller "fet" musikk  :rulleøyne:
175577​
...og den påstanden der bidrar ikke til økt respekt av deg, og får deg heller til å høres ut som en korttenkt og sneversynt gjøk...

Men det er fint man har meninger i det minste ;)

Må dere ha det inn med teskje? At dere ikke vet forskjell på "eller" og "og" er faktisk det største problemet her. Dette har ingenting med naruto å gjøre, men desto mer med billige underholdningsfenomener. At dere faktisk reagerer på denne måten gjør ingenting annet enn å forsterke inntrykket mitt av FF fantasy som en hore man helst ikke vil bli kvitt, ganske enkelt fordi det ligger så mye nostalgi i det hele. Hjelper det å høre at narutardene her på forumet reagerte omtrent på samme måte da jeg konfronterte dem med sin tvilsomme fritidsinteresse. Antakeligvis ikke.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg for min del er nå litt forbløffet over dem som synes gameplayet er det beste ved Final Fantasy. Det er da ikke til å stikke under en stol at det som er brukt mest tid og ressurser på i de senere FF-spillene er cutscenes og design - og der er vi egentlig inne på min største beef med denne serien. Greit nok at gameplay er en smakssak og sånt, men det er faenmeg historie også. Når forholdet mellom spilletid og glane-på-cutscenes-tid blir såpass skjevt som det til tider blir i FF (greit, MGS-serien lider enda mer under dette. Men der er både spill og cutscenes ti ganger mer umiddelbart tilfredsstillende, så det jevner seg ut), har jeg vansker med å svelge det.
Én ting er å se handling i en film på to timer - noe helt annet er å se den samme handlingen bli strukket ut over førti timer fordi du sitter med PS2-en istedenfor på kino.

Tja, det er kanskje der du gjør den store feilen. Du går ut fra de siste i serien, men det er ikke til å stikke under en stol (som du så elegant sa) at de siste spillene i serien er også de som er minst populære hos både fansen og "dere". Du presterer også å si mot deg selv, først med å innrømme at gameplay og historie er en smakssak, og deretter å påstå at MGS er et særtilfelle fordi gameplay og historien er "umiddelbart mer tilfredsstillende". Hvorfor er MGS et særtilfelle? Jeg liker også MGS spillene, men de er vidt forskjellige spill og at du påstår at gameplayet i MGS er bedre enn i Final Fantasy er så latterlig som det kan få blitt.

impywimpy: du er trangsynt, arrogant og du anser ditt eget syn på FF serien som det absolutte fakta. Du har ikke peiling på hva jeg liker av musikk, film eller annen underholdning. Du kommer og antyder, nei PÅSTÅR, at de som liker FF har dårlig smak og hører på dårlig musikk eller ser på dårlige animasjonsfilmer/serier.

Her kommer min påstand. Dere som ikke liker FF er selvhøytidlige, dere sitter og digger musikk som Mozart ville snudd seg i graven for å slippe å høre. Dere liker å kle dere i svart, ser negativt på alt som har kommersiell suksess, mens dere selv forguder musikere og artister som i sin tid var så kommersiell som det kan få blitt. Dere klarer aldri å nyte spill uten å analysere de med lupe, og dere anser dere selv som revolusjonære tenkere og genier som velger å hate alt som skaper store penger. Dere er kommunister, hater statskirken, og leser Karl Marx.

Hvor mange riktige?

Du tar så feil som du kan, både med din karakterisering av folk som ikke liker FF og anngående mitt syn på FF. Selvfølgelig anser jeg mitt eget syn som det absolutte fakta, selvmotsigelsens mester. Hvorfor i all verden skulle jeg ikke det? Mener du at jeg skal gå rundt med en "Alt er like bra" holdning? Gode historier er ikke en smaksak, akkurat som god musikk, gode spill og gode bøker ikke er det. Dette betyr selvfølgelig ikke at alle liker den samme musikken eller de samme bøkene. Hvis du forteller meg at du synes at FIFA er bedre enn PES, er det da hver sin smak? Nei, det er arroganse, idioti eller trangsynhet. Det samme kan sies om Tekken 4 kontra VF 4 også for den sags skyld. Det er ikke et spørsmål om smak og behag, det er et spørsmål om å se det åpenbare.

