Old School. Spillegale spillere spiller analoge spill.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Inviter da!
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Gjør det, jeg spiller for lite brettspill.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Hvordan figurer er det som skal males? Eneste jeg ser er at det ikke er WHFB (platene er vel for små til det).
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Haha, ingen hast for min del. Uavhengig av noe ville de ikke fått en dråpe maling på seg om de sto her fortsatt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Male-party hos Jonathan?
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jeg og Dolosus gamer netrunner. Det eier. Vi har grunnet de figurene på bildet.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Android: Netrunner

Vel. Dette spillet her... det... det minner ikke om noe annet jeg har spilt. Det unike med spillet er vel strengt tatt at det er Asymmetrical Gameplay involvert her.

Greia:

To spillere. En er en Mega Corporation som har mye innflytelse i hele væla. De har mye penger og holder alt skjult for Jon-André Hvermansen. Den andre er en Runner, en slags hacker, og akkurat sånn som i Matrix omtrent så jacker de seg kinda fysisk inn i det store nettet.

Målet. Score 7 poeng. For mega corporations er det å klare å gjennomføre diverse agendaer de har på dagsprogrammet. Disse agendaene har en difficulty, noe som betyr at du må bruke spenn på å oppgradere de til de er klare.

Dette er en agenda. Den har difficulty 2 som man ser øverst i høyre hjørne, og ett victory point. Det vil si at Mega Corp-spilleren må bruke 2 credits for å klare den. Når det skjer så legger han den i score-pilen sin og drittet som står på kortet skjer. I dette tilfellet får Corp 7 credits med en gang, ett victory point, men han får også en bad publicity. noe vi kommer tilbake til.


Runden til en mega corporation består av dette:

1: trekk et kort fra decket ditt, også kjent som R&D (research and development).
Deretter har du de valgene som står på Corp Actions-kortet.

Og nå kommer det som er spennende med Corps.


Slik ser nemlig bordet til Corp ut.



Alle kortene som ligger sidelengs er ICE, aka firewalls som beskytter de forskjellige serverne dine. De ligger face down, frem til du som CORP velger å rezze de, dvs betale kostnaden til kortet og flippe dem face up. Dette gjelder forsåvidt alle kort du som CORP spiller på border. Du er aldri nødt til å spille et kort faceup, med mindre du vil betale for kortet der og da, så du kan med andre ord legge ut dyre kort på bordet uten å betale for det, men de ligger latent frem til du betaler. ja?

Archives: Dette er discard-pilen din, og foran arkivet ligger det et ICE-kort.

R&D: Stacken din. Her du trekker fra hver runde og hver gang du bruker et click for å trekke kort, med mindre du har kort som sier noe annet.

HQ. Dette er hovedserveren din, på bordet presentert ved ditt ID-kort, men det er altså ROOT-access. HQ er i spillet kortene du har på hånda, og hvis runneren klarer å hacke seg inn der så kan det hende du må discarde kort.

Remote Server: Dette er en server med assets, eller bare ICE, eller agendaer eller. Alle kort du legger til høyre for HQ er per definisjon en remote server. Så du kan feks legge ICE før du legger agendaer der for å beskytte eventuelle kort du vil legge der senere.





Så er det runner-siden av bordet.






Beklager kjipt bilde.
Til venstre er der du plasserer dine resources, men som runner har du ikke fordelen ved å skjule kort. Alt ligger åpent på bordet, det eneste som er skjult er hånden din, eller GRIP som det kalles i spillet.
Resources sorteres ved hjelp av tre rekker, en for rene resources som kan gi deg penger eller annet tullball, en for hardware som kan gi deg boosts til ting og en siste for programmer, som kan være icebreakers eller andre ting. Programmer tar opp minne og alle runner i base-set har 4memory units, så ikke akkurat no 16gig ddr5 der i gården, så du må passe på at når du legger på et nytt program må du ha nok minne til det, hvis du ikke har det så må du enten ikke legge det ut, eller trashe et kort fra programrekka og legge det, og selvfølgelig betale kostnaden.

