[PS4] PlayStation 5 i papbox

Ang. lyd: Både PS5 og Series X har en egen chip dedikert til å håndtere lyd, hvor standarden før var at dette skjedde på samme prosessor som resten av spill-logikken. Resultatet av det ble da gjerne at lyd var nedprioritert og fikk en relativt liten bit av kaka når det kom til prosessor-kraft. At maskinene har en prosessor dedikert til lyd vil alle, uansett hvilke høytalere de bruker, få utbytte av. Flere lydkilder som kan spilles av samtidig, bedre kalkulering av posisjonen til lydkildene og kanskje til og med no fancy proc-gen håndtering av lyden (Battlefield-serien har gjort dette siden Bad Company 2, tror jeg, men vet ikke om andre spill som gjør det) er aspekter som kan forbedres.

Sony spesifikt har en egen middle-ware kalt Tempest Audio elns (tror det er middle-ware) som Mark Cerny er ganske stolt av og som vil kunne gjenskape samme opplevelse som sånne youtube-klipp som ber deg bruke hodetelefoner og så føles det som at en person ER RETT BAK DEG i real-time, som jeg tror kan bli ordentlig fett. Aberet med dette er at man trenger høytalere med ordentlig støtte for det og at spill implementerer det skikkelig, noe jeg ikke tror mange (noen?) spill har gjort enda.

Så! Kort oppsummert fra min side er at lyd vil bli merkbart bedre denne generasjonen på begge konsoller, men at det fort kan bli en sånn situasjon hvor det er en gradvis framgang over lengre tid og at man ikke nødvendigvis merker forskjellen før man går et langt steg tilbake.

PS: Det er EVIG mye lettere og billigere å få god posisjonell lyd med hodetelefoner enn et surround-anlegg. Hvor lyden kommer fra i forhold til hvor ørene dine er viser seg å være ganske alfa omega for at det skal føles riktig så å ha høytalerne tredd over (eller dytta inn i) øret hjelper. Jeg spilte Half-Life: Alyx med noen ørepropper fra Clas Ohlson til 250,- og surround-effekten med det setupet var bedre enn den er i spill på Atmos-annlegget mitt i stua.
Jeg har 7.1 atmos surround forsterker og helt ok surround høytalere.. måtte ut med rundt 2000kr for forsterkerene brukt og høytalere kan man komme seg greit unna med brukte til 1-2000kr .. Men for å ha riktig lyd brukte jeg micen som fulgte med og lasermåler for å måle eksakt plassering av høytalerene i forhold til sentrum av sofaen, og jeg vil si lyden ble veldig bra... men ja ... et headsett er alltid billigere enn anlegg om man sammenligner samme prisklasse ... men så lenge du har en dedikert surround forsterker og satt den opp riktig gir den et rimelig bra lydbilde ;) komplett har også tilbud på ok onkyo forsterker om sommeren om jeg ikke husker helt feil ;)

Men men ... hva er egentlig greia med å kjøpe ps5 eller xbox series nå ? er det ikke mye lurere å vente til høsten når det kanskje har kommet ut noen spill du vil spille ? har man ikke alt man kan ønske å spille på enten xbox one eller ps4 ? Jeg har ennå kun en 1080p projektor fordi 4k koster 18 0000kr +++ og 30.000 om man skal ha noe bra ... og det blir litt mye kun for 4k når 8k kommer snart...
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
Hvorfor kjøpe PS5 til scalper pris på Finn dåt no når du kan gjøre det på povær

https://www.power.no/gaming/konsoll/playstation-5/p-1077687/

Synes du prisen er litt rar, kanskje?
Årsaken er at våre fordelskunder tidligere i uken fikk mulighet til å kjøpe et mindre parti PS5-konsoller gjennom en trekning. Prisen er satt til fiktive 99 999 for å sikre at kun de som vant trekningen får kjøpe en konsoll via en rabattkode.
Edit: dere som har den, har dere med eller uten diskdrev
 
Sist redigert:
Series S er da vitterlig ikke et greit eller sammenlignbart alternativ!

Det blir som å si: "Hvorfor bruke en Mill på en Porsche, når du får en Yaris til 200 000!"
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Hvorfor kjøper folk dyrt poløl når de har Pokal på butikken?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Hvorfor betale for spill når Flappy Bird er gratis? Trenger ikke Series S engang.
 
Hva er det beste alternativet hvis man ikke har TV i det hele tatt?
 
Oculus Quest 2?

ps vita, 3ds, laptop...

Btw nå har jeg Xbox one X, så inn til vidre har jeg ingen bruk for ps5 eller Xbox series X siden ingen av de to konsollene har noen bra spill som jeg ikke kan spille på min Xbox one X (eller eventuelt min modda ps4 slim..)
 
Sist redigert:
Spillere av PS5 sitt nye store spill Returnal har visst litt å klage på. Kotaku har en artikkel om mangelen på save funksjon som lager hodepine for mange for tiden. Jeg er vant til å spille rogue lites uten lagre funksjon, men i Returnal er visst gjennomspillinger gjerne opp mot og forbi 4 timer så litt kjipt å miste all fremgang. Måten å komme rundt problemet er å sette konsollen i suspend modus samt skru av automatiske oppdateringer da en oppdatering også nullstiller en gjennomspilling. Og spillet krasjer visst iblant, noe å være obs på.

Kotaku artikkel
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
Lombax brødre hva gikk galt

4FC35CEF-6A19-48AF-A777-B5C2088624FC.png
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det ene er et puzzlespill hvor du manipulerer tid og det andre er en tredjepersons shooter hvor du danser mellom fiendeprosjektiler, utforsker store områder og oppgraderer masse forskjellige sjuke våpen så de er ikke veldig sammenlignbare.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Blinx er jo 4d, da.