Og bare for å spørre deg om noe, du er klar over at Mozart skrev bestillingsverk, og at hans musikk i sin tid var så mainstream som du kan få det?

Men vent, du er ikke bare selvmotsigelsens ubestritte mester, men også herr "Jeg ser det jeg vil se" anno 2005. Hvis jeg på noen måte har antydet at du har en dårlig film eller musikksmak beklager jeg det. Det jeg derimot har ment å antyde er at det forholdet ditt til Final Fantasy har mange likhetstrekk med de du finner hos folk som forguder annet kommersialisert søppel ( Ja, jeg velger å kalle final fantasy kommersialisert søppel )

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@10.02.2005, 21.13
Hvorfor er MGS et særtilfelle? Jeg liker også MGS spillene, men de er vidt forskjellige spill og at du påstår at gameplayet i MGS er bedre enn i Final Fantasy er så latterlig som det kan få blitt.
Neheiså. ;)
Det jeg mente med den kommentaren var at cutscenene i MGS er mer tilfredsstillende enn i FF - mer action, stiligere "filming" og bedre stemmeskuespill. MGS er også et spill som appellerer mer direkte til meg enn FF - det er mer umiddelbart (naturlig nok, siden vi sammenligner real-time med turnbased) og dessuten mindre kunstig oppblåst enn FF.
Grunnen til at jeg sammenligner de to er fordi strukturen er veldig lik - litt spilling, så litt cutscenes, masse melodrama osv.
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@10.02.2005, 21.13
Her kommer min påstand. Dere som ikke liker FF er selvhøytidlige, dere sitter og digger musikk som Mozart ville snudd seg i graven for å slippe å høre. Dere liker å kle dere i svart, ser negativt på alt som har kommersiell suksess, mens dere selv forguder musikere og artister som i sin tid var så kommersiell som det kan få blitt. Dere klarer aldri å nyte spill uten å analysere de med lupe, og dere anser dere selv som revolusjonære tenkere og genier som velger å hate alt som skaper store penger. Dere er kommunister, hater statskirken, og leser Karl Marx.

Hvor mange riktige?
175665​
Null. Men det visste du selvsagt allerede. :)

Hva er best av torsk og sei?

Hvilke spill en liker, er en smaksak. Så; hvorfor ikke bare nyte de spillene du liker, isteden får å bruke tid til å mislike de andre?

impywimpy:
Vel, skal jeg være ærlig så har jeg brukt ganske mye tid på FIFA i det siste, og det er faktisk langt fra så dårlig som en skulle tro. De siste spillene ser ut til å komme tilbake til den gode gamle formen, og de blir bare bedre og bedre nå. Pro Evolution Soccer har forøvrig holdt seg ganske likt siden ISS Pro '98 (synes jeg). Forskjellen er vel at de har konsentrert seg veldig mye på å finpusse animasjon og bevegelse, vanskelighetsgrad osv.

"Hvor mange riktige?" var et retorisk spørsmål, og jeg regnet med at det var veldig lite. At Mozart skrev kommersielt bestillingsverk forklarer ikke akkurat at han døde fattig, og var aldri noen kommersiell suksess. Han skrev for mange noter, var det visst mange som mente. Heh. Men men, det var ikke det som var poenget. Poenget var å vise at å komme med slike påstander som jeg gjorde der, og som du gjorde, er regelrett tåpelig og uintelligent. Jeg hører verken på Linkin Park eller ser på Naruto. Jeg har veldig lite til overs for generell kommersiell musikk, men jeg vegrer meg heller ikke for å innrømme at jeg liker enkelte låter som dukker opp en gang i blant. Men sånn ellers hører jeg på musikk som Magic Pie (shocker!), Dream Theater, Spock's Beard, The Flower Kings, The Beatles, Pain of Salvation etc etc. Jeg føler at jeg er til en viss grad kritisk til det jeg hører på, og at jeg har en viss kvalitetsbevissthet overfor musikken jeg skaffer meg. Jeg har aldri sett på japansk animasjonsfilm i hele mitt liv, og jeg kler meg ikke i siste mote, men det jeg føler for å gå i. Jeg er en nesten-gammel amiga fanatiker, og synes det er trist at denne maskinen blir oversett av mange retrogamere til fordel for Nintendo og Segas gamle maksiner. Jeg er påståelig til tider, men sjelden urasjonell. Hvis jeg ser jeg har tatt feil er jeg ikke redd for å innrømme det.