I midten er ditt ID-kort. Det har en special skill, det har forsåvidt corp sitt IDkort også, men det gjør forskjellige ting ihvertfall. Det jeg hadde i går gjorde at det første programmet eller den første hardwaren jeg spiller hver runde koster en credit mindre.


Den røde greia til høyre for IDen er decket ditt og det er der du trekker fra hvis du skal gjøre det, forskjellen er at en runner MÅ ikke trekke et kort i starten av hver runde, men til gjengjeld har de 4 actions hver tur.
Og den helt til høyre er discardpilen din, og det skal også nevnes at corps kan når som helst se gjennom din discard-pile.
Når som helst. Kan du se gjennom Corp sin discardpile? Nei.



Og har har du hva en runner kan gjøre hver tur.



Det var HELT basic, så til moroa. Runs.


For å vinne må en runner eller corp sanke 7 poeng via å gjennomføre agendaer eller å stjele dem.
For å stjele dem må en Runner velge å "Make a run.".
Og det foregår ca slik


Så slik utarter dette spillet seg.


Følelsen når man spiller er awesome, og det er vanskelig å forklare det, men måten ting er lagt opp på gjør at det føles faktisk som om man er en megacorp for man sitter egentlig bare og oppgraderer og enter på noe, mens en runner må booste seg selv før et eventuelt run. En runner kan gå på run på servere som ikke har ICE også, men det kan være risky for noen assets som er på en remote server kan være ting som gir deg skade. Skade gjør at du som oftest må discarde kort på hånda, og det skal nevnes at du kan ha maks 5 kort på hånda når turen din er over, så har du mer må du discarde, men hvis du mister alle kortene... da dør du. Skal også nevnes at når du får skade og du må discarde så er det CORP som trekker kort fra hånden din. Tilfeldig trekking riktignok, men kjipt er det og vondt gjør det.


En Corp dør kun når HELE bunken fra R&D er tømt. Så selvfølgelig kan man være chickenshit og bare vente og vente som runner, men CORP har en del assets og andre ting som gjør at du kan få skade uavhenging om du går på runs eller ikke så det er risky det også.

Alt i alt. Det her eier og det kan vare i alt fra 10 minutter til en time. Kanskje til og med lenger. Spillet er ganske inviklet første gang og det er litt stress å lese reglene fra Fantasy Flight Games, som er den desidert svakeste siden til FFG. De suger å på skrive bra regler for first time players, men kommer man seg over kneika så er dette et meget dypt spill og vanskelig å mestre. En corp sitter basically og spiller poker å prøver å lure deg som runner til å gå i feller slik at de kan senke deg kjapt, mens du som runner sitter der, med nesten alt åpent og corp vet så å si alt du gjør.

Jeg tenker jeg gir dette 1984 minoritetsrapporter av 5 bladerunnere
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
I kveld var kvelden.



Kvelden for ræva iPod-bilder. Neija, kvelden for å innvie det nye spisebordet (10/10 A++++++ ville sleika opp saus fra igjen) og ikke minst...

Libertalia

Yess. Spillet hvor du spiller en sjørøverkæpp'n av den gamle gode sorten, hei fadderi fadderullan dei. Målet med spillet er, så klart, å samle nok spenn til å etablere Libertalia, den legendariske frihavna for sjørøvere. For å klare det, må du først gjennom tre intense uker med plyndring, taktikk, mistenksomme blikk, faenskap, hevn, faenskap, gleder, sorger, faenskap og ikke minst faenskap. Hvor intenst er Libertalia? Vel, kjerringa mi slo meg hardt i armen to ganger i kveld. Så intenst.

