Jepp, starta PC-en i dag tidlig og jaggu var Alpha Protocol tilgjengelig for pre-load på Steam. Bare et par dager igjen til Obsidians nye spion-RPG kommer, og det er designet og skrevet av blant andre Chris Avellone. Akkurat hvorfor det er så jævla viktig at Avellone er med kan man jo lure på, men for min del er den viktigste grunnen at Avellone var mannen som i stor grad realiserte det spillet Planescape Torment ble (ryktene vil ha det til at han ville sikre det litterære nivået på spillets manus og dermed skrev over 400.000 ord av det selv). Uansett, her har vi da en tråd hvor det går an å skrive hva vi synes om skaberakket. Blir spillet en gloriøs seier som sementerer Obsidians gode navn og rykte, et slapt designet og hælvetes bugga rot eller noe midt i mellom (protip: Spenna mine er på det siste alternativet)? Vi får se.
Edit: Får vel effortpoaste litt jeg også da.

Så, hva er så dette for no?
I motsetning til hva bildet rett over denne teksten antyder, er ikke Alpha Protocol en film fra midten av nittitallet med Tom Cruise i hovedrollen. Det er derimot et rollespill som foregår sånn cirka nå om dagen, noe som ikke er så fryktelig vanlig (eneste andre eksempelet jeg kommer på er Vampire: The: Masquerade: Blood: Lines), og dessuten er du spion. Du store alpakka.
Hva er spesielt med Alpha Protocol?
Jo, det er Obsidian som har mekka det (samme folka som lagde Star Wars: Knights of Ye Olde Republic 2, mange av de samme som gjorde Vampire: The: osv.), og de har rykte på seg for å mekke spill med fantastisk potensial som bare innimellom blir realisert. Som regel er det en horde av bugs som voldtar moroa di. Så, øh, vi håper jo at Alpha Protocol blir det spillet som bryter forbannelsen. En annen ting som er spesielt med Alpha Protocol er at trailerne er helt hårreisende ræva. Spillet reklamerer med at dialogen skal være så jævla sofistikert, og så gir de ut trailere som dette:
Så, ja. Jeg burde få meg jobb i reklamebransjen, synes dere ikke? Uansett, så var det tingene jeg synes virker artige. For det første har Obsidian sagt at de har strakt seg langt for å skape mange ulike veier gjennom spillet, hvor tingene du sier, oppførselen din og måten du løser oppdrag på har en stor innvirkning på hvilken vei historien tar. Muligens artig å spille gjennom flere ganger, da. Men men. De reklamerer også med at figurene du møter underveis er litt mer tegneserieaktige enn den "realistiske" settingen tilsier, og at manus legger seg på James Bond-linja med mange kvikke replikker og underholdende setpieces. Så, øh, derfor er det litt ekstra rart at trailerne de har gitt ut gir et helt annet inntrykk.
Avslutningsvis kan jeg jo nevne at jeg har kjøpt dette spillet mye basert på håp og løfter, delvis fordi Avellone er med, delvis fordi jeg liker RPG-er og ikke minst delvis fordi dette minner litt om Deus Ex og det er det objektivt beste spillet noensinne. Så vi kan jo håpe. Og om et par dager finner vi det til og med ut på ordentlig.