Det eneste du har rett i er at jeg liker Final Fantasy. Jeg likte Final Fantasy fra første stund jeg ble introdusert for det, og ja, det har en kommersielt suksessrik historie. Det finnes ikke noen løsning for hva som er kvalitet og hva som ikke er innenfor spill, annet enn enkelte tekniske detaljer. Et kvalitetsspill for meg er et spill som underholder, og som jeg nyter å spille. Det er alt som kreves for at det skal være kvalitet. Derfor ser jeg på Final Fantasy som kvalitet. Man hører vel ikke på musikk fordi det er teknisk avansert, men fordi det underholder. Mangler det stemning, følelse, god melodi eller rett og slett brukbar komposisjon blir det heller ikke spesielt behagelig å høre på.

Ja, det er vel ikke mer å si. Jeg mener Final Fantasy har kvaliteter som mange andre spillserier mangler, mens du mener det er kommersiellt søppel. Dette er kun meninger, og bør ikke fremstå som fakta. For det er det nemlig ikke.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vedder på at du klager på at det spilles dårlig musikk på radioen/TV-en/utesteder av og til du også. Samme gjelder her. :p

Opprinnelig skrevet av Yetipants@10.02.2005, 22.15
Vedder på at du klager på at det spilles dårlig musikk på radioen/TV-en/utesteder av og til du også. Samme gjelder her. :p
175711​
Du tar ikke så veldig feil der :p

Mozart var jo en kjempemessig kommersiell suksess. Problemet var bare at han levde som en idiot, og gikk på en skikkelig smell i tredveårsalderen ( Om jeg ikke husker feil ). Requiem er likevel unntaket, siden verket bærer tydelige spor av sykdommen og depresjonen som herjet han ( dette var også et bestillingsverk ).

Poenget mitt var aldri heller å hevde at du så på dårlig anime, eller hørte på fjortis musikk ( når jeg ser på hva jeg har skrevet kommer det ikke tydelig ut ). Poenget var at jeg mener at FF ikke er mer enn et spill litt over middels bra spill, og at mange ikke er villig til å se det..

Ja, ok, men jeg synes det blir dumt å diskutere Final Fantasy som ett spill. Alle serier har gode og dårlige titler, og når man har kommet så langt som til nummer 12 i serien, + en haug med spinoff titler er det klart det kommer et råttent eple en gang i blant. Jeg har følelsen av at denne diskusjonen ikke nødvendigvis hadde funnet sted om Final Fantasy X og X-2 hadde blitt kongespill, som regjerte alt på markedet, men desverre ble det ikke slik. Det har ikke kommet noen Final Fantasy titler jeg har likt veldig godt siden Final Fantasy IX, men jeg sier ikke at Final Fantasy er dårlig likevel. Hva om Final Fantasy XII blir revolusjonerende bra, og blir bedre enn noe annet som er blitt utgitt før, av både Final Fantasy og andre jrpg og vestlige rpg? Skal da plutselig Final Fantasy være et bra spill igjen?

Spill som Final Fantasy VII er meget bra, og for meg kanskje min absolutte favoritt gjennom tidene, ved siden av spill som Monkey Island 2, Grim Fandango, Sensible World of Soccer og Gran Turismo 2. Jeg lurer på om du kan plukke frem et eneste J-RPG som er bra for deg, og hvis du ikke kan det så er det vel kanskje fordi du ikke liker sjangeren?