Du starter med å velge en farge (tilfeldig, av grunner som blir åpenbare etter hvert). Så tar du kortbunken til den fargen, et par markører, en leir (bare ei matte med noen regler på, i bunn og grunn et sted å oppbevare tinga dine; de er dekorert med et skip, og navn på sjørøveren du spiller som samt skuta til denne) og ti dubloner. I leiren din oppbevarer du skattene du har plyndra, kortene du har spilt, og discardbunken.

Spillet består av tre runder, hvor hver representerer en uke. Hver uke har så klart sju dager; seks hvor man spiller kort og plyndrer, og en hvor man teller opp skattene og pengene sine. Den som har mest peeng etter tre uker, vinner.

Du har to spillebrett, som man ser over. Det til venstre er hovedbrettet, hvor man legger kort og skatter. Det til høyre er poengtavla (bare flytt merket ditt til riktig mengde når du teller poeng på den siste dagen i uka). Sist og langt ifra minst har du korta dine. Alle har de samme kortene i hver bunke, med en viktig forskjell.

Når du begynner på første uka, legger man opp skatter på brettet. Man kan se at det er seks plasser for skatter, og hver plass skal ha en skattebrikke per spiller som legges opp før uka begynner. Det første man gjør, er at man velger en spiller som trekker ni kort (seks i uke to og tre). Disse kortene leses opp høyt, slik at alle trekker samme kort.



Sånn ser korta ut. Alle kort har minst en Ability, som indikeres med et ikon. Enten en sol, en solnedgang, en måne eller et anker (teit nok har han kisen som tok det bildet bare med to av ikonene, jeg gidder ikke finne fram mine og ta nytt bilde). I tillegg har hvert kort en Rank, tallet øverst til venstre, og en Influence, tallet nederst til venstre. Greia er den at hver dag legger hver spiller fram et kort med baksiden opp. Man viser samtidig, og så sorteres kortene i stigende rekkefølge etter Rank. Hvis to spillere legger ut samme Rank (alle kortene har samme Rank i alle stokkene), ser man på Influence (som er forskjellig i alle stokkene). Den med høyest Influence har da høyere Rank enn andre kort med lik Rank. Det finnes tredve kort, så Rank er fra 1-30. Easy peasy? Jepp.

Da kommer vi til ikonene. En sol betyr at den Abilityen utføres så fort det er det kortets tur, i dag-fasen. En solnedgang betyr at Abilityen utføres i fasen etter, når man skal velge skatter (den med høyest Rank velger først og så går det nedover i synkende rekkefølge). Etter at man har utført Abilities og valgt skatter, går kortene ned i leiren til hver spiller, og så kommer natt-fasen hvor alle kort med en nattfase-Ability utføres (de er de eneste som skjer hver runde). Et anker foran en Ability betyr at den utføres på den siste dagen, hvor poengene skal regnes ut. Når en uke er over, fjernes alle spilte kort (i leiren og i discard), alle ekstra penger og skatter returneres til banken, og alle kort du har på hånda tar du med videre i tillegg til at du får seks nye (igjen, alle får like kort).

Og... det er hele spillet. Ålreit? Ålreit. Greia er at siden alle har samme kort, og alle veit hvilke kort som er delt ut, så er det om å gjøre å ha en taktikk på lur som lar deg kontre taktikkene de andre har på gang. Man MÅ velge en skatt hver runde (med mindre man har et kort som sier noe annet, eller det er tomt), og man MÅ gjøre alle abilities når de skal gjøres (med mindre det er umulig). Og siden kortene ofte har regler som påvirker andre kort, og siden noen skatter er noe forbanna dritt som ingen med vett i huet vil ha, så... vel. Noen runder går du bare for å få høyest kort (og dermed velge skatt først), noen runder går du for å virkelig kødde det til for de andre, noen runder legger du opp for å få en superkombo seinere, noen runder må du bare holde ut, spare kort til neste runde og håpe det går bedre, og noen runder rakner alt fullstendig fordi noen kødder deg over med høyere Rank eller lavere Rank eller en Ability som gjør superfordelen din om til en superulempe og så videre og så videre. Det finnes kort som gir en stor fordel med en gang men som biter deg i ræva etter hvert, det finnes kort som gjør det motsatte, det finnes kort som kødder det til for alle andre enn deg selv, det finnes kort som kan gjøre om dritten du har samla til gull, det finnes... mye. Det er et veldig rigid og snappy rammeverk som dikterer hvordan ting skal være, men så er det opp til deg å bestemme deg for om du skal gå for det åpenbare (sjelden veldig lurt, men det KAN jo lønne seg hvis alle andre tror du skal gjøre noe annet), eller om du skal være snikete (noe som ofte er risky, men gir store fordeler hvis du klarer å gjennomføre det), eller om du bare skal rasere for de andre. Kort sagt, det er et spill som handler om bløffing, om taktikk, om å være kald som faen. Og, vel, det eier. Skikkelig hardt og lenge. Vi skulle egentlig ta en runde med dette og så gå over på Dominion, men det ble bare Libertalia i kveld gitt.

