Offisielt: 40 GB PS3 til 3990 kroner

#81
spørsmålet er hva kommer etter blu ray?, vil vi engang merke forskjell på audio og bilde kvalitet?
kanskje utviklingen har "slått seg til ro" her, vi vet ikke framtiden vil vise
 

Sancti

Terrorkatt
#82
De kunne feiende flott ha fått plass til FFVII på en N64-cart. Problemet er at den carten ville kosta 5000kr. Og overgangen fra kassett til plate var vel egentlig en veldig naturlig og lur overgang. Jeg er ikke sikker på om overgangen fra DVD til HD-DVD er like mye vits i. På filmfronten, sure. På spillfronten? Ikke overbevist. Trenden i spillmarkedet de siste fem årene har vært at spill har blitt mindre og mindre og mer og mer fokusert. Så til tross for at HD-assets tar mer plass, tror jeg ikke vi trenger noe HD-format til spill med det aller første fordi HD-assets faktisk er mer tid- og kompetansekrevende å produsere enn de tradisjonelt lo-fi-alternativene. Du kan ikke fylle en BluRay-plate med HD-assets og bygge et helt spill av det. Ikke slik det ligger an nå. Du kan fylle den til randen med ulike språk og prerenderte HD-filmer, men du har ikke bruk for all den plassen til faktisk in-game content. Se på Oblivion. Det er én DVD. Se på GTA: SA. Det er én DVD. Og det festligste av alt er vel at GTA: SA faktisk er det spillet med mest grafiske assets noensinne, og der tar assetene til sammen 2GB. Resten av plata er musikk. Jeg tror forøvrig aldri vi kommer til å se et like stort spill som GTA: SA igjen med mindre mesteparten av spillet er prosedyrisk fremstilt, og da er det plutselig ikke så relevant med lagringsplass lenger fordi en algoritme som fremstiller geometri eller teksturer nødvendigvis tar betraktelig mindre plass enn en tilsvarende datafil. Process > Data med hensyn til effektivitet. Den regelen gjelder med hensyn til kompresjon også, forresten. Hvis du kan ha en fil komprimert til 1/8 av faktisk størrelse og dekomprimere den on the fly, er det mer prosess- og dataeffektivt enn en ukomprimert fil, fordi CPU-overheaden på å lese en ukomprimert fil er høyere enn en komprimert fil, og fordi det er plass til langt flere høykomprimerte filer i minnet. Dermed, damer og herrer, er det på alle mulige måter mer effektivt å bruke en komprimert fil enn en ukomprimert fil. News at eleven.

Tigor: Så det du egentlig sier er at du gir litt faen i argumentene mine fordi du ikke skjønner dem, og istedet lever videre på den noget kjappe antakelsen det er at PS3 nødvendigvis vil få "bedre" og "kulere" spill enn konkurrentene? Det er helt greit for meg. Men da er vi gått over i en meningsdiskusjon som ikke tar hensyn til bevisføring eller argumentasjon, og da har jeg egentlig bare én ting å si: Meningen din er klinkende likegyldig når den kan motbevises av observasjoner. Keep trucking.
 
#83
SITAT(Sancti @ 29.07.07, 15.29) 75160
Feilraten på x360-en er jo allerede en skandale, men det er vel knapt et stort argument til PS3-ens fordel om Microsoft greier å playe den situasjonen riktig og behandle kundene sine som folk.
[/b]
Tja... mener å at rimelig mange her på forumet har vært hissige med tanke på telefon-supporten microsoft driver med, i allefall. Og det er Shadar vi snakker med, ikke Sancti... sant?
 

Novastrum

Feminist-elitist
#84
Jeg er ikke uenig i noe spesifikt, jeg noterer meg bare at mange av argumentene /spekulasjonene er så og si identiske med con-ps3 argumentene vi ble servert for to år siden rundt E3 tider.

Vil anbefale en test av maskinen, og se på hva den faktisk har å tilby, da de fleste som har maskinen for lengst har gått forbi statistikk og tall-stadiet. Les litt om firmware, sjekk ut hva folk som har maskinen har å si kontra de som har 360.

Selve arkitekturen må være slik, for at maskinen skal være så fleksibel som mulig i årene som kommer. Dette går utover utviklerene i de første årene, men så vidt jeg kan se er det i ferd med å løsne seg (og ja, det er jævlig irriterende at det er så lite støtte til 3.party-utgivere.). Det er for tiden software som er hovedflaskehalsen på PS3.
 