Jeg håper for all del ikke du kommer å sier Xenosaga nå, det ville bare blitt tåpelig :p

SHDR

Gullmedlem
For det aller første: det var ikke Jeppe som dro til Danmark og ble vis, det var Rasmus Berg. Og han ble så vis og så klok at han ble Erasmus Montanus, en lærd mann av folket. Den dagen jeg tar et latinsk navn og innrømmer at jeg runker til nakenbildene til Yoko Ono kan dere få lov til å skyte meg, for da har jeg gått langt over streken. Du har helt rett i at det kun finnes syv forskjellige overordnede temaer i tradisjonell episk fortelling, men det er gått omtrent 2000 år siden de temaene ble etablert. Jeg liker å tro at de ikke egentlig er så fryktelig relevante lenger.

Lennon: Du vet utmerket godt at mesteparten av karakteristikkene du presenterte er gale, akkurat som jeg satser på at Impywimpy vet at karakteristikkene han serverte var fullstendig bullshit. Det han påpeker er at eksemplene han påpeker ikke har noe særlig annet argument for at musikken de hører på, eller tegnefilmene de ser på, er bra, rent utover at det er en kommersiell suksess. "Alle andre ser på det, så da er det jo bra, da, ellers hadde ikke alle likt det!"

Vel, det er også et faktum at den mest solgte maten her til lands er Pizza Grandiosa, og at det er haute couture å spise spaghetti med pølsebiter og ketschup i bygder over det ganske land. Du klarer ikke å argumentere for at det mest utbredte er det beste, for faktum er at det alltid er de intellektuelle som er i mindretall. Og selv om det ville være temmelig drøyt å påstå at de såkalt intellektuelle alltid har rett, og kan legge ned kulturelt og smaksmessig veto, er det vel knapt noen tilfeldighet at de store verkene, de klassiske fortellingene dere kjenner, alle er blitt båret frem, husket og forstått av den gitte tids intellektuelle? Det bør illustrere mitt poeng. Bordieu var forresten en fransk tøysekopp som mente at arbeiderklassen måtte bryte seg fri fra smakshegemoniet til overklassen, siden denne bidro til å få arbeiderklassen til å føle seg underlegen, rent kulturelt og sosialt. Tanken er god, men ettersom forutsetningen for at tanken skal lykkes er at majoriteten, som tross alt sørger for at vår venninne Ashlee Simpson holder seg i musikkbransjen, og som lar Paul W. Anderson lage film, skal definere den gjeldende høykultur er rimelig uakseptabelt. Face it: ingen lytter til folkemusikk. De lytter til Grieg, og han var såvisst ingen mann av folket. Hva med folkelige forfattere oppgjennom de siste to hundre årene? Jeg kommer ikke på noen; jeg husker bare Ibsen og Bjørnson, som begge forlot Norge fordi de mente det var et ukultivert lite filleland. Det var Paris som gjaldt. Og da er vi tilbake på haute couture.