Negativt? Vel, det er et par tilfeller som dukker opp ganske ofte som ikke egentlig er dekka i reglene. For eksempel kan det hende at du mister kortet du har lagt opp før du har valgt skatt, og hva skjer da? Det står ikke. Regelen vi fant opp sa at da havner du bakerst i lista når du skal velge skatt, noe som både kan bite deg skikkelig i ræva eller være ganske ålreit, alt ettersom hva de andre gjør. Greia er at ikke alle skatter er gode, men isteden gir deg minuspoeng eller gjør at du mister kort. Så... ja. Uansett, dette anbefales. Blir deffo med på neste SG-brettspillkveld.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Det sto på boardgamegeek at hvis noe er litt uklart, enten bare fortsett med klokka, eller bare bruk influence, da tenker jeg at dere gjør det riktig.
Hvis alt baserer seg på et korts innflytelse og du ikke har et kort, da tenker jeg at du ikke har noen innflytelse, med andre ord, sist.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sjekka på nett, folk later til å spille sånn at hvis du mister kortet på skipet så velger du ingen skatt i det hele tatt. Synes regelen vi fant på var bedre siden det kan slå begge veier.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Aner ikke om folk driver med det, men fant en Star Wars Card Game Starter Pack hjemme hos folket sist jeg var der. Har ingen nytte for den, så om noen er inni i greia, samler SW shizzle eller bare vil lære seg greia, så hyl ut. Gots da cards, holmes.

Edit: Altså, si ifra om du har lyst på korta
 

Shinra85

Spillegals effort emo
It is done, Don Agra D. Ula
 
I går fikk jeg meg 7 Wonders, of fikk testa to runder med det. Kan ikke huske å ha sett skriverier om det her, men jeg har holdt øye med det på boardgamegeek og i går fikk jeg det i gave av Kjersti.

Og det eide! Det er litt som dominion, somi at alle starter med ingenting og skal bygge seg opp med å kjøpe nye kort, som gir deg mulighet til å kjøpe bedre kort senere. Forskjellen er at her spiller har forskjellige mål de må oppnå, samt at man også kan bruke naboens ressurser, for en pris. Man kjøper dog kun et kort hver tur, og de kortene man ikke kjøper går videre til nestemann, så man bør også ta hensyn til hva man ikke vil at naboen skal få når man kjøper kort. En annen forskjell er at alle spiller turene sine samtidig, så selv om man er mange (opp til 7) så burde ikke spillet ta mer enn 45 minutter.

Så, er det noen andre som har fått testa dette? Skal ta meg en tur på Outland i dag og undersøke hva de har av expensions, tenker jeg.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Nyeste episode av Table Top er veldig bra. De spiller The Resistance, som er et Mafia/Battlestar Galactica-aktig spill for fem personer hvor to av spillerne motarbeider gruppa og de lojale skal prøve å finne ut hvem spionene er.


Og det er to håtte redheads med også.