Sancti

Terrorkatt
#85
Det er nok det. Og det er mulig jeg ikke er habil her fordi x360-en min ikke har røket enda og jeg dermed ikke har måttet kjempe med kundestøtta til MS, men jeg klarer fortsatt ikke helt å se at byggkvalitet er et avgjørende kriterie for at en plattform er bedre enn annen. Jeg er på min femte PS2 nå, og jeg har fortsatt min første GC. Jeg holder det i mot Sony, men jeg holder det ikke i mot PS2-en. Faktum er at PS2-en stadig er en helvetes mye bedre plattform enn GC-en, selv om den er dyrere, svakere og langt mindre holdbar.

Gjelder det samme argumentet for x360 og PS3 også?

SITAT(Novastrum @ 29.07.07, 15.29) 75192
Jeg er ikke uenig i noe spesifikt, jeg noterer meg bare at mange av argumentene /spekulasjonene er så og si identiske med con-ps3 argumentene vi ble servert for to år siden rundt E3 tider.

Vil anbefale en test av maskinen, og se på hva den faktisk har å tilby, da de fleste som har maskinen for lengst har gått forbi statistikk og tall-stadiet. Les litt om firmware, sjekk ut hva folk som har maskinen har å si kontra de som har 360.

Selve arkitekturen må være slik, for at maskinen skal være så fleksibel som mulig i årene som kommer. Dette går utover utviklerene i de første årene, men så vidt jeg kan se er det i ferd med å løsne seg. Det er for tiden software som er hovedflaskehalsen på PS3.
[/b]
Selve arkitekturen må være slik? Jeg er ikke systemarkitekt, og det er ikke du heller. Men utifra hva jeg har lest om arkitekturen i PS3-en, så er den først og fremst et resultat av at Sony ville ha en dekodingsbrikke for HD-spillere, IBM ville ha en kraftig tallknuser til high-end-servermarkedet og de fant at den beste måten å markedsføre datakraften til Cell-prosessoren var ved å stikke den inn i Sonys sikreste storselger for de neste fem åra, nemlig PS3-en.

Slik ble det dog ikke. At det er så fabelaktig mange utviklere som bruker UE3 istedet for å bygge sine egne applikasjonsplattformer (hvilket ville vært både mer økonomisk og fremtidsrettet for mange av dem, siden lisensprisen på multiplattform-UE3 er gode 2 millioner dollar, og at den ennå ikke er feature complete) viser vel egentlig bare at både x360-en og PS3-en er så mye mer komplekse enn det som har kommet før at spillutviklere har problemer med å holde følge. Det er heller ingen som sier at PS3-en er noen god utviklingsplattform, utenom Sonys internstudioer og second-party-studioer som Insomniac og Factor 5.

Jeg har fortsatt ingenting i mot PS3-en. Jeg synes bare det er en fullstendig håpløs plattform slik det ligger an nå, og med den prisen og det spillutvalget og den usikre fremtida og svært få genuint interessante eksklusive titler samt et nokså slunkent spillutvalg er det vrient å finne noe godt å si om den fra et forbrukerperspektiv. x360-en er en tilsvarende kraftig maskin med et bredere spillutvalg og en lysere fremtid. Faktisk hadde jeg slettes ikke hatt noe i mot å se PS3-en lykkes også denne generasjonen, i og med at Sony greenlighter prosjekter som Little Big Planet og Echochrome, mens MS fortsatt later til å tro at veien til folks hjerter går via the all-American space marine school of game design. x360 er en beinhard hardcore-plattform og det er mer skadelig for spillmarkedet enn den noget bredere og på mange måter mer genuint nyskapende plattformen til Sony.

Det gjør den fortsatt ikke til et godt kjøp.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#86
Jeg merker at jeg ikke klarer å engasjere meg helt i dette lenger. Jeg tror jeg liker PS3-en bedre fordi den er stillegående, har HDMI-utgang, kan spille HD-film, har gratis spilling over internett, bedre kvalitet på sine PS-networkspill, og mer stilsikkert design på GUI.

Xbox360 Live Arcade har de siste månedene degenerert til en 123spill.no-klone med flashspill-avarter og dårlig, dårlig (digital eclipse) porting av arkadeklassikere. 360-spill har en kjip tendens til å kline på med grafikkfiltere og slikt, uten mulighet til å slå disse av. MS 360-divisjonen har en herkete kundeservice som gjør at det fort tar en time å kansellere et live-abonnement jeg kun registrerte for å teste ut i en måned. Maskinen blir varm, og bråker fra start til slutt. Den henger seg i spill. Opplevd rundt 10 ganger - noe jeg har til gode å oppleve på PS3.

Jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt slik, men jeg føler at meningen min er rimelig forskanset i virkeligheten.

PS3 er mer gjennomført, og gir en følelse av kvalitet, der 360 for meg har begynt å ose mer og mer uh-merica.
 

Terje

mostly harmless
#87
SITAT
Du kan fylle den til randen med ulike språk og prerenderte HD-filmer, men du har ikke bruk for all den plassen til faktisk in-game content. Se på Oblivion. Det er én DVD. Se på GTA: SA. Det er én DVD. Og det festligste av alt er vel at GTA: SA faktisk er det spillet med mest grafiske assets noensinne, og der tar assetene til sammen 2GB. Resten av plata er musikk.[/b]
Både Oblivion og GTA:SA hadde vært godt tjent med å ha større plass å benytte seg av. I begge spillene kunne lyden vært mye bedre, og begge spillene kunne sett mye bedre ut med teksturer i høyere kvalitet. Det var andre maskinvare-begrensninger også inne i bildet som gjorde at det hadde ikke latt seg gjøre den gangen uansett, men etterhvert som utviklingen går fremover så har maskinvaren blitt god nok, og da blir det etterhvert plassbegrensninger som knekker kvaliteten på spillenes lyd og utseende. Dette har lite eller ingenting å gjøre med spillbarheten til spilla, jeg er forsåvidt helt enig i det. Jeg er av den gamle skolen jeg også, det er massevis av gode spill som ikke krever rare plassen og ikke ser feiende flotte ut. Men det gjør heller ikke meg noe at de bruker alt de har til rådighet for å få ting til å se og høres bra ut heller.

Spesielt når utviklerne prøver stappe inn mer enn det er plass til uansett. Et eksempel jeg kan dra frem er God of War 2. Har du spilt PAL-versjonen? Har du sett hvordan de har komprimert mesteparten av videoene til helvete og lenger for å få plass til alle språkene? De ser faen ikke ut, har en altfor lav oppløsning, hakker og hopper og er rett og slett amatørmessig komprimert. Det er så dårlig at det blir et irritasjonsmoment, det hadde faenmeg vært bedre om de kuttet dem ut og fortalte historien med ren tekst, spør du meg. De kunne nok vært gjort bedre uten å ta særlig større plass, likevel er dette for meg et klart eksempel på et spill hvor de har dyttet inn mer innhold enn det er plass til uten å måtte forverre kvaliteten på det betraktelig.
 
#88
jaja det er jo greit nå kan jo di putte på hva di vill i spillene sine for det er mer en nok plass

"Jeg tror jeg liker PS3-en bedre fordi den er stillegående, har HDMI-utgang, kan spille HD-film, har gratis spilling over internett, bedre kvalitet på sine PS-networkspill, og mer stilsikkert design på GUI"

var nokk dette jeg hadde i baktankene og når jeg kjøpte ps3, men såklart fordi yndlingsspillene mine kommer til den, det er sikkert en psykologisk tanke i det og, har altid digget ps2 den har aldri sviktet meg ikke engang når den datt i gulvet fra 1 meter mens jeg spillet, merket ikke noe hakking i spillet engang,

jeg tror ps3en er lagt mer arbeid i en 360, har enda ikke hørt noen som klager på feil i den, og så ser den så rå ut!!!

kanskje den koster mer, men det er tydlig at det er bedre kvalitet ;D

foresten ett anett spill som di har presset litt for mye inn i er burnout revenge, loading tiden er ekstremt lang, noen ganger så går spillet plutselig saktere? og noen ganger stopper det i et halvt sekund

lurer foresten på hvordan 2-player blir på ps3, jeg husker ps2ens som vr elendig, all grafikken ble mye dårligere, langsynet ditt ble halvert og det virket som oppløsningen ble mindre og

foresten hva betyr "uh-merica"
 
#89
SITAT(tigor @ 29.07.07, 21.41) 75233
lurer foresten på hvordan 2-player blir på ps3, jeg husker ps2ens som vr elendig, all grafikken ble mye dårligere, langsynet ditt ble halvert og det virket som oppløsningen ble mindre og
[/b]
Grafikken med splitscreen blir nødvendigvis dårligere, hvis spillet i utgangspunktet er laget for å presse maskinen med en spiller, så skal den ha inputs fra to spillere og vise to skjermbilder på en gang.
 