For å bringe diskusjonen tilbake ned på jorden: smak kan ikke defineres, men kvalitet kan det. Final Fantasy har ikke et godt spillsystem. Kort og godt. Det er en grunn til at samtlige kritikere har påpekt at det er på tide å kutte ut random battles, som egentlig bare tjener til å forlenge spillene ved å true spilleren ut i kamp, og det er en grunn til at folk begynner å dunke hodet i bordet når de ser skjermen sprekke og fade over i kamp for 250-ende gang på under 5 timer. Det er en grunn til at de aller fleste ikke rører Final Fantasy. Ganske enkelt. Vestlige rollespill gjør en ditto feil i form av sine ofte ekstremt lange dialoger, ofte ekstremt trege handlinger, og so on, men du tvinges faktisk sjeldent ut i kamp. KOTOR er noe annet, men lo and behold! Det var opprinnelig et konsollrollespill, nærere beslektet Final Fantasy enn noe annet. Planescape: Torment har faktisk ikke mer combat enn du selv ønsker å engasjere deg i; det er en del obligatoriske kamper senere i spillet, men disse er fort unnagjort, og de er enkle. Jeg klarte alle på første forsøk, og jeg er en skremmende udugelig taktiker. Samme finner vi i Morrowind: du kan faktisk klare å spille spillet uten kamp, selv om det i seg selv ikke er noe poeng. Om du leser Morrowind-omtalen min, der jeg konkluderte med en 7/10, sier jeg at historien er tung og treg, men velfungerende, om enn ekstremt lite fleksibel og klønete presentert. Det som gjør Morrowind er at det er den største og mest involverende verdenen som noensinne er laget i et spill. GTA kan ikke begynne å måle seg en gang, og Final Fantasy, hvis interaktivitet begrenser seg til å trykke på X, kan iallfall ikke sammenlignes. Om du liker Morrowind? Smakssak. Jeg gjør det. Jeg bare påstår ikke at det er av høyeste kvalitet.

Veldig mange FF-fanboys vil gi samtlige FF-spill 10/10, fordi det er favorittspillene deres. Og nei, min rolle som kritiker er forøvrig ikke å fortelle folk min smak; den er først og fremst å analysere spill utifra hvilken kjennskap jeg har til mediet, og bedømme hvor god underholdning spillet er, samt hvor ... vanskelig å definere dette ... hvor GODT det er. Hvordan det føles. Som en film ... det finnes skrekkelig mye underholdende film som egentlig er ganske skrekkelig. Men hvordan definerer du godt skuespill? Er det at det er "realistisk"? At det passer filmen? At det passer stemningen? At det er en god helhet? Umulig å definere. Ditto med gameplay. Det eneste jeg vet er at jeg ser godt gameplay når jeg spiller et godt spill, akkurat som jeg kan fornemme en god skuespillerprestasjon når jeg ser den. Det er bare litt vanskelig å skulle definere hva som skaper den. Jeg vet at det godt kan sies å slå bunnen ut av argumentene mine, men samtidig: det er vanskelig å påstå at noe er velkonstruert og gjennomtenkt når det knapt har utviklet seg over 20 år, fra veldig tidlig i industriens liv, til nå, når den er på kanten til å nå kritisk masse og spre seg i like stor grad som film og musikk. Om du fikk servert et plattformspill à la Super Mario i dag ville du tenkt at, ah, det er søtt ... men det er ganske enkelt ingen utvikling fra tidligere. Ditto med Final Fantasy: det er søtt at noen tror at underholdning kan struktureres slik, at noen er så konservative at de tror økt datakraft nødvendigvis må oversettes til økt antall polygoner og teksturer heller enn et bedre konstruert gameplay, med alt det innebærer av sofistikasjon. Spill FF og FF2 til NES i dag. Det er ikke mye å skryte av. Og det er ikke akkurat radikale endringer herfra til ... for ikke å bruke Final Fantasy X, men la oss si FFIX. Eller FFVIII. Eller FFVII. Det er bare at FFVII forsåvidt var min første JRPG, og da var det litt nytt og friskt. Jeg likte Metal Gear også, men jeg likte ikke helt Metal Gear Solid 2, og jeg klarer ikke Snake Eater heller. Hvorfor? Fordi jeg ser det samme spillet som jeg spilte i 1998, og forstår at spill som medium har utviklet seg vanvittig langt siden den gangen. Tradisjon kan, som i nesten alt annet, ikke holde følge med utvikling. Og spillmediet er ikke et intellektuelt medium slik som film og litteratur, ergo vil ikke klassikere nødvendigvis være tidløse mesterverk, men heller teknisk begrensede nostalgitripper ingen "nye" gamere ville klare å forstå vår affeksjon for. Ganske enkelt.

