Android: Netrunner
Vel. Dette spillet her... det... det minner ikke om noe annet jeg har spilt. Det unike med spillet er vel strengt tatt at det er Asymmetrical Gameplay involvert her.
Greia:
To spillere. En er en Mega Corporation som har mye innflytelse i hele væla. De har mye penger og holder alt skjult for Jon-André Hvermansen. Den andre er en Runner, en slags hacker, og akkurat sånn som i Matrix omtrent så jacker de seg kinda fysisk inn i det store nettet.
Målet. Score 7 poeng. For mega corporations er det å klare å gjennomføre diverse agendaer de har på dagsprogrammet. Disse agendaene har en difficulty, noe som betyr at du må bruke spenn på å oppgradere de til de er klare.
Dette er en agenda. Den har difficulty 2 som man ser øverst i høyre hjørne, og ett victory point. Det vil si at Mega Corp-spilleren må bruke 2 credits for å klare den. Når det skjer så legger han den i score-pilen sin og drittet som står på kortet skjer. I dette tilfellet får Corp 7 credits med en gang, ett victory point, men han får også en bad publicity. noe vi kommer tilbake til.
Runden til en mega corporation består av dette:
1: trekk et kort fra decket ditt, også kjent som R&D (research and development).
Deretter har du de valgene som står på Corp Actions-kortet.
Og nå kommer det som er spennende med Corps.
Slik ser nemlig bordet til Corp ut.
Alle kortene som ligger sidelengs er ICE, aka firewalls som beskytter de forskjellige serverne dine. De ligger face down, frem til du som CORP velger å rezze de, dvs betale kostnaden til kortet og flippe dem face up. Dette gjelder forsåvidt alle kort du som CORP spiller på border. Du er aldri nødt til å spille et kort faceup, med mindre du vil betale for kortet der og da, så du kan med andre ord legge ut dyre kort på bordet uten å betale for det, men de ligger latent frem til du betaler. ja?
Archives: Dette er discard-pilen din, og foran arkivet ligger det et ICE-kort.
R&D: Stacken din. Her du trekker fra hver runde og hver gang du bruker et click for å trekke kort, med mindre du har kort som sier noe annet.
HQ. Dette er hovedserveren din, på bordet presentert ved ditt ID-kort, men det er altså ROOT-access. HQ er i spillet kortene du har på hånda, og hvis runneren klarer å hacke seg inn der så kan det hende du må discarde kort.
Remote Server: Dette er en server med assets, eller bare ICE, eller agendaer eller. Alle kort du legger til høyre for HQ er per definisjon en remote server. Så du kan feks legge ICE før du legger agendaer der for å beskytte eventuelle kort du vil legge der senere.
Så er det runner-siden av bordet.
Beklager kjipt bilde.
Til venstre er der du plasserer dine resources, men som runner har du ikke fordelen ved å skjule kort. Alt ligger åpent på bordet, det eneste som er skjult er hånden din, eller GRIP som det kalles i spillet.
Resources sorteres ved hjelp av tre rekker, en for rene resources som kan gi deg penger eller annet tullball, en for hardware som kan gi deg boosts til ting og en siste for programmer, som kan være icebreakers eller andre ting. Programmer tar opp minne og alle runner i base-set har 4memory units, så ikke akkurat no 16gig ddr5 der i gården, så du må passe på at når du legger på et nytt program må du ha nok minne til det, hvis du ikke har det så må du enten ikke legge det ut, eller trashe et kort fra programrekka og legge det, og selvfølgelig betale kostnaden.
I midten er ditt ID-kort. Det har en special skill, det har forsåvidt corp sitt IDkort også, men det gjør forskjellige ting ihvertfall. Det jeg hadde i går gjorde at det første programmet eller den første hardwaren jeg spiller hver runde koster en credit mindre.
Den røde greia til høyre for IDen er decket ditt og det er der du trekker fra hvis du skal gjøre det, forskjellen er at en runner MÅ ikke trekke et kort i starten av hver runde, men til gjengjeld har de 4 actions hver tur.
Og den helt til høyre er discardpilen din, og det skal også nevnes at corps kan når som helst se gjennom din discard-pile.
Når som helst. Kan du se gjennom Corp sin discardpile? Nei.
Og har har du hva en runner kan gjøre hver tur.
Det var HELT basic, så til moroa. Runs.
For å vinne må en runner eller corp sanke 7 poeng via å gjennomføre agendaer eller å stjele dem.
For å stjele dem må en Runner velge å "Make a run.".
Og det foregår ca slik
Så slik utarter dette spillet seg.
Følelsen når man spiller er awesome, og det er vanskelig å forklare det, men måten ting er lagt opp på gjør at det føles faktisk som om man er en megacorp for man sitter egentlig bare og oppgraderer og enter på noe, mens en runner må booste seg selv før et eventuelt run. En runner kan gå på run på servere som ikke har ICE også, men det kan være risky for noen assets som er på en remote server kan være ting som gir deg skade. Skade gjør at du som oftest må discarde kort på hånda, og det skal nevnes at du kan ha maks 5 kort på hånda når turen din er over, så har du mer må du discarde, men hvis du mister alle kortene... da dør du. Skal også nevnes at når du får skade og du må discarde så er det CORP som trekker kort fra hånden din. Tilfeldig trekking riktignok, men kjipt er det og vondt gjør det.
En Corp dør kun når HELE bunken fra R&D er tømt. Så selvfølgelig kan man være chickenshit og bare vente og vente som runner, men CORP har en del assets og andre ting som gjør at du kan få skade uavhenging om du går på runs eller ikke så det er risky det også.
Alt i alt. Det her eier og det kan vare i alt fra 10 minutter til en time. Kanskje til og med lenger. Spillet er ganske inviklet første gang og det er litt stress å lese reglene fra Fantasy Flight Games, som er den desidert svakeste siden til FFG. De suger å på skrive bra regler for first time players, men kommer man seg over kneika så er dette et meget dypt spill og vanskelig å mestre. En corp sitter basically og spiller poker å prøver å lure deg som runner til å gå i feller slik at de kan senke deg kjapt, mens du som runner sitter der, med nesten alt åpent og corp vet så å si alt du gjør.
Jeg tenker jeg gir dette 1984 minoritetsrapporter av 5 bladerunnere