Sancti

Terrorkatt
#90
SITAT(Novastrum @ 29.07.07, 15.57) 75198
Jeg merker at jeg ikke klarer å engasjere meg helt i dette lenger. Jeg tror jeg liker PS3-en bedre fordi den er stillegående, har HDMI-utgang, kan spille HD-film, har gratis spilling over internett, bedre kvalitet på sine PS-networkspill, og mer stilsikkert design på GUI.

Xbox360 Live Arcade har de siste månedene degenerert til en 123spill.no-klone med flashspill-avarter og dårlig, dårlig (digital eclipse) porting av arkadeklassikere. 360-spill har en kjip tendens til å kline på med grafikkfiltere og slikt, uten mulighet til å slå disse av. MS 360-divisjonen har en herkete kundeservice som gjør at det fort tar en time å kansellere et live-abonnement jeg kun registrerte for å teste ut i en måned. Maskinen blir varm, og bråker fra start til slutt. Den henger seg i spill. Opplevd rundt 10 ganger - noe jeg har til gode å oppleve på PS3.

Jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt slik, men jeg føler at meningen min er rimelig forskanset i virkeligheten.

PS3 er mer gjennomført, og gir en følelse av kvalitet, der 360 for meg har begynt å ose mer og mer uh-merica.
[/b]
Alt er teknisk sett gode argumenter, og ettersom BluRay ser ut til å vinne HD-format-krigen, blir PS3-en straks en mer interessant affære. Bare synd den koster så *ufattelig* mye. Det skal bli interessant å se om de klarer å hale seg opp av hengemyra si nå. Jeg kan på en måte se lys i enden av tunnelen, men det er fordi jeg er godt oppdatert på hva som skjer over det neste året. Jeg kan tenke meg at den gjengse casual gamer ikke ser ting på samme måten.
 
#91
SITAT(Sancti @ 30.07.07, 15.54) 75338
Jeg kan tenke meg at den gjengse casual gamer ikke ser ting på samme måten.[/b]
Mange casual gamers ser mer på prisen og hva alle de andre gutta har kjøpt under valget av konsoll.
Disse er det mange, og her tror jeg PS3 taper veldig. Jeg sier ikke at Xbox 360 ikke er den rette maskinen. Det er den sikkert, for mange.

Hva er det som gjør at PS3 selger?
Konklusjon jeg kom til var at for det første; Blandt oppdaterte, som Sancti nevnte.
- Fanboys og alle andre interesserte.
- PS3 har også fått på seg et "kvalitetsmerke". Blandt pappagutta er det et skikkelig must som alle de kule gutta må ha.
- Folk som behøver en Blu-ray spiller.
- Den ser bra ut under en svær, svart flatskjerm.

Dessuten er det skikkelig dingsebums som har masser av muligheter ved siden av spilling, så den appelerer også til folk som er interesserte i "dingsebumser" (med mangel av bedre ord).
 

SHDR

Gullmedlem
#92
Yes. Det er en gadget. Folk som digger gadgets, vil ha en PS3 akkurat som de ville ha en iPhone og en HTPC og en PSP. Men jeg tror ikke de spiller noe særlig med spill, og dermed står Sony faktisk parat til å tape penger på dem, siden de taper med $200 i tap per konsoll, som de håper å tjene inn på spillsalg. I og med at Sony kun får betalt royalties per tittel solgt, skal det ganske god attach rate til for å veie opp for de par hundre dollarene.
 
#93
Hva er det som gjør at PS3 selger?
Konklusjon jeg kom til var at for det første; Blandt oppdaterte, som Sancti nevnte.
- Fanboys og alle andre interesserte.
- PS3 har også fått på seg et "kvalitetsmerke". Blandt pappagutta er det et skikkelig must som alle de kule gutta må ha.
- Folk som behøver en Blu-ray spiller.
- Den ser bra ut under en svær, svart flatskjerm.
[/b]
Det er vel riktig det du sier der, men også at PS3 er en multimedia maskin. Oppskalering av gamle dvd, surfing på nettet, linux(som var jææævlig tidskrevende å installere, men nyttig i det du fikk det til) Jeg har selv sett på en del bluray filmer idet siste, og må si jeg er imponert over kvaliteten. Noen som lasta ned full hd Transformers trailern på psn? Det var jo helt sinnsykt å se på!
 