Jeg ble visst litt eid der. Jeg er ingen stor fan av japanske rpg, nei. ( Les: holder meg unna grunnet traumatiske barndomsopplevelser ) Jeg og en kamerat spilte nesten gjennom Legend of the dragoon en gang, og det var et sant mareritt, spesielt siden spillet var på spansk. Teller forresten Soul blazer? ;)

Soul Blazer teller ikke, da det ikke er et RPG-spill. Mer et adventure-spill alá Zelda.

Når det kommer til Final Fantasy føler jeg at jeg har gått lei. Jeg kan sette meg ned med det, og tilogmed kose meg med det, men det tar ikke lang tid før jeg gleder meg til neste save point slik at jeg kan skru av faenskapen og heller spille noe annet. Grunnen til dette er random encounters og forpulte turn-based slossing. Kampsystemet har ikke vært noe særlig siden FFVII (nå har ikke jeg spilt X og X-2, da, men etter hva jeg har hørt kan det være det samme). I FFIX ble det altfor enkelt og i FFVIII ble det altfor munchkin. FFVII derimot, det duger inntil jeg kommer til slutten av første CD og er lei. Det eneste som har drevet meg fremover er historien og den har nå også mistet sin gnist. Det lille jeg har hørt om FFXII virker lovende, men jeg gidder ikke å bruke 500 - 600 spenn før jeg vet at jeg kommer til å like spillet. Bah! Jeg er trøtt ... går til sengs.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@10.02.2005, 23.14
Jeg lurer på om du kan plukke frem et eneste J-RPG som er bra for deg, og hvis du ikke kan det så er det vel kanskje fordi du ikke liker sjangeren?
For min del: Shadow Hearts 2. VELDIG Final Fantasy-inspirert, men laget i en litt mer lettbent stil. Artige karakterer (en kar som egentlig er Satan, en fyllik med pedofile tendenser og en homofil skredder du må bestikke med homseporno for å få kjøpt kjoler til din lille tredukke) gjør mye av appellen.

Opprinnelig skrevet av Shadar@10.02.2005, 23.18
For det aller første: det var ikke Jeppe som dro til Danmark og ble vis, det var Rasmus Berg. Og han ble så vis og så klok at han ble Erasmus Montanus, en lærd mann av folket. Den dagen jeg tar et latinsk navn og innrømmer at jeg runker til nakenbildene til Yoko Ono kan dere få lov til å skyte meg, for da har jeg gått langt over streken.
Men selve stykket het vel "Jeppe på Bjerget"? Likheten er forresten fortsatt slående. :p

Lennon: Du vet utmerket godt at mesteparten av karakteristikkene du presenterte er gale, akkurat som jeg satser på at Impywimpy vet at karakteristikkene han serverte var fullstendig bullshit. Det han påpeker er at eksemplene han påpeker ikke har noe særlig annet argument for at musikken de hører på, eller tegnefilmene de ser på, er bra, rent utover at det er en kommersiell suksess. "Alle andre ser på det, så da er det jo bra, da, ellers hadde ikke alle likt det!"

Vel, det er også et faktum at den mest solgte maten her til lands er Pizza Grandiosa, og at det er haute couture å spise spaghetti med pølsebiter og ketschup i bygder over det ganske land. Du klarer ikke å argumentere for at det mest utbredte er det beste, for faktum er at det alltid er de intellektuelle som er i mindretall.
Nå har jeg heller aldri argumentert for at det mest utbredte alltid er det beste, men jeg prøver å argumentere mot at det er ikke noen regel for at kommersiell suksess er det samme som lav kvalitet. The Beatles var noe av det mest kommersielle som fantes i sin tid, og jeg velger å kalle dette for kvalitetsmusikk.