D

Doctor Downs

Gjest
#94
SITAT(tigor @ 29.07.07, 21.41) 75233
jaja det er jo greit nå kan jo di putte på hva di vill i spillene sine for det er mer en nok plass

"Jeg tror jeg liker PS3-en bedre fordi den er stillegående, har HDMI-utgang, kan spille HD-film, har gratis spilling over internett, bedre kvalitet på sine PS-networkspill, og mer stilsikkert design på GUI"

var nokk dette jeg hadde i baktankene og når jeg kjøpte ps3, men såklart fordi yndlingsspillene mine kommer til den, det er sikkert en psykologisk tanke i det og, har altid digget ps2 den har aldri sviktet meg ikke engang når den datt i gulvet fra 1 meter mens jeg spillet, merket ikke noe hakking i spillet engang,

jeg tror ps3en er lagt mer arbeid i en 360, har enda ikke hørt noen som klager på feil i den, og så ser den så rå ut!!!

kanskje den koster mer, men det er tydlig at det er bedre kvalitet ;D

foresten ett anett spill som di har presset litt for mye inn i er burnout revenge, loading tiden er ekstremt lang, noen ganger så går spillet plutselig saktere? og noen ganger stopper det i et halvt sekund

lurer foresten på hvordan 2-player blir på ps3, jeg husker ps2ens som vr elendig, all grafikken ble mye dårligere, langsynet ditt ble halvert og det virket som oppløsningen ble mindre og

foresten hva betyr "uh-merica"
[/b]
Jeg vet det vanker anmerkninger for den slags bemerkninger (så dere hva jeg gjorde der?), men det er skikkelig slitsomt å lese postene dine. Om mulig enda mer slitsomt enn med de som bruker latinderiverte fremmedsynonymer på annethvert ord for å virke som bedre skribenter.
 

Kilik

Lokal moderator
#95
Flere sider rapporterer om en billigversjon av PS3 på 40 GB til $399. Den skal visstnok annonseres 12.oktober.

Ifølge AnandTech lanseres den nye versjonen senest 16.november, like før Thanksgiving i USA.
En ny modell bekreftes også i en reklame for blu-ray.
Ifølge FFC-data trekker den nye versjonen noe mindre strøm, som kan tyde på at Sony har gått over til en billigere 65 nm-prosess. Man går også fra 4 til 2 USB-porter. Fortsatt vanlig Sixaxis-kontroll.

CVG har fått vite at den kommer uten bakoverkompabilitet med PS2. Den skal prises såpass lavt som £299 i England, i overkant av 3000 kroner. Kan vi håpe på rundt 3500 kroner her til lands?...
 
#96
SITAT(kilik @ 02.10.07, 02.37) 84021
CVG har fått vite at den kommer uten bakoverkompabilitet med PS2.
[/b]
Høres tvilsomt ut, siden maskinen i dag emulerer via software.
 

Kilik

Lokal moderator
#97
Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Selv de nye konsollene har fortsatt grafikkprosessoren (GPU) til PS2 mens selve prosessoren (CPU) emuleres i software. De første PS3-ene i USA/Japan hadde både GPU og CPU til PS2.
 
#98
SITAT(kilik @ 02.10.07, 02.53) 84023
Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Selv de nye konsollene har fortsatt grafikkprosessoren (GPU) til PS2 mens selve prosessoren (CPU) emuleres i software. De første PS3-ene i USA/Japan hadde både GPU og CPU til PS2.
[/b]
Sant nok, men jeg tviler på at det er noe som helst grunnlag for å fjerne denne chip'en. Kan ikke tenke meg det sparer mange kronene for dem.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#99
Det CVG har hørt virket de selv rimelig tvilende til. Sky News hadde jo også rapportert at den ville være uten USB-porter. Alle som faktisk har en PS3 vet at det ville det bli rimelig fåfengt å få den til å gjenkjenne kontrollerere (eller PSP) og for den saks skyld lade dem heller.
 

Kilik

Lokal moderator
40 GB PS3 i neste uke til €399:

SITAT
Sources reveal 40GB PS3 is to retail at €399 in Italy – is a UK cut next?

MCV media partner Gamestore Magazine reports that from October 10th Italian gamers will have the choice of a new 40GB PS3 for €399 or the starter pack which includes two games and an extra pad for €499.[/b]
MCV

Antar man kan legge på en ekstra null og få de veiledende norske prisene...