For å bringe diskusjonen tilbake ned på jorden: smak kan ikke defineres, men kvalitet kan det. Final Fantasy har ikke et godt spillsystem. Kort og godt. Det er en grunn til at samtlige kritikere har påpekt at det er på tide å kutte ut random battles,
Nå motsier du deg selv du også. Først skal man ikke høre på hva den samlede masse sier. Så bestemmer du deg for å bevise såkalte "fakta" med å nettopp henvise til hva "alle andre sier". Tenker du egentlig selv, eller hører du på andre kollegaer? Det var forresten ikke et spørsmål, for jeg vet jo hva svaret er (og nei, det er ikke hva man skulle tro).

som egentlig bare tjener til å forlenge spillene ved å true spilleren ut i kamp,
og underholde spilleren, for jeg liker de faktisk. Men kanskje jeg er mer tålmodig enn andre da?

og det er en grunn til at folk begynner å dunke hodet i bordet når de ser skjermen sprekke og fade over i kamp for 250-ende gang på under 5 timer. Det er en grunn til at de aller fleste ikke rører Final Fantasy.
ja, så NÅ skal vi høre på hva de fleste gjør? Litt dobbeltmoral her kanskje?

Vestlige rollespill gjør en ditto feil i form av sine ofte ekstremt lange dialoger, ofte ekstremt trege handlinger, og so on, men du tvinges faktisk sjeldent ut i kamp.
Mulig, men det gjør ikke spillene noe bedre eller dårligere. For meg er de fortsatt gørrkjedelige, i de få tilfellene jeg har prøvd. Jeg har virkelig forsøkt å like diverse såkalte kvalitetsspill like mye eller mer enn Final Fantasy VII eller IX. Det er synd, men jeg har ennå ikke klart det. Jeg har en del timer ut i Morrowind. Stort og levende eller ikke, jeg synes verden er direkte kjedelig og trist. Det betyr ikke at jeg ikke gleder meg til Oblivion. Det skal bli spennende.

KOTOR er noe annet, men lo and behold! Det var opprinnelig et konsollrollespill, nærere beslektet Final Fantasy enn noe annet.
Kanskje derfor jeg likte de bedre enn de andre også da...

Planescape: Torment har faktisk ikke mer combat enn du selv ønsker å engasjere deg i; det er en del obligatoriske kamper senere i spillet, men disse er fort unnagjort, og de er enkle. Jeg klarte alle på første forsøk, og jeg er en skremmende udugelig taktiker. Samme finner vi i Morrowind: du kan faktisk klare å spille spillet uten kamp, selv om det i seg selv ikke er noe poeng. Om du leser Morrowind-omtalen min, der jeg konkluderte med en 7/10, sier jeg at historien er tung og treg, men velfungerende, om enn ekstremt lite fleksibel og klønete presentert. Det som gjør Morrowind er at det er den største og mest involverende verdenen som noensinne er laget i et spill. GTA kan ikke begynne å måle seg en gang, og Final Fantasy, hvis interaktivitet begrenser seg til å trykke på X, kan iallfall ikke sammenlignes. Om du liker det? Smakssak. Jeg gjør det. Jeg bare påstår ikke at det er kvalitet.
175753​

Ok, du påstår ikke det er kvalitet. Men du har et urikkelig hat overfor Final Fantasy av en eller annen grunn, og derfor er du langt mer kritisk enn hva som er sunt. Kvalitet er objektivt, det er det ingen tvil om, men det betyr ikke at det du anser som kvalitet er rett. Hvis du med kritikerne mener nay-sayers, så er vel ikke de den rette gruppen å høre på, er det vel? Hvis det er anmelderne du snakker om, så har Final Fantasy X fått en gjennomsnittskarakter på 91,3% i følge Gamerankings, en karakter jeg ikke overhodet er enig i engang. Når det gjelder oppfatningen av random encounters så er den faktisk veldig delt. Jeg er en av de som liker de. Eneste jeg synes er ille er når du ikke får sjans til å bevege deg mer enn noen skritt før du blir angrepet igjen, og synes godt at de kunne komme litt sjeldnere. Jeg for min del ser jeg ikke så veldig mange fordeler med å kunne se fienden fremfor å ikke kunne det.

Opprinnelig skrevet av Shadar@10.02.2005, 23.18
Veldig mange FF-fanboys vil gi samtlige FF-spill 10/10, fordi det er favorittspillene deres. Og nei, min rolle som kritiker er forøvrig ikke å fortelle folk min smak; den er først og fremst å analysere spill utifra hvilken kjennskap jeg har til mediet, og bedømme hvor god underholdning spillet er, samt hvor ... vanskelig å definere dette ... hvor GODT det er. Hvordan det føles. Som en film ... det finnes skrekkelig mye underholdende film som egentlig er ganske skrekkelig. Men hvordan definerer du godt skuespill? Er det at det er "realistisk"? At det passer filmen? At det passer stemningen? At det er en god helhet? Umulig å definere. Ditto med gameplay. Det eneste jeg vet er at jeg ser godt gameplay når jeg spiller et godt spill, akkurat som jeg kan fornemme en god skuespillerprestasjon når jeg ser den. Det er bare litt vanskelig å skulle definere hva som skaper den. Jeg vet at det godt kan sies å slå bunnen ut av argumentene mine, men samtidig: det er vanskelig å påstå at noe er velkonstruert og gjennomtenkt når det knapt har utviklet seg over 20 år, fra veldig tidlig i industriens liv, til nå, når den er på kanten til å nå kritisk masse og spre seg i like stor grad som film og musikk. Om du fikk servert et plattformspill à la Super Mario i dag ville du tenkt at, ah, det er søtt ... men det er ganske enkelt ingen utvikling fra tidligere. Ditto med Final Fantasy: det er søtt at noen tror at underholdning kan struktureres slik, at noen er så konservative at de tror økt datakraft nødvendigvis må oversettes til økt antall polygoner og teksturer heller enn et bedre konstruert gameplay, med alt det innebærer av sofistikasjon. Spill FF og FF2 til NES i dag. Det er ikke mye å skryte av. Og det er ikke akkurat radikale endringer herfra til ... for ikke å bruke Final Fantasy X, men la oss si FFIX. Eller FFVIII. Eller FFVII. Det er bare at FFVII forsåvidt var min første JRPG, og da var det litt nytt og friskt. Jeg likte Metal Gear også, men jeg likte ikke helt Metal Gear Solid 2, og jeg klarer ikke Snake Eater heller. Hvorfor? Fordi jeg ser det samme spillet som jeg spilte i 1998, og forstår at spill som medium har utviklet seg vanvittig langt siden den gangen. Tradisjon kan, som i nesten alt annet, ikke holde følge med utvikling. Og spillmediet er ikke et intellektuelt medium slik som film og litteratur, ergo vil ikke klassikere nødvendigvis være tidløse mesterverk, men heller teknisk begrensede nostalgitripper ingen "nye" gamere ville klare å forstå vår affeksjon for. Ganske enkelt.
175753​
Du la til denne paragrafen etter at jeg hadde svart...

men altså, det du prøver å si er spill bare blir bedre og bedre, og spill var dårligere før i tiden? Likevel er du storstilt fan av Gradius, som er noe så enkelt som et gammeldags shoot'em up? Forøvrig, Metal Gear Solid 3 er kanskje veldig likt MGS2, men når MGS2 kom var det ganske revolusjonerende i sin sjanger. Det trodde jeg til og med du kunne innrømme. Du sitter nesten å sier at så lenge et spill ikke revolusjonerer og tilføyer noe nytt så er det blottet for kvalitet. Du sitter også og sier at du var dum i dine yngre dager fordi du likte MGS og Final Fantasy VII. Du er altså flau for å ha likt disse spillene? Det sier for min del mer om deg enn det gjør om spillene. Er det ikke bedre å konsentrere seg om å ha det gøy, enn å analysere hvert eneste spill man spiller? Du har selv sagt at når man skal anmelde spill så er det underholdningsverdien som skal ligge til grunne. Hvorfor analyserer du da disse spillene på denne måten? Du liker ikke Final Fantasy, greit. Men det gjør de ikke noe dårligere.

Jeg vil forøvrig ikke gi samtlige spill i Final Fantasy serien 10 av 10. Det er vel heller få spill jeg gir 10 av 10, om jeg skal tenke grundig gjennom det.